Ile kosztuje pozycjonowanie? – Cena za pozycjonowanie stron oraz sklepów internetowych

Potrzebujesz ok. 8 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Paweł Borowik

Prezes Zarządu Grupy iCEA S.A, związany ze spółką od 2012 roku. Zaczynał jako handlowiec, po niespełna roku nadzorował już pracę jednego z dwóch Działów Handlowych firmy, a w 2014 roku został Kiero... Więcej

27 lipca 2020

W kolejnej części serii „Ile kosztuje pozycjonowanie” skupimy się na różnicach kosztowych, w zależności, czy będziemy pozycjonować stronę, czy sklep internetowy. Na pierwszy rzut oka dla mniej doświadczonej osoby może się wydawać to bez różnicy, a jednak trzeba rozdzielić te dwa pojęcia. Natomiast  w poprzednim tekście poruszaliśmy temat rozliczeń za działania SEO oraz dowiedzieliśmy się od jakich czynników zależą koszty pozycjonowania. Jeżeli nie miałeś okazji zapoznać się z wcześniejszym artykułem, to zachęcamy do jak najszybszego nadrobienia zaległości. Artykuł znajdziesz tutaj. Jeżeli jesteś na bieżąco, to zapraszamy do lektury kolejnej części poniżej.

Cena za pozycjonowanie stron

Chcąc stworzyć biznes oparty o e-commerce, należy liczyć się z kilkoma opłatami, które będą mieć charakter jednorazowy, ale które – w takiej sytuacji – również powinniśmy wliczyć w koszt pozycjonowania. Zaczynając od opłat za stworzenie sklepu internetowego, przez opłaty za domenę i hosting, po opłaty za działania promocyjne. W przypadku działalności usługowej, dla której widoczność w Google stanowi główne źródło pozyskiwania klientów, część kosztów będzie wspólna z tymi, jakie poniosą sklepy internetowe, natomiast – teoretycznie – koszt całościowy będzie dużo niższy. W związku z tym, zakładając, że pozycjonowanie posiada swój cennik, koszty należy rozgraniczyć na pozycjonowanie strony internetowej i pozycjonowanie sklepu internetowego.

Pozycjonowanie strony internetowej to często pozycjonowanie lokalne, choć nie tylko. Pozycjonowaniem lokalnym nazywane jest pozycjonowanie strony internetowej, np. biura rachunkowego czy kancelarii prawnej (usługi świadczone regionalnie). Do pozycjonowania lokalnego wykorzystywane są frazy typu “biuro rachunkowe poznań” czy “kancelaria prawna warszawa”, a więc frazy z dopiskiem lokalizacji.

Rozpoczynając od kosztów bazowych, czyli wynikających z założenia i utrzymania strony, mówimy o opłatach od 90 do 120 zł za domenę rocznie, około 150 zł za hosting (serwer) rocznie oraz o opłacie od 500 do 4000 zł jednorazowo za stworzenie strony internetowej. Strony internetowe są zazwyczaj tworzone w oparciu o popularne systemy CMS, a jednym z  najczęściej wykorzystywanych jest WordPress. Tak duże rozbieżności w cenie za stworzenie strony wynikają między innymi z tego, czy decydujemy się na współpracę z agencją czy freelancerem. Zależą one także od możliwości i różnorodności płatnych lub bezpłatnych opcji danego systemu CMS.

Strona na WordPressie w cenie 500 zł jest możliwa do zrealizowania przy założeniu, że jej tworzeniem zajmuje się student lub ktoś, kto dorabia sobie w ten sposób po godzinach. Osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej, ponosi zdecydowanie niższe koszty utrzymania niż agencja. Niestety, częstym problemem w takich sytuacjach jest fakt, że „na czarno” załatwiana jest nie tylko kwestia płatności, ale i umowa oraz wynikające z niej założenia. Niezwykle istotne w przypadku stron internetowych opartych np. o WordPressa jest wykupienie licencji umożliwiającej wykorzystanie danego szablonu oraz przeniesienie autorskich praw majątkowych, co w powyższej sytuacji  najczęściej nie ma miejsca, przez co można się narazić na negatywne konsekwencje prawne. Dlatego też o wiele bezpieczniejszym i przede wszystkim zgodnym z obowiązującym prawem rozwiązaniem jest zlecenie stworzenia strony profesjonalnej agencji. Cennik stron internetowych jest też zależny od lokalizacji – w Poznaniu średni koszt takiej usługi to 2500-3000 zł, a w Warszawie 3500-4000 zł.

Pozycjonowanie stron internetowych polega zazwyczaj na pozycjonowaniu od kilkunastu do kilkudziesięciu fraz, a największym zainteresowaniem cieszą się najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe. Działania on-site sprowadzają się do jednorazowego przygotowania treści pod poszczególne słowa kluczowe, wprowadzenia ich na stronę wraz z optymalizacją techniczną, a następnie do systematycznego zdobywania linków. Zakładając pozycjonowanie strony na 30 słów kluczowych, działania on-site zamkną się w kwocie około 1000 zł, wliczając w to koszt copywritingu na stosunkowo dobrym poziomie. Link building warto oprzeć o lokalne portale czy linki z wpisów na forach. Nierzadko warto pokusić się również o kilka „mocniejszych” linków na poprawę parametrów domeny pozyskanych za pośrednictwem artykułów sponsorowanych. Budżet, jaki należy liczyć na te działania jest niemożliwy do określenia w sposób uniwersalny, nawet w postaci widełek cenowych. Cennik będzie różny w zależności przede wszystkim od lokalizacji (miejscowości, w której się pozycjonujemy) oraz konkurencyjności danej branży. W mniejszych miejscowościach, powiedzmy do 30 tysięcy mieszkańców, osiągnięcie wysokich pozycji dla nawet najmocniejszych fraz może być możliwe bez konieczności dodawania jakichkolwiek linków, co wynika z niskiej konkurencji w branży, a czasami nawet jej braku.

Warto pamiętać również o możliwościach, jakie oferują narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics czy Google Search Console.  Oba są darmowe, warto jednak skorzystać z czegoś, co umożliwi nam monitoring pozycji. W tym przypadku świetnie sprawdzą się Webpozycja czy Stat4Seo, za które miesięczna opłata nie powinna przekroczyć kilkudziesięciu złotych. Koszt pozycjonowania strony internetowej przez firmę SEO rzadko kiedy będzie liczony w powyższy sposób. Metodologia wyceny przypomina najczęściej „cennik pozycjonowania” uzależniony od liczby fraz w ofercie i ewentualnie liczby ich wyszukiwań.

Czy można samodzielnie wypozycjonować swoją stronę? Tak, można. Lepiej robić to samodzielnie czy zlecić agencji? Preferujemy i polecamy zdecydowanie drugą opcję Samodzielne pozycjonowanie stron jest zadaniem ryzykownym i bardzo czasochłonnym. Wymaga również specjalistycznej wiedzy oraz znajomości algorytmu Google. Niestosowanie się do zaleceń wyszukiwarki internetowej lub nieprzestrzeganie istotnych zasad może skutkować nałożeniem filtrów na stronę. Te z kolei sprawią, że przestanie ona być widoczna w wynikach wyszukiwania. W kwestiach SEO warto postawić na specjalistów, którzy mogą pochwalić się konkretnymi osiągnięciami i doświadczeniem.

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego

Zdecydowanie trudniejszym od pozycjonowania stron, jest pozycjonowanie sklepów internetowych. Już na wstępie, gdy podobnie jak wyżej, chcemy ustalić koszta bazowe, pojawia się sporo rozbieżności.

Platformy sklepowe możemy podzielić w następujący sposób::

  • Open Source,
  • SaaS,
  • rozwiązania dedykowane.

Pierwszy rodzaj daje nam dużo więcej możliwości w zakresie wprowadzania indywidualnych zmian. Ze względu na dostęp do plików mamy praktycznie nieograniczone możliwości edycji. Drugie z powyższych to rodzaj oprogramowania zamkniętego, bez dostępu do plików, dlatego opcje edycji zależą od możliwości panelu administracyjnego.

Platformy typu SaaS opłaca się zazwyczaj na zasadzie licencji za korzystanie z oprogramowania, najczęściej w postaci miesięcznego abonamentu obejmującego powierzchnię serwerową (nie mamy dostępu do plików, sklep stoi na serwerach właściciela danej platformy). Opłaty z tym związane mogą się od siebie różnić u poszczególnych dostawców. W niektórych przypadkach skalowalność zasobów jest określana na podstawie ruchu i sprzedaży, co decyduje później o wysokości abonamentu. Ich niewątpliwym plusem jest gwarancja swego rodzaju bezpieczeństwa poprawności funkcjonowania sklepu i jego odporności na ewentualne ataki hakerskie – płacimy abonament za dostęp do oprogramowania, którego serwisowaniem i rozwijaniem zajmuje się dział IT dostawcy.

Opłata miesięczna za tego rodzaju sklep internetowy wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, z kolei koszt postawienia sklepu jest zależny od wybranej maski (szablon lub projekt indywidualny). W przypadku topowych rozwiązań dostępnych w Polsce możemy przyjąć, że waha się ona między 2000 a 6000 zł.

Platformy typu Open Source są z reguły częściej preferowane przez specjalistów SEO, przede wszystkim ze względu na dużą elastyczność i łatwość wprowadzania zmian. W przypadku tego rodzaju skryptów warto zatrudnić programistę, który będzie dbać o bezpieczeństwo naszego środowiska, wprowadzać aktualizacje, instalować nowe wtyczki i zajmować się wszystkimi innymi kwestiami, co bywa trudne do zrealizowania. Oczywiście koszta związane z hostingiem są w tym przypadku po naszej stronie. Niełatwo jest określić widełki cenowe stworzenia sklepu. Przykładowo, PrestaShop to platforma darmowa, ale jej postawienie i skonfigurowanie wycenia się w podobnych przedziałach jak wyżej.

Ograniczenie kosztów związanych z postawieniem sklepu internetowego tylko do powyższego, byłoby wyjątkowo krzywdzące dla osób prowadzących swoje biznesy oparte o e-commerce. Koszty integracji, dodatkowego oprogramowania związanego z logistyką, zobowiązania w stosunku do firm kurierskich, opłaty samych powierzchni magazynowych i zatowarowania czy wykonanie zdjęć produktowych, bardzo często wielokrotnie przewyższają koszty związane z samym postawieniem sklepu.

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego będzie zależny – analogicznie, jak w przypadku pozycjonowania stron internetowych – od branży i jej konkurencyjności, jednak występuje wiele innych, dodatkowych kwestii mających wpływ na finalną kwotę.

Pozycjonowanie sklepu internetowego nie będzie pozycjonowaniem na kilka, kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt fraz. Oczywiście, jest wiele agencji, które w ten sposób podchodzą do tematu, ale nie zawsze jest to dobre rozwiązanie. Jeśli wykonamy analizę trendów wyszukiwania, a więc sprawdzimy, które frazy są wyszukiwane przez użytkowników, okaże się, że możemy pozycjonować dany sklep nawet na kilkadziesiąt tysięcy słów kluczowych. SENUTO jest zewnętrznym narzędziem pozwalającym badać widoczność strony w wynikach wyszukiwania, w oparciu o własną bazę słów kluczowych. Sprawdzając w nim serwis Cocolita, czyli drogerię internetową, dowiemy się, że firma jest widoczna w TOP50 na ponad 25 tysięcy fraz. Sprawdzjąc ich w Ahrefsie, który bada widoczność do TOP100, otrzymamy informację o ponad 65 tysiącach potencjalnych fraz. Powyższe dane wynikają z budowy serwisu oraz wprowadzonych w jego obrębie treści. Znając szeroki zakres indeksowania Google, na pewno część tych fraz okaże się bezzasadna w pozycjonowaniu, jednak z drugiej strony – mając na uwadze możliwości rozbudowy sklepu o głębsze kategorie i alternatywne drzewa kategorii – są frazy, na które serwis obecnie nie indeksuje się, a które są wyszukiwane przez użytkowników.

Naszym celem powinno być zaindeksowanie się na wszystkie możliwe frazy opisujące naszą ofertę, najlepiej na pozycjach w TOP3, które zbierają około 60% ruchu z wyszukiwarki. Liczba produktów, liczba charakteryzujących je cech (np. wymiar, waga, materiał, przeznaczenie itp.) oraz potencjał fraz produktowych determinują skalę późniejszych działań w zakresie rozbudowy serwisu. Idąc tym tokiem rozumowania, zakres optymalizacji technicznej i ewentualne zwiększenie zasobów serwerowych będą podyktowane rodzajem asortymentu, jaki sprzedajemy. Prócz działań z gatunku optymalizacji technicznej należy doliczyć czas pracy specjalisty, który analizując trendy wyszukiwania, oceni zasadność tworzenia poszczególnych kategorii i podkategorii. Cytując wytyczne Google:

Unikaj publikowania niegotowych stron: użytkownicy nie lubią oglądać „pustych” stron, dlatego w miarę możliwości unikaj stosowania wersji tymczasowych. Na przykład nie publikuj stron, dla których nie masz jeszcze opracowanej żadnej treści. Jeśli zdecydujesz się utworzyć takie strony, użyj metatagu noindex, by zablokować ich indeksowanie.

źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=pl

Przyjmując wytworzenie 1000 kategorii (co wcale nie jest dużą liczbą w niektórych branżach), po 2000 znaków treści opisów i wycenie 15 zł za każde 1000 zzs, otrzymujemy 30000 zł za sam copywriting. Tworzenie contentu to bardzo obszerne zagadnienie, obejmujące również teksty stanowiące opisy produktowe. Te z kolei, pomijając kwestie związane z UX, pozwalają rozwijać treści na podstronach zawierających asortyment i pozycjonować je na frazy produktowe. Zaleca się również dodatkowo monetyzację ruchu ze strony odwiedzających, zachęcając ich do napisania takiej opinii.

Jeśli chodzi o link building w przypadku stron internetowych, jest on o tyle istotny, że nie mamy zbyt dużego pola do popisu w działaniach on-site. W przypadku sklepów internetowych można i powinno się robić dużo w ramach działań on-site, dlatego działania off-site teoretycznie nie muszą być aż tak intensywne. Jednak z drugiej strony, skala działań powoduje, że jest to większe przedsięwzięcie niż w przypadku stron.

W zakresie różnic w pozycjonowaniu strony i sklepu wyczerpaliśmy temat powyżej. W kontynuacji naszego poradnika szczegółowo poruszymy zagadnienie modeli rozliczeń stosowanych przez agencje, a także omówimy jaki wpływ ma inflacja na branżę SEO i dlaczego wpływa to na ceny pozycjonowania. Nie zabraknie tematu ważnego dla sporej części naszych klientów, czyli kosztów za pozycjonowanie za granicą, a także obalimy mit, czy nieograniczony budżet na działania SEO jest kluczem do sukcesu.

Odbierz darmową konsultację

Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Grupę iCEA S.A. z siedzibą na ul. Polska 114, 60-401 Poznań, w celu realizacji zgłoszenia i zgodnie z jego zakresem oraz według zasad zawartych w Polityce Prywatności i cookies.