Ile kosztuje pozycjonowanie? Od czego zależy koszt pozycjonowania?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Paweł Borowik

Prezes Zarządu Grupy iCEA S.A, związany ze spółką od 2012 roku. Zaczynał jako handlowiec, po niespełna roku nadzorował już pracę jednego z dwóch Działów Handlowych firmy, a w 2014 roku został Kiero... Więcej

17 lipca 2020

„Ile kosztuje pozycjonowanie?” – to pytanie, z którym spotykamy się dość często w swojej pracy. Oczywiste jest, że klient musi poznać koszt usługi SEO, zanim zdecyduje się podjąć współpracę. Jej cena zależy jednak w dużej mierze od tego, co rozumiemy pod pojęciem „pozycjonowanie”. Ze względu na fakt, iż algorytm Google nie jest transparentny – pozycjonowanie może być wykonywane na wiele różnych sposobów i z różnym skutkiem. Z tego powodu wynika również rozpiętość cenowa usługi w poszczególnych agencjach. Zapraszamy na cykl artykułów poświęconych temu tematowi – w ciągu 3 następnych tygodni na naszym blogu będziemy publikować kolejne części autorskiego poradnika.

Cennik pozycjonowania

Trudno dziś o jeden spójny i uniwersalny cennik pozycjonowania. Agencje SEO wyceniają swoje usługi i szacują koszt działań SEO na podstawie własnych kryteriów i wytycznych. Kilka lat temu, do września 2013 roku, najpopularniejszym modelem rozliczenia w branży SEO było tak zwane „pozycjonowanie z płatnością za efekt”. Wówczas efektem nazywano sytuację, w której to serwis Klienta pojawił się w TOP10 wyników wyszukiwania na wskazane w umowie słowa kluczowe. Każda z fraz miała przypisaną indywidualną stawkę. W dużej mierze zależała ona od średniej miesięcznej liczby wyszukiwań danego słowa kluczowego, a co za tym idzie jego konkurencyjności. Im popularniejsza fraza, tym więcej chętnych do tego, by pojawiać się na nią w TOP10 wyników wyszukiwania. Trudniej wtedy osiągnąć zamierzony efekt.

Momentem przełomowym był wrzesień 2013 roku, kiedy to sytuacja uległa diametralnej zmianie – Google zaktualizował algorytm Pingwin i znacząco utrudnił proces pozycjonowania firmom SEO. Od tego momentu standardem na rynku stało się rozliczenie ryczałtowe (abonamentowe). Teoretycznie, gdy jeszcze funkcjonował model rozliczenia z płatnością za efekt”, możliwe było wypracowanie rozwiązania na kształt cennika pozycjonowania. W jaki sposób? Przykładowo, określając tabelarycznie wielkość opłaty za pozycję w TOP10 wyników wyszukiwania na daną frazę, bazując na przedziałach średniej miesięcznej liczby wyszukiwań.

W rozmowach z Klientami coraz rzadziej spotykamy się już z pytaniami o ofertę w modelu rozliczenia za efekt”. Ich świadomość w tym zakresie jest coraz większa, a to, co kiedyś nazywano efektem, dziś niekoniecznie nim jest. Dla stron usługowych efektem będzie podpisanie umowy z klientem (ewentualnie zapytanie ze strony potencjalnego klienta), w sklepie internetowym będzie to natomiast dokonanie transakcji, niekoniecznie pozycja w TOP3 lub TOP10 na frazę x”.

Pozycjonowanie, czyli reklama w internecie

Pozycjonowanie to usługa marketingowa, o charakterze reklamowym. Reklama ma to do siebie, że nie należy jej rozpatrywać w kategorii kosztu, a w kategorii inwestycji. Może być zastosowana w celu sprzedażowym, który jest najbardziej oczywistym i powszechnym, ale nie tylko. Długofalowe wykorzystywanie reklamy w odpowiedni sposób może się również przyczynić do umocnienia pozycji firmy w branży oraz poprawienia lub wykreowania jej wizerunku. Reklama jest dźwignią handlu – przemyślana i dobrze prowadzona, powinna nie tylko sama na siebie zarabiać, ale przede wszystkim przynosić firmie dodatkowy zysk. Pozycjonowanie jest procesem, który aby stał się rentowny, potrzebuje czasu, jednak ma to do siebie, że stosunek kosztu pozyskania ruchu / sprzedaży do uzyskanych przychodów powinien spadać w czasie (opłata za usługę utrzymuje się na stałym poziomie, ruch i sprzedaż rosną).

Skuteczne pozycjonowanie stron nie powinno być traktowane jednoznacznie jako koszt, dlatego warto podejść do tego tematu w sposób profesjonalny, pozostawiając działania w rękach wyspecjalizowanej agencji SEO. Do największych zalet skutecznego pozycjonowania stron można zaliczyć:

  • wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, oznaczające znacznie większy ruch na stronie,
  • zwiększoną liczbę odwiedzin strony, przekładającą się na większą liczbę konwersji,
  • wzrost wyników ze sprzedaży,
  • wzrost rozpoznawalności marki w branży i świadomości jej istnienia wśród potencjalnych klientów.

Skuteczne pozycjonowanie i wysoka pozycja strony w organicznych wynikach wyszukiwania to obecnie jeden z najważniejszych elementów marketingowych sukcesu praktycznie każdej firmy.

Koszt pozycjonowania – od czego zależy?

Chcąc określić koszt pozycjonowania, należy zacząć od właściwego zdefiniowania tego pojęcia. Dzięki zrozumieniu terminologii łatwiejsze będzie również zrozumienie elementów i celowości przedmiotu umowy. Proces pozycjonowania można podzielić na 4 zasadnicze składowe:

  • optymalizację techniczną,
  • optymalizację lub tworzenie treści,
  • pozyskiwanie linków zewnętrznych,
  • analizę pozyskanego ruchu, konwersji, działań konkurencji, trendów wyszukiwania oraz innych istotnych elementów i parametrów.

Zakres optymalizacji technicznej zależy od wiedzy, umiejętności i doświadczenia agencji SEO. To, na co firma zwróci uwagę i w jaki sposób dokona optymalizacji poszczególnych elementów, należy zakwalifikować w kategoriach „know-how”. Google nie udostępnia dokumentacji ujawniającej działanie ich algorytmu, dlatego też agencja SEO musi wykonać szereg analiz oraz testów, by zrozumieć, w jaki sposób powinna być skonstruowana strona, by spełniała wymogi narzucone przez wyszukiwarkę. Mówiąc o kosztach optymalizacji technicznej, mówimy o opłacie za narzędzia, roboczogodziny pracowników oraz przede wszystkim za wiedzę z zakresu pozycjonowania stron internetowych.

Podobnie jest z polityką tworzenia treści. Ich długość, nasycenie słowami kluczowymi, częstotliwość ich występowania, odmiany, użycie znaczników <strong> oraz inne kwestie związane z jakością tekstów, różnią się w poszczególnych agencjach, a czasem nawet i wewnątrz jednej agencji SEO. Wynika to z odmiennych wymagań poszczególnych klientów oraz innych potrzeb w zależności od branży. Koszta związane z tym elementem zależą przede wszystkim od cen copywritingu. Popularną opcją rozliczenia z copywriterem – zakładając, że współpracujemy z osobami z zewnątrz – jest opłata za 1000 zzs („zzs”, czyli znaków ze spacjami). Warto nadmienić, że treści były, są i zawsze pozostaną największym wyzwaniem firm SEO, ponieważ osoby z zewnątrz bardzo często nie są specjalistami z zakresu danej tematyki, a swoje teksty opierają w dużym stopniu na przeprowadzanym samodzielnie researchu. Koszt 1000 znaków ze spacjami waha się od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych w przypadku najbardziej wymagających i specjalistycznych tekstów.

Zdobywanie linków ma różne źródła, zaliczamy do nich m. in.:

  • katalogi,
  • komentarze na forach,
  • wpisy blogowe i komentarze na blogach,
  • artykuły sponsorowane,
  • artykuły na portalach własnych agencji,
  • strony producentów, partnerów i dystrybutorów,
  • strony fundacji,
  • kampanie z influencerami,
  • tworzenie dedykowanych satelitów.

Wspomniana wcześniej aktualizacja algorytmu Pingwin w 2013 roku to wydarzenie, które odpowiada między innymi za weryfikację profilu linkowego i jakości linków. W przeszłości zdobywanie linków było trywialnie proste i relatywnie tanie, ponieważ cały proces prowadziły odpowiednio przygotowane automaty. Co więcej, działały one w oparciu o bardzo niskiej jakości serwisy, które nie wnosiły żadnej wartości do wyszukiwarki, a których główną myślą przewodnią była ilość, nie jakość.

Wyżej opisana zmiana diametralnie wpłynęła na koszt pozycjonowania. Przed wprowadzeniem aktualizacji, wydatki związane z link buildingiem sprowadzały się do kilkudziesięciu złotych miesięcznie, co stanowiło głównie cenę za wykupienie dostępu do narzędzia typu SWL (system wymiany linków).

Cały proces pozycjonowania, a więc wypracowana strategia działań (w tym ilość i rodzaj treści, liczba i źródła linków itp.), powinien być podyktowany działaniami konkurencji. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, nie jest tak, że trzeba spełnić wszystkie wymagania algorytmu, by pojawić się w TOP10 wyników wyszukiwania. Najlepszym rozwiązaniem jest przyjęcie sposobu, w którym za każdy z wymienionych czynników, możemy otrzymać od 1 do 5 punktów. Im więcej mamy punktów, a więc im więcej wymogów algorytmu zrealizowaliśmy, tym wyższą pozycję osiągamy w wynikach wyszukiwania. W praktyce oznacza to, że koszty pozycjonowania w dużym stopniu wymuszane są przez działania podejmowane przez konkurencję. Jeśli sklep internetowy lub domena konkurenta z branży otrzymuje więcej punktów, pojawia się wyżej. Powinniśmy zatem dążyć do zdobycia jak największej liczby punktów.

Na tym zagadnieniu zakończymy pierwszą część z cyklu „Ile kosztuje pozycjonowanie?”. Następny artykuł serii poradnikowej będzie poświęcony cenom za pozycjonowanie stron oraz, jak wyglądają koszty pozycjonowania sklepu internetowego. Z punktu widzenia budżetu, jaki będziemy musieli przeznaczyć na tego typu działania – są to dwa różne  zagadnienia i dlatego warto mieć świadomość różnic od samego początku działań SEO.

Odbierz darmową konsultację

Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Grupę iCEA S.A. z siedzibą na ul. Polska 114, 60-401 Poznań, w celu realizacji zgłoszenia i zgodnie z jego zakresem oraz według zasad zawartych w Polityce Prywatności i cookies.