Kursy pozycjonowania

Dlaczego internauci opuszczają Twoją stronę www?

Dlaczego internauci opuszczają Twoją stronę www?

Każdy przedsiębiorca wie, że posiadanie własnej strony internetowej to absolutne minimum we współczesnym biznesie. Strona internetowa stanowi oś wszystkich działań z zakresu marketingu internetowego. Celem takich narzędzi jak np. pozycjonowanie, blogging, aktywność w social media, buzz marketing jest przekierowanie internauty na docelową stronę, na której będzie on mógł zapoznać się z ofertą firmy, a następnie zostanie zmobilizowany do wykonania określonych działań, takich jak np. wypełnienie formularza kontaktowego bądź też bezpośredni zakup produktu lub usługi.

Wiele podmiotów dostrzega możliwości, jakie oferuje marketing internetowy. Według raportów analitycznych, firmy coraz większą część swoich wydatków reklamowych przeznaczają na różnorodne działania w sieci, niestety zapomina się o kluczowej kwestii, jaką jest zmniejszenie współczynnika odrzuceń.

Współczynnik odrzuceń

Jest to odsetek sesji, podczas których użytkownik widzi tylko jedną stronę i opuszcza witrynę bez wchodzenia w interakcję. Współczynnik odrzuceń zależy od wielu czynników, mogą to być np. problemy z projektem witryny lub jej obsługą. Użytkownik może być również zniechęcony do dalszego przeglądania strony, jeżeli nie znalazł na niej potrzebnych informacji.

Poznaj przyczyny

Wysoka wartość współczynnika odrzuceń w większości przypadków oznacza, że strona internetowa nie spełnia oczekiwań odwiedzającego lub też pewien element na niej, zniechęca do zapoznania się z kolejnymi podstronami. Wówczas pieniądze zainwestowane w marketing i przekierowanie użytkownika na stronę są po prostu wyrzucone w błoto. Jak uniknąć tych błędów?

Pierwszym kluczowym działaniem jest zapoznanie się z przyczynami, dla których internauci opuszczają Twoją stronę internetową:

  • Nieciekawy i niewidoczny content
    Internauci odwiedzają Twoją stronę internetową nie dlatego, że nie mają w tym czasie ciekawszego zajęcia, tylko dlatego, że szukają na niej istotnych dla siebie informacji. Jeżeli na Twojej stronie znajdują się tylko nieciekawe i mało wartościowe treści, to jej szanse na skuteczne konkurowanie z innymi drastycznie spadają.
  • Wolny czas ładowania strony
    Nikt nie lubi wolno otwierających się stron internetowych! To irytujące działanie jest najczęściej konsekwencją niewłaściwej optymalizacji strony, która zawiera takie elementy jak np. zdjęcia ogromnej wielkości, duża ilość wtyczek oraz złożone animacje. Według danych WP Engine spowolnienie czasu ładowania strony o zaledwie jedną sekundę powoduje zmniejszenie zadowolenia użytkowników o 16%, liczby odsłon o 11% oraz współczynnika konwersji o 7%.
  • Brak responsywności
    Jeszcze jakiś czas temu, mało kto słyszał o responsywności strony www, a dziś jest to kluczowa kwestia wpływająca na liczbę odsłon strony internetowej. Responsywność oznacza, że witryna dostosowuje się do wszystkich urządzeń niezależnie od ich rozdzielczości. Dla internauty oznacza to wygodne przeglądanie tej samej strony na smartfonie, tablecie czy komputerze. Dlaczego jest to aż tak istotne? Szacuje się, że w 2016 roku liczba osób łączących się z Internetem za pomocą urządzeń mobilnych przekroczy 2 miliardy. Liczba ta jest naprawdę wysoka, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że na całym świecie dostęp do sieci posiada około 3,2 miliarda osób.
  • Problemy z layoutem strony oraz brak wygodnego menu
    Niewygodna struktura, brak intuicyjnej nawigacji oraz źle dobrane kolory to elementy, które w sposób negatywny odbijają się na komforcie korzystania ze strony internetowej. Jeżeli Twoja strona nie spełnia wytycznych user experience, użytkownik z pewnością szybko ją opuści.
  • Za dużo reklam
    Internauci, którzy odwiedzają Twoja stronę, robią to w celu odnalezienia istotnych dla siebie informacji. Pojawiające się nagle okienko pop up z komunikatem reklamowym lub formularzem do wypełnienia tylko przeszkadza i irytuje. Po co szukać ukrytego krzyżyka zamykającego reklamę jak można zamknąć całą stronę?
  • Nieprawidłowe umieszczenie kodu śledzenia
    Jeśli dana witryna ma wiele podstron, a mimo to współczynnik odrzuceń nadal jest wysoki, należy sprawdzić, czy kod śledzenia został umieszczony prawidłowo na wszystkich podstronach.

Jak poprawić wartość współczynnika odrzuceń?

Przede wszystkim, zacznij od przeanalizowania każdego z wyżej wymienionych elementów, które mają wpływ na ogólny odbiór Twojej strony internetowej. Jeżeli prowadzisz właśnie kampanię marketingową, sprawdź jaki jest współczynnik odrzuceń dla konkretnych źródeł odwiedzin na Twojej stronie. Ocena współczynnika odrzuceń pod kątem np. medium czy też kampanii może okazać się bardziej efektywna niż ogólna ocena współczynnika odrzuceń.

Warto wspomnieć również o innych czynnikach, które mają bezpośredni wpływ na to, czy użytkownik po prostu kupi nasz produkt. Ważne są tutaj nie tylko kwestie techniczne i usability danej strony (co zostało opisane wyżej), jednak nie można zapominać o np. obsłudze klienta, sprawnym i łatwym przeprowadzeniu procesu zakupowego, atrakcyjnych cenach produktów, które konkurują z innymi. Jeżeli nasza obsługa będzie kiepska, produkt słabszy od konkurencji, a ceny znacznie wyższe, to Klienci niestety będą od nas uciekać.

  • Pamiętajmy, że konkurencja w e-commerce jest ogromna. Klienci dokonujący zakupu w Internecie są bardzo świadomi zarówno swoich praw i wiedzą, czego oczekują. Zanim podejmą decyzję o zakupie danego produktu, dokładnie go analizują, a także sprawdzają ceny u konkurencji.

Prowadząc swój biznes w Internecie powinieneś zadbać nie tylko o konkurencyjność cen i sprawną obsługę, ale przede wszystkim również o nowoczesną i ciekawą stronę internetową, która nie odstrasza Klientów ale sprawia, że chcą oni pozostać na niej na dłużej.

Dlaczego internauci opuszczają Twoją stronę www?
Oceń
Grupa iCEA Grupa iCEA
Wróć do listy

Nasze marki