Jak podłączyć stronę do Google Analytics?

Google Analytics jest narzędziem, które gromadzi bardzo rozległe statystyki dotyczące, przede wszystkim, odwiedzin serwisów internetowych. Został uruchomiony w 2005 roku po wykupieniu przez Google firmy Urchin Software i oddany do bezpłatnego użytku. Obecnie jest to jedno z podstawowych narzędzi służących do monitorowania ruchu na stronie internetowej. Dostarcza wiele bardzo wyczerpujących danych obejmujących m.in. godziny, w jakich strona jest odwiedzana; które podstrony są odwiedzane przez użytkowników; z jakich kanałów się na nie dostali (np. poprzez linki bezpośrednie, wyniki z Google czy programy partnerskie).

Poniższy kurs obejmuje proces rejestracji w narzędziu Google Analytics oraz podłączanie do niego strony opartej o system WordPress, Joomla!, bądź pozbawionej systemu zarządzania treści.

Jak zacząć korzystać z Analytics?

  • Po wejściu na stronę www.google.com/analytics/ mamy dwie możliwości: zalogować się lub utworzyć konto. Jeśli jeszcze nigdy nie korzystaliśmy z tego narzędzia wybieramy tworzenie konta.
  • Następnie należy kliknąć “Rejestracja”.

  • Zostaniemy przekierowani na podstronę dodawania nowego konta. Wpisujemy tam dowolną nazwę konta, a także nazwę witryny, adres, branżę oraz strefę czasową raportowania (strefa decyduje o tym, kiedy dla narzędzia kończy się dzień).
  • Na dole klikamy “Pobierz identyfikator śledzenia”.
  • W okienku, które nam “wyskoczy” wybieramy swój kraj i akceptujemy regulamin.

  • Otrzymujemy nasz indywidualny identyfikator śledzenia oraz kod (skrypt) .js przechwytujący dane statystyczne. Zależnie od systemu zarządzania treścią zainstalowanego (bądź jego braku) na naszej stronie dodanie kodu śledzenia może być mniej lub bardziej skomplikowane.

Strona zbudowana na systemie WordPress

Dodawanie kodu poprzez wtyczkę

WordPress definitywnie jest najpopularniejszym obecnie systemem CMS. Jednym z czynników wpływających na ten fakt jest zaangażowanie społeczności w rozwój systemu, m.in. poprzez tworzenie wtyczek rozszerzających jego funkcjonalność. WordPress domyślnie nie udostępnia możliwości dodania kodu Analytics (choć niektóre motywy mają takową możliwość zaimplementowaną), jednakże, jak nietrudno się domyślić, można znaleźć wiele wtyczek, które rozwiązują ten problem. Jedną z najpopularniejszych jest “Google Analytics for WordPress” wykonana przez MonsterInsights.

Korzystanie z niej jest banalnie proste.

  • W celu instalacji odnajdujemy “Wtyczki” w menu po lewej stronie i wybieramy “Dodaj”. Wpisujemy w wyszukiwarkę “analytics”, szukamy “Google Analytics for WordPress by MonsterInsights” i klikamy “Zainstaluj teraz”. Czekamy chwilę aż wtyczka prawidłowo się zainstaluje, a następnie wciskamy niebieski przycisk “Włącz”.

  • Wybieramy opcję “Zainstalowane” w menu “Wtyczki” w lewej części panelu, na liście odszukujemy interesującą nas pozycję i klikamy “Ustawienia”.

  • Teraz należy znaleźć opcję “Uwierzytelnianie za pomocą konta Google”. Od tego momentu wystarczy podążać za instrukcjami pokazującymi się na ekranie.

Dodawanie kodu śledzenia do plików szablonu

Drugą możliwością jest dodanie kodu śledzenia bezpośrednio do pliku header.php szablonu naszej strony. Dla osoby, która miała kontakt z kodem HTML i PHP jest to najszybsza opcja, jednak nie zawsze pożądana, ze względu na fakt, że w przypadku aktualizacji bądź zmiany szablonu możemy utracić nasz kod.

  • Aby dostać się do plików szablonu należy, będąc w kokpicie WordPressa, najechać myszką na “Wygląd” w menu po lewej stronie, a następnie kliknąć “Edytor”. Naszym oczom ukaże się edytor tekstu oraz, w prawej części strony, lista plików. Nad nią znajduje się rozwijana lista zawierająca szablony zainstalowane na naszym CMS’ie. Wybieramy używany przez nas szablon, klikamy “Wybierz”, a następnie szukamy pliku header.php po prawej stronie.
  • Po kliknięciu na niego ukazuje się zawartość pliku. Szukamy tam zamknięcia tagu nagłówka strony </head> i tuż przed nim wklejamy kilkulinijkowy kod, który otrzymaliśmy na stronie analytics.google.com.
  • Po wykonaniu jednej z powyższych czynności, narzędzie Google Analytics powinno zacząć działać poprawnie i wyświetlić pierwsze dane statystyczne po ok. 24 godzinach.

Strona w systemie Joomla!

Analogicznie do WordPressa, bardzo możliwe, że motyw ma gotową funkcjonalność pozwalającą na wprowadzenie kodu w łatwy sposób. Jeśli jednak jest tego pozbawiony, bez problemu można znaleźć wtyczkę, która zrobi wszystko za nas. Jedną z nich jest “Asynchronous Google Analytics”, którą wykonał Peter Bui.

  • W celu instalacji rozszerzenia znajdujemy zakładkę “Rozszerzenia” w menu, a następnie klikamy “Instalacje”. Przed Tobą powinna się pojawić lista rozszerzeń znalezionych w Internecie oraz ich wyszukiwarka w górnej części. Wpisujemy tam “Asynchronous Google Analytics” i wciskamy enter. Odnajdujemy rozszerzenie, które nas interesuje, klikamy na nie, a następnie wybieramy opcję “Instaluj”.
  • Po wykonaniu powyższych czynności ponownie najeżdżamy kursorem na zakładkę “Rozszerzenia” w menu i klikamy “Dodatki”. Na liście, którą otrzymamy odnajdujemy naszą wtyczkę (np. poprzez wpisanie w wyszukiwarkę frazy “analytics”) i wybieramy ją. Domyślnie może być wyłączona, więc zmieniamy jej “Status” na “Włączona”, a następnie szukamy zakładki “Opcje” w górnej części. Po jej wybraniu ukażą się nam pola tekstowe, w których wprowadzamy identyfikator śledzenia Analytics oraz nazwę naszej domeny. Po wybraniu “Zapisz i zamknij” kod powinien zostać prawidłowo dodany, a pierwsze dane pojawić się w Google Analytics po upływie około 24 godzin.

Dodawanie kodu Analytics poprzez serwer plików (FTP)

Na niemal każdej stronie można wykonać wszystkie czynności niezbędne do uruchomienia śledzenia statystyk poprzez bezpośrednią edycję plików strony. Z oczywistych przyczyn nie powinno się tego robić, jeśli nie miało się wcześniej do czynienia technologiami z takimi jak HTML, PHP czy JavaScript. Kod strony jest bardzo delikatną strukturą, którą – bez odpowiedniej wiedzy – łatwo zaburzyć i doprowadzić do problemów z poprawnym wyświetlaniem się strony.

W przypadku stron bez systemu zarządzania treścią (CMS) zwykle łatwo jest znaleźć odpowiedni plik (choć nie jest to reguła), do którego należy dodać nasz skrypt Analytics umożliwiający uruchomienie śledzenia statystyk, jednakże w przypadku obsługi bardziej zaawansowanych pod względem konstrukcji stron (bez lub z CMS’em) należy bardzo uważać na kod, który modyfikujemy. Zawsze przed wykonaniem jakichkolwiek zmian należy zrobić kopię zapasową.

  • Skrypt śledzenia Analytics powinien znaleźć się tuż przed tagiem zamykającym nagłówek strony </head>. Może zostać wstawiony do prostego kodu HTML bądź do funkcji generującej cały nagłówek head. Konstrukcja stron może się różnić na tyle, że nie da się przedstawić konkretnych instrukcji. Jeśli nie potrafisz odnaleźć się w kodzie swojej strony, zleć to zadanie doświadczonemu Webmasterowi, bądź skorzystaj z jednego z innych sposobów dodania kodu.

Podsumowanie

Google Analytics jest opcją obowiązkową dla każdej osoby, która chce poznać wszelkie statystyki odnoszące się do jej strony internetowej i wykorzystać je, w celu poprawy swoich działań marketingowych. Często przebieg jego instalacji przeraża osoby, które nie miały dotąd kontaktu z kodem strony, jednak powyższy poradnik udowadnia, że często zaglądanie do niego nie jest nawet konieczne. Pewnym jest, że poznanie tego narzędzia znacząco pomoże każdemu właścicielowi strony internetowej zrozumieć użytkowników go odwiedzających oraz poznać wpływ swoich działań na zmianę współczynnika konwersji.

Hubert Józwowiak Hubert Józwowiak
Wróć do listy

Nasze marki