Optymalizacja SEO sklepu internetowego

Jak zoptymalizować sklep internetowy zgodnie z SEO?

Tworząc sklep internetowy, już podczas jego projektowania należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych czynników, które pomogą w odniesieniu szybkiego sukcesu na rynku eCommerce. Przemyślane działanie od początku tworzenia projektu pozwala szybko uzyskać dobrą widoczność w wynikach wyszukiwania i pozyskać pierwszych klientów. Jak przygotować sklep internetowy zgodnie z najlepszymi praktykami SEO?

Konkurencja na polskim rynku eCommerce w ostatnich latach bardzo mocno się zwiększyła. Uruchomienie sklepu internetowego który będzie osiągać wysoką sprzedaż nie jest już prostym zadaniem. Po pierwsze coraz trudniej przebić się przez kilkudziesięciu (lub kilkuset – w zależności od branży) konkurentów i dotrzeć do docelowego odbiorcy, a po drugie – wymagania klientów co do łatwości i wygody obsługi e-sklepu stały się bardzo wyśrubowane.

Jak więc przygotować się do tej ciężkiej wojny o sukcesywne zwiększanie ilości odwiedzin i poprawę konwersji w sklepie internetowym?
Poniżej prezentujemy kilka bardzo przydatnych wskazówek, które pozwolą na dobrą optymalizację SEO i ułatwienie obsługi sklepu klientom.

I. Asortyment – budowanie drzewa kategorii

Abstrahując od tego jak będzie wyglądała szata wizualna sklepu internetowego, na jakiej platformie zostanie on utworzony czy na jakim serwerze będzie działał, absolutnie kluczową kwestią jest przygotowanie odpowiedniego drzewa kategorii w sklepie. Czyli podziału asortymentu na odpowiednie “regały” i “półki”, które pozwolą klientom oraz robotom wyszukiwarek na łatwe i szybkie odnalezienie produktów których szukają.

Uwaga! Ten etap ma strategiczne znaczenie, ponieważ przebudowa drzewa kategorii w przyszłości może się okazać bardzo pracochłonna (przypisywanie wszystkich produktów do nowych kategorii), a czasem wręcz niemożliwa!

1. Drzewo kategorii

Projektując drzewo kategorii, najlepszym rozwiązaniem będzie rozrysowanie (choćby na kartce papieru) całej struktury odpowiadającej oferowanym produktom. Następnie należy uwzględnić utworzenie dodatkowych podkategorii, które pozwolą na lepszą nawigację po sklepie i szybkie odesłanie klienta w miejsce którego szuka.

Załóżmy że tworzysz sklep internetowy z obuwiem. W asortymencie znajdą się m. in. buty sportowe na co dzień, buty do biegania, do koszykówki i buty do piłki nożnej.
Najprostszym rozwiązaniem byłoby przypisanie wszystkich produktów z tego zakresu do kategorii “Buty sportowe”.
Błąd! Żadnemu z klientów nie będzie się chciało szukać np. butów do biegania spośród 200 innych “butów sportowych”, które pojawią mu się po wejściu do naszego sklepu. Jednocześnie zamykamy sobie drogę do wyświetlania się w wyszukiwarkach internetowych na hasło “buty do biegania”, “buty do koszykówki” itd., ponieważ każdy robot uzna że oferujemy buty sportowe, a nie konkretnie “buty do biegania” czy “buty do koszykówki” i nie uzna naszej strony za odpowiednią do takiego zapytania.

Prawidłowe drzewo kategorii dla podanego przykładu wygląda następująco:

Buty sportowe

  • Buty sportowe na co dzień
  • Buty do biegania
  • Buty do piłki nożnej
  • Buty do koszykówki

Tylko dzieląc asortyment w ten sposób jesteśmy w stanie od razu odesłać klienta bezpośrednio do “regału” którego szuka.

2. Przypisanie produktów

Bardzo często podczas optymalizacji SEO sklepów internetowych spotykamy się z oporem ze strony sprzedawców przed rozbijaniem kategorii na mniejsze. Argumentują oni swoje stanowisko następujący sposób: “przecież ten produkt pasuje do trzech podkategorii które chcecie stworzyć”.
Owszem, w sklepie stacjonarnym prezentowanie jednego modelu buta na trzech różnych “regałach” (czyli naszych kategoriach) byłoby niemożliwe. Ale nie w sklepie internetowym! Każda platforma eCommerce pozwala na przypisanie jednego produktu do kilku kategorii/podkategorii, a następnie prezentowanie go w każdej z nich.
Możemy uznać że dany model buta będzie odpowiedni zarówno dla klienta który szuka butów do biegania oraz dla tego który szuka butów sportowych na co dzień i w taki sposób przypisać w panelu administracyjnym e-sklepu.

II. Budowa adresów URL

Po opracowaniu wstępnej struktury drzewa kategorii (z pewnością drzewo szybko będzie się rozrastać), możemy przystąpić do tworzenia konkretnych kategorii i podkategorii w panelu administracyjnym naszego sklepu internetowego. Ewentualnie bazy danych do masowego importu (opcja dla zaawansowanych).
Na tym etapie optymalizacja SEO rozpoczyna się na dobre. Musimy zacząć zwracać uwagę na elementy, które dla przeciętnego użytkownika internetu nie mają większego znaczenia. Przynajmniej w teorii. W praktyce ułatwiają użytkowanie sklepu, poprawiają łatwość nawigacji, pozwalają na szybkie przechodzenie do poszukiwanych kategorii.

Zacznijmy od jednego z podstawowych parametrów, który można edytować w panelu sklepu internetowego – ustawienia odpowiednich adresów URL podstron w naszym sklepie. (Uwaga! Platformy e-commerce dają różne możliwości edycji tego elementu, niektórych bardzo ograniczonych lub adresów URL w ogóle nie można edytować).

W adresach URL unikamy:

  • znaków specjalnych (przecinków, znaków zapytania)
  • polskich znaków
  • podkreśleń (nie stosujmy zapisu /buty_sportowe/ a /buty-sportowe/)
  • numerów ID kategorii i/lub ciągów liczb (np. /buty-sportowe354)

Jak powinien wyglądać przyjazny adres URL w sklepie internetowym?

W skrócie – jak najprościej. Przyjazny adres URL powinien zawierać nazwę kategorii, ze słowami oddzielonymi myślnikiem, zapisaną małymi literami. Bez używania znaków specjalnych, numerów ID kategorii, parametrów.
Dla podkategorii należy pamiętać o zachowaniu odpowiedniego zagnieżdżenia.
Np. /buty-sportowe/buty-do-biegania/

Tak adresów URL nie tworzymy:
nazwasklepu.pl/page.php?id=23&z-2

Tak adresy URL tworzymy:
nazwasklepu.pl/buty-sportowe/

Dla naszego przykładowego asortymentu w sklepie internetowym struktura adresów URL powinna wyglądać następująco:
/buty-sportowe/
/buty-sportowe/na-codzien/
/buty-sportowe/do-biegania/
/buty-sportowe/do-pilki-noznej/
/buty-sportowe/do-koszykowki/

Tworząc adresy URL w sklepie internetowym w taki sposób, umożliwiamy klientowi łatwe przechodzenie do innych kategorii w sklepie, nawet wpisując adres “z ręki” (łatwo przewidzieć jaki URL będą miały np. “Trampki”).

III. Optymalizacja metatagów w sklepie internetowym

Pomimo wielu zmian jakie zachodzą w algorytmie wyszukiwarki Google, nieodmiennie od lat jednym z podstawowych elementów strony internetowej wpływających na pozycję w wynikach wyszukiwania są metatagi – title i meta description. Bez ich odpowiedniego przygotowania bardzo mocno ograniczamy sobie szansę na pojawienie się na wysokich miejscach w SERP.

Oczywiście metatagi title i description nie są wyłącznie czynnikiem rankingowym w wyszukiwarkach internetowych. Wpływają również na to jak strona wygląda po otwarciu przez użytkownika (tytuł pojawiający się na pasku przeglądarki internetowej) oraz na prezentację naszej strony w wynikach wyszukiwania – a co za tym idzie, spełniają funkcję marketingową, która pozwala “przyciągnąć” internautę by to właśnie na naszą stronę trafił z wyników wyszukiwania.

Jak tworzyć meta title w sklepie internetowym?

W tytule <title> należy umieścić dokładną nazwę kategorii jakiej metatag dotyczy, z ewentualnym uwzględnieniem słów kluczowych, na które nasz sklep powinien wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.
Np. jeśli nasz sklep internetowy oferuje tanie buty sportowe, to korzystnym będzie umieszczenie słowa “tanie” w tytule. Mamy wtedy duże szanse że przy odpowiednich działaniach SEO, nasza strona zacznie pojawiać się w wynikach wyszukiwania na frazę “tanie buty sportowe”.

Cenne wskazówki:

  • meta title nie powinien być dłuższy niż ~70 znaków ze spacją (Google większej ilości i tak nie wyświetli)
  • w tytule nie powtarzamy słów kluczowych; Buty sportowe, sportowe buty, sklep z butami sportowymi – BŁĄD
  • nie powtarzamy tego samego meta title na kilku podstronach

Jak tworzyć meta description w sklepie internetowym?

Parametr meta description nie jest zbyt znaczącym czynnikiem rankingowym w wyszukiwarce Google, ale jego treść może mieć działanie marketingowe i zachęcić użytkowników do wejścia na naszą stronę internetową, a nie witrynę konkurencji.
W meta opisie warto zamieścić zwroty takie jak “Zapraszamy”, “Polecamy”, “Wejdź” oraz dodać słowa kluczowe na jakie zamierzamy pozycjonować daną kategorią sklepu internetowego.

Cenne wskazówki:

  • meta description nie powinien być dłuższy niż ~150-155 znaków ze spacją
  • nie stosujemy wielu powtórzeń słów kluczowych
  • optymalnie główną frazę umieszczamy w meta opisie raz (może być w formie odmienionej np. “tanimi butami sportowymi”)


Tak będzie wyglądał nasz sklep internetowy w wynikach wyszukiwania

IV. Optymalizacja treści w sklepie internetowym

Algorytm wyszukiwarki Google ulega ciągłym zmianom mającym na celu poprawę jakości wyświetlanych wyników wyszukiwania. Na wysokich pozycjach mają się wyświetlać strony zawierające dużą ilość ciekawych, unikatowych treści, które zaspokoją oczekiwania internautów.
Dlatego żeby zapewnić naszemu sklepowi dobrą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania, musimy zadbać o odpowiednią optymalizację treści. Konieczne jest przygotowanie wyczerpujących informacji na stronach kategorii, podkategorii oraz produktów.
Warto zwrócić uwagę na umieszczanie w tekstach słów kluczowych na jakie zamierzamy pozycjonować konkretną podstronę, żeby podkreślić powiązanie treści z zapytaniem wpisywanym przez użytkownika. Ale należy to robić z wyczuciem! Frazy powinny zostać zapisane w naturalny sposób, ze średnim wystąpieniem co 600-1000 znaków.

1. Nagłówki Hx

Dobra praktyka tworzenia stron i sklepów internetowych wymaga nadawania priorytetów prezentowanym treściom za pomocą nagłówków. W kodzie HTML nagłówki (w nomenklaturze redakcyjnej “śródtytuły”) oznacza się atrybutami;

<h1>

<h2>

<h3>

<h4>

<h5>

Wyszukiwarki, w tymi Google, w dużej mierze korzystają z nagłówków Hx do oceniania tematyczności danej podstrony oraz jej jakości. Idealna podstrona ma jeden nagłówek określający główną jej tematykę (H1) oraz kilka śródtytułów H2, H3, H4, H5.

Już podczas tworzenia opisów dla kategorii i produktów, warto uwzględnić dodanie nagłówków, a następnie opisać odpowiednimi tagami HTML w kodzie strony. W panelu administracyjnym sklepu internetowego najczęściej należy skorzystać z edytora kodu źródłowego w celu utworzenia nagłówków H2-H5. Nagłówek H1 z reguły jest tworzony na podstawie nazwy kategorii, ale jeśli mamy możliwość, poprośmy firmę programistyczną o dodanie opcji ręcznej edycji H1 – daje to dużo lepsze możliwości optymalizacji.

Nagłówek H1 powinien jednoznacznie określać tematykę strony. Jeśli w naszym przykładowym sklepie oferujemy buty do biegania Adidas, nagłówek powinien być zbudowany następująco:
Buty do biegania – Adidas
Negatywnym rozwiązaniem byłoby dodanie nagłówka z samą nazwą “Adidas” lub “Buty do biegania”. Nie określamy wtedy dokładnie co oferujemy – czy same produkty firmy Adidas, czy buty do biegania różnych producentów.

Cenne wskazówki:

  • zamieść w nagłówku H1 słowa kluczowe na jakie będzie pozycjonowana podstrona
  • zachowaj odpowiednią kolejność nagłówków
  • dodaj słowa kluczowe w odmienionej formie w kolejnych nagłówkach (H2-H5)

2. Opisy kategorii i podkategorii

W wytycznych dla webmasterów Google zaleca tworzenie ciekawych, unikatowy treści, które zaangażują użytkownika i zatrzymają na stronie.
Warto trzymać się tej zasady i podczas tworzenia tekstów zwracać uwagę nie tylko na dostosowanie opisów pod SEO, ale przede wszystkim na zainteresowanie klientów i zachęcenie ich do dokonania zakupów w naszym sklepie internetowym.

Im bardziej konkurencyjne frazy na jakie zamierzamy się pozycjonować, tym bardziej rozbudowane teksty będą nam potrzebne (konkurencja nie śpi!). Na pierwszy rzut oka dodanie 2-3 tysięcy znaków tekstu na podstronie kategorii wydaje się nienaturalnym zabiegiem, ale jeśli odpowiednio przystosujemy wygląd sklepu pod dodanie rozbudowanych opisów, skorzystamy na tym nie tylko poprzez lepszą widoczność w wyszukiwarkach, ale również poprawę konwersji.

Cenne wskazówki:

  • twórz ciekawe treści które zainteresują klientów (podkreśl zalety produktów, podpowiedz jaki powinni wybrać)
  • dla głównych kategorii przygotuj 2-3 tysiące znaków (ze spacjami) tekstów
  • dla podkategorii przygotuj 1,5-2 tysiące znaków (ze spacjami) tekstów
  • pamiętaj o naturalnym zawarciu słów kluczowych

Sugerowane rozmieszczenie tekstów na stronie kategorii:

3. Opisy produktów

Do każdego z produktów oferowanych w naszym sklepie internetowym powinniśmy przygotować unikalny opis. Częstą praktyką jest kopiowanie opisów ze stron producentów – niestety pod kątem SEO (ale również dla klientów), jest to bardzo negatywne rozwiązanie. Tworzymy duplikaty które mogą powtarzać się na wielu innych stronach w internecie.
Działając w ten sposób w żadnym stopniu nie wyróżniamy się spośród wielu innych konkurencyjnych sklepów – a nie taki jest nasz cel!

Optymalnie jest dodać unikalny opis każdego produktu o długości ok. 1000-2000 znaków (ze spacjami). Przy większych sklepach jest to bardzo czasochłonne zadanie, ale daje szansę na bardzo dobrą widoczność w Google w przyszłości (algorytm ocenia stronę jako wartościową, z ciekawą zawartością) oraz budowanie reputacji w oczach klientów. Nie zostaniemy ocenieni jako kolejna strona z takim samym opisem np. danego modelu buta, ale jako rzetelny, obiektywny ekspert w danej dziedzinie.

Cenne wskazówki:

  • stwórz unikalny opis dla różnych wariantów jednego produkty
  • pamiętaj o zamieszczaniu słów kluczowych na jakie dany produkt ma się wyświetlić w wynikach wyszukiwania
  • stosuj nagłówki Hx (opisane w pkt. 1.)
Natalia Kołsut
Wróć do listy