Kursy pozycjonowania

Yoast SEO czy All in One SEO Pack: który plugin wybrać?

Yoast SEO czy All in One SEO Pack: który plugin wybrać?

Wybór odpowiedniej wtyczki do optymalizacji strony to dylemat, przed którym staje wielu użytkowników systemu WordPress. Dwie najpopularniejsze możliwości to Yoast SEO oraz All in One SEO Pack.

Dzisiaj postaramy się przybliżyć wady i zalety każdej z nich, co pozwoli – mamy nadzieję – choć trochę ułatwić Wam ten wybór.

Omówienie wtyczek

Yoast SEO zostało stworzone w 2010 roku przez holenderską firmę Yoast. All in One SEO Pack powstał nieco wcześniej, w 2007 roku. Jego twórcy to Michael Torbert i Steve Mortiboy. Oba pluginy cieszą się ogromną ilością pobrań oraz szerokim gronem użytkowników. Oferują rozbudowaną funkcjonalność i pozwalają w pełni zoptymalizować witrynę pod kątem wyszukiwarek. Co naturalnie nasuwa pytanie: która z nich robi to lepiej?

Początek zabawy, czyli instalacja

Tym, od czego zawsze trzeba rozpocząć użytkowanie wtyczki, jest jej instalacja oraz aktywacja. Oba z omawianych przez nas pluginów można w łatwy sposób wyszukać, pobrać oraz aktywować za pomocą panelu WordPressa – tak jak każdą inną wtyczkę. Żeby jednak wybrane przez nas narzędzie działało tak, jak tego chcemy, niezbędna jest jego prawidłowa konfiguracja.
Prezentowane przez nas pluginy oferują nieco odmienne podejście do tej kwestii. All in One SEO Pack pokazuje wszystkie opcje na jednej stronie i dzieli poszczególne ich rodzaje na sekcje. Przy każdym z ustawień widnieje przycisk umożliwiający wyświetlenie pomocy na jego temat. Yoast SEO rozdziela ustawienia na kilka stron dotyczących np. meta tagów, które są następnie dzielone na wyodrębnione zakładki. Druga z wtyczek oferuje dodatkowo kreator konfiguracji umożliwiający łatwe dopasowanie działania pluginu do własnych preferencji – na pewno poradzą sobie z tym nawet niedoświadczeni użytkownicy. W obu wtyczkach można ustawić funkcje takie jak automatyczne tworzenie tytułów i opisów dla każdej ze stron czy wyłączenie indeksowania dla konkretnych ich rodzajów.

Konfiguracja poszczególnych podstron

Na co dzień przy rozbudowywaniu bądź edycji witryny najważniejsze są dla nas opcje umożliwiające dostosowanie danej podstrony pod kątem SEO. W przypadku All in One SEO Pack dostajemy do dyspozycji prosty panel umożliwiający edycję meta tytułu i opisu oraz ustawień dla robotów wyszukiwarki. Można też zobaczyć, jak strona będzie się prezentować w wynikach wyszukiwania, a nawet całkowicie wyłączyć na niej działanie pluginu. Po włączeniu odpowiedniej opcji w menedżerze funkcjonalności dodawana jest również możliwość edycji Social Meta. Udostępniają one szereg ustawień, dzięki którym można dostosować stronę pod portale społecznościowe.
Yoast SEO oferuje nieco więcej możliwości. Tutaj panel jest podzielony na kilka mniejszych sekcji odpowiadających za optymalizację treści, opcje społecznościowe oraz zaawansowane ustawienia. W pierwszej z nich można znaleźć, tak jak w poprzedniej wtyczce, ustawienia dotyczące meta tagów. Można tam też podejrzeć wygląd danej strony w wynikach wyszukiwania. Oprócz tego możliwe jest ustawienie wiodącego słowa kluczowego pozwalającego wtyczce sprawdzić poprawność optymalizacji tej podstrony pod daną frazę. Sekcja ta zawiera także na dodatkową zakładkę umożliwiającą sprawdzenie czytelności strony (wtyczka analizuje kwestie takie jak długość zdań czy ilość wyrazów w akapicie).
Ustawienia społecznościowe pozwalają na dostosowanie wyglądu witryny z poziomu danego portalu społecznościowego. W sekcji Zaawansowane można znaleźć ustawienia tagu meta robots oraz adresu kanonicznego.

Pozostałe możliwości

Aby strona była przyjazna dla robotów wyszukiwarki, trzeba jeszcze zadbać o wiele innych kwestii. Na szczęście oba z pluginów oferują szeroką gamę dodatkowych narzędzi. Obie z wtyczek umożliwiają edycję plików robots.txt oraz .htaccess, a także tworzenie sitemapy. W obu z nich można także eksportować i importować ustawienia.
Każda z nich ma też jednak funkcjonalności właściwe tylko sobie. Yoast SEO udostępnia możliwość generowania okruszków i ma wbudowaną współpracę z usługą Google Search Console.

All in One SEO Pack dostarcza za to narzędzi do blokowania niechcianych botów oraz do monitorowania wydajności serwisu. Kolejna różnica polega na tym, że o ile w Yoast wszystkie dodatkowe narzędzia są dostępne domyślnie, o tyle w drugiej z wtyczek trzeba je włączyć. Powoduje to, że jest ona lżejsza, ale może za to sprawić kłopot początkującym użytkownikom.

Co więc wybrać?

Choć obie wtyczki oferują wiele możliwości i umożliwiają świetne przygotowanie strony pod kątem SEO, musimy w końcu wybrać tę lepszą. Jest to o tyle kłopotliwe, że obie są naprawdę świetne.
Zaletami All in One SEO jest niewątpliwie “lekkość” uzyskana przez wyłączenie niepotrzebnych funkcji, a także dostępność wszystkich ustawień w jednym miejscu, co niewątpliwie docenią zaawansowani użytkownicy. Rozbudowane narzędzia dodatkowe ułatwiają dbanie o wiele różnych aspektów serwisu.
Yoast SEO nie odstaje od swojego rywala funkcjonalnością, również oferując rozbudowane możliwości. Jest jednak nieco łatwiejsze w obsłudze i konfiguracji dla początkujących użytkowników, między innymi dzięki kreatorowi ustawień. Sprawdzanie czytelności i optymalizacji treści również jest bardzo pomocne tak dla nowicjuszy, którzy nie do końca wiedzą, jak powinni zaaranżować witrynę, jak i dla “wyjadaczy” chcących doprowadzić swoją stronę do perfekcji. Z naszego doświadczenia wynika, że Yoast nieco lepiej współpracuje z wtyczką WooCommerce, wydaje się więc idealnym rozwiązaniem dla sklepów stworzonych na podstawie tego pluginu.
Jaki więc jest nasz werdykt? Po starannym rozważeniu… Yoast SEO!

Dodaj komentarz