Jak poprawnie tworzyć meta tagi dla strony internetowej? Meta Title & Meta Description w praktyce

W naszym słowniku pojęć związanych z pozycjonowaniem wyjaśnialiśmy już znaczenie meta tagów, title i description. W tym kursie pragniemy zaprezentować, jak je poprawnie tworzyć oraz na co zwracać uwagę. Zaprezentujemy również, jak zamieszczać meta w popularnych skryptach CMS.

Układając opisy title oraz description należy mieć również na uwadze fakt, że powinny mieć one odpowiednią długość oraz nasycenie interesującymi nas słowami kluczowymi. Ma to bezpośredni wpływ na formę ich wyświetlania w wynikach wyszukiwania oraz na skuteczność samego procesu pozycjonowania.

Przykład kodu HTML:

[code]
….
<head>
<title>Przykładowy meta tytuł witryny</title>
<meta name=”description” content=”Przykładowy opis meta description.”>
</head>
….
[/code]

Czego należy przestrzegać tworząc meta opisy?

Meta title:

  • maksymalna długość to 600px czyli 55 – 70 znaków, jakie Google będzie wyświetlać w SERPach,
  • należy zawrzeć w meta opisie pozycjonowaną frazę lub grupę fraz, maksymalnie około 3 fraz,
  • warto używać nazwy brandowej oddzielonej od początku meta tagu znakiem specjalnym, np. myślnikiem – lub “pałką” | dla zachowania estetycznego wyglądu.

Meta description:

  • maksymalna długość to 600px w jednej linii, aczkolwiek tekst jest przełamywany na 2 lub 3 linie, dzięki czemu otrzymujemy maksymalną długość około 270 z znaków,
  • tworząc opis należy zwrócić uwagę, aby przedstawiał on zawartość danej strony pamiętając o wykorzystywaniu słów kluczowych, na jakie chcemy pozycjonować naszą witrynę.

Należy mieć również na uwadze fakt, że na długość ww. tytułu oraz opisu strony ma również wpływ liczba użytych polskich znaków dialektycznych oraz pozostałych alfanumerycznych. Wymagają one niekiedy więcej komórek pamięci (miejsca) na ich poprawne zakodowanie. Wszystkie znaki/słowa, które nie zmieszczą się w maksymalnych ww. wartościach zostaną ucięte – w SERPach będzie widoczne to jako wielokropek “….”.

Narzędzia

Przy tworzeniu treści tytułów oraz opisów witryny mogą nam się okazać pomocne narzędzia SEO dostępne w sieci. Wiele z nich oferuje również dodatkowe funkcje wspomagające pracę przy optymalizacji strony internetowej.

Poniżej kilka propozycji:

  • Google Title Tag Serp Preview Tool (https://smartsearchmarketing.com/google-title-tag-serp-preview-tool) – formularz on-line – jeden z wielu dostępnych w sieci weryfikujący długość tworzonych przez nas meta tagów oraz generujący podgląd ich wersji roboczej.
  • Screaming Frog SEO Spider – darmowe narzędzie desktopowe dostępne dla platform Windows, Mac oraz Linux pozwalające na ocenę serwisu pod wieloma aspektami.
  • META SEO Inspector – rozszerzenie dedykowane do przeglądarki Google Chrome, weryfikujące poprawność meta tagów dla danej podstrony.

Wdrażanie meta tagów

Zamieszczanie nowych oraz modyfikacja istniejących meta tagów w przypadku witryn opartych na plikach HTML/PHP najczęściej ogranicza się do edycji samych plików znajdujących się na serwerze FTP – w tym aspekcie sprawa wydaje się dość oczywista. W przypadku systemów zarządzania treścią proces wdrażania meta tagów nie jest jednoznaczny. Podpowiadamy, jak to zrobić na przykładzie dwóch popularnych CMSów.

WordPress

Aby dokonywać edycji meta tagów w przypadku WordPressa należy dokonać instalacji wtyczki rozszerzającej jego funkcjonalność, ponieważ system ten sam w sobie nie posiada takich rozwiązań. Polecamy te najczęściej wybierane wśród społeczności twórców WordPressa. Należą do nich Yoast SEO oraz All in One SEO Pack – są to projekty najbardziej rozwijane oraz stale aktualizowane pod kątem nowych standardów optymalizowania stron kreowanych przez Google.

Szczegółowe tutoriale znajdują się na stronach ich twórców:

  • Yoast SEO: https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/
  • All in One SEO Pack: https://wordpress.org/plugins/all-in-one-seo-pack/

CMS Joomla!

Ten skrypt pozwala na zmianę treści meta title i description w stronie www bez instalowania i konfigurowania dodatkowych rozwiązań – zupełnie inaczej, niż ma to miejsce w przypadku WordPressa.

Konfiguracja krok po kroku:

a) Aby ustawić nazwę witryny (brand) jaki ma być używany w tytułach stron, np. Nazwa podstrony – brand, po zalogowaniu wykonujemy następujące kroki:

  • Przechodzimy do zakładki Konfiguracja globalna, następnie w polu Nazwa witryny wpisujemy naszą nazwę lub brand. Kolejnym krokiem jest uaktywnienie wyświetlania naszej nazwy, w tabeli opcji Optymalizacja dla wyszukiwarek w polu Nazwa witryny w tytułach stron wybieramy opcję PO.
  • Dostępna jest również opcja PRZED, jednak nie zalecamy z niej korzystać, ponieważ nasza nazwa witryny będzie zmniejszać liczbę znaków możliwych do wykorzystania w meta title. W celu zatwierdzenia wprowadzonych zmian wybieramy Zapisz.

b) Edycja dla danych podstron serwisu www opartego na Joomli obywa się poprzez edycję danej pozycji w opcjach menu.

  • Aby dokonać edycji meta tagów dla wybranej podstrony wybieramy ją z Menu —> Nazwa pozycji menu do której przypisana jest nasza podstrona.
  • Następnie w celu edycji meta title przechodzimy do zakładki Opcje wyglądu strony i w polu Tytuł strony dla przeglądarki wypisujemy treść meta tagu.
  • Edycja meta description znajduje się w tym samym miejscu w zakładce Opcje meta danych. Pole Opis-streszczenie jest miejscem na umieszczenie naszego descriptiona.
  • Na sam koniec w celu zatwierdzenia zmian wybieramy opcję Zapisz.
Mateusz Gawkowski Mateusz Gawkowski
Wróć do listy

Nasze marki