Kursy pozycjonowania

Kreatywne sposoby na link building, czyli jak zdobyć wartościowe linki do strony internetowej?

Kreatywne sposoby na link building, czyli jak zdobyć wartościowe linki do strony internetowej?

Algorytm Google, oceniając każdą stronę internetową podczas ustalania pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania, bierze pod uwagę kilkaset czynników. Jednak od lat jednym z głównych elementów wpływających na pozycje w Google są linki przychodzące. Właśnie dlatego warto zadbać o budowanie odpowiedniej struktury linków przychodzących już od pierwszego dnia działania strony firmowej lub sklepu internetowego.

Wskazówki Google dla webmasterów dotyczące linków przekazujących PageRank, czyli tych, na których najbardziej nam zależy, pokazują bardzo rygorystyczne podejście wyszukiwarki do każdego odnośnika zdobytego w sposób “nienaturalny”. Właśnie dlatego, jeśli nie jesteś doświadczonym specjalistą SEO, musisz zachować szczególną ostrożność, bo zamiast osiągnąć wzrost pozycji, możesz narazić się na nałożenie kary przez Google i całkowite zniknięcie witryny z wyników wyszukiwania.

Mimo wszystko chcesz samodzielnie rozpocząć budowanie struktury linków prowadzących do Twojej strony lub wspomóc działania agencji SEO (uwaga: nie zapomnij skonsultować tego ze specjalistą!)? W takim razie zapoznaj się z kilkoma sposobami na zdobycie wartościowych linków przychodzących.

Patronat i sponsoring

Jeśli firma jest sponsorem drużyny sportowej lub objęła patronat nad lokalnym wydarzeniem kulturalnym, zadbaj o to, żeby na stronach internetowych klubu czy organizatora znalazł się link prowadzący do strony firmowej. Podobnie w przypadku wspierania akcji charytatywnych, pomocy w organizacji konferencji lub innych imprez, w które swój wkład miało Twoje przedsiębiorstwo. Webmasterzy stron internetowych szkół, gmin czy lokalnych klubów sportowych bardzo często podają wyłącznie nazwy sponsorów, nie dbając o zamieszczenie linków – upomnij się o nie!

Firmy dopiero wchodzące na rynek i szukające sposobu na zwiększenie popularności mogą poszukać miejsc, w których reklamują się i zdobywają linki lokalne firmy. Można to zrobić, wykorzystując niestandardowe zapytania w Google, np.:
inurl: sponsorzy “nazwa miasta”
intitle: sponsorzy “nazwa miasta”
intext: sponsorzy “nazwa miasta”

Twoja marka w mediach

Śledź na bieżąco widoczność swojej marki w lokalnych mediach. Jeśli pojawi się o niej wzmianka w serwisie informacyjnym, skontaktuj się z redaktorem i poproś o dodanie linka do strony firmowej. Pamiętaj, że nie ma on obowiązku tego zrobić, nawet jeśli zamieszcza np. cytat z poradnika na stronie.

Marki bardziej popularne, o których informacje pojawiają się dużo częściej i w przypadku których nie sposób samodzielnie śledzić wszystkich informacji pojawiających się w ogólnopolskich mediach, na blogach i w social mediach, mogą skorzystać z narzędzi umożliwiających monitoring marki w Internecie – darmowych lub płatnych.

Google Alerts (darmowe) – https://www.google.pl/alerts
socialmention (darmowe) – http://socialmention.com/
Brand24 (płatne) – https://brand24.pl
SentiOne (płatne) – https://sentione.pl/
Brandometr (płatne) – http://brandometr.pl/

Lokalne fora internetowe

Znajdź popularne fora mieszkańców swojego miasta i postaraj się trafić w odpowiedni moment i miejsce na zamieszczenie odnośnika do swojej strony. Być może ktoś szuka miejsca, w którym może zlecić usługę z branży, którą się zajmujesz, lub produktu, który posiadasz w ofercie?

To dobry sposób na zdobycie linka, ale łatwo zostać oskarżonym o kryptoreklamę, dlatego zalecamy szczególną ostrożność.

Infografika

Jednym ze skuteczniejszych sposobów na zdobycie linka przychodzącego jest przygotowanie ciekawej infografiki związanej z Twoją branżą. Internauci chętnie dzielą się infografikami w social mediach i na forach internetowych. Nie musisz zatrudniać grafika, który przygotuje efektowną infografikę. W Internecie można znaleźć wiele narzędzi (zarówno darmowych, jak i płatnych) do ich generowania! Potrzebny jest przede wszystkim dobry pomysł.

Polecane generatory infografik:
Canva Infographic Maker – https://www.canva.com/create/infographics/
Piktochart – https://piktochart.com/
Easel.ly – http://www.easel.ly/

Strona uczelni

Linki ze stron rządowych i uczelni są uważane za najbardziej wartościowe. Jeśli jesteś absolwentem uczelni wyższej, sprawdź, czy na jej stronie znajduje się dział prezentujący sylwetki osób, które ukończyły studia i odnoszą sukcesy, np. prowadząc dobrze prosperującą firmę. Być może uda Ci się zdobyć bardzo wartościowy link do strony firmowej.

Komentarze na blogach

Rozwijając ofertę swojej firmy, pragnąc podnosić jakość wykonywanych usług i być na bieżąco z branżą, z pewnością śledzisz strony i blogi branżowe. Zacznij dodawać na nich komentarze – podziel się ekspercką opinią na temat wpisu czy aktualności, umieszczając w polu “Strona WWW autora” link do strony firmowej. Duża część tego typu linków posiada atrybut “nofollow” i nie przekazuje PageRank do Twojej strony, ale nie przejmuj się tym. Ciekawy, merytoryczny komentarz to zawsze szansa na zainteresowanie czytelników i ściągnięcie ruchu na Twoją stronę.

Lokalne praktyki

Jeśli Twoja firma organizuje staże i praktyki dla uczniów lokalnych szkół, przygotuj podstronę z opisem tego, jak się na nie dostać, i zadbaj o umieszczenie linków na stronach internetowych zainteresowanych placówek, których uczniowie mogą nabierać doświadczenia zawodowego w Twoim przedsiębiorstwie. To da Ci szansę na zdobycie kilku wartościowych linków oraz  spowoduje wzrost rozpoznawalności marki w lokalnym środowisku.

Zniżki dla określonej grupy klientów

Przygotuj promocyjną ofertę skierowaną wyłącznie do określonej grupy klientów – np. dla studentów jednej z uczelni. Ważne, by było to coś naprawdę specjalnego: coś, co zainteresuje docelowych odbiorców i spowoduje, że będą się dzielić cenną informacją o promocji, linkując do strony Twojej firmy.

Wystawiaj referencje

Większość przedsiębiorców chętnie pochwali się referencjami wystawionymi przez inną firmę, umieszczając je na stronie głównej swojej witryny. Dlatego poświęć trochę czasu i przygotuj referencje dla firmy budowlanej czy sprzątającej, z którymi niedawno współpracowałeś lub nadal to robisz. Wyraź zgodę na publikację w zamian za umieszczenie linka do Twojej witryny.

Partnerzy

Nawet jeżeli jesteś na rynku dopiero od paru miesięcy (a tym bardziej, jeśli Twoja firma istnieje już od kilku lat), z pewnością masz grupę stałych partnerów, z którymi na co dzień współpracujesz. Poproś firmy partnerskie o umieszczenie Twojej marki na liście zaufanych. Zyskasz w ten sposób nie tylko link do strony, ale również szansę na zdobycie nowych potencjalnych klientów z branży.

To tylko niewielka część z wielu sposobów na zdobycie linków przychodzących do strony firmowej lub sklepu internetowego. Jeśli podejdziesz kreatywnie do szukania kolejnych miejsc, z których potencjalnie możesz czerpać PageRank, z pewnością wpadną Ci do głowy ciekawe pomysły.
Należy jednak pamiętać, że linkowanie to tylko ułamek pracy nad SEO strony internetowej. Kolejne aktualizacje algorytmu wyszukiwarki Google zmniejszają nieco jego znaczenie, jednocześnie kładąc większy nacisk na optymalizację treści strony. Żeby osiągnąć sukces i zdobyć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, konieczne jest zadbanie o każdy z czynników wpływających na ranking w wyszukiwarce, a przede wszystkim ciągła praca nad widocznością w Google.

Piotr Matuszak Piotr Matuszak
Wróć do listy

Dodaj komentarz