Co wydarzyło się w branży SEO w 2016 roku?

alt obrazka

SEO to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się branż. Każdego roku zmiany w algorytmach Google objawiają się sporym zamieszaniem. Jakie zmiany zaszły w zeszłym roku w branży SEO i czego można spodziewać się w nadchodzącym roku?

Aktualizacja algorytmu Pingwin

Najważniejszym wydarzeniem w branży SEO była aktualizacja algorytmu Pingwin w połowie września 2016 roku. Aktualizacja ta nastąpiła po prawie dwuletniej przerwie i jak się spodziewaliśmy, sporo namieszała. Zaktualizowany algorytm Pingwina w wersji 4.0 odpowiada za walkę z przestarzałymi sposobami pozyskiwania linków i funkcjonuje teraz w czasie rzeczywistym.

Oznacza to, że prowadzone przez nas działania będą na bieżąco oceniane przez Google. Zmiany spowodowały duże wahania pozycji witryn w wyszukiwarce i najprawdopodobniej sytuacja ta będzie miała miejsce jeszcze przez kolejnych kilka miesięcy. Kto powinien się obawiać? Przede wszystkim administratorzy serwisów, w których korzysta się z zabronionych przez Google praktyk linkowania.

Rozwagę w SEO powinni zachować jednak wszyscy, ponieważ wszelkie działania będą oceniane przez wyszukiwarkę w czasie rzeczywistym, co w przypadku prowadzenia nieprawidłowych działań może skończyć się szybką utratą pozycji strony lub nałożeniem filtru algorytmicznego na domenę.

Usunięcie prawej kolumny AdWords

Kolejną ciekawą zmianą, jaka nastąpiła, jest usunięcie prawej kolumny AdWords. Implementowana ona była w wyszukiwarce 16 lat i już wielokrotnie wcześniej Google informował, że kiedyś może ona zostać usunięta, jednak nikt nie spodziewał się, że to nastąpi. Zmiana ta z pewnością przyczyni się do wzmocnienia roli SEO przy osiąganiu pozycji.
Z 11 zachowanych zostało 7 płatnych reklam, z czego na górze w wynikach wyszukiwania mogą pojawiać się tylko 4 linki.

Jakie są prognozy na kolejny rok?

Istotną rolę w branży SEO będą odgrywać bezpieczne linki, które nie zaszkodzą naszej witrynie, poprzez uważne obserwacje zachowań wyszukiwarki na prowadzone przez nas działania.

Nowy rok to z pewnością jeszcze większe przystosowanie Google do wyszukiwań mobilnych. Oczekujemy na zupełnie nowy, oddzielny algorytm dla wyszukiwań mobilnych, który będzie stanowił wielką korzyść dla witryn zbudowanych w technologii AMP.

Elementem, który w minionym roku w branży SEO pozostał niezmienny, jest content. Nic nie zapowiada, aby kolejny rok przynosił w tym temacie jakieś zmiany. Firmy, jak i inne portale, będą nadal budować strategię w oparciu o treści.

Tomasz Czechowski Tomasz Czechowski
Wróć do listy

Dodaj komentarz