Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania

Potrzebujesz ok. 9 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Tomasz Sikora

Starszy specjalista SEO z kilkuletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu firm w Polsce, jak i poza granicami. Doświadczenie zdobywał zarówno w dużych, jak i mniejszych agencjach. Obsługiwał takie mark... Więcej

4 grudnia 2019

Co to jest słowo kluczowe?

Słowo kluczowe (fraza kluczowa) – Wyraz lub grupa wyrazów stosowana w celu wyszukiwania informacji za pomocą wyszukiwarki internetowej. Jest to kombinacja słów pozwalająca w sposób skrótowy określić czego dokładnie szukamy.

Dobór odpowiednich słów kluczowych

Dobór odpowiednich słów kluczowych jest podstawą każdej dobrej strategii SEO. Zanim zaczniemy jakiekolwiek działania na stronie lub zdobywanie linków, powinniśmy zastanowić się na jakie frazy chcielibyśmy widzieć nasz serwis internetowy wysoko w wynikach wyszukiwania. Nie zawsze będą to słowa kluczowe, które jako pierwsze przychodzą nam do głowy – głównie ze względu na trudność ich wypozycjonowania lub niską konwersję w przypadku naszej działalności.

Należy też wspomnieć, że słowa kluczowe odgrywają niezwykła rolę nie tylko w działaniach związanych z bezpłatnymi wynikami Google. To samo zadanie czeka nas w przypadku reklam AdWords, filmów na YouTubie, aukcji na Allegro czy Amazonie i wielu innych przypadkach, gdzie istnieje wbudowana wyszukiwarka.

Poniżej postaram się przybliżyć najważniejsze aspekty tego typu pracy, najlepsze sposoby wyszukiwania słów kluczowych i ich selekcji oraz weryfikacji, a także narzędzia, które znacząco ułatwią nam to zadanie.

Słowa kluczowe long-tail

Co to jest long-tail keyword?

Long tail (z ang. długi ogon) – Są to rozbudowane słowa kluczowe, które posiadają trzy, cztery i więcej słów składowych. Charakteryzują się wysokim współczynnikiem konwersji ze względu na precyzyjność zapytania użytkownika.

Dlaczego słowa kluczowe long-tail są tak ważne?

Ze względu na długość słowa kluczowego oraz ilość informacji w nim zawartych śmiało można założyć, że użytkownik posługującym się takim zapytaniem wie, czego szuka i jest o wiele bliższy zakupu lub skorzystania z oferty niż osoba, która wpisuje zapytania bardzo ogólne.

Takie frazy mają o wiele niższe ilości miesięcznych wyszukiwań, ale mimo to zapewniają spory procent konwersji dla wielu sklepów i są wartościowym źródłem przychodów.

Każdy ze sposobów omówionych w tym artykule nadaje się do wyszukiwania zarówno krótkich, jak i długich słów kluczowych, którymi są bardzo często nazwy produktów w sklepach internetowych.

Parametry słów kluczowych

Najważniejszym parametrem wszystkich słów kluczowych jest średnia miesięczna ilość wyszukań. Informuje nas ona o popularności danego słowa w wybranej lokalizacji. Otrzymujemy uśrednioną liczbę miesięcznych zapytań z danym słowem kluczowym w wyszukiwarce Google. Na podstawie tego jesteśmy w stanie oszacować potencjał danego słowa kluczowego i ruch, jaki możemy uzyskać dzięki widoczności na tą frazę na wysokich pozycjach.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na CPC (cost per click), który jest przybliżoną ceną za kliknięcie w dane słowo kluczowe w kampaniach Google AdWords. Niektóre słowa kluczowe charakteryzują się niższą miesięczną ilością wyszukiwań, ale są bardzo popularne wśród twórców reklam. Może nam to sugerować większą trudność w pozycjonowaniu danej frazy.

Wyszukiwanie słów kluczowych

Początek naszej pracy to stworzenia jak najdłuższej listy słów kluczowych. Musimy wykorzystać szereg metod i narzędzi, aby zebrać taką ilość fraz kluczowych, która zapewni nam wystarczającą ilość potencjalnych użytkowników.
Na liście znajdą się zarówno bardzo popularne słowa kluczowe wyszukiwanie miesięcznie przez tysiące użytkowników, jak i takie, które wyszukiwane są około dziesięciu razy w miesiącu (a w przypadku niszowych branż nawet mniej).

Własny pomysł

Pierwszym i najbardziej podstawowym sposobem będzie po prostu chwila refleksji nad stroną internetową, ofertą firmy i przyzwyczajeniami Klientów. Nazwa Twojej firmy, rodzaj działalności, usługi, które oferujesz i wszystkie frazy, które mogą wpisywać Twoim potencjalni Klienci to słowa kluczowe. To właśnie od nich najlepiej rozpocząć tworzenie naszej listy, a następnie stopniowo ją rozwijać.

Słowa kluczowe z naszej listy warto też wpisać do wyszukiwarki Google i korzystać z dynamicznych podpowiedzi lub wyszukiwań podobnych do naszego. Jest to prosty, a jednocześnie skuteczny sposób na rozbudowanie listy fraz kluczowych.

Budowa strony internetowej

Jeśli Twoja strona internetowa już istnieje, to prawdopodobnie w naturalny sposób znalazło się tam bardzo dużo słów kluczowych. Spokojnie znajdziesz je w menu głównym. W przypadku strony usługowej znajdziesz je na przykład na podstronie „Oferta” i w opisach Twojej działalności. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to idealnymi frazami będą kategorie produktów oraz same ich nazwy, modele, rodzaje, a nawet kody EAN.

Aktualna widoczność

Jeśli Twoja strona jest już widoczna od dłuższego czasu, możesz zapoznać się ze słowami kluczowymi na które witryna wyświetla się w Google już dzisiaj. Będzie to lista słów kluczowych, które warto zoptymalizować, co może to przynieść efekt w postaci relatywnie szybkich wzrostów. Pomogą Ci w tym takie narzędzia jak Ahrefs.com, Senuto, Semstorm, Google Search Console, Ubersuggest czy Keyword Hero. Zostaną one krótko omówione w kolejnych częściach artykułu.

Widoczność konkurencji

Cześć narzędzi, za pomocą których sprawdzisz widoczność swojej strony, można użyć także do analizowania słów kluczowych konkurencji. Wybierz kilka najbliższych Twojej ofercie firm konkurencyjnych i sprawdź listę fraz na które wyświetlają się ich strony. Duża część z nich będzie pasować także w projekcie pozycjonowania Twojej witryny.

Pytania użytkowników

Kolejnym podejściem do szukania słów kluczowych jest zastanowienie się, jakie pytania dotyczące sprzedawanych produktów i usług mogą mieć użytkownicy. Warto spróbować wymyślać te pytania samodzielnie lub skorzystać z narzędzi takich jak Keywordtool.io lub AnswerThePublic i poszukać pytań dotyczących naszej działalności zaczynających się na przykład od słów „Jak działa…”, „Jak wybrać…”, „Kiedy…”, „Gdzie…”, „Dlaczego…”, „Co to znaczy…”, „Co to jest…”, „Z czego…”, itp.

Narzędzia przydatne podczas wyszukiwania słów kluczowych

We wcześniejszych fragmentach artykułu wspomniałem o kilku narzędziach, które są pomocne podczas wyszukiwania słów kluczowych. Wiele z nich to oprogramowanie bardzo rozbudowane i posiada także inne funkcje, ale tutaj skupimy się na tych dotyczących fraz i widoczności stron w Internecie.

Ahrefs.com

Potężne, płatne narzędzie SEO pomocne zarówno w analizie widoczności strony, jak i profilu linkowego, budowy strony czy reklam AdWords.
Nas najbardziej będzie interesowała zakładka „Wyszukiwanie organiczne” i funkcje w niej zawarte.

Organiczne słowa kluczowe – lista słów kluczowych dla których podana strona indeksuje się w pierwszej setce wyników w danym kraju. Otrzymamy tam informacje o średniej ilości wyszukań, trudności słowa kluczowego, CPC, szacowanym ruchu uzyskanym z tej frazy, pozycji, adresu URL i tego jak wyglądają aktualne wyniki SERP. Zakładka posiada wiele możliwości filtrowania wyników, sortowania oraz eksportu do plików.

W poszukiwaniu słów kluczowych pomocna będzie także zakładka „Najlepsze podstrony”, gdzie frazy pogrupowane są według adresu URL na który się wyświetlają.

Wszystkich tych funkcji można użyć do analizy aktualnej widoczności naszej strony, a także wybranych domen należących do konkurencji.

Senuto

Płatne narzędzie przeznaczone specjalnie do analizy widoczności strony. Możemy tam znaleźć wszystkie niezbędne informacje na temat słów kluczowych, na które widoczne jest wybrana przez nas strona. Możemy obserwować tam jej aktualne pozycje, wzrosty i spadki, bezpośrednią konkurencję stron w Google, informacje na temat kanibalizacji słów kluczowych i wielu innych cech fraz.

Semstorm

Kolejne oprogramowanie, które oprócz analizy widoczności stron oferuje usługi monitoringu pozycji słów kluczowych i narzędzia pozwalające na optymalizację treści naszej witryny.
Podobnie jak w przypadku ahrefs.com i Senuto podstawową funkcją, której będziemy używać, jest wyświetlanie słów kluczowych rankingujących dla wybranej przez nas strony internetowej wraz ze wszystkimi ich parametrami.

Google Search Console

W zakładce „Skuteczność” sprawdzimy słowa kluczowe z jakich realnie przechodzili na naszą stronę użytkownicy. Dane te są dostępne tylko dla zweryfikowanych stron i nie możemy za pomocą tego narzędzia sprawdzać fraz konkurencji. Można tam znaleźć jednak wiele ciekawych informacji i słów kluczowych, na które sami nie wpadniemy, a także sprawdzić ich realną pozycję i popularność.

Google Keyword Planner

Narzędzie przeznaczone do wyszukiwania słów kluczowych pod kampanie AdWords. Sprawdza się jednak także w przypadku fraz pod działania SEO. W ostatnich latach ograniczona została widoczność realnej wyszukiwalności słów kluczowych dla użytkowników, którzy nie są aktywni, jeśli chodzi o płatne kampanie. Warto jednak poznać to narzędzie, gdyż to z niego pochodzą wszelkie informacje w płatnych programach.

Keywordtool.io

Rozbudowane narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych, które skupia się nie tylko na wyszukiwarce Google, ale pozwala sprawdzać frazy z YouTube, Bing, Amazon i wielu innych. Pozwala ono na szersze spojrzenie na kwestię wyszukiwania informacji w Internecie. Wyposażone także w funkcję podpowiedzi słów kluczowych w formie pytań użytkowników.

Ubersuggest

Narzędzie od znanego w branży SEO Neila Patela, które również służy do badania widoczności strony oraz wyszukiwania nowych stron. Pomaga w wyszukiwaniu pomysłów na nowe treści, sprawdza najpopularniejsze podstrony, a także zapewnia funkcję audytu strony i profilu linkowego.

KeywordHero

Rozszerzenie działające we współpracy z Google Analytics, które umożliwia poznanie większej ilości słów kluczowych generujących ruch na stronie. W standardowej wersji Google Analytics nie zawsze te informacje są w pełni widoczne.

AnswerThePublic

Oprogramowanie, które pozwala na wyrysowanie graficznej listy proponowanych pytań związanych z danym słowem kluczowym, które mogą być wyszukiwane przez użytkowników.

Selekcja słów kluczowych

Najczęściej podczas tworzenia listy słów kluczowych dochodzi do sytuacji, że z jakiegoś powodu mamy wrażenie, że dana fraza nie do końca nam odpowiada. Prawdopodobnie jest to wrażenie słuszne. Pamiętajmy, że korzystamy tylko z narzędzi, które rządzą się swoimi prawami. Nie biorą pod uwagę czynników behawioralnych i opierają się na liczbach oraz statystykach. Po stworzeniu listy słów kluczowych warto ją przejrzeć i sprawdzić czy wszystkie frazy rzeczywiście mają sens.

Biznesowe podejście

Przed ostatecznym wyborem słów kluczowych, należy sprawdzić, czy fraza ma szansę na interesującą nas konwersję. Musimy skupić się na użytkowniku, który nas interesuje i zastanowić się, jakie zapytania może wpisywać w wyszukiwarkę. Trudniej będzie o sprzedaż w sklepie internetowym, jeśli skupimy się na słowach kluczowych w formie pytań. Te będą idealne dla bloga. Nie warto się też często skupiać na najbardziej ogólnych frazach, bo użytkownik wtedy może zamiast zakupów szukać ogólnych informacji.

Czy słowa kluczowe pasują do naszej oferty?

Narzędzia podpowiedzą nam słowa kluczowe, które będą związane z naszą branżą, ale niekoniecznie z aktualną ofertą naszego sklepu czy firmy usługowej. Warto wykluczyć takie frazy, bo trudno będzie na nie osiągnąć dobre pozycje, a konwersja z nich będzie minimalna.

Potencjalny CTR

Bardzo podobny problem, jak w przypadku biznesowego podejścia. Musimy się zastanowić czy nasza nazwa domeny ma szansę przy wysokich pozycjach zachęcić użytkownika do tego, aby przeszedł dalej i sprawdził dokładniej ofertę.

Trudność słów kluczowych

Przy działaniach SEO musimy się zastanowić, czy warto „bić się” od początku o najtrudniejsze frazy. Czasami w TOP10 (lub okrojonej wersji pierwszej strony wyników) są same duże marki, które inwestują w pozycjonowanie od wielu lat. Lepiej spróbować zdobyć ruch na łatwiejsze frazy, zapewnić sobie wzrost widoczności i pierwsze konwersje tak, aby nasze działania zaczęły się „spłacać”.

Konkurencja w TOP10

Podobnie jak w przypadku słów kluczowych, musimy sprawdzić z kim konkurujemy w TOP10. Należy także potwierdzić, że profil naszej strony odpowiada profilowi wyników na pierwszej stronie. Jeśli są tam same długie wpisy blogowe, to trudno będzie nam tam trafić ze stroną produktu i odwrotnie.

Słowa kluczowe, a lokalizacja

Każde słowo kluczowe, które znajdziemy warto sprawdzić w wersji „fraza + miasto” jeśli nasze usługi skupiają się w konkretnym obszarze. Nie sprawdzi się to w przypadku sklepów internetowych, ale jak najbardziej w przypadku działalności stacjonarnej lub mobilnej w określonych lokalizacjach.

Dodatkowo warto pamiętać, że Google Keyword Planner i niektóre z narzędzi mają możliwość wygenerowania nam statystyk dotyczących danego słowa kluczowego dla konkretnego obszaru. Możemy sprawdzić ile razy dane słowo kluczowe było wyszukiwane miesięcznie w danym kraju, regionie czy mieście.

Grupowanie i priorytety

Kiedy stworzymy pełną listę słów kluczowych, którą następnie skrócimy o frazy, które nie do końca mogą przynieść nam sukces, warto pozostałe słowa pogrupować i nadać im odpowiednie priorytety.
Projekt SEO nie kończy się po tygodniu, miesiącu czy nawet roku. Wymaga dużego nakładu czasu i pracy. Nie da się wszystkiego zrobić od razu.

Pogrupuj swoje słowa kluczowe i przyporządkuj je do najlepiej pasujących podstron. Niech to będą podstrony konkretnych usług, oddziałów w danym mieście czy podstron kategorii i produktów w przypadku sklepu internetowego.
Nie da się wypozycjonować wszystkich słów kluczowych na stronę główną.
Sprawdź, które słowa kluczowe pasują do wpisów blogowych i zaplanuj takie publikacje na przykładowych adresach.

Kiedy stworzysz tą listę możesz zastanowić się, które słowa kluczowe, usługi lub zakresy produktów są dla Ciebie najważniejsze. Przemyśl ile treści jesteś w stanie wyprodukować miesięcznie i zaplanuj swoją pracę, biorąc pod uwagę Twoje możliwości. Wtedy projekt SEO ma szansę na sukces.

Kanibalizacja słów kluczowych

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja polegająca na konkurowaniu o wysoką pozycję na dane słowo kluczowe więcej niż jednej podstrony Twojego serwisu. Może to powodować często bardzo negatywne zmiany pozycji i adresów w wynikach wyszukiwania. Dlatego do dzielenia słów kluczowych należy podejść rozważnie i zaplanować wszystko bardzo starannie.