Canonical – cechy charakterystyczne, rodzaje i zastosowanie

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

11 września 2019

Adresy kanoniczne stosowane są na większości stron internetowych. W wielu przypadkach wykorzystywane są one jednak po prostu dla zasady, bez dokładnej wiedzy jak działają i czy w ogóle mogą w tym konkretnym przypadku dać jakikolwiek efekt. Poniżej znajdują się informacje na temat tego, czym są linki kanoniczne i na jakiej zasadzie działają. W artykule przedstawiony został również case, który ukazuje nieświadome działanie klienta, które potwierdzają słuszność stosowania linków kanonicznych oraz ich skuteczność.

Co to jest canonical i kiedy stosujemy linki kanoniczne?

Canonical to inaczej link kanoniczny, który można znaleźć w sekcji <head> strony internetowej. Głównym zadaniem canonicala jest informowanie robotów Google, który adres URL jest oryginalny i powinien zostać traktowany priorytetowo oraz zostać zaindeksowany.

Linki kanoniczne stosujemy wtedy, kiedy chcemy zapobiec powstawaniu duplikatów treść zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Powielenia opisów mogą wystąpić między innymi podczas redystrybucji tekstów dla innych domen lub wtedy, gdy chcemy, aby domena posiadała kilka odmiennych wersji na różne urządzenia. Warto w takiej sytuacji wskazać robotom, które treści są oryginalne. Dzięki temu Google nie będzie musiało indeksować niepotrzebnych opisów. Innym przykładem rozwiązania problemów z duplikacją jest stosowanie linków kanonicznych na stronach z sortowaniem. Eliminuje to problem wielokrotnego indeksowania tych samych produktów. Dodatkowym zastosowaniem linków kanonicznych jest także konsolidacja linków dla podobnych i zduplikowanych stron.

W jaki sposób je stosować i jakie są ich rodzaje?

Istnieją dwa sposoby, dzięki którym możemy wskazać robotom Google, która ze stron jest stronę kanoniczną. Prezentują się one następująco:

  • tag <link> rel = canonical
  • nagłówek HTTP rel = canonical

W obu powyższych przypadkach mamy możliwość zmapowania nieskończonej liczby stron, lecz tylko drugie rozwiązanie nie powoduje zwiększania rozmiaru strony. Dodatkową zaletą drugiej opcji jest również fakt, że jest ono skuteczne nie tylko w przypadku stron HTML (tak jak pozwala na to tag <link> rel = canonical), ale działa także dla innych plików, na przykład w formacie PDF.

Innym stosunkowo często wykorzystywanym rozwiązaniem jest zastosowanie mapy witryny, gdzie wszystkie znajdujące się linki są automatycznie proponowane jako kanoniczne. Jednak taki sposób jest zdecydowanie mniej oczywisty i intuicyjny dla robota niż wcześniej pokazana metoda, co może nieść za sobą pewne ryzyko, że nie zostanie odczytany poprawnie.

Linki kanoniczne mogą przyjmować różne formy i wskazywać na różne adresy. Możemy wyróżnić następujące rodzaje rel=canonical:

  • canonical odwołujący się do samego siebie
    • strona: https://domena.pl/
    • canonical: <link rel=”canonical” href=”https://domena.pl/” />
  • canonical wskazujący na inną stronę w tej samej domenie
  • canonical pomiędzy różnymi domenami
    • strona: https://test.pl/
    • canonical: <link rel =”canonical” href=”https://domena.pl/” />

Powyższe metody doskonale pokazują możliwości zróżnicowanego zastosowania canonical do wskazywania różnych adresów zarówno w obrębie tej samej domeny, jak i poza nią.

Canonical, a przekierowanie 301 i noindex

Canonica, a także przekierowanie 301 mają podobne zadanie. Jest nim wskazanie dla robotów Google, gdzie znajduje się nasza oryginalna treść, którą chcemy prezentować. Przekierowanie 301 stosujemy głównie wtedy, gdy chcemy aby strona, z której się odwołujemy, była niedostępna. Canonical w indeksie Google jest zazwyczaj wolniejszy od 301, ale pozwala na dokonanie przeniesienia praktycznie bez strat. Dzięki temu link kanoniczny może zastąpić przekierowanie 301, gdy przenosimy cały serwis jeden do jednego. Dodatkowo rozwiązanie HTTP -> canonical -> HTTPS pozwala zminimalizować ograniczenia związane z crawl budget.

Jeśli chodzi z kolei noindex, to ich zadaniem jest informowanie Google o nieindeksowaniu stron. Linki kanoniczne również wykorzystywane są w tym celu. Różnicą jest to, że canonical informuje roboty, która strona jest kanoniczna, a noindex, która kanoniczna nie jest. Ważną zasadą jest nie stosowanie noindex oraz canonical jednocześnie, ponieważ takie rozwiązanie wysyła sprzeczne informacje i nie do końca wiadomo, jak zostanie ono odebrane przez roboty wyszukiwarki. Takie połączenie może dać efekty niezgodne z oczekiwaniami.

Podsumowanie

Linki kanoniczne są szeroko wykorzystywane na rozmaitych stronach internetowych i mogą mieć różne zastosowania. Podczas korzystania z linków kanonicznych warto mieć na uwadze następujące zasady:

  • https ma priorytet nad http,
  • powiązane strony powinny mieć podobną treść,
  • nie powinno stosować się canonical wraz z noindex,
  • strony kanoniczne powinny zawierać canonicale do samych siebie,
  • strony do których się odwołujemy powinny być wcześniej zaindeksowane,
  • nie powinno się umieszczać canonical w robots.txt,
  • powinno się stosować znaczniki lub mapę witryny,
  • przy rel=canonical korzystamy z linków bezpośrednich: <link rel=”canonical” href=”https://domena.pl/test.html” />,
  • rel=canonical jest tylko sugestią dla robotów Google, które mimo wszystko mogą określić inny link kanoniczny niż wskazany w znaczniku.

Decydując się na zastosowanie linków kanonicznych warto jednak mieć na uwadze, że nie zawsze muszą zostać one uznane przez Google za priorytetowe. Jednak wykorzystywanie canonical jest jak najbardziej słuszne i wskazane z punktu widzenia pozycjonowania. Poniżej przedstawiony został case, który ma na celu jeszcze lepiej przybliżyć funkcjonalność linków kanonicznych.

Case Study, który ukazuje zasadność stosowania canonical

Klient posiadający sklep internetowy ponad 10 lat, postanowił utworzyć kopię sklepu bez naszej wiedzy i jakiejkolwiek informacji w tej kwestii. Sklep został skopiowany wraz z bazą danych jeden do jeden. Na szczęście na kopiowanym projekcie były zaimplementowane atrybuty rel canonical, które wskazywały na siebie same. W konsekwencji kopia już na starcie posiadała adresy kanoniczne do oryginalnej wersji.

Przez kilka miesięcy byliśmy nieświadomi tego, że kopia sklepu funkcjonuje równolegle z oryginałem. W tym przypadku jednak sprawdziło się powiedzenie: szczęście w nieszczęściu.

Po kilku miesiącach funkcjonowania sklepu oraz kopii, można zobaczyć następujące wykresy w Semstorm:

Widoczność dla sklepu kanonicznego:

Widoczność dla kopii:

Jak można zobaczyć na powyższych wykresach, atrybuty canonical, które zostały nieświadomie zaimplementowane na kopii sklepu, skutecznie uchroniły klienta od spadków, które mogłyby być spowodowane duplikacją treści. W przypadku braku linków kanonicznych taka sytuacja byłaby zapewne trudna do uniknięcia i utworzenie kopii sklepu bez wiedzy pozycjonera przyniosłoby bardzo negatywne skutki dla klienta.

Ten krótki CASE pokazuje dokładnie, jak istotną rolę odgrywają atrybuty canonical. Gdyby ktoś jeszcze miał wątpliwości czy adresy kanoniczne działają to właśnie powyższy przypadek powinien je rozwiać.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *