Wizytówka Google Moja Firma

Potrzebujesz ok. 8 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Grupa iCEA

20 czerwca 2019

Czy widoczność w Google Moja Firma (a co za tym idzie również lokalizacja w usłudze Google Maps) jest zarezerwowana wyłącznie dla największych firm? Jak założyć wizytówkę oraz jakie są korzyści z posiadania profilu Google Moja Firma? W tym artykule odpowiemy na powyższe pytania oraz przedstawimy, jak należy skonfigurować profil Google Business krok po kroku.

Wizytówka GMF iCEA

Czy wizytówka Google Moja Firma jest niezbędna?

Coraz trudniej wyobrazić sobie funkcjonowanie naszego społeczeństwa bez swobodnego dostępu do Internetu. Z przepastnych zasobów globalnej sieci czerpią wszystkie grupy wiekowe, zarówno najmłodsi internauci, jak i osoby starsze korzystają z Internetu w poszukiwaniu informacji, w celach rozrywkowych czy sprawdzając oferty sklepów lub lokalnych usługodawców.
Pod względem biznesowym, posiadanie wizytówki Google Moja Firma jest niezbędne zwłaszcza dla lokalnych przedsiębiorców, dla których widoczność w usłudze Google Maps jest szansą na pozyskanie lokalnych użytkowników. Skonfigurowany profil w usłudze biznesowej amerykańskiej korporacji z Mountain View jest również bardzo istotne ze względu na widoczność w wynikach wyszukiwania (SERP).

Korzyści płynące z posiadania wizytówki Google Moja Firma

Jak widać na poniższym zrzucie ekranu, tzw. “Three Snack Pack Google” (niebieskie zaznaczenie na zrzucie ekranu) ma szansę zająć większość strony wyników wyszukiwania na wersji desktopowej. W wersji mobilnej wyniki oparte na Google Moja Firma, mogą zostać przedstawione na całej stronie widocznej na ekranie (ze względu na mniejsze wyświetlacze). Odpowiednie zastosowanie wizytówki jest kluczowe w pozycjonowaniu lokalnym. Poprawne skonfigurowanie oraz wykorzystanie wizytówki Moja Firma Google umożliwia pozyskanie dużej ilości klientów bez potrzeby angażowania dużych środków. Jest to niezwykle skuteczne w mniejszych miejscowościach i dzielnicach, gdzie bardzo często samo skonfigurowanie usługi Google Moja Firma plasuje nas na samej górze wyników wyszukiwania i mapach Google.

Wynik wyszukiwarki Google na zapytanie “Fryzjer Rataje”

Konto Google dla wizytówki

Pierwszym etapem tworzenia konta GMF (Google Moja Firma) jest wybór konta Google, do którego będzie przypisana usługa. Wybór, wbrew pozorom, nie jest jednak oczywisty. Teoretycznie możemy wykorzystać adres e-mail, z którego korzystamy na co dzień w kontaktach z naszymi klientami, aczkolwiek może być to problematyczne podczas przekazywania dostępu innym osobom. Za przykład niech posłuży sytuacja, kiedy rozpoczynamy współpracę z agencją SEO. Firma może poprosić o dostęp do usługi Google Moja Firma w celu optymalizacji wizytówki pod kątem pozycjonowania lokalnego. W przypadku, kiedy konto GMF jest jednocześnie kontem mailowym wykorzystywanym przez firmę, istnieje ryzyko naruszenia rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
Zalecamy więc utworzenie dedykowanego adresu e-mail, który będzie wykorzystywany wyłącznie w obsłudze wizytówki Google firmy. Najlepszą opcją jest utworzenie adresu mailowego w obrębie własnej domeny, gdyż nie jest ono zagrożone usunięciem lub utratą danych dostępowych. Jeżeli nie mamy takiej możliwości może to być inne konto mailowe np. Gmail lub Yahoo (należy pamiętać, aby konto nie zostało usunięte np. z powodu zbyt małej aktywności).

Pocztówka Google – fizyczny adres firmy

Drugim istotnym elementem jest posiadanie fizycznej lokalizacji firmy oraz możliwość odbioru poczty pod danym adresem. Najczęstszym sposobem weryfikacji lokalizacji firmy jest przesłanie pocztówki z kodem weryfikacyjnym przez Google. Więcej o samej weryfikacji znajduje się w dalszych akapitach niniejszego tekstu.

Rejestracja konta Google Moja Firma

Jeżeli wiemy już na jakim koncie e-mail chcemy utworzyć konto GMF należy zalogować się na nie, a następnie przejść pod adres: https://www.google.pl/intl/pl/business/, i kliknąć przycisk “Zacznij teraz”.
Google Moja Firma

Nazwa firmy w wizytówce Google Moja Firma

Po poprawnym przejściu pierwszego kroku, kolejnym jest wprowadzenie nazwy firmy, która jaka będzie widoczna na wizytówce – zarówno w Google Maps jak i Google Moja Firma. Korzystnym rozwiązaniem jest umieszczenie, w nazwie słów kluczowych, ma to duże znaczenie w pozycjonowaniu lokalnym. Ważne jest jednak, aby było to wykorzystane w naturalny sposób. Nie należy tworzyć sztucznie brzmiącej nazwy firmy. Dobry przykładem nazwy przedsiębiorstwa jest np. “Kancelaria Adwokacka – Jan Kowalski”.
Przy wprowadzeniu takiego nazewnictwa trafiamy we frazę “kancelaria adwokacka”, nie tworząc jednocześnie sztucznie brzmiącej nazwy firmy, skierowanej wyłącznie do robotów indeksujących.
Przykładem błędnej nazwy firmy w wizytówce Google może być: “Kancelaria Adwokacka: prawo majątkowe, prawo cywilne, prawo karne Poznań – Jan Kowalski”. Przy takiej nazwie jesteśmy narażeni zarówno na odrzucenie przez użytkownika jak i na karę za próbę manipulowania wynikami ze strony Google.
Google Moja Firma nazwa firmy

Lokalizacja i Mapy Google

Kolejnym etapem jest odpowiedzenie na pytanie o lokalizację, o konkretne miejsce, które będą przeznaczone do odwiedzania przez klientów. Odpowiedź na to pytanie jest zależna od charakteru prowadzonej działalności. Jeżeli zależy nam na odwiedzinach klienta w siedzibie naszej firmy zaznaczamy opcję “Tak”. W naszym przykładzie (kancelaria adwokacka) chcemy, aby klienci mieli informację o lokalizacji naszego biura.
Lokalizacja Google Moja Firma

Adres w usłudze Google My Business

Następny krok jest zależny od opcji wybranej przez w poprzednim punkcie. Jeżeli w poprzednim roku wybraliśmy opcję “Tak”, jesteśmy proszeni o podanie dokładnego adresu, w którym znajduje się siedziba naszej firmy. Adres ten będzie przedstawiany dla użytkowników w usłudze Mapy Google oraz będzie widniał w wizytówce Google Moja Firma (oczywiście możliwa jest późniejsza edycja tych danych).
Google Moja Firma Adres
Jeżeli na pytanie o udostępnienie lokalizacji w wizytówce Google wybraliśmy opcję “Nie”, zostaniemy poproszeni o opcjonalne podanie obszaru na jakim obsługujemy klientów. Zachęcamy do uzupełnienia tej wartości, będzie to miało wpływ na pozycjonowanie lokalne.

Dokładna lokalizacja firmy w wizytówce Google Maps

W tym etapie jesteśmy proszeni o podanie dokładnej lokalizacji naszej firmy. Jest to istotny punkt zwłaszcza pod kątem użytkownika. Umożliwia to pokazanie dokładnego miejsca, w którym znajduje się lokalizacja, do której ma trafić potencjalny klient. Podczas wyboru lokalizacji wyświetlanej w Wizytówce Moja Firma zalecamy skorzystać z opcji “Satelita”, dzięki temu będzie łatwiej dokonać wyboru dokładnej lokalizacji (czerwona strzałka na poniższym zrzucie ekranu).
GMF - mapka
W przypadku, gdy wybraliśmy opcję, w której nie chcemy, aby klienci odwiedzali biuro naszej firmy, jesteśmy proszeni o wybór regionu.

Obsługa klientów poza lokalizacją firmy

W tym etapie musimy wskazać czy oferujemy obsługę klientów poza biurem. Jest to szczególnie przydatne w przypadku firm, które działają na większym obszarze lub dostarczają swoje usługi do klienta. Za przykład posłuży firma zajmująca się produkcją ogrodzeń z siedzibą w Poznaniu, która oferuje swoje usługi również w pobliskich miejscowościach, takich jak Swarzędz czy Luboń.
obszary gmf

Kategoria działalności w wizytówce Google

Na tym etapie postarajmy się wybrać kategorię, która jest najbliższa profilowi prowadzonej przez nas działalności. Niestety Google nie jest w stanie wprowadzić wszystkich możliwych branż. Należy również pamiętać o tym, aby wybrana kategoria miała powiązanie ze słowami kluczowymi, na które chcemy się pozycjonować. Postarajmy się wybrać tutaj główną kategorię, a te dodatkowe, przypisane do prowadzonej przez nas działalności będą możliwe do dodania po utworzeniu wizytówki.
GMF Kategoria firmy

Dane kontaktowe wyświetlane w wizytówce

Kolejnym bardzo ważnym etapem jest wprowadzenie poprawnych danych kontaktowych. W pierwszej kolejności należy uzupełnić pole odpowiedzialne za numer telefonu. Następnie adres URL witryny (należy pamiętać, aby podać właściwy adres z zachowaniem certyfikatu SSL oraz zależnie od poprawnej wersji strony z lub bez przedrostka “WWW”). Nie poleca się zaznaczania dwóch pozostałych opcji “Nie potrzebuję witryny” oraz “Utwórz bezpłatnie…”. Przy wyborze pierwszej opcji rezygnujemy z podawania adresu URL, co wiąże się z brakiem odwiedzin na naszej witrynie. Druga opcja odpowiada za utworzenie automatycznie generowanej strony niskiej jakości.

Zakończenie konfiguracji konta Moja Firma

W ostatnim etapie jesteśmy pytani o wyrażenie zgody na otrzymywanie dalszych wskazówek odnośnie GMF. Dodatkowo jesteśmy informowani o opcjach dostępnych po weryfikacji naszego profilu.

Wybór sposobu weryfikacji

Kolejnym etapem jest wybór sposobu weryfikacji. Zazwyczaj jest to kartka pocztowa z kodem, który należy podać po otrzymaniu pocztówki. Kartka powinna dotrzeć do nas w przeciągu maksymalnie miesiąca. Jeżeli po tym okresie nie otrzymamy pocztówki, warto wysłać ponowną prośbę o weryfikację. Po przesłaniu prośby o kod weryfikacyjny, zostajemy przeniesieni do panelu zarządzania wizytówką Google Moja Firma.

Pozostałe sposoby weryfikacji opisane zostały pod adresem: https://support.google.com/business/answer/7107242.

Google Moja Firma – widok główny

Po wyborze metody weryfikacji znajdujemy się w menu głównym usługi. Stąd możemy zarządzać wszelkimi funkcjami oraz edytować wprowadzone dane. Najważniejsze funkcje naszej usługi znajdziemy po lewej stronie panelu. Przy pierwszym uruchomieniu istotne jest również uzupełnienie danych znajdujących się na środku menu “Strona główna”.
Panel zarządzania wizytówką Google Moja Firma
Wszystkie strony z bocznego menu zostały opisane w dalszej części poradnika.

Strona główna

Wygląd podstawowego widoku uzależniony jest od postępu w uzupełnianiu wizytówki. Początkowo jesteśmy proszeni o uzupełnienie podstawowych danych, takich jak:

  • Godziny pracy – tutaj sprawa jest jasna, należy podać godziny pracy naszej firmy.
  • Opis – jest to tekst, który może zostać wyświetlony podczas prezentowania wizytówki firmy.
  • Logo – jak sama nazwa wskazuje, możemy tutaj dodać plik graficzny reprezentujący naszą firmę. Należy pamiętać, że zdjęcie przedstawione w wizytówce Google, na pierwszym planie wybierane jest spośród wszystkich zdjęć w usłudze Moja Firma (również tych dodanych przez innych użytkowników). Rzadko zdarza się, że Google wyświetli tam zdjęcie, które wybraliśmy jako nasze logo.

Wpisy

W tym miejscu amerykański gigant umożliwia nam tworzenie wpisów. Wpisy przez pewien czas będą widoczne podczas wyświetlania naszej firmy w wynikach wyszukiwania. Jeżeli zależy nam na rozbudowanej wizytówce, należy regularnie publikować wpisy. W Google Business mamy możliwość dodania czterech rodzajów wpisów: “Nowości”, “Wydarzenie”, “Oferta” i “Produkt”. Po kliknięciu w każdą z opcji zostaniemy poinstruowani jak należy uzupełnić wpis.
Wpisy Google

Informacje

W tym miejscu możliwa jest edycja wszystkich podstawowych danych. Zachęcamy do sumiennego uzupełnienia informacji na tej stronie. Dane tutaj zawarte wpływają zarówno na odbiór naszej strony przez użytkownika, jak i na pozycjonowanie lokalne.

Statystyki

Strona ta dostępna jest dopiero po weryfikacji naszej wizytówki. Znajdziemy tutaj informacje, które umożliwią nam analizę takich danych, jak:

  • Jak klienci szukają naszej firmy?
  • Hasła, których użyli użytkownicy podczas szukania naszej firmy.
  • Gdzie użytkownicy Google widzą naszą wizytówkę (Google Maps lub wyszukiwarka)?
  • Działania związane z wizytówką (telefon, dojazd, strona internetowa).
  • Dane dotyczące wyświetlania zdjęć oraz ich liczba.

Opinie

Bardzo ważna strona ze względu na wizerunek firmy. Znajdują się tutaj opinie zamieszczane na naszej wizytówce. Przy wykorzystaniu tego menu możemy zareagować na otrzymane opinie. Dzięki tej opcji możemy podziękować klientowi za pozytywną ocenę oraz odnieść się do gorszych opinii. Jest to bardzo istotne ze względów wizerunkowych firmy.

Czat

Funkcja dostępna w wersji mobilnej aplikacji “Google Moja Firma”. Dzięki niej możemy szybko odpowiadać na wszelkie pytania klientów, zadane za pomocą wizytówki. Funkcja ta nie jest jeszcze popularna w naszym kraju, mimo to warto skonfigurować tę usługę

Zdjęcia i produkty

Dwie kolejne strony, zgodnie ze swoimi nazwami, odpowiadają za zdjęcia oraz produkty umieszczone w usłudze Google Moja Firma. Należy tutaj pamiętać o plikach graficznych odpowiedniej jakości. Dodatkowym atutem wpływającym pozytywnie na pozycjonowanie lokalne będzie nadanie geolokalizacji zdjęciom (przykładem narzędzia, które to umożliwia jest Geoimgr.com).

Witryna

Jest to funkcja umożliwiająca utworzenia automatycznie generowanej witryny w domenie Google Business. Wygenerowana strona jest bardzo niskiej jakości, dlatego nie zalecamy jej tworzenia.

Pozostałe funkcje

Pozostałe funkcje z menu umożliwiają zmiany techniczne w naszej usłudze, takie jak:

  • dodanie nowych lokalizacji oraz zarządzanie obecnymi,
  • tworzenie reklamy Google Ads,
  • utworzenie konta Gmail w płatnej usłudze Gsuite,
  • zarządzanie innymi kontami połączonymi z wizytówką z pakietu usług Google (np. Google Ads),
  • pozostałe ustawienia dotyczące powiadomień, które otrzymujemy z usługi GMF.

Kilka słów podsumowania

Zachęcamy do utworzenia bądź uzupełnienia wizytówki Google Moja Firma. Jest to niezwykle istotna część promowania usług w Internecie. Dzięki kompletnej wizytówce mamy szansę pozyskać lokalnych klientów oraz przedstawić użytkownikom Google naszą działalność wraz z dojazdem oraz opiniami.
Proszę pamiętać, że wizytówka znajdzie się w wyszukiwarce oraz na Mapach Google, dopiero po udanej weryfikacji.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *