PR a marketing – różnice

PR a marketing – różnice

Priscilla Du Preez/unsplash.com

Pozornie może wydawać się, że PR i marketing to pojęcia tożsame. Choć trudno odmówić któremuś z nich wpływu na rozwój przedsiębiorstwa, nie można stawiać znaku równości pomiędzy działaniami znajdującymi się w ich obszarze. Dlaczego warto zatroszczyć się o wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy? Jakie tajemnice kryją w sobie wspomniane terminy? O tym wszystkim przeczytasz w naszym artykule.

Nawiąż więź z otoczeniem – kwintesencja PR

Public Relations to strategia komunikacyjna koncentrująca się na rozwoju relacji pomiędzy firmą a jej otoczeniem. Mówiąc o otoczeniu, mamy na myśli nie tylko konsumentów, lecz całą społeczność i pracowników. Taktyki Public Relations obejmują realizację dwóch segmentów – bieżących i długookresowych. Wszelkie podejmowane czynności dotyczą planów wizerunkowych, koncentrujących się na rozwikłaniu trudności w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (np. oskarżeń dotyczących wpływu zanieczyszczeń na środowisko).

Do zbioru celów dotyczących aktywności w obszarze PR zaliczymy m.in.: kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa oraz pozytywnej percepcji jej wartości przez podmioty zewnętrzne, dążenie do zbudowania zaufania względem instytucji, zrealizowanie postawionych oczekiwań sformułowanych przez uczestników przedsiębiorstwa oraz rozwój więzi między firmą, a jej interesariuszami. Co więcej, przedsiębiorcom powinno zależeć na wzmacnianiu rangi instytucji i akceptacji pod kątem podejmowanych aktywności organizacji.

Sprawdź: Wayback Machine – co to jest i w czym może Ci pomóc?

Marketing to dużo, dużo więcej

Pojęcie marketingu odnosi się do nieco bardziej zaawansowanych procedur. Doszukując się pierwszej różnicy w zakresie PR a marketing, warto zaznaczyć, że dla marketingu największe znaczenie ma sprzedaż skierowana do konkretnych osób, sfinalizowana w odpowiednim miejscu oraz czasie, a także przy wykorzystaniu określonego kanału sprzedaży. W największym skrócie – jego zadaniem jest dostarczenie asortymentu i usługi poprzez produkcję oraz wymianę towaru.

Najlepiej prosperujące przedsiębiorstwa umiejętnie wzbudzają potrzeby wśród klientów. Sprawiają, że konsument wcześniej niezainteresowany ofertą czuje potrzebę posiadania określonego produktu.

Marketing niejedno ma imię

Marketing można wyodrębnić w oparciu o płaszczyznę funkcjonalną, instytucjonalną, a nawet przedmiotową. Pokrótce przedstawiliśmy, co kryją w sobie wymienione obszary. Kontynuuj lekturę i poznaj wieloznaczny sposób na zapoznanie się z potrzebami konsumentów.

Płaszczyzna funkcjonalna

W tym sektorze działania marketingowe głównie koncentrują się na udoskonalaniu firmy za sprawą:

  • przeprowadzonej obserwacji otoczenia,
  • wnikliwego badania potrzeb klientów wraz ze zweryfikowaniem sposobu i motywacji w kontekście powziętych przez nich decyzji zakupowych,
  • stworzenia obszernych planów w tworzeniu i rozwoju produktu, odpowiadającego na wszelkie preferencje konsumentów,
  • dystrybucji w szerszym ujęciu,
  • przygotowanych i wdrażanych strategii reklamowych wraz z wykorzystaniem właściwych narzędzi promocyjnych,
  • zaimplementowania polityki cenowej korzystnej zarówno dla klienta, jak i przedsiębiorcy,
  • działań w zakresie CSR-u (mowa o akcentowaniu świadomie powziętych działań w obszarze produkcji, dystrybucji oraz sprzedaży).

Podejście instytucjonalne

Źródło: LinkedIn Sales Solutions/unsplash.com

Marketing często budzi skojarzenia z konkretnymi podmiotami odpowiedzialnymi za realizację pewnych zadań. Jako termin o charakterze instytucjonalnym utożsamiany jest z pracownikami uczestniczącymi w procesie produkcji, rozwoju i sprzedaży asortymentu. Niejednokrotnie wskazuje się na aktywności realizowane przez firmy reklamowe czy agencje badań rynkowych, jednocześnie sprowadzając je do wspólnego mianownika, jakim jest pojęcie marketingu.

Ujęcie przedmiotowe – marketing mix

O modelu marketingu mix (4P, 8P bądź 7P) słyszałeś prawdopodobnie kilkukrotnie. Warto przypomnieć sobie znaczenie poszczególnych elementów w całym procesie pozyskiwania potencjalnych klientów.

  • Produkt (Product) – przy okazji asortymentu wyróżnia się wszystko to, co decyduje o nabyciu określonego towaru, czyli cechy, jakość, opakowanie, markę oraz politykę zwrotów.
  • Cena (Price) – to nie tylko wartość produktu, lecz możliwe promocje, rabaty i warunki finalizacji transakcji.
  • Miejsce (Place) – przez miejsce definiowane są wszelkie kanały dystrybucji, sposób dostarczenia produktów oraz ich wielkość.
  • Promocja (Promotion) – obejmuje sposób zareklamowania określonej usługi, zasobu produktów. W tym obszarze warto wspomnieć o aktywnościach, wchodzących w zakres Public Relations, ponieważ niemal obowiązkowe staje się właściwe zaprezentowanie asortymentu.

Jak zdążyłeś zauważyć, na marketing składa się wiele czynności skierowanych zarówno do wnętrza, jak i na zewnątrz instytucji. Inwestując wysiłki i finanse w ten segment, możesz spodziewać się realnego wpływu na funkcjonalność firmy, w tym również jej pozycji na rynku.

Marketing i Public Relations w skrócie

Jakie PR a marketing różnice są dostrzegalne na pierwszy rzut oka? Przede wszystkim, Public Relations to zaledwie część składowa marketingu skoncentrowana na jak najbardziej efektywnej prezentacji przedsiębiorstwa oraz asortymentu. Marketing gwarantuje bardziej praktyczne rozwiązania, przynoszące oczekiwane rezultaty sprzedażowe dla przedsiębiorców.

Pamiętaj jednak, aby każde działanie, czy stricte PR-owe, czy marketingowe, odpowiadało potrzebom Twojej grupy docelowej.

Masz pytania? Nasi specjaliści z agencji Grupa iCEA chętnie na nie odpowiedzą.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak reklamować się na Twitterze?

    Jak reklamować się na Twitterze?

    Twitter cieszy się dużą popularnością wśród użytkowników sieci. Efektywnie wdrożona kampania reklamowa na wskazanej platformie daje duże pole do popisu.
    Podstawy social media marketingu

    Podstawy social media marketingu

    Miliardy kont i użytkowników. Bez mediów społecznościowych nie ma Cię w sieci. Dowiedz się więc, jak zaplanować strategię marketingową w social mediach.
    Wskaźniki efektywności marketingu – jak mierzyć?

    Wskaźniki efektywności marketingu – jak mierzyć?

    Rezultaty kampanii reklamowej nie są zależne jedynie od strategii czy narzędzia. Trudno mówić o sukcesie bez monitoringu i weryfikacji kolejnych działań.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę