DARMOWY AUDYT SEO

PR a marketing – różnice

5 min czytania
PR a marketing – różnice
Kategoria Marketing

Pozornie może wydawać się, że PR i marketing to pojęcia tożsame. Choć trudno odmówić któremuś z nich wpływu na rozwój przedsiębiorstwa, nie można stawiać znaku równości pomiędzy działaniami znajdującymi się w ich obszarze. Dlaczego warto zatroszczyć się o wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy? Jakie tajemnice kryją w sobie wspomniane terminy? O tym wszystkim przeczytasz w naszym artykule.

Spis treści:

Nawiąż więź z otoczeniem – kwintesencja PR

Public Relations to strategia komunikacyjna koncentrująca się na rozwoju relacji pomiędzy firmą a jej otoczeniem. Mówiąc o otoczeniu, mamy na myśli nie tylko konsumentów, lecz całą społeczność i pracowników. Taktyki Public Relations obejmują realizację dwóch segmentów – bieżących i długookresowych. Wszelkie podejmowane czynności dotyczą planów wizerunkowych, koncentrujących się na rozwikłaniu trudności w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (np. oskarżeń dotyczących wpływu zanieczyszczeń na środowisko).

Do zbioru celów dotyczących aktywności w obszarze PR zaliczymy m.in.: kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa oraz pozytywnej percepcji jej wartości przez podmioty zewnętrzne, dążenie do zbudowania zaufania względem instytucji, zrealizowanie postawionych oczekiwań sformułowanych przez uczestników przedsiębiorstwa oraz rozwój więzi między firmą, a jej interesariuszami. Co więcej, przedsiębiorcom powinno zależeć na wzmacnianiu rangi instytucji i akceptacji pod kątem podejmowanych aktywności organizacji.

Sprawdź: Czy linkowanie może naruszać prawa autorskie?

Marketing to dużo, dużo więcej

Pojęcie marketingu odnosi się do nieco bardziej zaawansowanych procedur. Doszukując się pierwszej różnicy w zakresie PR a marketing, warto zaznaczyć, że dla marketingu największe znaczenie ma sprzedaż skierowana do konkretnych osób, sfinalizowana w odpowiednim miejscu oraz czasie, a także przy wykorzystaniu określonego kanału sprzedaży. W największym skrócie – jego zadaniem jest dostarczenie asortymentu i usługi poprzez produkcję oraz wymianę towaru.

Najlepiej prosperujące przedsiębiorstwa umiejętnie wzbudzają potrzeby wśród klientów. Sprawiają, że konsument wcześniej niezainteresowany ofertą czuje potrzebę posiadania określonego produktu.

Marketing niejedno ma imię

Marketing można wyodrębnić w oparciu o płaszczyznę funkcjonalną, instytucjonalną, a nawet przedmiotową. Pokrótce przedstawiliśmy, co kryją w sobie wymienione obszary. Kontynuuj lekturę i poznaj wieloznaczny sposób na zapoznanie się z potrzebami konsumentów.

Płaszczyzna funkcjonalna

W tym sektorze działania marketingowe głównie koncentrują się na udoskonalaniu firmy za sprawą:

  • przeprowadzonej obserwacji otoczenia,
  • wnikliwego badania potrzeb klientów wraz ze zweryfikowaniem sposobu i motywacji w kontekście powziętych przez nich decyzji zakupowych,
  • stworzenia obszernych planów w tworzeniu i rozwoju produktu, odpowiadającego na wszelkie preferencje konsumentów,
  • dystrybucji w szerszym ujęciu,
  • przygotowanych i wdrażanych strategii reklamowych wraz z wykorzystaniem właściwych narzędzi promocyjnych,
  • zaimplementowania polityki cenowej korzystnej zarówno dla klienta, jak i przedsiębiorcy,
  • działań w zakresie CSR-u (mowa o akcentowaniu świadomie powziętych działań w obszarze produkcji, dystrybucji oraz sprzedaży).

Podejście instytucjonalne

Marketing często budzi skojarzenia z konkretnymi podmiotami odpowiedzialnymi za realizację pewnych zadań. Jako termin o charakterze instytucjonalnym utożsamiany jest z pracownikami uczestniczącymi w procesie produkcji, rozwoju i sprzedaży asortymentu. Niejednokrotnie wskazuje się na aktywności realizowane przez firmy reklamowe czy agencje badań rynkowych, jednocześnie sprowadzając je do wspólnego mianownika, jakim jest pojęcie marketingu.

Ujęcie przedmiotowe – marketing mix

O modelu marketingu mix (4P, 8P bądź 7P) słyszałeś prawdopodobnie kilkukrotnie. Warto przypomnieć sobie znaczenie poszczególnych elementów w całym procesie pozyskiwania potencjalnych klientów.

  • Produkt (Product) – przy okazji asortymentu wyróżnia się wszystko to, co decyduje o nabyciu określonego towaru, czyli cechy, jakość, opakowanie, markę oraz politykę zwrotów.
  • Cena (Price) – to nie tylko wartość produktu, lecz możliwe promocje, rabaty i warunki finalizacji transakcji.
  • Miejsce (Place) – przez miejsce definiowane są wszelkie kanały dystrybucji, sposób dostarczenia produktów oraz ich wielkość.
  • Promocja (Promotion) – obejmuje sposób zareklamowania określonej usługi, zasobu produktów. W tym obszarze warto wspomnieć o aktywnościach, wchodzących w zakres Public Relations, ponieważ niemal obowiązkowe staje się właściwe zaprezentowanie asortymentu.

Jak zdążyłeś zauważyć, na marketing składa się wiele czynności skierowanych zarówno do wnętrza, jak i na zewnątrz instytucji. Inwestując wysiłki i finanse w ten segment, możesz spodziewać się realnego wpływu na funkcjonalność firmy, w tym również jej pozycji na rynku.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Marketing i Public Relations w skrócie

Jakie PR a marketing różnice są dostrzegalne na pierwszy rzut oka? Przede wszystkim, Public Relations to zaledwie część składowa marketingu skoncentrowana na jak najbardziej efektywnej prezentacji przedsiębiorstwa oraz asortymentu. Marketing gwarantuje bardziej praktyczne rozwiązania, przynoszące oczekiwane rezultaty sprzedażowe dla przedsiębiorców.

Pamiętaj jednak, aby każde działanie, czy stricte PR-owe, czy marketingowe, odpowiadało potrzebom Twojej grupy docelowej.

Masz pytania? Nasi specjaliści z agencji Grupa iCEA chętnie na nie odpowiedzą.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 6

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Co to jest brand marketing?
Co to jest brand marketing?
Chcesz, aby Twoja marka i produkty kojarzyły się klientom z konkretnymi cechami i wartościami? Postaw na brand marketing. Co to takiego? Podpowiadamy!
Co to jest marketing i jaka jest jego definicja?
Co to jest marketing i jaka jest jego definicja?
Marketing – czy wiesz czym jest i co się na niego składa? Jeżeli nie, zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem!
Jak dodać piksel Facebooka do WordPressa?
Jak dodać piksel Facebooka do WordPressa?
Świat online łączy ze sobą na pozór oddzielne elementy. Czy strona na WordPressie może wykorzystać funkcjonalność piksela Facebooka? Oto recepta na sukces.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę