Pozornie może wydawać się, że PR i marketing to pojęcia tożsame. Choć trudno odmówić któremuś z nich wpływu na rozwój przedsiębiorstwa, nie można stawiać znaku równości pomiędzy działaniami znajdującymi się w ich obszarze. Dlaczego warto zatroszczyć się o wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy? Jakie tajemnice kryją w sobie wspomniane terminy? O tym wszystkim przeczytasz w naszym artykule.
Public Relations to strategia komunikacyjna koncentrująca się na rozwoju relacji pomiędzy firmą a jej otoczeniem. Mówiąc o otoczeniu, mamy na myśli nie tylko konsumentów, lecz całą społeczność i pracowników. Taktyki Public Relations obejmują realizację dwóch segmentów – bieżących i długookresowych. Wszelkie podejmowane czynności dotyczą planów wizerunkowych, koncentrujących się na rozwikłaniu trudności w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (np. oskarżeń dotyczących wpływu zanieczyszczeń na środowisko).
Do zbioru celów dotyczących aktywności w obszarze PR zaliczymy m.in.: kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa oraz pozytywnej percepcji jej wartości przez podmioty zewnętrzne, dążenie do zbudowania zaufania względem instytucji, zrealizowanie postawionych oczekiwań sformułowanych przez uczestników przedsiębiorstwa oraz rozwój więzi między firmą, a jej interesariuszami. Co więcej, przedsiębiorcom powinno zależeć na wzmacnianiu rangi instytucji i akceptacji pod kątem podejmowanych aktywności organizacji.
Pojęcie marketingu odnosi się do nieco bardziej zaawansowanych procedur. Doszukując się pierwszej różnicy w zakresie PR a marketing, warto zaznaczyć, że dla marketingu największe znaczenie ma sprzedaż skierowana do konkretnych osób, sfinalizowana w odpowiednim miejscu oraz czasie, a także przy wykorzystaniu określonego kanału sprzedaży. W największym skrócie – jego zadaniem jest dostarczenie asortymentu i usługi poprzez produkcję oraz wymianę towaru.
Najlepiej prosperujące przedsiębiorstwa umiejętnie wzbudzają potrzeby wśród klientów. Sprawiają, że konsument wcześniej niezainteresowany ofertą czuje potrzebę posiadania określonego produktu.
Marketing można wyodrębnić w oparciu o płaszczyznę funkcjonalną, instytucjonalną, a nawet przedmiotową. Pokrótce przedstawiliśmy, co kryją w sobie wymienione obszary. Kontynuuj lekturę i poznaj wieloznaczny sposób na zapoznanie się z potrzebami konsumentów.
W tym sektorze działania marketingowe głównie koncentrują się na udoskonalaniu firmy za sprawą:
Marketing często budzi skojarzenia z konkretnymi podmiotami odpowiedzialnymi za realizację pewnych zadań. Jako termin o charakterze instytucjonalnym utożsamiany jest z pracownikami uczestniczącymi w procesie produkcji, rozwoju i sprzedaży asortymentu. Niejednokrotnie wskazuje się na aktywności realizowane przez firmy reklamowe czy agencje badań rynkowych, jednocześnie sprowadzając je do wspólnego mianownika, jakim jest pojęcie marketingu.
O modelu marketingu mix (4P, 8P bądź 7P) słyszałeś prawdopodobnie kilkukrotnie. Warto przypomnieć sobie znaczenie poszczególnych elementów w całym procesie pozyskiwania potencjalnych klientów.
Jak zdążyłeś zauważyć, na marketing składa się wiele czynności skierowanych zarówno do wnętrza, jak i na zewnątrz instytucji. Inwestując wysiłki i finanse w ten segment, możesz spodziewać się realnego wpływu na funkcjonalność firmy, w tym również jej pozycji na rynku.
Jakie PR a marketing różnice są dostrzegalne na pierwszy rzut oka? Przede wszystkim, Public Relations to zaledwie część składowa marketingu skoncentrowana na jak najbardziej efektywnej prezentacji przedsiębiorstwa oraz asortymentu. Marketing gwarantuje bardziej praktyczne rozwiązania, przynoszące oczekiwane rezultaty sprzedażowe dla przedsiębiorców.
Pamiętaj jednak, aby każde działanie, czy stricte PR-owe, czy marketingowe, odpowiadało potrzebom Twojej grupy docelowej.
Masz pytania? Nasi specjaliści z agencji Grupa iCEA chętnie na nie odpowiedzą.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.