Gustavo Fring/pexels.com
Założenie strony internetowej jest stosunkowo prostym zadaniem, może to zrobić każdy z dostępem do przeglądarki. Tym samym w sieci możemy znaleźć prawie 2 miliardy witryn. Czy wiesz, że zaledwie 25% użytkowników zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwania? Jak więc znaleźć się na wysokiej pozycji rankingowej, tak aby nasze treści miały prawdziwych odbiorców? Oczywiście odpowiedź stanowi optymalizacja SEO.
Jednak, aby nasze działania i strategie okazały się efektywne, musimy działać niejako zgodnie z instrukcją. Zbiorem zasad, dokładnymi wskazówkami. Z tego powodu pierwszym, najważniejszym krokiem podczas pracy nad stroną jest wykonanie audytu.
Jest to niezależna, ekspercka ocena poziomu jakości danej strony internetowej. Określa ją szereg standardów i przepisów w formie czynników rankingowych wyszukiwarek. Jego podstawowym zadaniem jest ocena zalet oraz wad strony, ich zidentyfikowanie i zinterpretowanie. Audyt tworzy niejako instrukcję, listę zadań, które należy wdrożyć, aby nasza strona miała szansę uzyskać jak najwyższą pozycję rankingową.
Istnieją trzy zasadnicze typy audytów:
Najważniejsze, aby był on jak najbardziej kompleksowy i czytelny. Jeśli podejmujesz współpracę z agencją SEO, która go wykona, powinien być prosty, tak aby wybrzmiały z niego Twoje cele, priorytety oraz ewentualne zyski w przypadku witryny e-commerce.
Audyt SEO pozwala na usystematyzowanie pracy i jej automatyzację. Twoja witryna musi spełniać wiele funkcji, od odpowiedniej komunikacji z robotami wyszukiwarek, po wysoki poziom doświadczeń użytkowników. Audyt wprawdzie nie rozwiązuje problemów, ale je zaznacza.
Źródło: Christina Morillo/pexels.com
Jest on zalecany każdemu przynajmniej raz do roku, z uwagi na aktualizacje algorytmów wyszukiwarek. Przede wszystkim powinni po niego sięgnąć administratorzy zakładający nową stronę, aby uniknąć na etapie jej pisania błędów, które w perspektywie czasu mogą okazać się trudne do naprawienia. Jednak nie tylko, warto go wykorzystać:
Do najczęstszych błędów popełnianych przez właścicieli stron zalicza się niepoprawną optymalizację meta tagów, zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych, niewykorzystanie znaczników HTML, zduplikowanie bądź niską jakość treści, niedziałające linki, niską prędkość ładowania.
Raport powstały w wyniku audytu polega na analizie konkurencji oraz obecnej widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. W dalszej perspektywie najważniejsze są elementy SEO on-page oraz off-page:
Jeśli chcesz wykonać audyt samodzielnie, powinieneś skorzystać z dostępnych narzędzi. Do dyspozycji masz darmowe platformy, takie jak Google Search Console, Google Analytics, Google PageSpeed Insights czy Screaming Frog. Z płatnych narzędzi zaleca się z kolei Senuto, Surfer SEO, SEMstorm, Ahrefs, Seoptimer czy SEO Majestic. Pamiętaj, że każde z nich przyda Ci się na kolejnych etapach optymalizacji, aby móc monitorować i analizować dane pochodzące z witryny.
Współpraca z agencją pozwala dostosować strategię optymalizacji i pozycjonowania do własnych potrzeb. Nie każdy element będzie wymagać naprawy, wszystko zależy od specyfiki strony. Największym atutem współpracy z niezależnym ekspertem jest jego obiektywność, wysokie kompetencje oraz szerszy wachlarz narzędzi do analizy. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i otrzymasz miarodajne wyniki.
Czas uzależniony jest od obecnego stanu witryny, jej skomplikowania oraz wielkości. W przypadku niewielkich stron może trwać od kilku dni do dwóch tygodni. Jeśli jednak mamy do czynienia z wysoko rozbudowaną stroną nawet do miesiąca.
Podobnie jak czas wykonania audytu, jego cena zmienia się w zależności od strony. Inaczej będzie to wyglądać w przypadku startupów, małych i średnich firm, a inaczej dla wielkich przedsiębiorstw. Ceny jednak zaczynają się do 1000 zł. Chociaż może wydawać się to duży wydatek, w długotrwałej perspektywie biznesowej pozwala on zaoszczędzić z uwagi na zmniejszone ryzyko potencjalnych błędów.
W sieci istnieje wiele artykułów na temat darmowego audytu SEO. Oczywiście można z niego skorzystać, jednak posiada on ograniczoną liczbę narzędzi. Analizy przeprowadzane są w szablonowy sposób, przez co nie jest on dopasowany do naszych celów. Nie jest więc on tak miarodajny jak ekspercka ocena.
Jak widzisz, audyt jest pierwszym badaniem strony, które pozwala zaplanować pozostałe zadania do wykonania. Jest on źródłem nieocenionej wiedzy, zwłaszcza jeśli jest wykonywany regularnie. Dzięki niemu zaoszczędzisz czas i skupisz się na tym, co wymaga największej poprawy.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.