Ujmiemy to w najprostszy z możliwych sposobów. Linkowanie wewnętrzne to nic innego jak sieć linków, które znajdują się w obrębie strony. Za ich pośrednictwem użytkownik sprawniej odszuka pożądane treści, a roboty szybciej dotrą do kolejnych podstron. Finalnie umożliwi im to łatwiejsze indeksowanie witryny.
Głównym założeniem i jednoczesnym celem linkowania wewnętrznego jest dążenie do zwiększenia zasobu słów kluczowych, przekierowujących do konkretnego artykułu. Ostatecznie ma to doprowadzić do efektywniejszych wyników z obszaru działań off-site SEO oraz pozycjonowania fraz z długim ogonem.
Wsparcie SEO poprzez linkowanie wewnętrzne jest możliwe na wiele sposobów. Przygotowaliśmy zestaw najważniejszych reguł, za pośrednictwem których dokonasz skutecznej optymalizacji strukturę linków w witrynie.
Umieszczaj linki w witrynie tak, aby przekierowywać odwiedzający ją użytkowników do najważniejszych miejsc, takich jak: strona główna, zakładka zawierająca opis produktów bądź usług, a ostatecznie strategiczne (z perspektywy Google) miejsca konwersji. Umożliwi to wyszukiwarce łatwiejsze znalezienie zaindeksowanych stron. To również informacja dla Google, że witryny są ważne, o czym świadczy duża liczba linków wewnętrznych.
Najbardziej pożądanym przez Google miejscem w witrynie jest zazwyczaj strona główna. Można byłoby pokusić się o stwierdzenie, że taktycznie będzie to najkorzystniejsze miejsce dla odnośników.
Jeżeli w witrynie planujesz zawrzeć szereg obszernych informacji, zastanów się, czy lepszą opcją, nie będzie podzielenie menu na właściwe kategorie. Obrana strategia wiąże się z koniecznością wzięcia pod uwagę jednego czynnika. Każdy odnośnik na stronie głównej dzieli wartość witryny i podstrony pomiędzy inne linki, w tym również linki wewnętrzne. Co to oznacza w praktyce? Jeżeli strona główna będzie miała, załóżmy, więcej niż 100 linków, Google może uznać witrynę za bezwartościową i zakwalifikować ją do niepożądanych, spamerskich serwisów.
Aby uniknąć nadmiaru linków w witrynie, proponujemy ograniczyć się do tych priorytetowych. Wobec tego kieruj użytkownika do podstron za pomocą odnośników, które:
Przemyślana struktura strony na pewno wesprze roboty indeksujące. Umożliwi im zlokalizowanie pozostałych podstron, których linki nie zostały zamieszczone w menu głównym.
Pamiętaj, im więcej odnośników, tym mniejsza ich wartość w witrynie!
Wspomnieliśmy już o tym, jak chaos rzutuje na widoczność i pozycjonowanie strony. Zastanów się zatem nad wizualnym aspektem witryny i podziel ją na sekcje. Zamieszczaj linki, które będą stanowić intuicyjny odnośnik do kolejnych kategorii.
Struktura serwisu ma znaczenie, ponieważ umożliwia wyszukiwarce ustalenie hierarchii ważności stron oraz pozwala określić ich tematykę. To działanie jest szczególnie ważne dla witryn, które poruszają wiele wątków dotyczących jednego tematu.
Zilustrujemy to za pośrednictwem przykładu. Firma ogrodowa dysponuje ogólną kategorią – rośliny doniczkowe. Na stronie znajdują się podkategorie, które przekierowują do „roślin cieniolubnych” i odpowiednio – „roślin ciepłolubnych”. W tej sytuacji wewnętrzna struktura linków pomaga Google zrozumieć, do których kategorii należą strony i zwraca uwagę na dokładniejsze wyniki wyszukiwania.
To jedna z efektywniejszy praktyk korzystających z potencjału linków wewnętrznych. Bazuje na kierowaniu odnośników do wpisów bezpośrednio z poziomu innych tekstów znajdujących się w tym samym serwisie. Linkowanie wewnętrzne jest bardzo pracochłonnym działaniem, które przynosi jednak widoczne rezultaty.
Warto pamiętać o następujących działaniach:
Dobrej jakości blogi mieszczą w sobie wiele informacji, co jednak możesz budzić pewne obawy w zachowaniu „starszych” treści. Mamy tutaj na myśli sytuację, w której tworzenie wielu wpisów, powoduje przenoszenie wcześniejszych, wartościowych postów do zakamarków internetu. Rozwiązaniem tego problemu jest tworzenie linków, za pośrednictwem których użytkowników będzie mógł przenosić się do poprzednich wpisów.
Ważne jest, aby posty były ze sobą powiązane tematycznie, a linki wzajemnie się uzupełniały. To działanie pomaga w kierowaniu ruchu na starsze strony tak, aby były aktywne, a ich pozycja w rankingach wyszukiwania pozostała wysoka.
Strony, które są dostępne i systematycznie aktualizowane, częściej osiągają wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania niż „świeższe” wpisy. Wynika to przede wszystkim z tego, że miały więcej czasu na zgromadzenie linków zwrotnych oraz budowanie własnej pozycji.
To tylko wybrane taktyki, które wspierają działania SEO w witrynie, a tym samym umożliwiają użytkownikom odnalezienie w niej konkretnej strony. Strategia linkowania wewnętrznego powinna stanowić fundamentalny element wdrażanej kampanii SEO.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.