Jeśli chcesz rozpocząć własną działalność i prowadzić sprzedaż online, w pierwszej kolejności warto zająć się wyborem właściwej platformy. Odpowiednie rozwiązanie tego typu musi być funkcjonalne, przejrzyste i wspierać wszystkie kluczowe działania związane z obsługą sklepu. Wśród najpopularniejszych rozwiązań znajdują się PrestaShop i WooCommerce – którą z tych opcji wybrać?
Prowadzenie własnego biznesu to marzenie wielu osób. Możesz je łatwo spełnić już dziś! W dzisiejszych czasach ogromną popularnością cieszą się zakupy online. Sklepy internetowe mają ogromny potencjał biznesowy, który zdecydowanie warto wykorzystać. Klienci coraz częściej preferują zamówienie produktów prosto do domu, gdzie mogą je wygodnie i spokojnie obejrzeć, przetestować, a w razie problemów – zwrócić. Zaletą zakupów online jest także możliwość sprawnego porównania cen na wielu stronach i wybranie najlepszej dostępnej oferty.
Aby skutecznie i mądrze prowadzić biznes, niezbędne jest skorzystanie z narzędzi, które zarówno zapewnią najlepsze wrażenia użytkownikom, jak i pozwolą na sprawną obsługę osobie, która zarządza sklepem. Zdecydowana większość sklepów internetowych powstaje na bazie gotowych rozwiązań, czyli platform e-commerce takich jak PrestaShop i WooCommerce. Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Która będzie odpowiednia dla Ciebie? W tym artykule znajdziesz informacje, które pozwolą Ci podjąć decyzję, czy wybrać WooCommerce, czy PrestaShop.
WooCommerce to platforma, która powstała w 2011 roku jako wtyczka do niezwykle popularnego WordPressa. W 2015 roku rozwiązanie to zostało przejęte przez firmę Automattic, która odpowiada także za stronę WordPress.com – serwis, który pozwala połączyć stworzenie bloga na WordPressie z hostingiem i dodatkowymi funkcjami, rozwijany osobno od głównego, otwartego projektu WordPressa. Jednym z największych plusów WooCommerce jest właśnie integracja z WP: to system, z którym styczność miała ogromna część właścicieli stron internetowych, specjalistów od SEO czy programistów.
Aby założyć sklep WooCommerce, wystarczy zainstalować odpowiednią wtyczkę w panelu administracyjnym WordPressa. Już po chwili możemy skorzystać z szeregu dodatkowych możliwości – to między innymi zaawansowane ustawienia dostawy, rozbudowane wsparcie dla różnych opcji płatności, a także generowanie raportów biznesowych. WooCommerce można łatwo połączyć z podstawową, blogową funkcjonalnością platformy WordPress, aby sprawnie rozwijać content marketing, budować markę i zdobywać zaufanie wśród klientów sklepu. Platforma jest dostępna za darmo: ewentualne koszty mogą wiązać się jedynie z dodatkowymi, płatnymi motywami i wtyczkami, oraz prowizjami od płatności internetowych. Twórcy WooCommerce stale inwestują w rozwój oprogramowania – warto także zaznaczyć wysoki poziom bezpieczeństwa.
PrestaShop to oprogramowanie e-commerce typu open source. Całość funkcjonalności tej platformy jest oparta na otwartym kodzie źródłowym, który jest wspólnie rozwijany przez rozległą społeczność programistów z całego świata. PrestaShop został stworzony w roku 2005 i od tamtego czasu stale zyskuje na popularności. Co wyróżnia to oprogramowanie na tle innych tego typu rozwiązań? W pierwszej kolejności warto wspomnieć, iż system jest prosty w obsłudze i intuicyjny – z nawigacją poradzi sobie nawet osoba początkująca, która wcześniej nie miała możliwości skorzystać z tego typu narzędzia. Dodatkowo platforma jest przyjazna dla klientów! Sporą różnicą jest tutaj sam rodzaj oprogramowania – do najważniejszych aspektów WooCommerce należy fakt, że jest to wtyczka do platformy WordPress; PrestaShop z kolei to samodzielna platforma.
PrestaShop jako samodzielny program oferuje o wiele więcej wbudowanych funkcji. Opcje takie jak rabaty, porównania produktów, faktury, katalog czy statystyki są dostępne na wyciągnięcie ręki. WooCommerce z kolei nie zapewnia domyślnie dostępu do nieco bardziej zaawansowanych funkcjonalności, takich jak import danych albo zmiana języków. Musimy w tym celu zainstalować dodatkowe wtyczki – niektóre z nich będą dostępne za darmo, a niektóre będą płatne. Zastanawiając się, co wybrać – PrestaShop czy WooCommerce – z pewnością warto wziąć pod uwagę ten aspekt.
Jeśli chodzi o metody płatności, obydwie platformy wymagają zainstalowania odpowiednich wtyczek umożliwiających transakcję za pomocą najpopularniejszych systemów, takich jak PayU lub Przelewy24, albo przez kartę kredytową. Pod względem opcji wysyłki PrestaShop ponownie oferuje szerszą funkcjonalność: możemy chociażby dostosować kwotę nadania do wartości zamówienia, obszaru wysyłki czy indywidualnych klientów. WooCommerce, aby otrzymać takie funkcje, wymaga zainstalowania dodatkowych elementów. Podobnie jest z płatnością za pośrednictwem faktury – opcja ta wymaga instalowania dodatkowych wtyczek na platformie WordPress. PrestaShop z kolei zapewnia ją w ramach domyślnej oferty.
Podstawową zaletą WooCommerce jest sam fakt, że platforma ta funkcjonuje właściwie jako wtyczka do WordPressa. Mimo mniejszej standardowej funkcjonalności niż PrestaShop fakt ten działa bardzo mocno na korzyść WooCommerce – kluczowym pytaniem nie jest tutaj zatem „WooCommerce czy PrestaShop”, a „WordPress czy PrestaShop”. Wybierając WooCommerce, stawiamy na sprawdzone, wygodne i intuicyjne środowisko WordPressa, dobrze znane zarówno samodzielnie tworzącym stronę samoukom, jak i profesjonalistom.
PrestaShop to zupełnie inny program, którego trzeba się uczyć od nowa i poznać wszelkie aspekty zarządzania sklepem internetowym z tej platformy. Dla niektórych może być to poważna wada – zwłaszcza w przypadku osób mocno przyzwyczajonych do WordPressa. Plusem jest jednak rozbudowana funkcjonalność w standardowej wersji. PrestaShop czy WooCommerce? Odpowiedź na to pytanie zależy przede wszystkim od naszych potrzeb i preferencji – na pewno obie platformy sprawdzą się jako baza sklepu online.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: idyllens.com, roomswalk.com
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.