Nie tak dawno prawidłowo zoptymalizowany profil linkowy związany był z pozyskaniem jak największej liczby odnośników, bez względu na ich wartość. Pożądaną praktyką okazywało się systematyczne zamieszczanie dużej liczby linków. Wyższe pozycje w rankingu nie były wyznacznikiem wartości merytorycznej, lecz rezultatem nasycenia witryny odnośnikami. Współcześnie, aby witryna spotkała się z uznaniem algorytmów, specjalista w zakresie pozycjonowania musi włożyć więcej wysiłku i przede wszystkim wykazać się analitycznym podejściem.
W artykule przedstawiamy, jak wygląda budowanie profilu linkowego wraz z podziałem odnośników na określone rodzaje i typy. Jesteś gotowy na świeżą porcję wiedzy z zakresu SEO?
Naturalny profil linków dotyczy zestawu odnośników przekierowujących użytkownika do Twojej strony WWW. Wartość profilu linków weryfikowana jest na bazie źródeł ich pochodzenia, rodzaju oraz typologii. W ujęciu definicyjnym to również ocena stosunku jakości do liczby zamieszczanych hiperłączy.
Im więcej kliknięć w wyszukiwarce uzyska Twoja witryna, tym wyższą pozycję zajmie w przyszłości.
Długi czas przebywania sugeruje Google, że posiadasz wartościowe treści, które spełniają oczekiwania grupy docelowych odbiorców, w wyniku czego pozycja witryny na liście wyników wyszukiwania wzrasta.
Im mniej osób opuszcza witrynę bez podjęcia jakichkolwiek działań, tym lepiej prezentuje się ona w oczach Google i osiąga lepsze pozycje w SERP.
Im więcej stron w witrynie przegląda użytkownik, tym większą wartość ona zyskuje. Zaangażowanie jest bowiem najlepszym wskaźnikiem jakości treści.
Mowa tu o użytkownikach, którzy trafili do witryny poprzez wpisanie jej adresu w wyszukiwarce. Świadczy to o szczególnej wartości, jaką prezentuje zawartość stron.
Czynnikami, które będą miały niekorzystny wpływ na pozycjonowanie witryny, są przeciwieństwa wyżej wymienionych elementów. Mowa tu na przykład o niskim współczynniku klikalności, małym ruchu bezpośrednim, wysokim współczynniku odrzuceń czy krótkim czasie przebywania użytkownika na stronie.
Specjaliści SEO doskonale wiedzą, że należy regularnie przeglądać odnośniki przekierowujące do strony docelowej. Proces ten ma zagwarantować określonej witrynie odpowiednią “bazę” gromadzącą linki prowadzące do strony głównej, która z kolei ma znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Celem ulepszenia profilu linków należy zatroszczyć się o pozyskiwanie odnośników z rozmaitych źródeł. Sprawdzą się artykuły sponsorowane, które ze względu na swoją odpłatną formę mogą przyciągnąć wartościową grupę klientów. Publikacje na forach internetowych w obecnych czasach tracą na znaczeniu, choć warto je również dokładnie przeanalizować.
Jednym z wariantów jest także tworzenie wpisów na witrynach zapleczowych. Kierowanie z nich linków prowadzących do strony to dobry, choć ryzykowny pomysł. Dlaczego? Musisz szczególnie uważać na to, aby tworzone przez Ciebie zaplecza nie przyjęły postaci farm linków, lecz zachowały szczególną wiarygodność. Ważna jest więc liczba linków prowadząca do strony.
Dobrym źródłem w kontekście linkowania okazują się tworzone komentarze na blogach oraz linki partnerskie. Na popularności zyskują media społecznościowe, mimo że wciąż pojawiają się głosy zwątpienia co do ich rzeczywistej rangi. My jednak śmiało rekomendujemy wybór tego źródła, chociażby ze względu na pozyskanie ruchu na stronie. Udzielając się w witrynach poświęconych Twojej branży i dzieląc się z innymi ekspercką wiedzą, możesz śmiało pozyskiwać linki dla swojej witryny.
Opisane przez nas źródła to zaledwie namiastka tego, w jaki sposób możesz wzbogacić profil linkowy strony. Rekomenduje się połączenie wszystkich powyższych metod, aby uzyskać oczekiwany efekt. W każdym przypadku ważna jest jakość linków.
Linki z atrybutem “dofollow” to fundament procesu link buildingu z uwzględnieniem wymogów SEO. Internautom gwarantują możliwość sprawniejszego przekierowania na inną witrynę, z kolei dla robotów Google dają jasny przekaz dotyczący wartości docelowego adresu URL.
Niekoniecznie. Linki, którym towarzyszy oznaczenie nofollow, wskazują na ich wykluczenie w finalnej ocenie strony przez roboty. To prosty patent wykorzystywany w przypadku odnośników sponsorowanych.
Odnośniki typu nofollow stanowią nieoceniony support w sytuacji, gdy pojawia się wiele linków prowadzących do określonej strony internetowej. Ich obecność to świadectwo zachowanej naturalności w profilu linkowym witryny. Niwelują bowiem niebezpieczeństwo identyfikacji platformy jako spamerskiej.
Najbardziej powszechny sposób zamieszczania linków polega na bezpośredniej implementacji ich w contencie. Choć jest to popularna metoda, szczególnie zaznaczająca się w świadomości czytelnika, w zasięgu ręki znajduje się kilka innych sposobów. Z tego też względu warto pamiętać o następującej typologii odnośników:
Treść to najlepsza przestrzeń na zdobywanie linków. Istotna jest troska o tworzenie kompleksowych strategii linkowania z uwzględnieniem różnorodności. Im więcej opcji zastosujesz i wcielisz w życie, tym większe prawdopodobieństwo, że odniesiesz sukces.
Czym jest anchor? Właściwie jest to treść odnośnika pojawiająca się w witrynie i zazwyczaj wyróżniona inną barwą niż pozostała część tekstu. Gorąco zachęca się do dodawania słów kluczowych w anchorach, jednak w taki sposób, aby nie sprawiały wrażenia sztuczności. Wśród kotwic (polski odpowiednik nazwy “anchor”) wyróżniamy:
Finalnie, jeżeli zależy Ci na tym, aby stworzyć bogaty profil linkowy, a przy tym liczysz na dobre efekty pozycjonowania, bądź otwarty na różnorodność – korzystaj z dobrodziejstw nofollow, dofollow oraz anchorów. Nie pomijaj dogłębnej analizy profilu linkowego i monitoringu wdrożonych aktualizacji.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.