DARMOWY AUDYT SEO

Profil linków – co to jest i jak go polepszyć?

9 min czytania
Profil linków – co to jest i jak go polepszyć?
Kategoria Pozycjonowanie

Nie tak dawno prawidłowo zoptymalizowany profil linkowy związany był z pozyskaniem jak największej liczby odnośników, bez względu na ich wartość. Pożądaną praktyką okazywało się systematyczne zamieszczanie dużej liczby linków. Wyższe pozycje w rankingu nie były wyznacznikiem wartości merytorycznej, lecz rezultatem nasycenia witryny odnośnikami. Współcześnie, aby witryna spotkała się z uznaniem algorytmów, specjalista w zakresie pozycjonowania musi włożyć więcej wysiłku i przede wszystkim wykazać się analitycznym podejściem.

W artykule przedstawiamy, jak wygląda budowanie profilu linkowego wraz z podziałem odnośników na określone rodzaje i typy. Jesteś gotowy na świeżą porcję wiedzy z zakresu SEO?

Spis treści:

Co to jest profil linków?

Naturalny profil linków dotyczy zestawu odnośników przekierowujących użytkownika do Twojej strony WWW. Wartość profilu linków weryfikowana jest na bazie źródeł ich pochodzenia, rodzaju oraz typologii. W ujęciu definicyjnym to również ocena stosunku jakości do liczby zamieszczanych hiperłączy.

Czynniki rankingowe linków zwrotnych

  1. Liczba linków. Jakość i liczba linków zwrotnych mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie witryny w SERP.
  2. Anchor text. Tekst zakotwiczenia pomaga Google lepiej zrozumieć temat. Warto jednak pamiętać, że jego nadmierna optymalizacja może skutkować efektem zupełnie przeciwnym do zamierzonego.
  3. Trafność domeny i strony. Link zwrotny z wyższym PageRank prześle do witryny znacznie większą wartość. Warto więc zwrócić uwagę na ten element.
  4. Adresy IP. Linki mają znaczenie, o ile znajdują się na osobnych adresach IP. Posiadanie wielu adresów zapewnia lepsze wyniki w Google.
  5. Linki od konkurencji. Linki z konkurencyjnych stron są znacznie ważniejsze z punktu widzenia Google niż łącza od marek z innej branży.
  6. Sygnały społeczne. Linki zwrotne w serwisach społecznościowych pokazują Google, że Twoje treści są angażujące i interesujące z punktu widzenia grupy docelowych odbiorców.
  7. Ruch polecający. Ruch, który otrzymujesz z linków polecających, jest często pomijanym elementem strategii SEO. Niemniej jednak warto zwrócić na niego uwagę, gdyż stanowi ważny czynnik rankingowy.
  8. Linki do strony głównej. Linki do strony głównej mają znacznie większą wartość niż linki do innych stron.
  9. Linki kontekstowe. Linki z głównych stron witryny są o wiele bardziej wartościowe niż łącza z postów czy artykułów.
  10. Linki do treści generowanych przez użytkowników. Google odróżnia linki generowane przez użytkowników od linków publikowanych przez twórców stron. Te udostępniane przez odbiorców zawsze będą miały większą wartość.
  11. Przekierowania 301. Umieszczanie przekierowań w odpowiednich miejscach korzystnie wpływa na wrażenia użytkowników, a więc również na pozycjonowanie witryny.
  12. Umiejscowienie linków. Link w stopce na każdej stronie witryny będzie sklasyfikowany jako pojedyncze łącze. Niemniej jednak wciąż pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony, dlatego warto wdrożyć go do swojej strategii.

Czynniki obniżające ranking

  1. Niska jakość źródeł. Linki z niewłaściwych źródeł mogą poważnie zaszkodzić reputacji witryny i w konsekwencji obniżyć jej pozycję w SERP.
  2. Te same adresy IP. Tworzenie linków zwrotnych na VPS może być postrzegane jako podstępna taktyka mająca na celu oszukanie algorytmu wyszukiwarki.
  3. Spamowanie postami gości. Posty gościnne to świetny sposób na budowanie sieci linków zwrotnych. Nadużywanie tej strategii może jednak przynieść zupełnie przeciwne efekty.
  4. Kupowanie linków. Jeśli Google zidentyfikuje kupione linki, możesz być pewien, że Twoja pozycja w wyszukiwarce znacznie spadnie.
  5. Utrata linków. Duża liczba utraconych linków sygnalizuje Google, że użytkownicy tracą zainteresowanie witryną. Wskutek tego jej pozycja w wyszukiwarce może się niekorzystnie zmienić.
  6. Wzajemne powiązanie. Wzajemne linki to świetny sposób na budowanie powiązań treści, o ile są one nawiązywane między podobnymi firmami czy oddziałami jednej marki. Nadużywanie lub nieumiejętne stosowanie tej strategii może jednak skutkować karą od Google.
  7. Wiele profili na forum. Zbyt duża liczba profili na forum może być przez Google odebrana jako próba oszustwa. Postaw więc na korzystanie z jednego konta, a z pewnością unikniesz wszelkich problemów.
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Czynniki rankingowe związane z zaangażowaniem użytkowników

Czynniki zwiększające ranking

  1. Współczynnik klikalności

    Im więcej kliknięć w wyszukiwarce uzyska Twoja witryna, tym wyższą pozycję zajmie w przyszłości.

  2. Czas przebywania

    Długi czas przebywania sugeruje Google, że posiadasz wartościowe treści, które spełniają oczekiwania grupy docelowych odbiorców, w wyniku czego pozycja witryny na liście wyników wyszukiwania wzrasta.

  3. Niski współczynnik odrzuceń

    Im mniej osób opuszcza witrynę bez podjęcia jakichkolwiek działań, tym lepiej prezentuje się ona w oczach Google i osiąga lepsze pozycje w SERP.

  4. Liczba stron na wizytę

    Im więcej stron w witrynie przegląda użytkownik, tym większą wartość ona zyskuje. Zaangażowanie jest bowiem najlepszym wskaźnikiem jakości treści.

  5. Ruch bezpośredni

    Mowa tu o użytkownikach, którzy trafili do witryny poprzez wpisanie jej adresu w wyszukiwarce. Świadczy to o szczególnej wartości, jaką prezentuje zawartość stron.

  6. Czynniki obniżające ranking

    Czynnikami, które będą miały niekorzystny wpływ na pozycjonowanie witryny, są przeciwieństwa wyżej wymienionych elementów. Mowa tu na przykład o niskim współczynniku klikalności, małym ruchu bezpośrednim, wysokim współczynniku odrzuceń czy krótkim czasie przebywania użytkownika na stronie.

    Jak polepszyć profil linków?

    Systematyczna analiza profilu linkowego

    Specjaliści SEO doskonale wiedzą, że należy regularnie przeglądać odnośniki przekierowujące do strony docelowej. Proces ten ma zagwarantować określonej witrynie odpowiednią “bazę” gromadzącą linki prowadzące do strony głównej, która z kolei ma znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.

    Skuteczności sprzyja różnorodność źródeł linków

    Celem ulepszenia profilu linków należy zatroszczyć się o pozyskiwanie odnośników z rozmaitych źródeł. Sprawdzą się artykuły sponsorowane, które ze względu na swoją odpłatną formę mogą przyciągnąć wartościową grupę klientów. Publikacje na forach internetowych w obecnych czasach tracą na znaczeniu, choć warto je również dokładnie przeanalizować.

    Jednym z wariantów jest także tworzenie wpisów na witrynach zapleczowych. Kierowanie z nich linków prowadzących do strony to dobry, choć ryzykowny pomysł. Dlaczego? Musisz szczególnie uważać na to, aby tworzone przez Ciebie zaplecza nie przyjęły postaci farm linków, lecz zachowały szczególną wiarygodność. Ważna jest więc liczba linków prowadząca do strony.

    Dobrym źródłem w kontekście linkowania okazują się tworzone komentarze na blogach oraz linki partnerskie. Na popularności zyskują media społecznościowe, mimo że wciąż pojawiają się głosy zwątpienia co do ich rzeczywistej rangi. My jednak śmiało rekomendujemy wybór tego źródła, chociażby ze względu na pozyskanie ruchu na stronie. Udzielając się w witrynach poświęconych Twojej branży i dzieląc się z innymi ekspercką wiedzą, możesz śmiało pozyskiwać linki dla swojej witryny.

    Opisane przez nas źródła to zaledwie namiastka tego, w jaki sposób możesz wzbogacić profil linkowy strony. Rekomenduje się połączenie wszystkich powyższych metod, aby uzyskać oczekiwany efekt. W każdym przypadku ważna jest jakość linków.

    Dofollow i nofollow – odkryj podstawowe różnice

    Linki z atrybutem “dofollow” to fundament procesu link buildingu z uwzględnieniem wymogów SEO. Internautom gwarantują możliwość sprawniejszego przekierowania na inną witrynę, z kolei dla robotów Google dają jasny przekaz dotyczący wartości docelowego adresu URL.

    Czy linki nofollow są bezwartościowe?

    Niekoniecznie. Linki, którym towarzyszy oznaczenie nofollow, wskazują na ich wykluczenie w finalnej ocenie strony przez roboty. To prosty patent wykorzystywany w przypadku odnośników sponsorowanych.

    Odnośniki typu nofollow stanowią nieoceniony support w sytuacji, gdy pojawia się wiele linków prowadzących do określonej strony internetowej. Ich obecność to świadectwo zachowanej naturalności w profilu linkowym witryny. Niwelują bowiem niebezpieczeństwo identyfikacji platformy jako spamerskiej.

    Rodzaje odnośników

    Najbardziej powszechny sposób zamieszczania linków polega na bezpośredniej implementacji ich w contencie. Choć jest to popularna metoda, szczególnie zaznaczająca się w świadomości czytelnika, w zasięgu ręki znajduje się kilka innych sposobów. Z tego też względu warto pamiętać o następującej typologii odnośników:

    • linki tekstowe,
    • linki graficzne (znajdujące się tuż pod zdjęciem),
    • linki z ramek (odnośniki zamieszczone w kodzie przy wykorzystaniu iframe),
    • linki pochodzące z przekierowań.

    Treść to najlepsza przestrzeń na zdobywanie linków. Istotna jest troska o tworzenie kompleksowych strategii linkowania z uwzględnieniem różnorodności. Im więcej opcji zastosujesz i wcielisz w życie, tym większe prawdopodobieństwo, że odniesiesz sukces.

    Wisienka na torcie, czyli jakie miejsce w tym wszystkim zajmuje anchor?

    Czym jest anchor? Właściwie jest to treść odnośnika pojawiająca się w witrynie i zazwyczaj wyróżniona inną barwą niż pozostała część tekstu. Gorąco zachęca się do dodawania słów kluczowych w anchorach, jednak w taki sposób, aby nie sprawiały wrażenia sztuczności. Wśród kotwic (polski odpowiednik nazwy “anchor”) wyróżniamy:

    • zero-match anchor text – to zwroty typu: “Sprawdź tutaj”, “Przeczytaj wpis”,
    • exact-match anchor – przykładem dobrze ilustrującym będzie:
      pozycjonowanie Poznań”,
    • partial-match anchor – to sformułowanie, które charakteryzuje fakt, że część anchora przyjmuje postać słowa kluczowego, z kolei pozostały fragment nie (np. rekomendujemy użyteczne witryny internetowe),
    • branded anchor (np. “Grupa iCEA”).

    Finalnie, jeżeli zależy Ci na tym, aby stworzyć bogaty profil linkowy, a przy tym liczysz na dobre efekty pozycjonowania, bądź otwarty na różnorodność – korzystaj z dobrodziejstw nofollow, dofollow oraz anchorów. Nie pomijaj dogłębnej analizy profilu linkowego i monitoringu wdrożonych aktualizacji.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czy uczenie maszynowe wpływa na SEO?
Czy uczenie maszynowe wpływa na SEO?
Zastanawiasz się na czym polega uczenie maszynowe i jak pomaga ono Twojej stronie WWW w znalezieniu się na najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania? Sprawdź nasz artykuł i dowiedz się więcej.
Jakie czynniki wpływają na ocenę jakości witryny?
Jakie czynniki wpływają na ocenę jakości witryny?
Jakość każdej strony internetowej jest obecnie ważnym czynnikiem rankingowym Google, ale czym właściwie jest Google EAT i za co odpowiada? Przeczytaj.
Czy treści wideo pomagają stronie internetowej w SEO?
Czy treści wideo pomagają stronie internetowej w SEO?
Chciałbyś zacząć tworzyć treści wideo na swojej stronie internetowej, ale nie jesteś do końca przekonany? My Ci pokażemy, że warto!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie