W dzisiejszych czasach jesteśmy coraz bardziej wymagający pod kątem wrażeń estetycznych, zwracamy uwagę na detale i szczegóły, których liczba się zwiększa wraz z postępem cyfryzacji. Z tego względu powinniśmy obecnie mówić nie tyle o SEO, ile o SXO, czyli Search Experience Optimization. Jest to optymalizacja wrażeń użytkownika, która ma na celu poprawę konwersji strony. Z czego się składa SXO i na co zwrócić uwagę, planując swoje działania?
Są to doświadczenia użytkowników związane z korzystaniem z danego produktu. W przypadku stron internetowych mowa o ogóle wrażeń i emocji, które wiążą się z funkcjonowaniem w świecie cyfrowym. W centrum stoi więc odbiorca. Uwzględnia się z tego względu interfejs, zakładki, przyciski, menu, linki, treści, przekaz, funkcjonalność i użyteczność strony oraz poziom interakcji.
Jest to część projektowania UX. W informatyce określa się w ten sposób wszystkie elementy aplikacji i/lub strony internetowej pozwalające na interakcję pomiędzy serwerem a użytkownikiem. Są to elementy graficzne, które wspierają proces komunikacji, takie jak:
Interfejs powinien być jak najłatwiejszy w obsłudze, intuicyjny, wygodny i zrozumiały. Należy więc znaleźć złoty środek pomiędzy stylem, typografią i kolorystyką. Estetyka strony wpływa na jej ocenę w oczach użytkownika, dlatego tak ważne jest zaprojektowanie motywu przewodniego, dobór elementów multimedialnych, branding.
Kwestie związane z doświadczeniem użytkowników nie dają się zamknąć w sztywnych ramach i są dynamicznie rozwijającym się obszarem projektowania. Google, najpopularniejsza i najczęściej wykorzystywana przeglądarka na świecie, posiada listę ponad 200 czynników rankingowych, które wpływają na pozycjonowanie stron w sieci. Każdy z elementów UX oraz UI wpływają na ocenę dokonywaną przez algorytmy i roboty wyszukiwarek. Odpowiednio zaprojektowana strona pozwala na:
Prawie 70% populacji świata korzysta z urządzeń mobilnych. Telefony są z nami w pracy, w domu, w podróży. Dodatkowo na skutek wzrostu popularności mniejszych ekranów Google wprowadziło Mobile-First Index, zgodnie z którym pierwszeństwo w procesie indeksowania posiadają witryny dostosowane do urządzeń mobilnych. Mobilegeddon zmusił administratorów stron do zadbania o responsywność witryn, czyli automatyczne dostosowywanie się do rozmiaru wyświetlacza. Jest to jeden z czynników rankingowych. Jak zoptymalizować stronę dla małych ekranów?
Zgodnie z badaniami, jeśli strona internetowa ładuje się powyżej 3 sekund, to istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że użytkownik z niej zrezygnuje na rzecz konkurencji. Z tego względu musisz przyjrzeć się swoim wskaźnikom internetowym, czyli Core Web Vitals. Od połowy 2021 roku są one brane pod uwagę podczas oceny. Na początek skup się na trzech podstawowych:
Źródło: developers.google.com
Aby usprawnić prędkość, najlepiej jest skompresować pliki, czyli zmniejszyć ich wielkość bez utraty jakości. Warto również usunąć nieużywane skrypty i fragmentu kodu źródłowego, poprawić lub wyłączyć JavaScript, zaktualizować wtyczki bądź usunąć nieużywane, a w ostateczności zmienić serwer na mocniejszy. Każdy z wyników możesz sprawdzić w panelu Google Search Console.
Jak mówi Bill Gates: „Content is King”. To właśnie treści poszukują użytkownicy na naszej stronie internetowej. Pomijając oczywiste elementy, takie jak oryginalność, autorskość, poprawność językowo-gramatyczna, w kontekście UI oraz UX szczególnie ważne jest:
Pamiętaj, że liczy się pierwsze wrażenie. Jeśli użytkownik, wchodząc na stronę, natknie się na niezrozumiały blok tekstu, opuści witrynę z uwagi na jej nieczytelność. Z tego względu ważna jest hierarchia informacji oraz jej aspekt wizualny.
Strategia link buildingu jest jednym z elementów wpływających na pozycjonowanie i ocenę strony pod kątem czynników rankingowych. Linki umieszczone w obrębie strony wspierają nawigację po jej strukturze. Dzięki temu tworzymy hierarchię informacji dla użytkowników. Dodatkowo linkowanie pomaga nam ustrzec się przed problemem kanibalizacji słów kluczowych. Nasza strona przypomina bowiem piramidę – musimy zaprosić odbiorcę do meandrowania po jej wnętrzu. Z tego względu najlepiej jest wykorzystać:
Wezwanie do działania jest jednym z najlepszych sposobów przykucia uwagi użytkowników. Niestety okazuje się, że nie korzysta z niej nawet 70% małych firm. Dlaczego warto po nie sięgnąć? Przede wszystkim ze względu na możliwości wygenerowania leadów, pozyskania nowych odbiorców, konwersji i kliknięć. Komunikat ten najczęściej przyjmuje formę ikony z zaszytym linkiem. Najważniejsze cechy wezwania to prostota i czytelność przekazu. Projektując grafikę dla CTA, postaraj się o odpowiedni font, kolorystykę, animacje, hasła. W zwięzły sposób musisz przedstawić korzyści swojej oferty.
Jak widzisz, optymalizacja i pozycjonowanie są nierozerwalnie związane z postępem technologicznym. Planując więc swoją strategię marketingowo-wizerunkową, nie możesz zapomnieć o tym, jak się prezentuje oraz co oferuje Twoja witryna. UX oraz UI to fundamenty, które pozwolą Ci na zbudowanie trwałej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: lovihomi.pl, cityislife.pl
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.