Antoni Shkraba / pexels.com
W dzisiejszych czasach jesteśmy coraz bardziej wymagający pod kątem wrażeń estetycznych, zwracamy uwagę na detale i szczegóły, których liczba się zwiększa wraz z postępem cyfryzacji. Z tego względu powinniśmy obecnie mówić nie tyle o SEO, ile o SXO, czyli Search Experience Optimization. Jest to optymalizacja wrażeń użytkownika, która ma na celu poprawę konwersji strony. Z czego się składa SXO i na co zwrócić uwagę, planując swoje działania?
Są to doświadczenia użytkowników związane z korzystaniem z danego produktu. W przypadku stron internetowych mowa o ogóle wrażeń i emocji, które wiążą się z funkcjonowaniem w świecie cyfrowym. W centrum stoi więc odbiorca. Uwzględnia się z tego względu interfejs, zakładki, przyciski, menu, linki, treści, przekaz, funkcjonalność i użyteczność strony oraz poziom interakcji.
Jest to część projektowania UX. W informatyce określa się w ten sposób wszystkie elementy aplikacji i/lub strony internetowej pozwalające na interakcję pomiędzy serwerem a użytkownikiem. Są to elementy graficzne, które wspierają proces komunikacji, takie jak:
Interfejs powinien być jak najłatwiejszy w obsłudze, intuicyjny, wygodny i zrozumiały. Należy więc znaleźć złoty środek pomiędzy stylem, typografią i kolorystyką. Estetyka strony wpływa na jej ocenę w oczach użytkownika, dlatego tak ważne jest zaprojektowanie motywu przewodniego, dobór elementów multimedialnych, branding.
Kwestie związane z doświadczeniem użytkowników nie dają się zamknąć w sztywnych ramach i są dynamicznie rozwijającym się obszarem projektowania. Google, najpopularniejsza i najczęściej wykorzystywana przeglądarka na świecie, posiada listę ponad 200 czynników rankingowych, które wpływają na pozycjonowanie stron w sieci. Każdy z elementów UX oraz UI wpływają na ocenę dokonywaną przez algorytmy i roboty wyszukiwarek. Odpowiednio zaprojektowana strona pozwala na:
Prawie 70% populacji świata korzysta z urządzeń mobilnych. Telefony są z nami w pracy, w domu, w podróży. Dodatkowo na skutek wzrostu popularności mniejszych ekranów Google wprowadziło Mobile-First Index, zgodnie z którym pierwszeństwo w procesie indeksowania posiadają witryny dostosowane do urządzeń mobilnych. Mobilegeddon zmusił administratorów stron do zadbania o responsywność witryn, czyli automatyczne dostosowywanie się do rozmiaru wyświetlacza. Jest to jeden z czynników rankingowych. Jak zoptymalizować stronę dla małych ekranów?
Zgodnie z badaniami, jeśli strona internetowa ładuje się powyżej 3 sekund, to istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że użytkownik z niej zrezygnuje na rzecz konkurencji. Z tego względu musisz przyjrzeć się swoim wskaźnikom internetowym, czyli Core Web Vitals. Od połowy 2021 roku są one brane pod uwagę podczas oceny. Na początek skup się na trzech podstawowych:
Aby usprawnić prędkość, najlepiej jest skompresować pliki, czyli zmniejszyć ich wielkość bez utraty jakości. Warto również usunąć nieużywane skrypty i fragmentu kodu źródłowego, poprawić lub wyłączyć JavaScript, zaktualizować wtyczki bądź usunąć nieużywane, a w ostateczności zmienić serwer na mocniejszy. Każdy z wyników możesz sprawdzić w panelu Google Search Console.
Jak mówi Bill Gates: „Content is King”. To właśnie treści poszukują użytkownicy na naszej stronie internetowej. Pomijając oczywiste elementy, takie jak oryginalność, autorskość, poprawność językowo-gramatyczna, w kontekście UI oraz UX szczególnie ważne jest:
Pamiętaj, że liczy się pierwsze wrażenie. Jeśli użytkownik, wchodząc na stronę, natknie się na niezrozumiały blok tekstu, opuści witrynę z uwagi na jej nieczytelność. Z tego względu ważna jest hierarchia informacji oraz jej aspekt wizualny.
Strategia link buildingu jest jednym z elementów wpływających na pozycjonowanie i ocenę strony pod kątem czynników rankingowych. Linki umieszczone w obrębie strony wspierają nawigację po jej strukturze. Dzięki temu tworzymy hierarchię informacji dla użytkowników. Dodatkowo linkowanie pomaga nam ustrzec się przed problemem kanibalizacji słów kluczowych. Nasza strona przypomina bowiem piramidę – musimy zaprosić odbiorcę do meandrowania po jej wnętrzu. Z tego względu najlepiej jest wykorzystać:
Wezwanie do działania jest jednym z najlepszych sposobów przykucia uwagi użytkowników. Niestety okazuje się, że nie korzysta z niej nawet 70% małych firm. Dlaczego warto po nie sięgnąć? Przede wszystkim ze względu na możliwości wygenerowania leadów, pozyskania nowych odbiorców, konwersji i kliknięć. Komunikat ten najczęściej przyjmuje formę ikony z zaszytym linkiem. Najważniejsze cechy wezwania to prostota i czytelność przekazu. Projektując grafikę dla CTA, postaraj się o odpowiedni font, kolorystykę, animacje, hasła. W zwięzły sposób musisz przedstawić korzyści swojej oferty.
Jak widzisz, optymalizacja i pozycjonowanie są nierozerwalnie związane z postępem technologicznym. Planując więc swoją strategię marketingowo-wizerunkową, nie możesz zapomnieć o tym, jak się prezentuje oraz co oferuje Twoja witryna. UX oraz UI to fundamenty, które pozwolą Ci na zbudowanie trwałej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: lovihomi.pl, cityislife.pl
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.