Alejandro Escamilla/unsplash.com
Przekierowanie 301 to nic innego, jak informacja na stronie o przeniesieniu zawartości witryny na inny adres. Z tego artykułu dowiesz się, jak je wykonać, jakie są jego rodzaje oraz jak wpływa ono na SEO.
Przenoszenie strony internetowej na inny adres URL wykonać można z wielu powodów. Może to być związane ze zmianą nazwy firmy, zbliżającym się wygaśnięciem domeny, zmianą hostingu, czy też wybraniem zupełnie innej infrastruktury. Gdy to się już jednak stanie, warto poinformować o tym odbiorców swojej treści tak, aby nie musieli oni błądzić po internecie w poszukiwaniu nowego adresu. W tym celu stworzono właśnie przekierowanie 301. SEO to nie jedyna rzecz, na którą ono wpływa. Ale o tym nieco więcej w dalszej części tekstu.
Przekierowanie 301 informuje wyszukiwarkę o tym, że zawartość danej witryny, pliku czy pojedynczej podstrony została na stałe przeniesiona pod inny adres URL. Ten rodzaj informacji przekazywany jest w formie kodu statusu HTTP, a jego użycie zapobiega wyświetlaniu błędu 404. Rozwiązanie to umożliwia automatyczne przekierowanie użytkowników na odpowiednią stronę, co zapewnia szereg korzyści zarówno dla osób odwiedzających stronę, jak i jej właścicieli.
Ten rodzaj przekierowania przez wielu uważany jest za jedną z najbardziej skutecznych form, która jednocześnie pozostaje w pełni przyjazną metodą dla wyszukiwarek internetowych. Redirect 301 stosuje się w wielu sytuacjach, jednak zawsze jej celem jest zadbanie o SEO oraz ułatwione wyszukiwanie nowej strony, a także uniknięcie duplikacji treści w sytuacji, gdy dana witryna osiągalna jest pod adresem z przedrostkiem www, jak i bez niego.
Źródło: Alejandro Escamilla/unsplash.com
301 przekierowanie zastosować można w sytuacji, gdy witryna przeniesiona została na nową domenę, na przykład w wyniku zmiany nazwy firmy lub gdy nastąpiła zmiana silnika strony, co wywoła zmianę związaną z całością struktur adresów URL. Redirect 301 pomaga także w przypadku usunięcia wybranych podstron, w tym wypadku pozwala ono na przekierowanie użytkowników na odpowiednie zakładki zawierające aktualne informacje. Również w przypadku wdrożenia certyfikatu SSL jest ono bardzo wskazane tak, aby dana strona była w stanie uruchamiać się pod szyfrowanym protokołem https.
Działająca od lat strona internetowa posiada rzeszę odbiorców, którzy z niej korzystają. Jeśli strona zostanie przeniesiona bez zastosowania przekierowania 301 w efekcie straci ona swoją pozycję i zaczyna funkcjonować w oczach odbiorców, a przede wszystkim wyszukiwarki jako zupełnie nowa, dopiero co założona witryna. Ma to ogromny wpływ na widoczność strony, zarówno przez wzgląd na osoby, który korzystały z bezpośredniego linku do jej odwiedzenia, jak i na pozycjonowanie.
301 – przekierowanie to ma ogromny wpływ na SEO. Dzięki niemu możliwe jest utrzymanie jest wyrobionej pozycji w wyszukiwarce nawet wtedy, gdy strona zostanie przeniesiona. Ten rodzaj przekierowania sprawia, że strona w dalszym ciągu widoczna jest w odniesieniu na wybrane frazy kluczowe. Pozwala także uniknąć zjawiska duplicate content, które w znaczny sposób wpływa na pozycję w wyszukiwarce. W skrócie można powiedzieć, że htaccess przekierowanie 301 wraz z przekierowaniem witryny na inny adres przenosi również całą pracę włożoną w jej pozycjonowanie, zarówno tą związaną z działaniami wewnątrz strony, jak i tą pochodzącą z linkowania zewnętrznego.
Wyobraźmy sobie, że odwiedzamy stronę, z której korzystamy od lat, mamy ją zapisaną w zakładkach i znamy jej adres URL na pamięć. Po kliknięciu Enter nie wyświetla się nam jednak nie jej treść, ale błąd 404. Sytuacja ta może być frustrująca i tym samym wpływać na stosunek użytkowników do firmy, do której należy dana witryna czy podstrona. W uniknięciu tego typu sytuacji pomaga właśnie przekierowanie 301, które automatycznie przenosi internautę pod nową stronę nawet wtedy, gdy wpisze on nieaktualny adres internetowy. Przekierowanie to należy jednak zastosować dopiero wtedy, gdy w pełni przygotowane są już przekierowania. Warto również zadbać o to, aby przekierowywać do konkretnych podstron, a nie zawsze do strony głównej.
Pamiętajmy, że algorytmy wyszukiwarek nie pozostawiają użytkowników bez odpowiedzi na wyszukiwania. Jeśli konkretna strona nie będzie wyświetlać się poprawnie lub nie będzie jej wcale, wyszukiwarka podsunie szereg propozycji o podobnej lub identycznej treści oraz tematyce. Działanie takie może powodować nie tylko dezorientację użytkownika, lecz także może wpłynąć na zmianę strony, z której będzie korzystał na korzyść naszej konkurencji.
Przekierowanie 301 htaccess to opcja dla wszystkich, którzy muszą przenieść swoją stronę, ale nie chcą stracić pracy włożonej w jej pozycjonowanie oraz budowanie świadomości potencjalnych klientów. Wyznaczyć można dwa rodzaje tych przekierowań związane z miejscem ich działania. Te wewnętrzne działają w obrębie jednej witryny i są przydatne w przypadku przekierowywania na istniejącą podstronę w przypadku, gdy dany link jest już nieaktualny. Przekierowania zewnętrzne z kolei to te, które odsyłają za pomocą pliku .htaccess użytkownika na inną domenę.
Aby móc wprowadzić przekierowanie 301 należy odszukać plik .htaccess znajdujący się w katalogu głównym na serwerze i umieścić w jego treści odpowiedni kod umożliwiający przekierowanie. Będzie on inny w przypadku, gdy przekierowanie następować będzie ze strony bez www na tą z, w razie przeniesienia strony na inną domenę, wdrożenia certyfikatu SSL czy usunięcia wybranych podstron. Wystarczy znaleźć ten poprawny i umieścić go w pliku tekstowym .htaccess tak, aby całość przekierowywania działała sprawnie i pozwalała cieszyć się korzyściami z niego płynącymi. Proces ten nie jest skomplikowany, a powstałe podczas niego błędy można w prosty sposób usunąć tak, aby móc cieszyć się dotychczasowymi wynikami SEO na nowej stronie internetowej.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: lookersy.com, selectiver.com
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.