Optymalizacja i pozycjonowanie to zagadnienia, które cieszą się niebywałą popularnością. Nieważne, czy posiadasz prywatną stronę, witrynę firmową czy sklep internetowy – każde z nich wykorzystuje linki. Dowiedz się, jak stworzyć sieć trwałych połączeń w internecie, aby cieszyć się pozycją na pierwszej stronie wyszukiwań w Google.
Kilka nazw, jednak jedno zadanie. Link pozwala użytkownikowi przenieść się na określoną stronę poprzez jedno kliknięcie. Składa się on z kilku elementów: adresu strony docelowej, anchor textu, informacji, czy strona ma się otworzyć w nowym oknie czy tym samym.
Służą one określeniu strony docelowej, a przede wszystkim ułatwiają dostęp do informacji. W świecie SEO dodatkowo są elementem pozycjonowania, który poprawia widoczność strony w sieci i stwarza fundamenty jej rozpoznawalności.
Chociaż atrybutów jest znacznie więcej, najważniejsze są te cztery:
Najbardziej wartościowe linki, które przekazują najwięcej mocy SEO (tzw. link juice). Atrybut ten ustawiony jest jako domyślny i informuje roboty indeksujące o tym, że strona jest w pełni gotowa, aby z niej skorzystać. Ich liczba poprawia pozycję rankingową witryny.
Atrybut zdrowego rozsądku, który pozwala utrzymać naturalny profil linków na stronie. Wysyła on sugestie robotom wyszukiwarek, że dana witryna nie powinna zostać poddana procesowi indeksacji. Warto je posiadać, aby nie zostać ukaranym.
Atrybutem rel=”sponsored” oznaczamy wszystkie linki, które pozyskaliśmy płatnymi metodami. Są to już działania z zakresu SEM (Search Engine Marketing), takie jak reklama PPC, landing pages bądź artykuły sponsorowane.
Rel=”ugc” z kolei jest oznaczeniem dla linków, które tworzą użytkownicy sieci, bez naszej ingerencji. Świadczą one o tym, że posiadamy wartościowy content, który jest chętnie udostępniany na forach, w komentarzach, na blogach czy w mediach społecznościowych. One również są istotnym czynnikiem rankingowym, zwłaszcza w kontekście oceny Google E-A-T.
SEO, czyli Search Engine Optimization, to czynności, których zadaniem jest poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, a także zdobycie jak najwyższej pozycji rankingowej w SERP. Składa się z dwóch podstawowych elementów: działań on-site oraz off-site. Pierwsze dotyczą działań w obrębie struktury witryny, drugie zaś wiążą się z zaznaczeniem miejsca w sieci poza naszą stroną.
Budując sieć linków, działamy w obrębie off-site SEO. Celem jest zdobycie jak największej liczby wartościowych linków, które prowadzą do naszej witryny. Jest to jeden z dwustu czynników rankingowych w Google, oceniany przez roboty sieciowe oraz algorytmy.
Algorytmy oceniają link pod kątem poziomu Trust Flow witryny, jej popularności, dopasowania tematycznego, miejsca umiejscowienia linków, domeny, a także samego adresu URL.
Przede wszystkim musimy stworzyć mocny content, który będzie zachęcać użytkowników do jego udostępnień. Warto sięgnąć również do:
Zdarza się, że link nie działa poprawnie, a my otrzymujemy zwrotny komunikat o błędzie (kod 400, 401, 402, 404, 410). Istnieje kilka przyczyn tej sytuacji, najczęściej problem tkwi w nieprawidłowo wpisanym adresie, przeniesieniu strony w inne miejsce bądź usunięciu jej, a także nieprawidłowościach związanych z zaporą bądź geolokalizacją.
Za pomocą wielu darmowych i płatnych narzędzi możesz znaleźć uszkodzone linki na swojej stronie. Pomogą Ci w tym m.in. Google Search Console, Google Analytics, Screaming Frog, Ahrefs, Broken Link Checker czy SEMrush. Aby rozwiązać problem niedziałających łączy można:
W tym miejscu przyjrzymy się nieco dokładniej przekierowaniom, jest to jedna z najlepszych metod rozwiązania problemów z linkami. Jej zadaniem jest wysłanie ruchu internetowego ze starej do nowej wersji adresu URL w sposób automatyczny tak, że odbiorca nie zostanie wprowadzony w błąd. Unikamy tym samym groźby wyższego poziomu współczynnika odrzuceń.
Istnieje kilka metod, pierwszą z nich jest plik .htaccess, który znajduje się w katalogu głównym witryny. Stosuje się wówczas kod:
Drugą opcją jest kod PHP, który występuje na stronie pod postacią:
Z kolei w przypadku strony na WordPressie w panelu admina edytujemy stronę za pomocą wtyczki. Wpisujemy w polu “Redirect 301” adres nowej strony.
Wiesz już znacznie więcej o linkach, teraz musisz ocenić potrzeby swojej witryny i wybrać najlepsze rozwiązania. Każdy z linków musi cechować się jak najwyższą jakością, dopiero później możemy martwić się ich liczbą. Dbaj o to, aby znalazły się w reprezentatywnych miejscach w sieci i unikaj błędów, które obniżą Twoją ocenę. Linki to podstawa pozwalająca na poprawienie widoczności w SERP. Posiadanie strony już nie wystarcza, trzeba się o nią zatroszczyć.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.