Przewodnik po linkowaniu w procesie optymalizacji i pozycjonowania

Przewodnik po linkowaniu w procesie optymalizacji i pozycjonowania

Austin Distel/unsplash.com

Optymalizacja i pozycjonowanie to zagadnienia, które cieszą się niebywałą popularnością. Nieważne, czy posiadasz prywatną stronę, witrynę firmową czy sklep internetowy – każde z nich wykorzystuje linki. Dowiedz się, jak stworzyć sieć trwałych połączeń w internecie, aby cieszyć się pozycją na pierwszej stronie wyszukiwań w Google.

Kilka nazw, jednak jedno zadanie. Link pozwala użytkownikowi przenieść się na określoną stronę poprzez jedno kliknięcie. Składa się on z kilku elementów: adresu strony docelowej, anchor textu, informacji, czy strona ma się otworzyć w nowym oknie czy tym samym.

Służą one określeniu strony docelowej, a przede wszystkim ułatwiają dostęp do informacji. W świecie SEO dodatkowo są elementem pozycjonowania, który poprawia widoczność strony w sieci i stwarza fundamenty jej rozpoznawalności.

Atrybuty linków

Chociaż atrybutów jest znacznie więcej, najważniejsze są te cztery:

  • ”dofollow”,
  • ”nofollow”,
  • rel=”sponsored”,
  • rel=”ugc”.

Linki dofollow

Najbardziej wartościowe linki, które przekazują najwięcej mocy SEO (tzw. link juice). Atrybut ten ustawiony jest jako domyślny i informuje roboty indeksujące o tym, że strona jest w pełni gotowa, aby z niej skorzystać. Ich liczba poprawia pozycję rankingową witryny.

Linki nofollow

Atrybut zdrowego rozsądku, który pozwala utrzymać naturalny profil linków na stronie. Wysyła on sugestie robotom wyszukiwarek, że dana witryna nie powinna zostać poddana procesowi indeksacji. Warto je posiadać, aby nie zostać ukaranym.

Linki sponsorowane

Atrybutem rel=”sponsored” oznaczamy wszystkie linki, które pozyskaliśmy płatnymi metodami. Są to już działania z zakresu SEM (Search Engine Marketing), takie jak reklama PPC, landing pages bądź artykuły sponsorowane.

Linki UGC

Rel=”ugc” z kolei jest oznaczeniem dla linków, które tworzą użytkownicy sieci, bez naszej ingerencji. Świadczą one o tym, że posiadamy wartościowy content, który jest chętnie udostępniany na forach, w komentarzach, na blogach czy w mediach społecznościowych. One również są istotnym czynnikiem rankingowym, zwłaszcza w kontekście oceny Google E-A-T.

Sprawdź: Linkowanie wewnętrzne – czym jest i jak wpływa na SEO?

SEO, czyli Search Engine Optimization, to czynności, których zadaniem jest poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, a także zdobycie jak najwyższej pozycji rankingowej w SERP. Składa się z dwóch podstawowych elementów: działań on-site oraz off-site. Pierwsze dotyczą działań w obrębie struktury witryny, drugie zaś wiążą się z zaznaczeniem miejsca w sieci poza naszą stroną.

Źródło:
Amy Hirschi/unsplash.com

Budując sieć linków, działamy w obrębie off-site SEO. Celem jest zdobycie jak największej liczby wartościowych linków, które prowadzą do naszej witryny. Jest to jeden z dwustu czynników rankingowych w Google, oceniany przez roboty sieciowe oraz algorytmy.

Najważniejsze algorytmy Google pod kątem linków

  • PageRank – algorytm zajmujący się klasyfikacją stron w oparciu o liczbę linków przychodzących.
  • Pingwin – algorytm oceniający tekst zakotwiczony, jakość linków, ich nagły wzrost oraz dopasowanie tematyczne.

Algorytmy oceniają link pod kątem poziomu Trust Flow witryny, jej popularności, dopasowania tematycznego, miejsca umiejscowienia linków, domeny, a także samego adresu URL.

Gdzie zdobywać wartościowe linki?

Przede wszystkim musimy stworzyć mocny content, który będzie zachęcać użytkowników do jego udostępnień. Warto sięgnąć również do:

  • wpisów gościnnych na blogach,
  • postów w mediach społecznościowych,
  • forów internetowych.

Uszkodzone linki – co z nimi zrobić?

Zdarza się, że link nie działa poprawnie, a my otrzymujemy zwrotny komunikat o błędzie (kod 400, 401, 402, 404, 410). Istnieje kilka przyczyn tej sytuacji, najczęściej problem tkwi w nieprawidłowo wpisanym adresie, przeniesieniu strony w inne miejsce bądź usunięciu jej, a także nieprawidłowościach związanych z zaporą bądź geolokalizacją.

Za pomocą wielu darmowych i płatnych narzędzi możesz znaleźć uszkodzone linki na swojej stronie. Pomogą Ci w tym m.in. Google Search Console, Google Analytics, Screaming Frog, Ahrefs, Broken Link Checker czy SEMrush. Aby rozwiązać problem niedziałających łączy można:

  • sprawdzić błędy indeksowania Google w dostępnym raporcie,
  • unikania głębokich linków,
  • skorzystać z przekierowania 301,
  • w przypadku WordPressa wystarczy zainstalować wspomnianą wtyczkę Broken Link Checker.

Przekierowanie 301

W tym miejscu przyjrzymy się nieco dokładniej przekierowaniom, jest to jedna z najlepszych metod rozwiązania problemów z linkami. Jej zadaniem jest wysłanie ruchu internetowego ze starej do nowej wersji adresu URL w sposób automatyczny tak, że odbiorca nie zostanie wprowadzony w błąd. Unikamy tym samym groźby wyższego poziomu współczynnika odrzuceń.

Kiedy najlepiej je zastosować?

  • jeśli podejmiesz decyzję o usunięciu jednej ze swoich podstron,
  • zmienisz adres URL,
  • skorzystasz z certyfikatu SSL,
  • jeśli w witrynie znajduje się zduplikowana treść.

Jak w praktyce użyć przekierowania 301?

Istnieje kilka metod, pierwszą z nich jest plik .htaccess, który znajduje się w katalogu głównym witryny. Stosuje się wówczas kod:

  • RewriteEngine On
  • RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?staradomena\.pl [NC]
  • RewriteRule (.*) http://nowadomena.pl/$1 [R=301,L]

Drugą opcją jest kod PHP, który występuje na stronie pod postacią:

  • < ?php;
  • header(„HTTP/1.1 301 Moved Permanently”);
  • header(„Location:/nowyadres.html”);
  • header(„Connection: close”);
  • exit;
  • ? >.

Z kolei w przypadku strony na WordPressie w panelu admina edytujemy stronę za pomocą wtyczki. Wpisujemy w polu “Redirect 301” adres nowej strony.

Sprawdź: Praktyki SEO w zakresie budowania linków wewnętrznych

Podsumowanie

Wiesz już znacznie więcej o linkach, teraz musisz ocenić potrzeby swojej witryny i wybrać najlepsze rozwiązania. Każdy z linków musi cechować się jak najwyższą jakością, dopiero później możemy martwić się ich liczbą. Dbaj o to, aby znalazły się w reprezentatywnych miejscach w sieci i unikaj błędów, które obniżą Twoją ocenę. Linki to podstawa pozwalająca na poprawienie widoczności w SERP. Posiadanie strony już nie wystarcza, trzeba się o nią zatroszczyć.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Wpływ wyszukiwania głosowego na SEO

    Wpływ wyszukiwania głosowego na SEO

    Z pewnością wiesz, czym jest wyszukiwanie głosowe. W naszym artykule dowiesz się, jak wpływa ono na optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek.
    Trudność słów kluczowych – jak ją wykorzystać?

    Trudność słów kluczowych – jak ją wykorzystać?

    Co składa się na trudność słów kluczowych? Czy pozycjonowanie się dla tych terminów jest w ogóle możliwe? Nasz artykuł rozwieje Twoje wątpliwości!
    B2B vs. B2C – który model sprzedaży wybrać?

    B2B vs. B2C – który model sprzedaży wybrać?

    B2B czy B2C – oto jest pytanie! Prowadzisz firmę i zastanawiasz się nad modelami sprzedaży? Dowiedz się, który wybrać, aby zaplanować strategię sprzedaży!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.