Razem można więcej: O współpracy marketingu ze sprzedażą

Razem można więcej: O współpracy marketingu ze sprzedażą

fauxels/pexels.com

Niezależnie od tego, czy prowadzisz większą działalność, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w biznesie online, musisz mieć podstawową wiedzę na temat kooperacji podstawowych działów w niemal każdej organizacji. Choć pojawiają się różnice, o których wspomnimy w dalszej części artykułu, to marketing i sprzedaż stanowią jedność w dobrze prosperującym przedsiębiorstwie. Mają zbliżone cele, a ich wysiłek jest skumulowany w kierunku generowania przychodów.

Znajdź odpowiedź na pytanie, dlaczego współdziałanie marketingu i sprzedaży jest gratyfikujące w perspektywie czasu. Zdobądź podstawową wiedzę i pamiętaj o jednym – współpraca się opłaca!

Jaka jest rola marketingu?

Głównym celem marketingu jest identyfikacja grupy odbiorców oraz stworzenie komunikatu, który zachęci potencjalnych klientów do aktywności zakupowej. Jego zadaniem jest – krótko mówiąc – wytworzenie świadomości o marce wśród osób, które być może o niej nie słyszały lub nie skorzystały z oferty produktów i usług.

Specjaliści z zakresu marketingu zajmują się szczegółowym określeniem targetu, w tym zagłębiają się w dane demograficzne, zainteresowania oraz poziom dochodów. Analizie poddawane są także potrzeby konsumentów celem znalezienia idealnego rozwiązania w formie produktów bądź zaproponowanej usługi.

Do zasobów marketingu można zaliczyć także materiały edukacyjne oraz wszelkiego rodzaju reklamy, które mają przyciągnąć uwagę nawet najbardziej zdekoncentrowanego klienta. Clou stanowi jednak zdobycie uznania wśród opinii publicznej oraz dotarcie z indywidualnym przekazem do potencjalnego konsumenta.

Sprawdź: Jak wykorzystać kanały internetowe w generowaniu leadów sprzedażowych?

Sprzedaż gra pierwsze skrzypce

Właściwie jest tak samo ważna jak marketing. Gdy skierujesz przekaz do zainteresowanej grupy odbiorców, wówczas do gry wkracza sprzedaż. Najprościej rzecz ujmując, zespół ds. sprzedaży kontaktuje się z klientem, przedstawia jego zobowiązania dotyczące uiszczania opłat za korzystanie z usługi oraz przekonuje konsumenta do wyboru danej firmy.

Choć mogłoby się wydawać, że sprzedaż to już końcowy etap, to jednak zależny jest od wielu czynników, np. natychmiastowej potrzeby rozwiązania palącego problemu bądź świadomego wyboru, który niesie za sobą poważne konsekwencje w perspektywie przyszłości. Co więcej, niektóre z transakcji mogą trwać kilka tygodni, a nawet miesięcy.

Bez określonego targetu sprzedawcy nie są w stanie budować stałych relacji z klientem, a ostatecznie nie mogą wpłynąć na jego procesy decyzyjne. Wspomniana kolaboracja marketingu i sprzedaży staje się w tym przypadku nieoceniona.

Collabo: marketing & sprzedaż

Jako odrębne działy marketing i sprzedaż funkcjonują często w ramach większych przedsiębiorstw. Nierzadko pojawiają się między nimi spięcia, a brak konsekwentnej, spójnej komunikacji generuje trudności w osiąganiu dalszych sukcesów w firmie. W przypadku mniejszych organizacji istnieje większe prawdopodobieństwo na synchronizację działań dwóch działów bądź brak wyraźnego rozgraniczenia ich cech i różnic.

Warto poznać sposoby współpracy marketingu i sprzedaży, a także bariery między nimi, które mogą prowadzić do nieporozumień.

Krok po kroku

Dobrym krokiem w kierunku sukcesu jest rozdzielenie celów firmy na dwie części, tj. zdobycie zainteresowania potencjalnego klienta oraz konwersja. Opracowując strategię, w której zakładasz metody na pozyskanie uwagi konsumenta, tworzysz plan marketingowy. Obejmuje on szereg czynności, począwszy od zaprojektowania i stworzenia angażującej strony internetowej, optymalizację pod kątem wyszukiwarek, promocję w serwisach społecznościowych, a skończywszy na zachęceniu stałych nabywców do rekomendacji oferty wśród członków rodziny czy przyjaciół.

Udało Ci się zgromadzić prawdopodobnych odbiorców realizowanych transakcji oraz wygenerować ruch w witrynie. Pora na kolejny etap, czyli sprzedaż. Możesz edukować i nawiązywać komunikację z adresatami oferty, choć finalnie powinno zależeć Ci na przekształceniu zainteresowanych w faktycznych klientów oraz zbudować solidną bazę nabywców.

Przeszkody w integracji

Pewnie zastanawiasz się, co może pójść nie tak przy łączeniu działań z zakresu marketingu i sprzedaży. Trudności można upatrywać w braku uwzględniania nadrzędnego celu organizacji. Wynika to z różnych perspektyw marketingowca i handlowca. Ten pierwszy bazuje na danych z raportów, a prowadzone działania zakładają kształtowanie rozpoznawalnej marki w dłuższej perspektywie czasowej. Sprzedawcy przyjmują nieco inne podejście, dostosowując się do szybkiego tempa w świecie handlu, jednocześnie dążą do rozwikłania indywidualnego problemu przyszłego konsumenta.

Sprzedaż i marketing często postrzegają swoje zadania i role nieco inaczej, co skutkuje konfliktem interesów dwóch stron oraz wzajemnymi oskarżeniami. Przykładowo, marketing zakłada, że stanowi fundament strategicznego myślenia, z kolei sprzedaż narzeka na samodzielny wkład w pozyskiwanie nowych klientów. Kontratakiem wysuniętym przez marketerów jest zarzut ignorancji handlowców co do wcześniej opracowanych, gotowych planów działania. Można by wymieniać listę zarzutów z jednej i drugiej strony, choć tak naprawdę każdy konflikt jest możliwy do rozwikłania.

Integracja lejka marketingowego i sprzedażowego pozwoli na pozyskiwanie leadów, które z kolei przekształcą się w realnych odbiorców, tj. konsumentów oferty Twojej firmy. Jeżeli chcesz rozwijać swoje przedsiębiorstwo i obserwować pierwsze wyniki, musisz skumulować siły na współpracy dwóch opisywanych segmentów biznesu. Nie pozwól, aby brak synergii między sprzedażą a marketingiem skutkował fiaskiem celów w Twojej branży.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy opłaca się korzystać z WordPressa?
    Czy opłaca się korzystać z WordPressa?
    Postanowiliśmy opisać przydatność narzędzia WordPress dla stron internetowych. Okazuje się, że wcale nie jest ono tak opłacalne, jak się wydaje!
    Kampania online oczami SEO. Jak zaplanować kosztorys dla reklamy online?
    Kampania online oczami SEO. Jak zaplanować kosztorys dla reklamy online?
    SEM bez tajemnic. Czym jest reklama PPC oraz jej rodzaje? Od czego zależy budżet kampanii online i jak go zaplanować, aby nie być stratnym?
    Co to jest fanpage?
    Co to jest fanpage?
    Fanpage na Facebooku może dawać ogromne możliwości firmom. Dostępne jest reklamowanie i pozycjonowanie skuteczne umieszczające profil w rankingu.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę