DARMOWY AUDYT SEO

Razem można więcej: O współpracy marketingu ze sprzedażą

5 min czytania
Razem można więcej: O współpracy marketingu ze sprzedażą
Kategoria Marketing

Niezależnie od tego, czy prowadzisz większą działalność, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w biznesie online, musisz mieć podstawową wiedzę na temat kooperacji podstawowych działów w niemal każdej organizacji. Choć pojawiają się różnice, o których wspomnimy w dalszej części artykułu, to marketing i sprzedaż stanowią jedność w dobrze prosperującym przedsiębiorstwie. Mają zbliżone cele, a ich wysiłek jest skumulowany w kierunku generowania przychodów.

Znajdź odpowiedź na pytanie, dlaczego współdziałanie marketingu i sprzedaży jest gratyfikujące w perspektywie czasu. Zdobądź podstawową wiedzę i pamiętaj o jednym – współpraca się opłaca!

Spis treści:

Jaka jest rola marketingu?

Głównym celem marketingu jest identyfikacja grupy odbiorców oraz stworzenie komunikatu, który zachęci potencjalnych klientów do aktywności zakupowej. Jego zadaniem jest – krótko mówiąc – wytworzenie świadomości o marce wśród osób, które być może o niej nie słyszały lub nie skorzystały z oferty produktów i usług.

Specjaliści z zakresu marketingu zajmują się szczegółowym określeniem targetu, w tym zagłębiają się w dane demograficzne, zainteresowania oraz poziom dochodów. Analizie poddawane są także potrzeby konsumentów celem znalezienia idealnego rozwiązania w formie produktów bądź zaproponowanej usługi.

Do zasobów marketingu można zaliczyć także materiały edukacyjne oraz wszelkiego rodzaju reklamy, które mają przyciągnąć uwagę nawet najbardziej zdekoncentrowanego klienta. Clou stanowi jednak zdobycie uznania wśród opinii publicznej oraz dotarcie z indywidualnym przekazem do potencjalnego konsumenta.

Sprawdź: Kampanie Performance Max – jak korzystać?

Sprzedaż gra pierwsze skrzypce

Właściwie jest tak samo ważna jak marketing. Gdy skierujesz przekaz do zainteresowanej grupy odbiorców, wówczas do gry wkracza sprzedaż. Najprościej rzecz ujmując, zespół ds. sprzedaży kontaktuje się z klientem, przedstawia jego zobowiązania dotyczące uiszczania opłat za korzystanie z usługi oraz przekonuje konsumenta do wyboru danej firmy.

Choć mogłoby się wydawać, że sprzedaż to już końcowy etap, to jednak zależny jest od wielu czynników, np. natychmiastowej potrzeby rozwiązania palącego problemu bądź świadomego wyboru, który niesie za sobą poważne konsekwencje w perspektywie przyszłości. Co więcej, niektóre z transakcji mogą trwać kilka tygodni, a nawet miesięcy.

Bez określonego targetu sprzedawcy nie są w stanie budować stałych relacji z klientem, a ostatecznie nie mogą wpłynąć na jego procesy decyzyjne. Wspomniana kolaboracja marketingu i sprzedaży staje się w tym przypadku nieoceniona.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Collabo: marketing & sprzedaż

Jako odrębne działy marketing i sprzedaż funkcjonują często w ramach większych przedsiębiorstw. Nierzadko pojawiają się między nimi spięcia, a brak konsekwentnej, spójnej komunikacji generuje trudności w osiąganiu dalszych sukcesów w firmie. W przypadku mniejszych organizacji istnieje większe prawdopodobieństwo na synchronizację działań dwóch działów bądź brak wyraźnego rozgraniczenia ich cech i różnic.

Warto poznać sposoby współpracy marketingu i sprzedaży, a także bariery między nimi, które mogą prowadzić do nieporozumień.

Krok po kroku

Dobrym krokiem w kierunku sukcesu jest rozdzielenie celów firmy na dwie części, tj. zdobycie zainteresowania potencjalnego klienta oraz konwersja. Opracowując strategię, w której zakładasz metody na pozyskanie uwagi konsumenta, tworzysz plan marketingowy. Obejmuje on szereg czynności, począwszy od zaprojektowania i stworzenia angażującej strony internetowej, optymalizację pod kątem wyszukiwarek, promocję w serwisach społecznościowych, a skończywszy na zachęceniu stałych nabywców do rekomendacji oferty wśród członków rodziny czy przyjaciół.

Udało Ci się zgromadzić prawdopodobnych odbiorców realizowanych transakcji oraz wygenerować ruch w witrynie. Pora na kolejny etap, czyli sprzedaż. Możesz edukować i nawiązywać komunikację z adresatami oferty, choć finalnie powinno zależeć Ci na przekształceniu zainteresowanych w faktycznych klientów oraz zbudować solidną bazę nabywców.

Przeszkody w integracji

Pewnie zastanawiasz się, co może pójść nie tak przy łączeniu działań z zakresu marketingu i sprzedaży. Trudności można upatrywać w braku uwzględniania nadrzędnego celu organizacji. Wynika to z różnych perspektyw marketingowca i handlowca. Ten pierwszy bazuje na danych z raportów, a prowadzone działania zakładają kształtowanie rozpoznawalnej marki w dłuższej perspektywie czasowej. Sprzedawcy przyjmują nieco inne podejście, dostosowując się do szybkiego tempa w świecie handlu, jednocześnie dążą do rozwikłania indywidualnego problemu przyszłego konsumenta.

Sprzedaż i marketing często postrzegają swoje zadania i role nieco inaczej, co skutkuje konfliktem interesów dwóch stron oraz wzajemnymi oskarżeniami. Przykładowo, marketing zakłada, że stanowi fundament strategicznego myślenia, z kolei sprzedaż narzeka na samodzielny wkład w pozyskiwanie nowych klientów. Kontratakiem wysuniętym przez marketerów jest zarzut ignorancji handlowców co do wcześniej opracowanych, gotowych planów działania. Można by wymieniać listę zarzutów z jednej i drugiej strony, choć tak naprawdę każdy konflikt jest możliwy do rozwikłania.

Integracja lejka marketingowego i sprzedażowego pozwoli na pozyskiwanie leadów, które z kolei przekształcą się w realnych odbiorców, tj. konsumentów oferty Twojej firmy. Jeżeli chcesz rozwijać swoje przedsiębiorstwo i obserwować pierwsze wyniki, musisz skumulować siły na współpracy dwóch opisywanych segmentów biznesu. Nie pozwól, aby brak synergii między sprzedażą a marketingiem skutkował fiaskiem celów w Twojej branży.

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Najlepsza nazwa kanału YouTube – jaką wybrać i dlaczego jest tak ważna?
Najlepsza nazwa kanału YouTube – jaką wybrać i dlaczego jest tak ważna?
Chcesz zmienić nazwę kanału YouTube, ale nie wiesz jak? Dobrze trafiłeś! W tym artykule dowiesz się, jak to zrobić.
Co to jest social media marketing?
Co to jest social media marketing?
Chcesz docierać do szerokiej publiczności, budować przyjazne relacje z klientami i zwiększać zasięg dość niskim kosztem? Sprawdź social media marketing!
Jakie znaczenie dla marki ma event marketing?
Jakie znaczenie dla marki ma event marketing?
Event marketing to bardzo skuteczny rodzaj reklamy oraz budowania zaufania klientów. Co warto wiedzieć o marketingu wydarzeniowym?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie