Podjęcie kampanii reklamowej wymaga wielu badań oraz przygotowań, aby nie uszczuplić swojego budżetu. Jakie możliwości mają w tym kontekście mniejsze firmy? Dowiedz się, jakie reklamy są dla Ciebie dostępne oraz o czym powinieneś pamiętać, planując strategię marketingową.
Współczesne perspektywy prowadzenia biznesu stwarzają większe możliwości dla osób, które chcą założyć własny biznes. Małe firmy cieszą się rosnącym zainteresowaniem, a w samej Polsce w ostatnich latach zarejestrowano ponad 70 tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw. Sektor ten nieustannie się rozwija. Jeśli więc posiadasz mikroprzedsiębiorstwo bądź małą firmę, musisz dowiedzieć się, jak działać na polach marketingu i promocji.
SEO, czyli Search Engine Optimization, to wszelkie działania mające na celu poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych, darmowych, wynikach wyszukiwania. Ich efektem jest uzyskanie wysokiej pozycji rankingowej. Sięga do takich dziedzin jak informatyka, programowanie, promocja i marketing.
Należy jednak pamiętać o drugiej możliwości, jaką jest SEM, czyli Search Engine Marketing. Jest to znacznie szersze pojęcie. SEM wykorzystuje narzędzia SEO, jednak koncentruje się na działaniach płatnych, czyli reklamie. Mowa przede wszystkim o reklamach typu PPC (Pay Per Click) oraz stronach docelowych (landing page).
Pojęcie reklamy silnie zakorzeniło się we współczesnym świecie. Jest to zespół działań mających na celu przykucie uwagi odbiorców na danym produkcie, usłudze, przedmiocie. Wykorzystuje różnorodne środki przekazu, których efektem jest doprowadzenie do transakcji handlowej. Tradycyjne kanały dystrybucji treści okazały się w wielu przypadkach niewystarczające, dlatego zaczęto wykorzystywać świat wirtualny.
W sieci możemy więc wyróżnić artykuły sponsorowane, banery reklamowe, Google Ads, newsletter, reklamy w mediach społecznościowych (Facebook Ads, Instagram Ads), a nawet content marketing.
Jak już wiesz, najpopularniejszą metodą reklamy internetowej jest PPC. To forma rozliczeniowa, w której płatność jest dokonywana przez reklamodawcę w momencie kliknięcia w link bądź baner. W tym przypadku samo wyświetlenie nie wystarczy. W wynikach wyszukiwania płatne reklamy pojawiają się na górze i na dole wyszukiwania z oznaczeniem „Reklama”, aby odbiorcy mogli je odróżnić od organicznych (darmowych) wyników. Największą zaletą kampanii PPC jest ich natychmiastowy efekt, jednak kończy się on wraz z zaprzestaniem finansowania.
Najprostszym i najbardziej podstawowym formatem jest reklama tekstowa. Składa się ona z nagłówka, adresu URL i kilku wierszy opisu. Konieczne jest zawarcie w niej zawołania do działania (CTA), aby bezpośrednio przykuć uwagę klienta.
Drugim rodzajem są reklamy displayowe. Jest to połączenie reklam tekstowych/graficznych/wideo, które zachęcają do przejścia do strony docelowej i konwersji. Cechuje ją wysoka atrakcyjność wizualna oraz personalizowanie treści. Najczęściej jest prezentowana w formie baneru.
Trzeci rodzaj to reklamy produktowe. Wyświetlają one obraz produktu wraz z ceną, oceną, nazwą, specyfikacją, sklepem. W przeciwieństwie do reklam tekstowych są ciekawsze wizualnie.
Drugim etapem jest wybór metody rozliczeniowej. Pozwoli Ci to na optymalizację kosztów, a także wybór najlepszego rozwiązania. Do najpopularniejszych zalicza się:
W tym miejscu należy zacząć od budżetu, jakim dysponujemy. Trzeba ustawić go na koncie dla danej reklamy. Limit zależy od wartości słów oraz rodzaju reklamy. Zdecydowanie dużym plusem ich zastosowania jest niezależność w stosunku do aktualizacji algorytmów Google, właśnie dlatego, że nie są one częścią wyników organicznych. Mimo wszystko należy zwrócić uwagę na profil odbiorców, ich potrzeby, lokalizację oraz słowa kluczowe.
Zajmując się płatnymi metodami reklamowymi, warto sięgnąć do strony docelowej, której zadaniem jest promocja oraz/lub sprzedaż produktów czy oferowanych usług, a także przemiana anonimowego użytkownika w spersonalizowanego klienta.
Również w tym przypadku masz kilka możliwości, w zależności od potrzeb:
Masz już podstawową wiedzę na temat reklam internetowych. Każde z tych rozwiązań może okazać się dla Ciebie przydatne, jednak najpierw musisz określić swoje cele. Reklama powinna być silnie stargetowana, z tego powodu należy nauczyć się myśleć jak odbiorca. Postaraj się wziąć pod uwagę płeć, wiek, miejsce zamieszkania, język, zainteresowania, intencje, wykształcenie oraz rodzaj urządzenia (mobilne bądź desktopowe).
Wszystkie te elementy pozwolą na pozytywny wynik CTR i będą świadczyć o dobrym dopasowaniu treści reklamy do witryny internetowej, a co za tym idzie do oczekiwań użytkowników. Jest to także ważne narzędzie w kontekście pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwarek. Dobierz więc słowa kluczowe, które określą Twoją markę oraz usługi. Call to action to Twoje narzędzie nawiązujące kontakt, wybierz więc hasło, które naprawdę przykuwa uwagę. Pamiętaj o wykluczeniu słów, które nie pasują do Twojej oferty. Zadbaj także o miejsce umieszczenia reklamy.
Jak widzisz, wachlarz możliwości jest naprawdę szeroki. Wszystko zależy od budżetu, jakim dysponujesz oraz celów Twojej kampanii. Jako mała firma masz możliwość wyboru spośród wielu narzędzi, jednak nie możesz zapomnieć, że najważniejsze jest dotarcie do klienta w naturalny i interesujący sposób. SEO i SEM są wsparciem, jakiego potrzebujesz.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.