DARMOWY AUDYT SEO

Reklama na Youtube

9 min czytania
Reklama na Youtube
Kategoria SEM

W sieci jest już praktycznie każdy. Rosnąca konkurencyjność w prowadzeniu biznesu online powoduje, że przedsiębiorcy zaczynają szukać alternatywnych kanałów reklamowych i nowych sposobów dotarcia do klientów.

Jednym z miejsc, które oferuje swoją przestrzeń reklamową, jest znany wszystkim YouTube. Każdego miesiąca do tego serwisu logują się aż 2 miliardy użytkowników. Równocześnie, każdego dnia, oglądają oni ponad miliard godzin treści. To czyni z YouTube platformę nie tylko o ogromnym potencjale rozrywkowym, ale także reklamowym.

Z dzisiejszego wpisu dowiesz się m.in. o tym, w jaki sposób możesz wykorzystać YouTube do celów biznesowych, jak dobrać odpowiedni dla celu format reklamy oraz na jakie koszty musisz się przygotować. Czytaj całość lub przejdź od razu do interesującego Cię zagadnienia:

Spis treści:

Reklama YouTube. Jak reklamować się na tej platformie?

Decydując się na reklamę na platformie YouTube masz do wyboru całkiem sporo możliwości. To przede wszystkim od charakteru Twojej marki, założonych celów, ale także budżetu, zależeć powinien wybór najlepszego rozwiązania. W jaki sposób możesz reklamować się na YouTube?

Własny kanał

Założenie firmowego kanału na YT to świetny pomysł dla tych marek, które chcą zbudować długofalową relację z odbiorcami i są w stanie systematycznie dostarczać im jakościowych treści. Jeśli działasz np. w branży odzieżowej, możesz wykorzystać kanał jako miejsce do wrzucania krótkich filmików ze stylizacjami modowymi. W ten sposób nie tylko zainspirujesz swoich klientów, ale też podpowiesz, jak mogą oni wykorzystać Twoje produkty na co dzień. Świetnie sprawdzają się również transmisje na żywo, np. w formie rozmów z branżowymi ekspertami.

Warto pamiętać jednak, że prowadzenie kanału nie jest zadaniem do odhaczenia, a regularną pracą, która powinna opierać się na przemyślanej strategii. Jeśli nie masz pomysłu na taki kanał lub nie dysponujesz odpowiednimi zasobami czasowymi, lepiej nie porywaj się z motyką na słońce.

Współpraca z influencerem

Nawiązanie współpracy reklamowej z influencerem to kolejna możliwość dla Twojej marki. Z jednej strony wymaga zdecydowanie mniejszych nakładów czasowych niż zakładanie i prowadzenie osobnego kanału firmy, z drugiej jednak strony obarczona jest ogromną odpowiedzialnością.

Internet nie zna dziś litości, a użytkownicy sieci prześwietlą każdego na wylot. Jeśli źle wybierzesz influencera (np. takiego, który ma na swoim koncie liczne skandale), efekt będzie dokładnie odwrotny od zamierzonego.

Pamiętaj także o tym, że nie w każdym przypadku liczą się subskrypcje czy wyświetlenia danego autora. Często to współpraca z tzw. mikroinfluencerami przynosi lepsze rezultaty. To właśnie oni, choć posiadają mniejsze grono subskrybentów, nierzadko skupiają wokół siebie bardzo zaangażowaną społeczność, która chętnie skorzysta z ich rekomendacji.

YouTube Ads

To najbardziej klasyczna forma reklamy na YouTube, z którą z pewnością spotkałeś się jako użytkownik platformy. Niżej omówimy nie tylko możliwości YouTube Ads, ale też prześledzimy krok po kroku, w jaki sposób stworzyć taką reklamę i ile może Cię kosztować.

Sprawdź: Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu na Magento?

YouTube reklama (YouTube Ads) i wszystko co musisz o niej wiedzieć

YouTube Ads to reklama, która wyświetla się użytkownikom korzystającym z platformy. Zwykle pojawia się ona podczas oglądania filmiku (przed nim, w jego trakcie lub po), a także w formie bannerów w różnych częściach serwisu.

Aby stworzyć reklamę na YouTube, będziesz musiał założyć kanał na tej platformie. Tu liczy się przede wszystkim dobry pomysł: trafiony filmik, nakręcony z pomocą smartfona, czasem zdziała więcej niż profesjonalnie zmontowany klip.

Warto skorzystać również z poradnika, który oferuje sam YouTube. To z jego pomocą utworzysz reklamę, skonfigurujesz swoja kampanię, a potem na bieżąco będziesz monitorował jej efekty.

Zdefiniowanie grupy odbiorców

Reklamy na YT mogą trafić do precyzyjnego grona, np. do odbiorców określonej płci, w określonym wieku czy zamieszkujących określony teren. To dzięki temu masz pewność, że przekaz nie odbije się echem w próżni, tylko spotka odpowiedni grunt.

Nie musisz ograniczać się jednak wyłącznie do danych demograficznych – możesz określić swoich odbiorców także ze względu na ich zainteresowania czy treści, które najchętniej oglądają na platformie.

Wybór formatu

YouTube oferuje wiele formatów reklam. Twórcy platformy podzielili je biorąc pod uwagę nadrzędny cel reklamy. Jakie formaty reklam znajdziesz na YouTube?

  • Reklama In-Stream

Czyli reklama wyświetlana przed, w trakcie lub po filmiku, który ogląda Twój potencjalny klient. Może być ona możliwa do pominięcia (użytkownik po kilku pierwszych sekundach może ją „przeskoczyć”) lub niemożliwa do pominięcia (tzn. że użytkownik musi obejrzeć całość reklamy, by móc kontynuować oglądanie filmiku).

Ten format świetnie sprawdza się w przypadku, gdy celem Twojej marki jest wzbudzenie świadomości konsumenckiej (np. poinformowanie nowego grona klientów o Twoim produkcie bądź wzmocnienie jego obecności w sieci).

  • Bumpery reklamowe

To krótkie filmiki reklamowe, których użytkownik nie może pominąć. Trwają one maksymalnie 6 sekund, dlatego w ich przypadku szczególnie ważny jest celny przekaz i konkretne informacje.

W tak krótkim czasie trudno będzie Ci przedstawić od podstaw swoją firmę, markę czy produkt, dlatego bumpery polecane są raczej jako uzupełnienie większej kampanii reklamowej. Uwaga: wyświetlają się one tylko użytkownikom mobilnym.

  • Reklama Masthead

Tzw. masthead to gigant wśród formatów reklamowych na YT. Wyświetla się on bowiem na stronie głównej platformy, niezależnie od urządzenia, z jakiego korzysta dany użytkownik. Jest to zdecydowanie reklama, której po prostu nie da się pominąć.

Wygląd przykładowej reklamy typu Masthead na stronie głównej YouTube (aplikacja mobilna)

 

Wygląd przykładowej reklamy typu Masthead na stronie głównej YouTube (aplikacja mobilna)

  • Kampanie z wezwaniem do działania

Chodzi o wszystkie reklamy, które mają pomóc klientowi w podjęciu ostatecznej decyzji. Zawierają one tzw. CTA (Call To Action), stanowiące silny bodziec do zakupu. Mogą to być zarówno reklamy możliwe do pominięcia, jak i reklamy typu Discovery (wyświetlane użytkownikom eksploatującym stronę główną YouTube oraz karty Co jeszcze warto obejrzeć, Discover, ale także zakładki Oferty i Społeczności na poczcie Gmail.

Określenie budżetu

Abyś mógł dobrze oszacować potrzebny Ci budżet, najlepiej ustal, jaką kwotę mniej więcej jesteś w stanie wydać na reklamę dziennie. Określ także swoją stawkę CPC (Cost Per Clic), czyli tę, którą jesteś w stanie zapłacić za kliknięcia użytkowników w Twoją reklamę.

Jak w przypadku innych reklam typu CPC, tak i tutaj zastosowanie ma system aukcyjny. To m.in. od konkurencyjności fraz kluczowych, na których opierają się Twoje reklamy, zależeć będzie ich koszt.

Istotny jest także koszt CPV (Cost Per View), a więc stawka za obejrzenie reklamy. Co ważne, opłata pobierana jest tylko wówczas, gdy użytkownik zobaczy przynajmniej 30 sekund Twojej reklamy (lub jej całość, w przypadku krótszych spotów).

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Reklama YouTube koszt i jego składowe

Osoby wpisujące w wyszukiwarkę osoby reklama na YouTube cena oczekują, że otrzymają jedną konkretną kwotę, którą będą mogły uwzględnić w obliczeniach. Tymczasem, jeśli interesuje Cię reklama YouTube cennik (w sztywnej formie) w zasadzie nie istnieje.

Wynika to przede wszystkim z faktu, że ostateczna cena reklamy na YouTube zależy od wielu zmiennych składowych, m.in. od:

  • grupy docelowej Twojej marki,
  • kraju, w którym chcesz się reklamować,
  • wybranego formatu reklamy,
  • rodzaju kampanii i jej nadrzędnego celu.

Osobną kwestią jest również fakt, że wyceniając reklamę na YouTube powinieneś brać pod uwagę nie tylko koszt wyświetlenia reklamy czy koszt kliknięć w nią, ale również koszt przygotowania samej kreacji (pomysł, realizacja, stworzenie treści), a także poświęcony czas swój lub swoich pracowników.

Pomimo tylu zmiennych, możemy jednak przyjąć, że średnia cena za wyświetlenie reklamy na YouTube to obecnie koszt od 1 do 10 groszy.

Sprawdź: Co to jest domena?

Reklama YouTube – podsumowanie zalet

Reklama na YouTube sprawdzi się w wielu branżach, a – dzięki mnogości formatów do wyboru – zrealizujesz z jej pomocą różne cele marketingowe: od wzbudzenia świadomości konsumenckiej aż po sprzedaż.

Do największych zalet reklamy na YT należą:

  • charakter platformy – YouTube to miejsce, gdzie są Twoi potencjalni odbiorcy. Aby do nich dotrzeć, wystarczy jedynie prawidłowo określić ich dane demograficzne bądź zainteresowania. Co więcej: grupa docelowa, która obejrzy Twój przekaz, prawdopodobnie właśnie się relaksuje lub np. rozwija swoje pasje. To sprawia, że reklamie od początku towarzyszyć będą pozytywne emocje.
  • najlepszy format – format video od lat święci triumfy w świecie marketingu. O ile treściom tekstowym już niejednokrotnie wieszczono rychły koniec, o tyle filmiki (zwłaszcza te krótsze) nadal mają ogromne znaczenie, a przy tym są wspierane np. przez algorytmy mediów społecznościowych. Decydując się na kampanię reklamową na YT masz pewność, że Twoja reklama zaangażuje więcej zmysłów potencjalnego klienta.
  • duży zasięg – jak wspomnieliśmy we wstępie tego artykułu, za YouTube stoją ogromne wartości liczbowe. 38 milionów kanałów, 2 miliardy aktywnych użytkowników miesięcznie, miliard godzin treści oglądanych każdego dnia i 5 miliardów dolarów kwartalnych przychodów z reklam – to tylko niektóre z imponujących statystyk. Jedno jest pewne: na YouTube z pewnością są także Twoi przyszli klienci.
  • mierzalność efektów – YouTube oferuje wiele narzędzi do mierzenia efektywności działań reklamowych (m.in. pod kątem dotarcia do klientów czy konwersji na Twojej stronie), których nie ma w przypadku tradycyjnej reklamy telewizyjnej. Dzięki temu jesteś w stanie oceniać bieżące rezultaty kampanii i – w razie potrzeby – dokonywać odpowiednich zmian.
Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Inteligentna kampania produktowa
Inteligentna kampania produktowa
Nie masz doświadczenia w tworzeniu reklam Google Ads? Inteligentna kampania produktowa jest dla Ciebie. Sprawdź, na czym polega i jak ją ustawić!
Zalety działań SEM
Zalety działań SEM
Czy chcesz usprawnić swoją reklamę w Internecie i dotrzeć do większej ilości klientów? Jeżeli tak - nasz dzisiejszy artykuł o SEM jest dla Ciebie!
Jak wybrać agencję Google Ads?
Jak wybrać agencję Google Ads?
Przedsiębiorcy prowadzący biznes online dążą do profesjonalnego wsparcia kampanii reklamowych. Często decydują się więc na pomoc agencji Google Ads.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę