W sieci jest już praktycznie każdy. Rosnąca konkurencyjność w prowadzeniu biznesu online powoduje, że przedsiębiorcy zaczynają szukać alternatywnych kanałów reklamowych i nowych sposobów dotarcia do klientów.
Jednym z miejsc, które oferuje swoją przestrzeń reklamową, jest znany wszystkim YouTube. Każdego miesiąca do tego serwisu logują się aż 2 miliardy użytkowników. Równocześnie, każdego dnia, oglądają oni ponad miliard godzin treści. To czyni z YouTube platformę nie tylko o ogromnym potencjale rozrywkowym, ale także reklamowym.
Z dzisiejszego wpisu dowiesz się m.in. o tym, w jaki sposób możesz wykorzystać YouTube do celów biznesowych, jak dobrać odpowiedni dla celu format reklamy oraz na jakie koszty musisz się przygotować. Czytaj całość lub przejdź od razu do interesującego Cię zagadnienia:
Decydując się na reklamę na platformie YouTube masz do wyboru całkiem sporo możliwości. To przede wszystkim od charakteru Twojej marki, założonych celów, ale także budżetu, zależeć powinien wybór najlepszego rozwiązania. W jaki sposób możesz reklamować się na YouTube?
Założenie firmowego kanału na YT to świetny pomysł dla tych marek, które chcą zbudować długofalową relację z odbiorcami i są w stanie systematycznie dostarczać im jakościowych treści. Jeśli działasz np. w branży odzieżowej, możesz wykorzystać kanał jako miejsce do wrzucania krótkich filmików ze stylizacjami modowymi. W ten sposób nie tylko zainspirujesz swoich klientów, ale też podpowiesz, jak mogą oni wykorzystać Twoje produkty na co dzień. Świetnie sprawdzają się również transmisje na żywo, np. w formie rozmów z branżowymi ekspertami.
Warto pamiętać jednak, że prowadzenie kanału nie jest zadaniem do odhaczenia, a regularną pracą, która powinna opierać się na przemyślanej strategii. Jeśli nie masz pomysłu na taki kanał lub nie dysponujesz odpowiednimi zasobami czasowymi, lepiej nie porywaj się z motyką na słońce.
Nawiązanie współpracy reklamowej z influencerem to kolejna możliwość dla Twojej marki. Z jednej strony wymaga zdecydowanie mniejszych nakładów czasowych niż zakładanie i prowadzenie osobnego kanału firmy, z drugiej jednak strony obarczona jest ogromną odpowiedzialnością.
Internet nie zna dziś litości, a użytkownicy sieci prześwietlą każdego na wylot. Jeśli źle wybierzesz influencera (np. takiego, który ma na swoim koncie liczne skandale), efekt będzie dokładnie odwrotny od zamierzonego.
Pamiętaj także o tym, że nie w każdym przypadku liczą się subskrypcje czy wyświetlenia danego autora. Często to współpraca z tzw. mikroinfluencerami przynosi lepsze rezultaty. To właśnie oni, choć posiadają mniejsze grono subskrybentów, nierzadko skupiają wokół siebie bardzo zaangażowaną społeczność, która chętnie skorzysta z ich rekomendacji.
To najbardziej klasyczna forma reklamy na YouTube, z którą z pewnością spotkałeś się jako użytkownik platformy. Niżej omówimy nie tylko możliwości YouTube Ads, ale też prześledzimy krok po kroku, w jaki sposób stworzyć taką reklamę i ile może Cię kosztować.
YouTube Ads to reklama, która wyświetla się użytkownikom korzystającym z platformy. Zwykle pojawia się ona podczas oglądania filmiku (przed nim, w jego trakcie lub po), a także w formie bannerów w różnych częściach serwisu.
Aby stworzyć reklamę na YouTube, będziesz musiał założyć kanał na tej platformie. Tu liczy się przede wszystkim dobry pomysł: trafiony filmik, nakręcony z pomocą smartfona, czasem zdziała więcej niż profesjonalnie zmontowany klip.
Warto skorzystać również z poradnika, który oferuje sam YouTube. To z jego pomocą utworzysz reklamę, skonfigurujesz swoja kampanię, a potem na bieżąco będziesz monitorował jej efekty.
Reklamy na YT mogą trafić do precyzyjnego grona, np. do odbiorców określonej płci, w określonym wieku czy zamieszkujących określony teren. To dzięki temu masz pewność, że przekaz nie odbije się echem w próżni, tylko spotka odpowiedni grunt.
Nie musisz ograniczać się jednak wyłącznie do danych demograficznych – możesz określić swoich odbiorców także ze względu na ich zainteresowania czy treści, które najchętniej oglądają na platformie.
YouTube oferuje wiele formatów reklam. Twórcy platformy podzielili je biorąc pod uwagę nadrzędny cel reklamy. Jakie formaty reklam znajdziesz na YouTube?
Czyli reklama wyświetlana przed, w trakcie lub po filmiku, który ogląda Twój potencjalny klient. Może być ona możliwa do pominięcia (użytkownik po kilku pierwszych sekundach może ją „przeskoczyć”) lub niemożliwa do pominięcia (tzn. że użytkownik musi obejrzeć całość reklamy, by móc kontynuować oglądanie filmiku).
Ten format świetnie sprawdza się w przypadku, gdy celem Twojej marki jest wzbudzenie świadomości konsumenckiej (np. poinformowanie nowego grona klientów o Twoim produkcie bądź wzmocnienie jego obecności w sieci).
To krótkie filmiki reklamowe, których użytkownik nie może pominąć. Trwają one maksymalnie 6 sekund, dlatego w ich przypadku szczególnie ważny jest celny przekaz i konkretne informacje.
W tak krótkim czasie trudno będzie Ci przedstawić od podstaw swoją firmę, markę czy produkt, dlatego bumpery polecane są raczej jako uzupełnienie większej kampanii reklamowej. Uwaga: wyświetlają się one tylko użytkownikom mobilnym.
Tzw. masthead to gigant wśród formatów reklamowych na YT. Wyświetla się on bowiem na stronie głównej platformy, niezależnie od urządzenia, z jakiego korzysta dany użytkownik. Jest to zdecydowanie reklama, której po prostu nie da się pominąć.
Wygląd przykładowej reklamy typu Masthead na stronie głównej YouTube (aplikacja mobilna)
Chodzi o wszystkie reklamy, które mają pomóc klientowi w podjęciu ostatecznej decyzji. Zawierają one tzw. CTA (Call To Action), stanowiące silny bodziec do zakupu. Mogą to być zarówno reklamy możliwe do pominięcia, jak i reklamy typu Discovery (wyświetlane użytkownikom eksploatującym stronę główną YouTube oraz karty Co jeszcze warto obejrzeć, Discover, ale także zakładki Oferty i Społeczności na poczcie Gmail.
Abyś mógł dobrze oszacować potrzebny Ci budżet, najlepiej ustal, jaką kwotę mniej więcej jesteś w stanie wydać na reklamę dziennie. Określ także swoją stawkę CPC (Cost Per Clic), czyli tę, którą jesteś w stanie zapłacić za kliknięcia użytkowników w Twoją reklamę.
Jak w przypadku innych reklam typu CPC, tak i tutaj zastosowanie ma system aukcyjny. To m.in. od konkurencyjności fraz kluczowych, na których opierają się Twoje reklamy, zależeć będzie ich koszt.
Istotny jest także koszt CPV (Cost Per View), a więc stawka za obejrzenie reklamy. Co ważne, opłata pobierana jest tylko wówczas, gdy użytkownik zobaczy przynajmniej 30 sekund Twojej reklamy (lub jej całość, w przypadku krótszych spotów).
Osoby wpisujące w wyszukiwarkę osoby reklama na YouTube cena oczekują, że otrzymają jedną konkretną kwotę, którą będą mogły uwzględnić w obliczeniach. Tymczasem, jeśli interesuje Cię reklama YouTube cennik (w sztywnej formie) w zasadzie nie istnieje.
Wynika to przede wszystkim z faktu, że ostateczna cena reklamy na YouTube zależy od wielu zmiennych składowych, m.in. od:
Osobną kwestią jest również fakt, że wyceniając reklamę na YouTube powinieneś brać pod uwagę nie tylko koszt wyświetlenia reklamy czy koszt kliknięć w nią, ale również koszt przygotowania samej kreacji (pomysł, realizacja, stworzenie treści), a także poświęcony czas swój lub swoich pracowników.
Pomimo tylu zmiennych, możemy jednak przyjąć, że średnia cena za wyświetlenie reklamy na YouTube to obecnie koszt od 1 do 10 groszy.
Reklama na YouTube sprawdzi się w wielu branżach, a – dzięki mnogości formatów do wyboru – zrealizujesz z jej pomocą różne cele marketingowe: od wzbudzenia świadomości konsumenckiej aż po sprzedaż.
Do największych zalet reklamy na YT należą:
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.