Reklama to informacja połączona z komunikatem perswazyjnym, mająca na celu skłonienie do nabycia bądź korzystania z usług lub towarów. Jest znanym od wieków – bo już od starożytności – środkiem masowego przekazu, generującym nasze pragnienia i potrzeby. Marketing to zaś znacznie szersze pojęcie, które obejmuje szereg działań, strategii i taktyk polegających na wypromowaniu danej reklamy, aby pozyskać jak największą liczbę konsumentów.
Współcześnie świat coraz bardziej przenosi się do przestrzeni cyfrowej, która z punktu widzenia e-handlu jest tańsza oraz posiada większe możliwości dotarcia do klientów. Marketing cyfrowy to wszelkie techniki wykorzystujące kanały cyfrowe, pozwalające na dotarcie do klientów za pośrednictwem wyszukiwarek, witryn internetowych, poczty elektronicznej, aplikacji. Jeśli nie ma Cię w sieci, to w zasadzie nie istniejesz. Jak więc połączyć reklamę ze swoją strategią optymalizacji?
Na początek należy rozwiać wszelkie wątpliwości i mity. SEO i SEM to często mylone ze sobą pojęcia, co jest poważnym błędem. Search Engine Optimization skupia się na wynikach organicznych (darmowych) i podejmuje się wszelkich działań mających na celu poprawienie widoczności strony internetowej. Search Engine Marketing to zaś szersze zagadnienie, które, choć wykorzystuje zasoby SEO, skupia się na wynikach nieorganicznych (płatnych), czyli tytułowej reklamie.
Pay Per Click to metoda rozliczeniowa reklamy internetowej, w której płatność jest dokonywana przez reklamodawcę w momencie kliknięcia w link bądź baner. Wyświetlenie jej jest niewystarczające. Płatne wyniki pojawiają się na górze i na dole wyszukiwania z oznaczeniem „Reklama”, aby odbiorcy mogli je odróżnić od organicznych wyników.
Płatna kampania przynosi natychmiastowe efekty, jeśli tylko została odpowiednio stargetowana. Niestety rezultaty kończą się w momencie zaprzestania finansowania, stąd tak ważne jest wsparcie SEO, którego efekty utrzymują się znacznie dłużej w sieci i wspierają naturalną komunikację z klientami.
Aby nasza strategia marketingowa była jak najbardziej efektywna, to najlepszym rozwiązaniem jest połączeniu obu tych technik. Możesz więc zauważyć, że te trzy elementy – SEO, SEM i PPC – to podstawy marketingu internetowego, nie tylko dla witryn typu e-commerce.
Do najczęściej wykorzystywanych modeli zalicza się reklamy tekstowe (cechujące się najprostszym formatem, składające się z nagłówka, adresu, krótkiego opisu i niekiedy CTA), reklamy displayowe (będące połączeniem reklam tekstowych/ graficznych/ wideo, które zachęcają do przejścia do strony docelowej i konwersji) oraz reklamy produktowe (prezentujące obraz produktu z ceną, oceną, nazwą, specyfikacją, sklepem).
Kiedy już zdecydowaliśmy, jaki typ reklamy nam odpowiada, kolejnym ważnym krokiem jest wybór metody rozliczeniowej. Wszystko zależy od Twojego budżetu, jednak do najbardziej popularnych rozwiązań zalicza się:
Za powodzenie reklamy odpowiada przede wszystkim strategia, a dokładniej – grupa docelowa. Musisz więc myśleć jak klient. Szczególnie ważne są w tym przypadku słowa kluczowe, które wykorzystasz w swojej reklamie, a które będą wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki. Im większe dopasowanie, tym lepsza widoczność. Postaraj się więc wykorzystać zasoby analityki internetowej, aby dowiedzieć się jak najwięcej o swoich klientach. Warto w tym przypadku sięgnąć do Google Analytics, gdzie w panelu administratora będziesz mieć dostęp do raportów dotyczących profilu odwiedzających, ich zachowań, miejsca zamieszkania, źródła pochodzenia z sieci, etc.
Strona docelowa ma za zadanie promocję oraz/lub sprzedaż produktów czy oferowanych usług, a także przemianę anonimowego użytkownika w spersonalizowanego klienta.
Również w tym przypadku masz kilka możliwości, w zależności od potrzeb:
Chociaż wydają się to być dwa odrębne światy, to oddziałują one na siebie w niewidoczny – na pierwszy rzut oka – sposób. Reklama nie gwarantuje pożądanych efektów pozycjonowania, a odpowiednio zoptymalizowana strona nie musi wpływać na wyniki nieorganiczne. Warto więc połączyć je ze sobą, przynajmniej z powodu:
SEM = SEO + PPC. Tak mogłoby wyglądać najprostsze równanie. Warto dodać jednak do niego jeszcze jeden komponent, czyli UX (User Experience), który pozwala na maksymalizację wrażeń, doświadczeń i zadowolenia użytkowników korzystających z sieci. Pamiętaj, że reklama może odnieść sukces tylko wtedy, gdy będzie interesująca. Im więcej danych pozyskasz, tym lepiej zaplanujesz swoją kampanię. Działaj więc holistycznie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.