Reklama w Google nie ma konkretnej ceny, ponieważ system nie narzuca reklamodawcom wielkości budżetu. Możesz przeznaczyć na działanie kampanii nawet 5 groszy dziennie, ale czy będzie to skuteczne? Prawdopodobnie nie. Dlatego pytanie powinno brzmieć: ile trzeba zapłacić, aby zobaczyć efekty? Kwestię tę postaramy się wyjaśnić w poniższym artykule.
Google rekomenduje, aby początkujący reklamodawcy przeznaczali na reklamy 10-50 zł dziennie, czyli ok. 300-1500 zł miesięcznie.
support.google.com
Nie da się stwierdzić, czy taki budżet przyniesie jakiekolwiek efekty, ponieważ składa się na to zbyt wiele czynników. Kluczowe znaczenie mają ustawienia kampanii. Jeden mały błąd może doprowadzić do przepalenia środków.
Zacznijmy więc od tego, co składa się na całościowy koszt kampanii PPC. Możemy tu wyróżnić dwa główne aspekty.
Budżet to środki, jakie przelewasz na swoje konto Google Ads, aby reklamy mogły się wyświetlać. Nie ma ani górnego, ani dolnego limitu, reklamodawcy mają tutaj pełną dowolność – może to być zarówno 500 zł, jak i 20 000 zł. Jeśli budżet się wyczerpie, reklamy po prostu przestaną się wyświetlać.
Druga składowa to koszt obsługi konta Google Ads i prowadzenia kampanii reklamowej. Każda agencja SEM sama ustala swój cennik oraz sposób rozliczenia. Często spotykanym modelem jest procent od budżetu kampanii, który może wynosić kilka, ale też kilkadziesiąt.
Jeśli planujesz samodzielnie obsługiwać Google Ads, to oczywiście na koszt będzie składał się jedynie budżet na wyświetlenia. Warto pamiętać, że prowadzenie kampanii na własną rękę może być czasochłonne, a do tego ryzykowne.
Wcześniej za przykład posłużyło nam CPC na poziomie 0,40 zł. Nie jest to jednak standardowa ani średnia kwota. Stawki mogą wynosić kilka groszy lub też kilkadziesiąt złotych. Skoro to właśnie CPC ma największy wpływ na koszt kampanii, warto wiedzieć, od czego zależy jego wysokość.
Średni koszt CPC w Google Ads, fraza: ręcznie robiona biżuteria
Średni koszt CPC w Google Ads, fraza: ubezpieczenia samochodowe
Nie da się dokładnie określić kosztów kampanii Google Ads. Można jednak oszacować, jak będą one wyglądały w przybliżeniu. W tym pomoże Ci darmowy Planer słów kluczowych, który znajdziesz na swoim koncie Google Ads (Narzędzia i ustawienia → Planowanie → Planer słów kluczowych).
System zaproponuje Ci dwie opcje: odkrywanie nowych słów kluczowych lub analizowanie i prognozowanie. Załóżmy, że wybrałeś już frazy dla swojej kampanii. Teraz więc interesuje Cię opcja po prawej stronie.
Planer słów kluczowych w Google Ads
Wpisz w wyznaczone pole wybrane słowa kluczowe, kliknij Rozpocznij, a następnie w menu po lewej stronie wybierz zakładkę Prognoza. Narzędzie udostępni wszelkie informacje, których potrzebujesz do oszacowania kosztów kampanii.
Dla przykładu posłużyliśmy się takimi frazami:
Słowa kluczowe i stawki za kliknięcie w Google Ads
Prognoza skuteczności i kosztów kampanii w Planerze słów kluczowych
Wygląda na to, że przy dziennym budżecie możemy uzyskać 112 konwersji, a koszt kampanii wyniesie 2100 zł.
Plan możesz dowolnie modyfikować, na przykład: zmienić strategię ustalania stawek, budżet dzienny, cel (konwersja czy kliknięcia), a także dodać wartość oraz szacowany współczynnik konwersji.
Dostosuj ustawienia przede wszystkim do swoich celów. Kampania nakierowana na budowanie zasięgu i świadomości marki nie powinna być ustawiona tak samo, jak kampania sprzedażowa.
Pamiętaj, że Planer słów kluczowych daje jedynie prognozę. Nie bierz więc podanych stawek za pewnik. Warto wiedzieć, że pierwsze dwa miesiące to czas testowania, a także uczenia się i pozyskiwania danych przez system. Wraz z upływem czasu ustalanie stawek oraz określanie przybliżonych kosztów kampanii na pewno stanie się łatwiejsze.
Oszacowanie dokładnej kwoty, jaką reklamodawca powinien przeznaczyć na kampanię reklamową, nie jest, i prawdopodobnie w najbliższej przyszłości nie będzie, możliwe.
Google Ads to system bardzo elastyczny. Możesz nie tylko samodzielnie określić budżet oraz maksymalną stawkę za kliknięcie, ale też w łatwy sposób zmieniać ustawienia kampanii i na bieżąco reagować na zachowania użytkowników.
Zwróć szczególną uwagę na słowa kluczowe. Błędy w tym obszarze mogą Cię sporo kosztować. Jeśli frazy będą zbyt ogólne, budżet szybko się skończy, a kliknięcia nie przełożą się na konwersję. Pamiętaj więc o intencji fraz kluczowych.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.