Rich snippets, czyli jak wyróżnić się w Google

Rich snippets, czyli jak wyróżnić się w Google

Tranmautritam/pexels.com

Prowadzisz stronę internetową i jesteś z niej dumny? Twoje content zwala z nóg, ale mimo to jesteś słabo widoczny w Google? Z ratunkiem spieszy SEO oraz jego strategie promocyjne. Dziś dowiesz się, jak wyróżnić się na liście wyszukiwania z rich snippets. Pokaż się więc w sieci z jak najlepszej strony!

Czym są rich snippets?

W dosłownym tłumaczeniu są to „bogate kawałeczki”, co w przypadku stron internetowych oznacza pewne fragmenty lub rozszerzone elementy, które mają wzbogacać wyniki wyszukiwania. Wykorzystują one w tym celu dane strukturalne, czyli mikrodane wspomagające pracę robotów wyszukiwarek. Oznacza się za ich pomocą:

  • produkty,
  • wydarzenia (daty i miejsca),
  • lokalne firmy (dane kontaktowe),
  • książki,
  • muzykę,
  • filmy,
  • osoby,
  • instrukcje.

Często są one wyświetlane w formie listy numerowanej typu know-how, niejako w formie instrukcji. Są one szybsze dla użytkowników i bardziej intuicyjne. Dodatkowo jest to też łatwe porównanie pewnych funkcji. Rich snippets najczęściej wykorzystują strony posiadające aplikacje mobilne zawierające dużo autorskiego contentu.

Schema.org

Wspomniane mikrodane dodawane są do zawartości kodu HTML na stronie. Dzięki nim każdy administrator może skorzystać z jednolitych definicji tagów dla różnych wyszukiwarek (Google, Bing, Yahoo!). W kontekście pozycjonowania wielu specjalistów uważa, że są one przydatne w nakłonieniu użytkowników do skorzystania ze strony, mogą zwiększyć współczynnik klikalności (CTR) oraz wpływać na ruch w witrynie.

Istnieją trzy języki kodu HTML, które pomagają oznaczyć istnienie mikrodanych. Najpopularniejszy jest JSON-LD (to najbardziej intuicyjny język dla początkujących, wystarczy posługiwać się kodami <head> i <body> w schema.org), ale wyróżnia się jeszcze RDF.

Featured snippets

Rich snippets często bywają mylone z drugim rodzajem fragmentów. W przypadku Featured snippets nie wykorzystuje się danych strukturalnych. Tutaj Google według swojego uznania wybiera najlepszą odpowiedź na zapytanie i automatycznie wyróżnia powiązany fragment.

Rodzaje wyróżnionych fragmentów

  • gwiazdki oceny,
  • cena,
  • dostępność,
  • forma dostawy,
  • menu okruszkowe,
  • dane strukturalne dla artykułów,
  • karuzela w wynikach wyszukiwania,
  • przepisy kulinarne,
  • fragmenty rozszerzone dotyczące wydarzeń (nazwa, data, cena),
  • FAQ.

Pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać, jest zbadanie swojej niszy oraz określenie konkurencji. Następnie należy zrobić analizę słów kluczowych, które uzyskują największą liczbę wyszukiwań w sieci w ciągu miesiąca. Do ustalenia rich snippets potrzebujesz więcej niż 5 słów, pozwala to poszerzyć rodzaj problemów użytkowników.

Źródło: ShotPot/pexels.com

Nie wahaj się również używać tagów nagłówka (od H1 do H6). Wyróżnione fragmenty powinny zawierać pomiędzy 40 a 50 słów (około 300 znaków), jeśli będą posiadać większą liczbę, Google skróci treści i da sygnał internautom, że na stronie jest ich więcej.

Strategia optymalizacji

Jak zaimplementować dane strukturalne?

Na pierwszy ogień należy określić charakterystyczne dane kontekstowe, a następnie je oznaczyć (może to być cena, data, ocena klientów – wszystko). Do oznaczania wykorzystywane są Microdata Markup. I gotowe, wszystko wyświetla się w wyszukiwarce!

Drugą możliwością jest wdrożenie rich snippets w Google Search Console. Służy do tego Marker danych. Aby z niego skorzystać, należy wejść na swój panel i wybrać zakładkę „Rozpocznij wyróżnienie”. Następnie wybierz i właściwy adres URL oraz rodzaj zaznaczonych informacji, a potem wybierz sekcję „Publikuj”.

Dane można także zaimplementować w kodzie HTML strony. Jest to ręczna praca polegająca na dodawaniu znaczników. Tutaj wskazówka: przyda się w tym kontekście plik org, który pomaga wybierać tagi. Należy jednak pamiętać, że w przypadku danych implementowanych w kodzie, nie mamy pewności, że rich snippets pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Ostatnią możliwością jest wykorzystanie potencjału wtyczki np. Yoast bądź Rank Math, jeśli korzystasz z WordPressa.

Aby zweryfikować poprawność zaimplementowanych danych, zalecane jest skorzystanie z narzędzia Rich Results Test od Google.

Uwaga!

Pamiętaj, że rich snippets to rodzaj funkcji dynamicznej, która zmienia się w trakcie upływu czasu. Jednego dnia Twój fragment może być na szczycie, drugiego zaś spaść. Wynika to z wysokiej konkurencji w sieci. Musisz być więc cały czas czujny! Dodatkowo mogą one zostać usunięte, jeśli były już pokazywane i zostaną uznane za spam bądź manipulację linkami.

Podsumowanie

Z Google korzystają codziennie tysiące użytkowników. Wysoka pozycja w rankingu to tylko połowa sukcesu, drugą stanowi wyróżnienie się na tyle pierwszej strony. Jest to łatwy i przyjemny sposób, aby zwiększyć swoje szanse na wyprzedzenie konkurencji. Dodatkowo jest to pozytywny sygnał dla Google, który patrzy na nas przychylniejszym okiem. Pamiętaj o korzyściach: zwiększa się trafność kliknięć, poprawia się współczynnik CTR, dokonuje się wstępna selekcja odbiorców. Rich snippets nie są jednak bezpośrednim czynnikiem rankingowym.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak pozbyć się toksycznych linków?

    Jak pozbyć się toksycznych linków?

    Toksyczne linki ciągle pojawiają się na Twojej stronie? Czas z nimi skończyć! Dowiedz się jak!
    Sitemap.xml – czym jest i jak stworzyć mapę witryny?

    Sitemap.xml – czym jest i jak stworzyć mapę witryny?

    Dowiedz się, dlaczego warto stworzyć mapę witryny. Czym jest, jakie są jej rodzaje, a także narzędzie pozwalające na wygenerowanie sitemap.xml? Zadbaj o swoją witrynę!
    Jak bezpiecznie pozycjonować strony?

    Jak bezpiecznie pozycjonować strony?

    Etyczne i zgodne z zaleceniami Google działania prowadzące do polepszenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania określa się mianem White Hat SEO. Dowiedz się, na czym polegają!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.