Tranmautritam/pexels.com
Prowadzisz stronę internetową i jesteś z niej dumny? Twoje content zwala z nóg, ale mimo to jesteś słabo widoczny w Google? Z ratunkiem spieszy SEO oraz jego strategie promocyjne. Dziś dowiesz się, jak wyróżnić się na liście wyszukiwania z rich snippets. Pokaż się więc w sieci z jak najlepszej strony!
W dosłownym tłumaczeniu są to „bogate kawałeczki”, co w przypadku stron internetowych oznacza pewne fragmenty lub rozszerzone elementy, które mają wzbogacać wyniki wyszukiwania. Wykorzystują one w tym celu dane strukturalne, czyli mikrodane wspomagające pracę robotów wyszukiwarek. Oznacza się za ich pomocą:
Często są one wyświetlane w formie listy numerowanej typu know-how, niejako w formie instrukcji. Są one szybsze dla użytkowników i bardziej intuicyjne. Dodatkowo jest to też łatwe porównanie pewnych funkcji. Rich snippets najczęściej wykorzystują strony posiadające aplikacje mobilne zawierające dużo autorskiego contentu.
Wspomniane mikrodane dodawane są do zawartości kodu HTML na stronie. Dzięki nim każdy administrator może skorzystać z jednolitych definicji tagów dla różnych wyszukiwarek (Google, Bing, Yahoo!). W kontekście pozycjonowania wielu specjalistów uważa, że są one przydatne w nakłonieniu użytkowników do skorzystania ze strony, mogą zwiększyć współczynnik klikalności (CTR) oraz wpływać na ruch w witrynie.
Istnieją trzy języki kodu HTML, które pomagają oznaczyć istnienie mikrodanych. Najpopularniejszy jest JSON-LD (to najbardziej intuicyjny język dla początkujących, wystarczy posługiwać się kodami <head> i <body> w schema.org), ale wyróżnia się jeszcze RDF.
Rich snippets często bywają mylone z drugim rodzajem fragmentów. W przypadku Featured snippets nie wykorzystuje się danych strukturalnych. Tutaj Google według swojego uznania wybiera najlepszą odpowiedź na zapytanie i automatycznie wyróżnia powiązany fragment.
Pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać, jest zbadanie swojej niszy oraz określenie konkurencji. Następnie należy zrobić analizę słów kluczowych, które uzyskują największą liczbę wyszukiwań w sieci w ciągu miesiąca. Do ustalenia rich snippets potrzebujesz więcej niż 5 słów, pozwala to poszerzyć rodzaj problemów użytkowników.
Źródło: ShotPot/pexels.com
Nie wahaj się również używać tagów nagłówka (od H1 do H6). Wyróżnione fragmenty powinny zawierać pomiędzy 40 a 50 słów (około 300 znaków), jeśli będą posiadać większą liczbę, Google skróci treści i da sygnał internautom, że na stronie jest ich więcej.
Na pierwszy ogień należy określić charakterystyczne dane kontekstowe, a następnie je oznaczyć (może to być cena, data, ocena klientów – wszystko). Do oznaczania wykorzystywane są Microdata Markup. I gotowe, wszystko wyświetla się w wyszukiwarce!
Drugą możliwością jest wdrożenie rich snippets w Google Search Console. Służy do tego Marker danych. Aby z niego skorzystać, należy wejść na swój panel i wybrać zakładkę „Rozpocznij wyróżnienie”. Następnie wybierz i właściwy adres URL oraz rodzaj zaznaczonych informacji, a potem wybierz sekcję „Publikuj”.
Dane można także zaimplementować w kodzie HTML strony. Jest to ręczna praca polegająca na dodawaniu znaczników. Tutaj wskazówka: przyda się w tym kontekście plik org, który pomaga wybierać tagi. Należy jednak pamiętać, że w przypadku danych implementowanych w kodzie, nie mamy pewności, że rich snippets pojawi się w wynikach wyszukiwania.
Ostatnią możliwością jest wykorzystanie potencjału wtyczki np. Yoast bądź Rank Math, jeśli korzystasz z WordPressa.
Aby zweryfikować poprawność zaimplementowanych danych, zalecane jest skorzystanie z narzędzia Rich Results Test od Google.
Uwaga!
Pamiętaj, że rich snippets to rodzaj funkcji dynamicznej, która zmienia się w trakcie upływu czasu. Jednego dnia Twój fragment może być na szczycie, drugiego zaś spaść. Wynika to z wysokiej konkurencji w sieci. Musisz być więc cały czas czujny! Dodatkowo mogą one zostać usunięte, jeśli były już pokazywane i zostaną uznane za spam bądź manipulację linkami.
Z Google korzystają codziennie tysiące użytkowników. Wysoka pozycja w rankingu to tylko połowa sukcesu, drugą stanowi wyróżnienie się na tyle pierwszej strony. Jest to łatwy i przyjemny sposób, aby zwiększyć swoje szanse na wyprzedzenie konkurencji. Dodatkowo jest to pozytywny sygnał dla Google, który patrzy na nas przychylniejszym okiem. Pamiętaj o korzyściach: zwiększa się trafność kliknięć, poprawia się współczynnik CTR, dokonuje się wstępna selekcja odbiorców. Rich snippets nie są jednak bezpośrednim czynnikiem rankingowym.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.