Wpisując wybrane zapytanie w wyszukiwarkę, w odpowiedzi użytkownik otrzymuje listę stron internetowych, które algorytm uznał za najbardziej odpowiednie dla wprowadzonego zapytania. Błędem jest jednak myślenie, że witryny te uszeregowane są od najlepszych do najgorszych lub ich kolejność jest losowa. Na pozycję zasobów w rankingach wyszukiwarek wpływ ma ich optymalizacja, jakość treści, a także linkowanie zewnętrzne zgodne z wytycznymi algorytmów Google. Ogół działań, które mają na celu podniesienie pozycji danej witryny w SERP, to właśnie pozycjonowanie. Niewiele osób jednak wie, że kampanie SEO i działania pozycjonerskie mają kilka rodzajów. W tym artykule przyjrzymy się każdemu z nich i wyjaśnimy, na czym polegają.
Pozycjonowanie to bardzo złożony i czasochłonny proces, który obejmuje szereg działań optymalizacyjnych w obrębie witryny (on-site) oraz poza nią (off-site). Jego najważniejsze składowe to:
W całym procesie ogromną rolę odgrywają słowa kluczowe, czyli frazy, pod którymi zasób ma się pojawiać w wynikach wyszukiwania w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. To właśnie pod względem podejścia do doboru słów kluczowych będą różnić się poszczególne rodzaje pozycjonowania.
Na wstępie trzeba wyjaśnić, że każdy typ pozycjonowania obejmuje te same działania. To, co je różni, to zakres, w jakim te działania są wykonywane, a także ich charakter. Pod tym względem wyróżniamy pozycjonowanie:
Wszystkie działania pozycjonerskie mają za zadanie zwiększać widoczność zasobu i poprawiać jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Jednak każdy rodzaj pozycjonowania robi to w określonym kontekście, w sposób maksymalnie dopasowany do potrzeb i celów danej firmy. To znaczy, że będą one różnić się niektórymi działaniami, a także efektami pośrednimi, które ostatecznie prowadzą do głównego celu, jakim jest pozyskanie jak największego ruchu organicznego.
Najbardziej rozpowszechniony typ pozycjonowania polega na promowaniu zasobu na kilka najpopularniejszych słów kluczowych z określonej kategorii tematycznej. Frazy wybierane są na bazie wnikliwej analizy rynku, konkurencji, a także zapytań użytkowników. W promocji kładzie się nacisk na zdobycie najwyższych pozycji pod wybrane słowa kluczowe, poprzez umieszczanie ich w meta znacznikach i treściach poszczególnych stron zasobu.
Pozycjonowanie standardowe daje możliwość pozyskania dużego ruchu organicznego wysokiej jakości, jednak na pierwsze efekty trzeba czasem czekać nawet kilka miesięcy. Warto też pamiętać, że w niektórych niszach konkurencja może być tak duża, że przebicie się do TOP10 na najpopularniejsze frazy jest naprawdę trudne. Wyzwaniem jest także utrzymanie zdobytej pozycji.
W odróżnieniu od standardowego pozycjonowanie szerokie nie skupia się na kilku popularnych frazach, ale na kilkuset. W niektórych przypadkach nawet na tysiącach. Głównym założeniem takiego podejścia jest pozyskiwanie małego ruchu z wielu słów kluczowych o mniejszej częstotliwości zapytań. Witryna jest więc widoczna na niższych pozycjach, ale pod wieloma frazami. Zaletą jest łatwiejsze pozycjonowanie w konkurencyjnych niszach przy mniejszych kosztach. Z kolei wadą jest fakt, że z dalszych pozycji w SERP trudniej budować wizerunek lidera w swojej branży.
Jak wskazuje nazwa, ten typ pozycjonowania skupia się na kontekście lokalnym. To znaczy, że wybrane frazy tematyczne rozszerzone są o lokalizacje – nazwy miast i regionów. W ten sposób algorytm rozpoznaje zasób jako lokalny i wyświetla go w wynikach wyszukiwania tylko dla zapytań we wskazanym regionie. Takie rozwiązanie jest wskazane dla firm i instytucji, których działalność ogranicza się do konkretnego obszaru, np. usługi fryzjerskie, mechanik, restauracja, sklep stacjonarny itp. Pozycjonowanie lokalne pomaga dotrzeć odbiorców, którzy fizycznie znajdują się w tym samym regionie, co pozycjonowana firma.
Promowanie zasobu w kontekście lokalnym obejmuje także umieszczanie fraz z geolokalizacją w tekstach, powiązanie adresu URL z adresem fizycznym, a także skonfigurowanie wizytówki w Google Mój Biznes. Link building uwzględnia również inne witryny lokalne.
Rozszerzonym wariantem promocji lokalnej jest pozycjonowanie ogólnopolskie, czyli obejmujące frazy z odniesieniami do Polski. Witryna wyświetla się wtedy tylko w odpowiedzi na zapytania z urządzeń na terytorium naszego kraju. To podejście sprawdza się w przypadku firm, które świadczą usługi lub oferują produkty w całej Polsce, np. niektóre firmy budowlane, sieci sklepów czy hoteli.
W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to wariant pozycjonowania standardowego. Tutaj również kładziony jest nacisk na kilka popularnych fraz tematycznych, ale optymalizacja zasobu skupia się w szczególności na urządzeniach mobilnych, czyli smartfonach i tabletach. W praktyce chodzi o to, by witryna była responsywna i dostosowywała swój układ do mniejszych wyświetlaczy. Pozycjonowanie tego typu warto stosować, by dotrzeć do grupy docelowej, która w głównej mierze korzysta właśnie z urządzeń mobilnych, np. młodzież.
Wyszukiwanie głosowe powoli zyskuje popularność wśród użytkowników sieci, dlatego niektóre firmy już teraz decydują się na pozycjonowanie swojego zasobu pod Google Voice Search. Opiera się ono głównie na frazach typu long tail, czyli złożonych z kilku lub kilkunastu słów. Z racji, że ta metoda nie jest jeszcze powszechnie przyjęta, konkurencja w większości nisz jest niewielka. To zatem prosty sposób na przyciągnięcie niewielkiego ruchu z zapytań głosowych.
Twoje działania promocyjne i kampania SEO powinny być maksymalnie dostosowane do profilu Twojej działalności. Dlatego przed rozpoczęciem pozycjonowania należy przeanalizować swój biznes, niszę, a także konkurencję i grupę docelową. Zebrane dane pomogą określić konkretne cele promocji – wybierz taki rodzaj pozycjonowania, który pozwoli Ci je osiągnąć. Z racji, że jest to złożone zagadnienie, wymagające uwzględnienia wielu czynników, musisz brać pod uwagę konieczność zatrudnienia specjalisty lub skorzystania z usług agencji marketingowej.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.