Rodzaje pozycjonowania – jakie możemy wyróżnić?

Rodzaje pozycjonowania – jakie możemy wyróżnić?

fauxels/pexels.com

Wpisując wybrane zapytanie w wyszukiwarkę, w odpowiedzi użytkownik otrzymuje listę stron internetowych, które algorytm uznał za najbardziej odpowiednie dla wprowadzonego zapytania. Błędem jest jednak myślenie, że witryny te uszeregowane są od najlepszych do najgorszych lub ich kolejność jest losowa. Na pozycję zasobów w rankingach wyszukiwarek wpływ ma ich optymalizacja, jakość treści, a także linkowanie zewnętrzne zgodne z wytycznymi algorytmów Google. Ogół działań, które mają na celu podniesienie pozycji danej witryny w SERP, to właśnie pozycjonowanie. Niewiele osób jednak wie, że kampanie SEO i działania pozycjonerskie mają kilka rodzajów. W tym artykule przyjrzymy się każdemu z nich i wyjaśnimy, na czym polegają.

Co składa się na pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to bardzo złożony i czasochłonny proces, który obejmuje szereg działań optymalizacyjnych w obrębie witryny (on-site) oraz poza nią (off-site). Jego najważniejsze składowe to:

  • content marketing,
  • SEO (optymalizacja techniczna i treści);
  • link building (linki wewnętrzne i zewnętrzne);
  • analityka.

W całym procesie ogromną rolę odgrywają słowa kluczowe, czyli frazy, pod którymi zasób ma się pojawiać w wynikach wyszukiwania w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. To właśnie pod względem podejścia do doboru słów kluczowych będą różnić się poszczególne rodzaje pozycjonowania.

Sprawdź: Jakie efekty przynosi pozycjonowanie stron?

Jakie może być pozycjonowanie?

Na wstępie trzeba wyjaśnić, że każdy typ pozycjonowania obejmuje te same działania. To, co je różni, to zakres, w jakim te działania są wykonywane, a także ich charakter. Pod tym względem wyróżniamy pozycjonowanie:

  • standardowe;
  • szerokie;
  • pod urządzenia mobilne;
  • ogólnopolskie;
  • lokalne.

Wszystkie działania pozycjonerskie mają za zadanie zwiększać widoczność zasobu i poprawiać jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Jednak każdy rodzaj pozycjonowania robi to w określonym kontekście, w sposób maksymalnie dopasowany do potrzeb i celów danej firmy. To znaczy, że będą one różnić się niektórymi działaniami, a także efektami pośrednimi, które ostatecznie prowadzą do głównego celu, jakim jest pozyskanie jak największego ruchu organicznego.

Pozycjonowanie standardowe

Najbardziej rozpowszechniony typ pozycjonowania polega na promowaniu zasobu na kilka najpopularniejszych słów kluczowych z określonej kategorii tematycznej. Frazy wybierane są na bazie wnikliwej analizy rynku, konkurencji, a także zapytań użytkowników. W promocji kładzie się nacisk na zdobycie najwyższych pozycji pod wybrane słowa kluczowe, poprzez umieszczanie ich w meta znacznikach i treściach poszczególnych stron zasobu.

Pozycjonowanie standardowe daje możliwość pozyskania dużego ruchu organicznego wysokiej jakości, jednak na pierwsze efekty trzeba czasem czekać nawet kilka miesięcy. Warto też pamiętać, że w niektórych niszach konkurencja może być tak duża, że przebicie się do TOP10 na najpopularniejsze frazy jest naprawdę trudne. Wyzwaniem jest także utrzymanie zdobytej pozycji.

Pozycjonowanie szerokie

W odróżnieniu od standardowego pozycjonowanie szerokie nie skupia się na kilku popularnych frazach, ale na kilkuset. W niektórych przypadkach nawet na tysiącach. Głównym założeniem takiego podejścia jest pozyskiwanie małego ruchu z wielu słów kluczowych o mniejszej częstotliwości zapytań. Witryna jest więc widoczna na niższych pozycjach, ale pod wieloma frazami. Zaletą jest łatwiejsze pozycjonowanie w konkurencyjnych niszach przy mniejszych kosztach. Z kolei wadą jest fakt, że z dalszych pozycji w SERP trudniej budować wizerunek lidera w swojej branży.

Pozycjonowanie lokalne

Jak wskazuje nazwa, ten typ pozycjonowania skupia się na kontekście lokalnym. To znaczy, że wybrane frazy tematyczne rozszerzone są o lokalizacje – nazwy miast i regionów. W ten sposób algorytm rozpoznaje zasób jako lokalny i wyświetla go w wynikach wyszukiwania tylko dla zapytań we wskazanym regionie. Takie rozwiązanie jest wskazane dla firm i instytucji, których działalność ogranicza się do konkretnego obszaru, np. usługi fryzjerskie, mechanik, restauracja, sklep stacjonarny itp. Pozycjonowanie lokalne pomaga dotrzeć odbiorców, którzy fizycznie znajdują się w tym samym regionie, co pozycjonowana firma.

Źródło: Christina Morillo/pexels.com

Promowanie zasobu w kontekście lokalnym obejmuje także umieszczanie fraz z geolokalizacją w tekstach, powiązanie adresu URL z adresem fizycznym, a także skonfigurowanie wizytówki w Google Mój Biznes. Link building uwzględnia również inne witryny lokalne.

Pozycjonowanie ogólnopolskie

Rozszerzonym wariantem promocji lokalnej jest pozycjonowanie ogólnopolskie, czyli obejmujące frazy z odniesieniami do Polski. Witryna wyświetla się wtedy tylko w odpowiedzi na zapytania z urządzeń na terytorium naszego kraju. To podejście sprawdza się w przypadku firm, które świadczą usługi lub oferują produkty w całej Polsce, np. niektóre firmy budowlane, sieci sklepów czy hoteli.

Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne

W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to wariant pozycjonowania standardowego. Tutaj również kładziony jest nacisk na kilka popularnych fraz tematycznych, ale optymalizacja zasobu skupia się w szczególności na urządzeniach mobilnych, czyli smartfonach i tabletach. W praktyce chodzi o to, by witryna była responsywna i dostosowywała swój układ do mniejszych wyświetlaczy. Pozycjonowanie tego typu warto stosować, by dotrzeć do grupy docelowej, która w głównej mierze korzysta właśnie z urządzeń mobilnych, np. młodzież.

Pozycjonowanie głosowe – nowość warta uwagi

Wyszukiwanie głosowe powoli zyskuje popularność wśród użytkowników sieci, dlatego niektóre firmy już teraz decydują się na pozycjonowanie swojego zasobu pod Google Voice Search. Opiera się ono głównie na frazach typu long tail, czyli złożonych z kilku lub kilkunastu słów. Z racji, że ta metoda nie jest jeszcze powszechnie przyjęta, konkurencja w większości nisz jest niewielka. To zatem prosty sposób na przyciągnięcie niewielkiego ruchu z zapytań głosowych.

Rodzaje pozycjonowania – jakie wybrać?

Twoje działania promocyjne i kampania SEO powinny być maksymalnie dostosowane do profilu Twojej działalności. Dlatego przed rozpoczęciem pozycjonowania należy przeanalizować swój biznes, niszę, a także konkurencję i grupę docelową. Zebrane dane pomogą określić konkretne cele promocji – wybierz taki rodzaj pozycjonowania, który pozwoli Ci je osiągnąć. Z racji, że jest to złożone zagadnienie, wymagające uwzględnienia wielu czynników, musisz brać pod uwagę konieczność zatrudnienia specjalisty lub skorzystania z usług agencji marketingowej.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Wpływ artykułów sponsorowanych na pozycjonowanie stron internetowych
    Wpływ artykułów sponsorowanych na pozycjonowanie stron internetowych
    Przeczytaj jak artykuły sponsorowane wpływają na pozycjonowanie!
    Klik, klik, klik – zadbaj o swój CTR!
    Klik, klik, klik – zadbaj o swój CTR!
    Jak sprawdzić skuteczność kampanii internetowej? Czytaj i dowiedz się, czym jest współczynnik klikalności (CTR) oraz jaki ma wpływ na ruch na stronie.
    Zoptymalizowane strony produktów kluczem do zwiększenia konwersji
    Zoptymalizowane strony produktów kluczem do zwiększenia konwersji
    Prowadzisz sklep internetowy? Chcesz zwiększyć współczynnik konwersji? Zadbaj o optymalizację stron produktów!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę