DARMOWY AUDYT SEO

Rodzaje testów UX

5 min czytania
Rodzaje testów UX
Kategoria Pozycjonowanie

Dbanie o to, jak odbierają nas inni, może w znaczny sposób poprawić wizerunek marki, co w bezpośredni sposób wpływa na zyski przedsiębiorstwa. Tyczy się to zarówno sfery rzeczywistej, jak i internetowej. Aby dowiedzieć się, jak dana strona postrzegana jest przez użytkowników sieci, pomocne są testy UX, które pozwalają określić doświadczenia użytkowników. Dowiedz się, czym są, jakie są ich rodzaje oraz jak możesz wykorzystać je w swojej firmie. Zapraszamy do lektury!

Spis treści:

Co kryje się pod skrótem UX?

UX to pojęcie oznaczające user experience, co z angielskiego oznacza doświadczenie użytkownika. W branży marketingu internetowego cieszy się ono coraz większą popularnością. Większość ekspertów z tej branży docenia to, jak dużą na konwersję ma ono wpływ. To jednak nie wszystko, gdyż UX to także wyznacznik wizerunku marki, co jest bezpośrednio połączone z osiąganiem wyznaczonych celów biznesowych. Istnieje szeroka zależność między testami UX a działaniami związanymi z SEO. UX test ma za zadanie zbadanie odczuć osób, które trafiły na daną stronę internetową, a liczba tych odwiedzin zależna jest w ogromnym stopniu od pozycjonowania. Z tego powodu warto traktować UX wielopoziomowo, poprzez połączenie metod testowania wraz z widocznością w sieci.

User Experience to niezwykle złożone pojęcie, pod którym kryją się doświadczenia odbiorców na wielu różnych płaszczyznach. Przez to powstały specjalizacje w obrębie tej jednej dziedziny, które skupiają się na jej wąskim odłamie. Na to, jak dana strona jest odbierana przez użytkowników, składa się bardzo wiele elementów. Niezwykle ważny jest wygląd, estetyka i czytelność strony, ale także proste i intuicyjne poruszanie się po niej, odpowiednia długość tekstów i ich merytoryka, szybkie ładowanie czy brak wadliwych linków. To wszystko sprawia, że użytkownicy uważają daną stronę za atrakcyjną dla siebie i chcą z niej korzystać.

Sprawdź: Czym jest UX consulting?

Czym są testy UX?

Testy UX związane z doświadczeniem użytkownika rozumieć można jako metody pozwalające sprawdzić, w jaki sposób dana strona odbierana jest przez osoby z niej korzystające. Istnieje wiele rodzajów tych testów, dzięki czemu każdy może znaleźć ten, który najlepiej wpasuje się w jego aktualne potrzeby. Testowanie UX przeprowadzać można na różnych etapach projektu, zarówno w trakcie wdrażania strony, jak i po jej wieloletnim funkcjonowaniu. To, jaki rodzaj testu będzie przeprowadzany, powiązane jest bezpośrednio z potrzebami danego przedsiębiorstwa na określonym etapie oraz tym, w jakim celu są one przeprowadzane. Mogą one stanowić swego rodzaju sprawdzenie tego, jak odebrane zostaną zmiany na witrynie, a wyniki pozwolą na oszczędności związane z nietrafionymi pomysłami.

Testy UX rozumieć trzeba jako element pozwalający obiektywnie spojrzeć na to, jaki skutek przynoszą zmiany w stronie. Dotyczy to zarówno tych wizualnych, jak i technologicznych. Pozwalają one zrozumieć użytkownika i jego punkt widzenia, a przez to lepiej dopasować wygląd i konstrukcję strony do jego potrzeb i oczekiwań. Dzięki temu można stworzyć wysoce funkcjonalną stronę, która odbierana będzie przez użytkowników jako stuprocentowo dopasowana do nich. A jakie są rodzaje testów UX?

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Rodzaje testów UX

Istnieje wiele rodzajów testów UX, które różnią się od siebie pod względem precyzyjności, badanych parametrów i zastosowania. Dzięki temu możliwe jest dopasowanie metody pomiarów precyzyjnie do swoich indywidualnych potrzeb, co pozwala na uzyskanie jeszcze dokładniejszych wyników. Wśród najważniejszych i najbardziej znanych metod testowania doświadczeń użytkownika wymienić możemy wywiady pogłębione, testy zadaniowe oraz eye tracking.

Wywiady pogłębione

Ten rodzaj badań skupia się na dokładnym poznaniu oczekiwań badanej grupy docelowej poprzez zebranie niezbędnych informacji. Testy te wykonuje się najczęściej w sytuacjach, gdy cała struktura strony tworzona jest od podstaw lub wtedy, gdy przechodzi gruntowne modyfikacje. Wynika to z faktu konieczności dopilnowania wielu formalności związanych z doborem grupy docelowej i jej ankietowaniem, czy to w formie elektronicznej, czy tradycyjnej Polega ona na zadawaniu wielu pytań otwartych, które skłaniają użytkownika do wskazania swoich potrzeb oraz ich argumentowaniu. Metoda ta pozwala na zgromadzenie informacji dotyczących potrzeb przyszłych lub obecnych użytkowników danej witryny. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie strategii działania do potrzeb klientów, co sprawia, że strona będzie idealnie na nie odpowiadać, zarówno pod kątem merytorycznym, jak i graficznym czy funkcjonalnym.

Eyetracking

Ta metoda testów pozwala na zapoznanie się z tym, które elementy zwracają największą uwagę odbiorców oraz w jaki sposób strona internetowa jest przez nich odbierana. Eyetracking daje nam również dostęp do informacji na temat tego, które elementy witryny są zbędne, ponieważ są przez ich wzrok całkowicie pomijane. Do przeprowadzenia tego rodzaju testów wykorzystywane są mapy ciepła, które zbierają informacje na temat punktowego skupienia wzroku. Eyetracking wymaga zebrania grupy użytkowników, którzy otrzymają zadanie związane z użytecznością danej strony internetowej. Podczas dokonywania zakupów, czytania oferty czy innych czynności to, w jakich kierunkach i z jaką częstotliwością ich wzrok skupia się na konkretnych punktach, jest zbierane w formie danych, które potem wykorzystać można do dostosowania strony pod zainteresowania użytkowników.

Zadaniowe testy użyteczności

Ten rodzaj testów opiera się na zbadaniu zachowania użytkowników w obrębie strony internetowej. Łączy on ze sobą wywiad razem z dokładną analizą ruchów wykonywanych na stronie internetowej. Osoby przeprowadzające to badanie analizują decyzje użytkowników, na podstawie których sporządzają wnioski dotyczące doświadczeń użytkownika.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: selectiver.pl, domzobrazka.pl

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 4

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak promować swój blog?
Jak promować swój blog?
Pisanie bloga to ciekawe zajęcie, wymagające dużego zaangażowania twórcy. Jeśli już uda mu się stworzyć coś wyjątkowego warto, aby trafił ze swoim przekazem do większej liczby odbiorców. Dowiedz się, jak promować bloga, aby poszerzyć grono jego czytelników.
Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń pokazuje, jak szybko użytkownicy opuszczają witrynę. Warto wiedzieć, co robić, aby wskaźnik ten był na jak najniższym poziomie.
Pozycjonowanie sklepu internetowego z dużym budżetem
Pozycjonowanie sklepu internetowego z dużym budżetem
Coraz trudniej promować sklepy internetowe i zwiększać sprzedaż online. Warto więc wiedzieć, jak optymalnie wykorzystać swój budżet marketingowy!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę