Dbanie o to, jak odbierają nas inni, może w znaczny sposób poprawić wizerunek marki, co w bezpośredni sposób wpływa na zyski przedsiębiorstwa. Tyczy się to zarówno sfery rzeczywistej, jak i internetowej. Aby dowiedzieć się, jak dana strona postrzegana jest przez użytkowników sieci, pomocne są testy UX, które pozwalają określić doświadczenia użytkowników. Dowiedz się, czym są, jakie są ich rodzaje oraz jak możesz wykorzystać je w swojej firmie. Zapraszamy do lektury!
UX to pojęcie oznaczające user experience, co z angielskiego oznacza doświadczenie użytkownika. W branży marketingu internetowego cieszy się ono coraz większą popularnością. Większość ekspertów z tej branży docenia to, jak dużą na konwersję ma ono wpływ. To jednak nie wszystko, gdyż UX to także wyznacznik wizerunku marki, co jest bezpośrednio połączone z osiąganiem wyznaczonych celów biznesowych. Istnieje szeroka zależność między testami UX a działaniami związanymi z SEO. UX test ma za zadanie zbadanie odczuć osób, które trafiły na daną stronę internetową, a liczba tych odwiedzin zależna jest w ogromnym stopniu od pozycjonowania. Z tego powodu warto traktować UX wielopoziomowo, poprzez połączenie metod testowania wraz z widocznością w sieci.
User Experience to niezwykle złożone pojęcie, pod którym kryją się doświadczenia odbiorców na wielu różnych płaszczyznach. Przez to powstały specjalizacje w obrębie tej jednej dziedziny, które skupiają się na jej wąskim odłamie. Na to, jak dana strona jest odbierana przez użytkowników, składa się bardzo wiele elementów. Niezwykle ważny jest wygląd, estetyka i czytelność strony, ale także proste i intuicyjne poruszanie się po niej, odpowiednia długość tekstów i ich merytoryka, szybkie ładowanie czy brak wadliwych linków. To wszystko sprawia, że użytkownicy uważają daną stronę za atrakcyjną dla siebie i chcą z niej korzystać.
Testy UX związane z doświadczeniem użytkownika rozumieć można jako metody pozwalające sprawdzić, w jaki sposób dana strona odbierana jest przez osoby z niej korzystające. Istnieje wiele rodzajów tych testów, dzięki czemu każdy może znaleźć ten, który najlepiej wpasuje się w jego aktualne potrzeby. Testowanie UX przeprowadzać można na różnych etapach projektu, zarówno w trakcie wdrażania strony, jak i po jej wieloletnim funkcjonowaniu. To, jaki rodzaj testu będzie przeprowadzany, powiązane jest bezpośrednio z potrzebami danego przedsiębiorstwa na określonym etapie oraz tym, w jakim celu są one przeprowadzane. Mogą one stanowić swego rodzaju sprawdzenie tego, jak odebrane zostaną zmiany na witrynie, a wyniki pozwolą na oszczędności związane z nietrafionymi pomysłami.
Testy UX rozumieć trzeba jako element pozwalający obiektywnie spojrzeć na to, jaki skutek przynoszą zmiany w stronie. Dotyczy to zarówno tych wizualnych, jak i technologicznych. Pozwalają one zrozumieć użytkownika i jego punkt widzenia, a przez to lepiej dopasować wygląd i konstrukcję strony do jego potrzeb i oczekiwań. Dzięki temu można stworzyć wysoce funkcjonalną stronę, która odbierana będzie przez użytkowników jako stuprocentowo dopasowana do nich. A jakie są rodzaje testów UX?
Istnieje wiele rodzajów testów UX, które różnią się od siebie pod względem precyzyjności, badanych parametrów i zastosowania. Dzięki temu możliwe jest dopasowanie metody pomiarów precyzyjnie do swoich indywidualnych potrzeb, co pozwala na uzyskanie jeszcze dokładniejszych wyników. Wśród najważniejszych i najbardziej znanych metod testowania doświadczeń użytkownika wymienić możemy wywiady pogłębione, testy zadaniowe oraz eye tracking.
Ten rodzaj badań skupia się na dokładnym poznaniu oczekiwań badanej grupy docelowej poprzez zebranie niezbędnych informacji. Testy te wykonuje się najczęściej w sytuacjach, gdy cała struktura strony tworzona jest od podstaw lub wtedy, gdy przechodzi gruntowne modyfikacje. Wynika to z faktu konieczności dopilnowania wielu formalności związanych z doborem grupy docelowej i jej ankietowaniem, czy to w formie elektronicznej, czy tradycyjnej Polega ona na zadawaniu wielu pytań otwartych, które skłaniają użytkownika do wskazania swoich potrzeb oraz ich argumentowaniu. Metoda ta pozwala na zgromadzenie informacji dotyczących potrzeb przyszłych lub obecnych użytkowników danej witryny. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie strategii działania do potrzeb klientów, co sprawia, że strona będzie idealnie na nie odpowiadać, zarówno pod kątem merytorycznym, jak i graficznym czy funkcjonalnym.
Ta metoda testów pozwala na zapoznanie się z tym, które elementy zwracają największą uwagę odbiorców oraz w jaki sposób strona internetowa jest przez nich odbierana. Eyetracking daje nam również dostęp do informacji na temat tego, które elementy witryny są zbędne, ponieważ są przez ich wzrok całkowicie pomijane. Do przeprowadzenia tego rodzaju testów wykorzystywane są mapy ciepła, które zbierają informacje na temat punktowego skupienia wzroku. Eyetracking wymaga zebrania grupy użytkowników, którzy otrzymają zadanie związane z użytecznością danej strony internetowej. Podczas dokonywania zakupów, czytania oferty czy innych czynności to, w jakich kierunkach i z jaką częstotliwością ich wzrok skupia się na konkretnych punktach, jest zbierane w formie danych, które potem wykorzystać można do dostosowania strony pod zainteresowania użytkowników.
Ten rodzaj testów opiera się na zbadaniu zachowania użytkowników w obrębie strony internetowej. Łączy on ze sobą wywiad razem z dokładną analizą ruchów wykonywanych na stronie internetowej. Osoby przeprowadzające to badanie analizują decyzje użytkowników, na podstawie których sporządzają wnioski dotyczące doświadczeń użytkownika.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: selectiver.pl, domzobrazka.pl
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.