Jednym z założonych celów każdego przedsiębiorcy jest wygenerowanie takiego ruchu na stronie internetowej, który przełoży się na zadowalające wyniki sprzedażowe. Istnieje wiele technik oraz metod przynoszących oczekiwane rezultaty.
W poszukiwaniu odpowiedzi, który patent na zwiększenie grona klientów będzie najlepszy, wzięliśmy pod lupę ruch płatny i ruch organiczny oraz dokonaliśmy analizy pod kątem korzyści wynikających z wyboru jednego z nich. Jesteś gotowy na zastrzyk wiedzy? Nie potrafisz się zdecydować, po które rozwiązanie sięgnąć? Chciałbyś połączyć te dwie metody? Dowiedz się więcej.
Jak sama nazwa wskazuje, a raczej jego drugi człon – ruch płatny oznacza tyle, że musisz sięgnąć po zasoby swojego budżetu i je zagospodarować celem przyciągnięcia użytkowników do odwiedzenia Twojej witryny. Użytkownik, klikając w reklamę zamieszczoną w wynikach wyszukiwania, zostaje przekierowany na stronę internetową. Jego funkcjonalność bazuje na platformie Google AdWords. Stwarza ona przestrzeń, w której firmy określają, ile są w stanie zapłacić za każdorazowe kliknięcie internauty w wirtualny baner reklamy, a rywalizację wygrywa ten przedsiębiorca, który jest w stanie zaoferować najwyższą stawkę. Po tym etapie następuje weryfikacja przez Google dopasowania przekazu reklamowego do konkretnych fraz kluczowych oraz przypisanie tzw. współczynnika jakości.
Argumentem przemawiającym za skorzystaniem z potencjału, który kryje w sobie ruch płatny, jest szybkość w uzyskaniu pierwszych rezultatów. Rozpoczynasz swoją przygodę w świecie online? Nie jesteś rozpoznawalny w sieci internetowej? To rozwiązanie jest dedykowane właśnie Tobie! Przejdźmy jednak do konkretów.
O tym, że szybko wygenerujesz większą ilość odsłon na stronie, nie musimy Cię dalej przekonywać. Plusem są proste w zrozumieniu i analizie mierniki kampanii reklamowej. Dla wkraczających na rynek internetowy przedsiębiorców to znacznie wygodniejsza opcja w porównaniu do SEO.
Argumentem przemawiającym za inwestycją w ruch płatny jest wyższy wskaźnik rentowności (ROI) w krótszym czasie niż w przypadku generowania ruchu w sposób naturalny. Opłacalność tego rozwiązania jest zależna od kilku czynników, jakimi są m.in. posiadany budżet czy branżowa konkurencja. Zaletą jest możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej i kierowanie do niej pożądanych przekazów.
Byłoby zbyt pięknie, gdyby nie pojawiły się pewne wady związane z wykorzystaniem zasobów proponowanych przez ruch płatny. Po pierwsze, musisz liczyć się z wysokimi kosztami i regularną inwestycją. Co to oznacza w praktyce? Twoja kampania marketingowa dobiegnie końca, a reklamy przestaną być eksponowane na liście wyszukiwań wraz z wyczerpaniem możliwości budżetowych.
Definiując ruch organiczny, kluczowe jest powiązanie go z aktywnością użytkowników, którzy przekierowują się na zarządzaną przez Ciebie witrynę po dostrzeżeniu jej w wynikach wyszukiwania. Nie istnieje tu żadna odpłatna forma zakładająca pozyskanie uwagi potencjalnych klientów. Konsument znajduje informacje na temat firmy w sposób całkowicie dobrowolny, choć w grę wchodzi inny determinant budowania solidnej marki, czyli SEO.
Stawiając na ruch organiczny, koncentrujesz uwagę na tworzeniu wartościowych treści, które Google dostrzega i decyduje się na uplasowanie strony internetowej na pierwszych miejscach w rankingu wyszukiwarki. Konkurenci bywają bezlitośni i w każdej chwili mogą wyprzedzić Cię w rywalizacji o miano eksperta w swojej branży. Stąd silna potrzeba szczególnej dbałości o content zamieszczany w witrynie, monitoring i wdrażanie koniecznych aktualizacji.
Co może zagwarantować naturalnie pozyskiwany ruch, a co powoduje, że inwestorzy przestają zwracać uwagę na jego wartość?
Dość zaskakującym odkryciem jest fakt, że według przeprowadzonych badań odnośniki organiczne są chętniej “klikane” niż ich płatne odpowiedniki. Jeżeli dorzucimy do tej puli wysokie miejsce w rankingu Google, to możemy oczekiwać regularności w pojawianiu się nowych, potencjalnych klientów. Strategia marketingowa z wykorzystaniem możliwości, jakie niesie za sobą ruch organiczny, rozpoczyna się w chwili uruchomienia witryny internetowej i trwa przez cały czas jej istnienia w sieci. Koszty to kolejny argument przemawiający za skorzystaniem z naturalnego ruchu. Właściwie to mówi się o tym, że SEO to niemal darmowy sposób na wygenerowanie odwiedzin. Ze względu na długoterminowość zwrotu z inwestycji płatność nie będzie tak wymagająca, jak w przypadku płatnej formy reklam.
Dla niecierpliwych osób skorzystanie z naturalnej metody generowania odwiedzin może być strzałem w kolano. Choć można doszukać się wielu zalet, które dowodzą wartości ruchu organicznego, warto zapoznać się z jego minusami. Jednym z nich jest zaangażowanie czasu w regularne tworzenie wysokiej jakości treści wraz z optymalizacją pod kątem SEO. Często pozycja w rankingu zależy od działań branżowych rywali, którzy mogą wyprzedzić Cię w rywalizacji o miejsce na liście wyszukiwań. Nie zawsze masz kontrolę nad tym, co dzieje się w związku z pozycją strony internetowej. Szukając powodów, dlaczego konkurencja znalazła się na wyższej pozycji w rankingu niż Ty, rozważ następujące kwestie:
Doskonalenie strony internetowej to nieustanny proces, z którym powinieneś liczyć się, wybierając ruch organiczny.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, który wybór przyniesie oczekiwane rezultaty. Tak naprawdę na sukces składa się wiele czynników, takich jak rodzaj branży oraz reklamowanych produktów i usług.
Rekomendujemy połączenie tych dwóch sposobów. Naturalne pozyskiwanie odwiedzin to ekonomiczne rozwiązanie, z którego może skorzystać większość przedsiębiorców przy kierowaniu się wytycznymi SEO. Jeżeli chcesz zwiększyć swoją szansę zaistnienia w świadomości odbiorców oraz cieszyć się zyskami – postaw na mieszankę ruchu płatnego z organicznym.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.