SEO a witryny e-commerce. Co warto wiedzieć o optymalizacji sklepu internetowego?

SEO a witryny e-commerce. Co warto wiedzieć o optymalizacji sklepu internetowego?

Pavel Danilyuk/pexels.com

Prowadzisz sklep internetowy? Zależy Ci na poprawie wyników sprzedaży? Poznaj fundamenty SEO dla sklepów internetowych. Zapraszamy!

Prowadząc sklep internetowy, musisz skupić się na większej ilości czynników niż sam produkt czy konkurencyjna cena. Współcześni klienci oczekują znacznie więcej – wartości pozamaterialnych, dzięki którym wracają do danego miejsca. W tej sytuacji kluczowa jest wiedza na temat optymalizacji i pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania. Czym jest SEO, SEM i PPC? Jakie mają znaczenie dla handlu elektronicznego? Dowiedz się, jakie elementy na stronie mogą poprawić Twoją widoczność w sieci.

SEO vs. SEM

SEO, czyli Search Engine Optimization, to proces, którego zadaniem jest zwiększenie widoczności oraz poprawienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Pojawienie się na pierwszej stronie listy wymaga jednak działań pochodzących z różnych obszarów – od technik informatycznych, po promocję wizerunku. SEO jest więc działaniem interdyscyplinarnym, które skupia się na bezpłatnych wynikach wyszukiwania w oparciu o wysoką jakość treści i techniczne aspekty związane ze strukturą strony.

SEM z kolei, czyli Search Engine Marketing, jest znacznie szerszym pojęciem i zawiera w sobie elementy SEO. W tym przypadku skupiamy się na dodatkowo na płatnych wynikach wyszukiwania, czyli przede wszystkim reklamie. Mowa tutaj o kampaniach PPC (Pay Per Click), linkach i artykułach sponsorowanych.

Sprawdź: Magento a PrestaShop – czym się różnią? Jaki system wybrać?

Handel elektroniczny

Czy wiesz, że pierwsze zakupy online miały miejsce już w 1979 roku? Michael Aldrich opracował technologię pozwalającą na zakup za pomocą telewizora i telefonu. Tak nastał początek telezakupów. Działania e-commerce polegają więc na zawieraniu transakcji za pomocą nowoczesnych technologii, współcześnie w większości za pośrednictwem sieci internetowej. Najbardziej popularnym przykładem są sklepy internetowe, których funkcjonowanie obejmuje wymianę towarów i usług, akcje promocyjne oraz strategie marketingowe.

Źródło: Daria Shevtsova/pexels.com

Czy wiesz, że w 2021 roku:

  • 77% internautów w Polsce dokonało zakupów online?
  • 78% korzysta z urządzeń desktopowych, a 76% z urządzeń mobilnych?
  • zarejestrowanych w Polsce było łącznie 51 tysięcy sklepów internetowych?

Optymalizacja sklepu internetowego

Research słów kluczowych

Myśl jak klient – zasada numer jeden. W pierwszej kolejności musisz dowiedzieć się, kto będzie korzystał z Twojego sklepu internetowego. Weź pod uwagę płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, pracę, problemy, zainteresowania oraz potrzeby swoich potencjalnych klientów. W tym momencie będziesz mieć możliwość pracy nad słowami kluczowymi, czyli frazami i hasłami, które korespondują z zapytaniami internautów. Stwórz więc bazę słów, za pomocą których będziesz optymalizować swoją stronę. Znajdź wszystkie słowa powiązane z Twoją branżą, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.

Podział na kategorie

W przypadku sklepów internetowych mamy do czynienia z szeroką ofertą produktów bądź usług. Aby ułatwić kupującym poruszanie się po stronie oraz odnajdywanie interesujących ich materiałów, zadbaj o podział na kategorie (oraz podkategorie). W tym celu przyda Ci się menu okruszkowe, czyli breadcrumbs. Dzięki niemu użytkownik jest w stanie określić swoją lokalizację na stronie, a roboty wyszukiwarek otrzymują jasny sygnał na temat struktury witryny, co przyspiesza jej indeksowanie. Przykładowe menu okruszkowe wygląda następująco: Strona główna -> Kobiety -> Sukienki -> Sukienki wieczorowe.

Multimedia

Absolutnym minimum w świecie e-commerce są obrazy i wideo. Musisz jak najlepiej zaprezentować produkt, który oferujesz. Postaw więc na multimedia wysokiej jakości, możliwość zbliżeń na detale oraz wideo ukazujące produkt w wersji 3D. Klienci są przede wszystkim wzrokowcami, musisz więc wykazać się w tym kontekście inwencją oraz oryginalnością, jednak nie możesz zapomnieć o najważniejszym – czytelności i przejrzystości.

Opis produktu

Niestety same fotografie nie wystarczą. Klienci przede wszystkim poszukują informacji – to właśnie one przeważają o zakupie. Pamiętaj więc o:

  • odpowiednim tytule/ nazwie,
  • wariantach produktu,
  • cenie,
  • opisie cech i właściwości,
  • wskazówkach dotyczących jego użytkowania i zasad bezpieczeństwa,
  • informacjach o marce,
  • formie płatności,
  • metodach dostawy.

Opinie i komentarze

Dowody społeczne są formą marketingu szeptanego. Jesteśmy ciekawi zdania osób, które skorzystały już z danej oferty – jest ona wówczas bardziej wiarygodna. Z jednej strony jest to przekazanie mocy perswazji, z drugiej zaś czynnik rankingowy dla wyszukiwarki. Strona spełnia wówczas założenia wytycznych E-A-T pod względem autorytetu i zaufania. Aby wzmocnić siłę rażenia, sięgnij do mediów społecznościowych oraz wizytówki Google Moja Firma.

Wezwij do działania (CTA)

Warto wykorzystać sformułowania zachęcające do podjęcia danej czynności, np. kliknięcia bądź dokonania zakupu. Im krótsze wezwanie, tym lepsze, ale musi mówić przede wszystkim językiem korzyści. Co zyska klient, klikając w wybrane miejsce? Musisz przykuć jego uwagę.

Sięgnij do reklamy PPC

Nieocenionym wsparciem dla sklepów internetowych są płatne reklamy. Jest to najpopularniejszy model rozliczeniowy, w którym reklamodawca płaci jedynie za kliknięcie, a nie wyświetlenie reklamy. Dają one wgląd w analizowanie całej kampanii, ścisłe określenie grupy odbiorców oraz korzyści bądź strat, jakie ponosimy. Pamiętaj jednak, że wraz z zaprzestaniem kampanii kończą się rezultaty reklamy.

Landing page sprzedażowy

Strona docelowa jest formą wsparcia Twojej kampanii reklamowej. Jest to miejsce, które w przeciwieństwie do sony oficjalnej realizuje konkretny cel. W tym przypadku tworzymy możliwość zrealizowania transakcji.

Sprawdź: Czy pozycjonowanie sklepu internetowego się opłaca?

Wnioski

Optymalizacja strony internetowej nie jest prostym zadaniem – wymaga wiele pracy. Jednak na szali jest sprzedaż oraz płynące z niej zyski. Nie możesz jednak zapominać, że każde działanie musi zostać zoptymalizowane pod kątem klienta. To on jest miarą Twoich działań, a jego zadowolenie kluczem do sukcesu. Przypomnij więc sobie własne doświadczenia transakcyjne i zastanów się, czego oczekiwałeś od sklepu internetowego, a następnie – co możesz dać swoim klientom?

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: E-Commerce
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak skutecznie pozycjonować stronę internetową na WordPress?

    Jak skutecznie pozycjonować stronę internetową na WordPress?

    Masz stronę opartą na systemie WordPress? To CMS zoptymalizowany pod wymagania Google, który daje Ci duże możliwości. Sprawdź, jak je wykorzystać!
    Wady i zalety platformy SOTE

    Wady i zalety platformy SOTE

    Myślisz nad założeniem sklepu internetowego? SOTESHOP może być dobrym wyborem dla małych i średnich firm, które chcą prowadzić sprzedaż online. Sprawdź wady i zalety tego oprogramowania.
    User Generated Content w sklepie internetowym – czym jest i skąd go brać?

    User Generated Content w sklepie internetowym – czym jest i skąd go brać?

    User Generated Content to treści umieszczane na stronie przez użytkowników. Z artykułu dowiesz, gdzie mogą być umieszczone takie treści i dlaczego warto je wykorzystywać.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.

        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę