DARMOWY AUDYT SEO

SEO dla początkujących: optymalizacja on-site krok po kroku

12 min czytania
SEO dla początkujących: optymalizacja on-site krok po kroku
Kategoria Pozycjonowanie

Rozpoczynasz przygodę z optymalizacją strony? Nie wiesz, od czego zacząć? Bez obaw, nie taki diabeł straszny, jak go malują. Dziś podpowiemy Ci, na czym polega świadome SEO oraz z jakich elementów się składa. Najważniejsza jest jednak wysoka jakość strony – zobaczysz, jak w kilku krokach zadbać o jej strukturę.

Spis treści:

Czym jest SEO?

Na początek należy rozwiać wszelkie wątpliwości na temat istoty SEO. Search Engine Optimization to wszelkie techniki polegające na poprawieniu widoczności strony internetowej w organicznych, czyli darmowych wynikach wyszukiwania. Celem jest zdobycie jak najwyższej pozycji rankingowej wynikającej z dopasowania treści strony do intencji użytkowników. Jest to proces przynoszący długotrwałe efekty, który sięga do wielu dziedzin: od informatyki i programowania, po marketing i promocję.

Sprawdź: Czym jest Outreach i jaki ma wpływa na SEO?

Rodzaje SEO

Możemy wyróżnić dwa rodzaje technik SEO. Jednak, aby uzyskać jak najlepsze efekty optymalizacji, należy zadbać o każdy z poniższych aspektów. Działanie na poszczególnych elementach jest niewystarczające.

SEO on-site

Są to wszelkie działania oparte na pracy nad strukturą techniczną strony internetowej. Dbamy o każdy jej element – od kodowania po interfejs. Dziś dowiesz się, które elementy są najważniejsze pod tym kątem.

 

SEO off-site

W tym przypadku mowa o wyjściu poza stronę internetową. Pracujemy nad jej widocznością oraz pozycją za pomocą działań zewnętrznych. Mowa tutaj o strategii link buildingu, synergii z mediami społecznościowymi czy blogosferą. Aby jednak miały one sens, należy mieć się czym się pochwalić – od tego właśnie jest SEO on-site.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Zalety SEO

Efekty, jakie zapewnia SEO, są celem niemal każdego internetowego twórcy. Wysoka pozycja w wyszukiwarce, napływ nowych klientów, popularność w sieci, rozszerzanie świadomości marki i wyższa konwersja to tylko niektóre z korzyści, jakie oferuje strategia optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.

Okazuje się też, że wielu użytkowników ufa organicznym wynikom o wiele bardziej niż płatnym reklamom, co jest kolejnym czynnikiem przemawiającym za skutecznością SEO. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek zwiększa zaufanie odbiorców i buduje autorytet marki, a są to niezwykle ważne wartości w świecie internetowego rynku.

Sprawdź: Czy SEO jest potrzebne podczas udostępniania obrazów na stronie internetowej?

Jak działają wyszukiwarki?

Celem każdej wyszukiwarki jest zaprezentowanie użytkownikom jak najlepszych odpowiedzi na zadane przez nich pytania. Google przegląda więc strony internetowe i analizuje ich treść, aby dokładnie ocenić wartość, jaką prezentują odbiorcom, a następnie przydzielić im odpowiednią pozycję w rankingu SERP.

Czynniki, które wyszukiwarka bierze pod uwagę podczas indeksowania witryny, to między innymi jakość treści, dopasowanie słów kluczowych czy wartość sieci linków. Głównym zadaniem SEO jest więc dbałość o te elementy i regularna optymalizacja pod kątem stale zmieniających się algorytmów Google.

Znaczenie SEO

Większość użytkowników trafia na konkretne witryny za pośrednictwem wyszukiwarek, takich jak Google. Warto też dodać, że znaczna część z nich nigdy nie zagląda na drugą stronę listy wyników wyszukiwania. Dbałość o pozycję w SERP-ach może okazać się więc drogą do pozyskania nowych odbiorców i zwiększenia rezultatów sprzedażowych.

Duża konkurencyjność branży online i mnogość różnorodnych treści to czynniki, przez które osiągnięcie dobrej widoczności w Google okazać się może niemałym problemem. Musisz pamiętać, że wielu Twoich przeciwników z pewnością też korzysta z technik optymalizacyjnych. Musisz zatem opracować swoją skuteczną strategię, gdyż tylko w ten sposób zyskasz szansę na zwiększenie ruchu w witrynie i osiągnięcie lepszych wyników.

Warto dodać, że SEO to niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe, gdyż w całości skupia się na użytkownikach, ich potrzebach i oczekiwaniach. Kiedy ktoś rozpoczyna swoje poszukiwania w Google, istnieje spora szansa, że jego celem jest zakup konkretnego produktu czy usługi. Dostosowanie oferty do tych zamiarów tworzy doskonałą okazję na zwiększenie konwersji i pozwala lepiej pozycjonować się w wyszukiwarce.

Istotną cechą SEO jest również to, że strategia ta pozwala poprawić autorytet marki i zyskać uznanie w branży. Większość współczesnych użytkowników zdaje sobie sprawę, że osiągnięcie wysokiej pozycji w rankingu Google nie należy do najłatwiejszych zadań. Wobec tego uznają witrynę wysoko plasującą się w wyszukiwarce za godną zaufania, dzięki czemu generuje ona większy ruch.

Sprawdź: Pozycjonowanie branży gastronomicznej

White Hat SEO i Black Hat SEO

Tak jak w każdej dziedzinie, w SEO również wyróżnić można kilka technik, które mogą przynieść Ci więcej problemów niż korzyści. Twórcy stron internetowych nierzadko liczą na szybkie efekty, dlatego też uciekają się do użycia podstępnych metod optymalizacyjnych, które dzięki zaawansowanym algorytmom Google są coraz łatwiejsze do wykrycia. Zestaw tych technik to właśnie Black Hat SEO.

Niektóre z tych podstępnych metod optymalizacyjnych, których koniecznie powinieneś unikać, obejmują:

  • upychanie słów kluczowych,
  • używanie niewidocznego tekstu, który ma kolor tła w celu zamieszczenia dodatkowych słów kluczowych,
  • kopiowanie treści,
  • niskiej jakości linkowanie do stron o małej wartości,
  • ukryte przekierowania, które przenoszą użytkowników do innej witryny.

Zamiast korzystania z tych oszustw, skup się na White Hat SEO, czyli uczciwej optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek, która pozwoli Ci uzyskać niesamowite efekty i znaleźć się na szczycie listy wyników wyszukiwania.

Narzędzia technicznego SEO

Jeśli chcesz wesprzeć strategię optymalizacji, zaoszczędzić czas i zmniejszyć ryzyko błędów, warto skorzystać z licznych narzędzi oferowanych przez SEO.

Darmowe:

  • Screaming Frog,
  • Google Search Console,
  • Google Analytics,
  • Google Keyword Planner.

Płatne:

  • Ahrefs,
  • Semstorm,
  • SEMrush,
  • Senuto.
Sprawdź: Pozycjonowanie naturalne a płatne — co lepsze?

Optymalizacja w Google

Google jest najbardziej popularną wyszukiwarką. Pod koniec 2021 roku odnotowała ona ponad 92 miliardy wejść, a liczba jej użytkowników rośnie każdego dnia. Generuje około 98% wyszukiwań z całej sieci, nic więc dziwnego, że optymalizacja najczęściej skupia się właśnie na niej.

Algorytmy

Aby cały proces wyszukiwania mógł przebiegać sprawnie, Google korzysta z ogromnej liczby algorytmów, które pomagają dopasowywać wyniki wyszukiwania do potrzeb internautów oraz zapobiegać nieetycznym praktykom w sieci. Warto więc poznać kilka z nich.

  • Algorytm Pingwin (walczy ze spamem oraz wykrywa nieuczciwe praktyki depozycjonowania),
  • Algorytm Koliber (dobiera zawartość stron do intencji użytkowników),
  • Algorytm Panda (analizuje treść pod kątem jakości, oryginalności i autorstwa, wykrywa zduplikowany content),
  • Algorytm Gołąb (wspiera lokalne pozycjonowanie i wykorzystuje możliwości geolokalizacji do dopasowywania wyników),
  • PageRank (indeksuje stronę pod kątem jakości oraz linków przychodzących).

11 zadań do zrobienia – optymalizacja w praktyce

Krok 1: Audyt

Audyt to absolutny numer jeden, niezależnie od tego, czy tworzysz nową stronę, czy planujesz optymalizację już istniejącej. Wykonaj audyt SEO, aby poznać mocne i słabsze strony pod kątem aspektów technicznych. Nie rozwiąże to Twoich problemów, ale stworzy listę zadań, które musisz wdrożyć, aby odnieść sukces.

Regularne analizowanie osiągniętych rezultatów pozwala na optymalizację strategii oraz wdrożenie nowych, skutecznych rozwiązań. Badanie wyników służy zidentyfikowaniu ewentualnych błędów i określeniu obszarów wymagających szczególnej uwagi, dzięki czemu prowadzone działania staną się jeszcze bardziej efektywne. Jeśli okaże się, że po wielu miesiącach sukcesywnej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek wyniki strony nie ulegają żadnej poprawie, być może powinieneś zmienić swój plan SEO lub podjąć współpracę z profesjonalną agencją SEO zajmującą się pozycjonowaniem stron internetowych.

Krok 2: Analiza konkurencji

Bądź o dwa kroki przed resztą – musisz wiedzieć, co oferuje w sieci konkurencja. Sprawdź, na jakie słowa kluczowe się pozycjonuje, jakiej jakości linki przychodzące posiada oraz jakie treści tworzy. Nie chodzi o kopiowanie działań, ale o wiedzę, jak wykonać swoje zadania lepiej.

Krok 3: Odbiorca

Fundamentem jest scharakteryzowanie grupy odbiorców, do której będziesz kierować komunikaty. Postaraj się wskazać płeć, wiek, wykształcenie, zawód, zainteresowania i potrzeby odbiorców, aby określić ich intencje wyszukiwania. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czego szukają i jakie treści tworzyć.

Krok 4: Słowa kluczowe

Jeden z najważniejszych elementów to dobór odpowiednich słów i fraz kluczowych. Wpływają one na każdy z opisanych kroków. Wykorzystaj ich różne rodzaje i dopasuj pod kątem wcześniej ustalonych odbiorców. Dzięki temu łatwiej będzie dopasować treści do intencji użytkowników. Wzrośnie też współczynnik konwersji. Ponadto ich użycie przełoży się na obecność na liście wyników wyszukiwania, przez co zyskasz popularność w sieci.

Znalezienie odpowiednich słów kluczowych powinno więc być Twoim priorytetem. W tym celu musisz przeprowadzić kompleksowe badanie najpopularniejszych fraz.

  1. Pierwszym etapem badania słów kluczowych jest zrozumienie oczekiwań i preferencji potencjalnych klientów, którzy próbują znaleźć Twoje produkty w sieci. Im dokładniej podejdziesz do tego zadania, tym lepsze wyniki będziesz w stanie osiągnąć.
  2. Następnie ustal odpowiednie hasła, dla których chcesz pozycjonować się w wyszukiwarce. Spróbuj użyć kombinacji słów kluczowych z frazami long tail, dzięki czemu przyciągniesz jeszcze więcej nowych odbiorców.

Krok 5: Nagłówki

Ten element również podlega pozycjonowaniu. Wykorzystaj nagłówki od H1 (najważniejszy) do H6, aby ustrukturyzować całą witrynę. Pozwalają one na poprawę User Experience i czytelności strony oraz ułatwiają proces indeksowania. Całość jest bardziej przystępna – unikaj więc wielkich bloków tekstu.

Krok 6: Meta tagi

Dwa najważniejsze to tag tytułowy oraz opis meta. Pełnią one funkcje podwójnych agentów: z jednej strony komunikują się z robotami, z drugiej zaś udostępniają informacje dla użytkowników o zawartości strony. Warto pamiętać, że optymalna długość tagu tytułowego to maksymalnie 60 znaków, zaś w przypadku opisu 150-160.

Krok 7: Adres URL

Przyjazny adres URL to, zwyczajnie mówiąc, adres Twojej strony. Powinien być on łatwy do zapamiętania i zapisania, dlatego unikaj spacji, cyfr, wielkich liter oraz znaków diakrytycznych. Im mniej, tym lepiej. W tym przypadku możesz również wykorzystać słowa kluczowe – ale ostrożnie, nie można ich upychać na siłę.

Krok 8: Treść

Każdy pozycjoner doskonale wie, że najważniejszym elementem strony jest treść. Uwzględnij więc wszystko, z czym ma styczność potencjalny odbiorca – od tekstu, przez grafikę, po podcasty czy e-booki. Pamiętaj, że wszystko, co publikujesz, musi być jak najbardziej oryginalne. Uważaj na dublujące się treści, które obniżą one Twoją pozycję w rankingu.

Optymalizacja treści

Wtyczki takie jak Yoast mogą pomóc Ci dostosować treści do wymagań wyszukiwarek. Dzięki nim prawidłowo użyjesz słów kluczowych, stworzysz skuteczne meta opisy i tytuły, dzięki którym osiągniesz znacznie większy ruch w witrynie.

Pamiętaj – tworzysz dla użytkownika, dlatego zawartość Twojej strony powinna być dostosowana do jego preferencji i oczekiwań. Zadbaj więc o ciekawe tematy i przedstaw je w oryginalny sposób, a będziesz mieć pewność, że maksymalnie wykorzystałeś swoje możliwości.

Aktualna zawartość

Wyszukiwarki zwracają szczególną uwagę na aktualność publikowanych treści. Tylko najświeższe informacje mają szansę na wysoką pozycję na liście wyników wyszukiwania.

Głównym zadaniem Google jest bowiem zapewnienie użytkownikom jak najtrafniejszych wyników. Stale aktualizuj więc swoje treści, poruszaj popularne tematy i śledź swoje wyniki, dzięki czemu będziesz w stanie poprawić ewentualne błędy i rozwijać się w optymalnym w danej chwili kierunku.

Doświadczenie użytkownika (UX)

Utrzymywanie zaangażowania użytkowników powinno być Twoim priorytetem. Współczynnik konwersji czy liczba transakcji pokazują Google, jak wartościowa jest Twoja witryna i wpływają na jej pozycję w SERP-ach. Twórz więc treści, których celem będzie usatysfakcjonowanie odbiorców i zachęcenie ich do określonych akcji.

Krok 9: Grafika

Każda strona potrzebuje elementów dodatkowych w postaci multimediów, takich jak obrazy, zdjęcia, wideo. Warto urozmaicić strukturę, zwłaszcza jeśli potrafisz tworzyć autorskie materiały. Pamiętaj jednak, że muszą one cechować się wysoką jakością. Dodatkowo możesz wykorzystać możliwość pozycjonowania ich za pomocą atrybutów ALT.

Krok 10: Prędkość ładowania

Podstawowe wskaźniki internetowe – Core Web Vitals – służą ocenie szybkości ładowania strony od momentu kliknięcia linku po różnego rodzaju elementy we wnętrzu strony. Zajrzyj do Google Search Console, aby ocenić swój wynik FID, LCP oraz CLS.

O co powinieneś zadbać? Przede wszystkim zwróć uwagę na szybkość ładowania witryny. Jeśli okaże się zbyt wolna, pozbądź się zbędnych elementów, dzięki czemu przyspieszysz czas otwierania strony i poprawisz wrażenia użytkownika.

Krok 11: Mobilność

Nie możesz również zapomnieć o dostosowaniu strony do ekranów o mniejszej rozdzielczości. Z urządzeń mobilnych korzysta ponad 5 miliardów osób na całym świecie.

Sprawdź: Architektura informacji – czym jest i jak ją zoptymalizować?

Czy warto zatrudnić eksperta?

SEO to bardzo rozległy temat. Nie oznacza to jednak, że nie warto samodzielnie próbować swoich sił w pozycjonowaniu stron internetowych. Jeśli posiadasz wystarczającą wiedzę i umiejętności oraz dysponujesz sporym nakładem czasu i cierpliwości, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek może przynieść doskonałe efekty.

Warto jednak zaznaczyć, że SEO to bardzo wymagająca strategia. Skorzystanie z pomocy specjalisty okazać się może doskonałym wyborem, gdyż współpraca ta pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale też zagwarantować świetne wyniki. Doświadczenie i umiejętności zespołu ekspertów mogą okazać się najlepszym sposobem na zwiększenie widoczności marki w wyszukiwarce i pozyskanie nowych klientów.

Podsumowanie

Widzisz już pewnie, że SEO to niezwykle złożony proces, którego sukces zależy od zastosowania wielu specjalistycznych technik. Nie oznacza to jednak, że należy z niego rezygnować. Odpowiednio przeprowadzona optymalizacja pod kątem wyszukiwarek może Ci bowiem zapewnić doskonałe wyniki, które wynagrodzą wszystkie włożone w to trudy. Nie czekaj więc dłużej i skorzystaj z wyżej wymienionych wskazówek, dzięki którym staniesz się liderem w swojej branży. Zacznij już dziś!

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Nadążać za Google’em, czyli przewodnik po aktualizacjach algorytmów
Nadążać za Google’em, czyli przewodnik po aktualizacjach algorytmów
Jak zrozumieć wyszukiwarkę internetową? Czym są algorytmy Google oraz dlaczego należy śledzić aktualizacje wprowadzane przez wyszukiwarki? Czytaj dalej.
Trailing slash – co to jest?
Trailing slash – co to jest?
Jak niepozorny ukośnik może zepsuć pozycję Twojej strony? Opowiadamy o trailing slash, jego prawidłowym zastosowaniu i możliwych błędach w optymalizacji.
5 błędów na stronach internetowych, które należy zoptymalizować pod SEO w pierwszej kolejności
5 błędów na stronach internetowych, które należy zoptymalizować pod SEO w pierwszej kolejności
Wiele osób zarządzających stronami WWW upiera się, że perfekcyjnie opanowało zasady pozycjonowania. Audyt SEO często weryfikuje, że jest jednak inaczej.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie