SEO dla początkujących: optymalizacja on-site krok po kroku

SEO dla początkujących: optymalizacja on-site krok po kroku

Brooke Cagle/unsplash.com

Rozpoczynasz przygodę z optymalizacją strony? Nie wiesz, od czego zacząć? Bez obaw, nie taki diabeł straszny, jak go malują. Dziś podpowiemy Ci, na czym polega świadome SEO oraz z jakich elementów się składa. Najważniejsza jest jednak wysoka jakość strony – zobaczysz, jak w kilku krokach zadbać o jej strukturę.

Czym jest SEO?

Na początek należy rozwiać wszelkie wątpliwości na temat istoty SEO. Search Engine Optimization to wszelkie techniki polegające na poprawieniu widoczności strony internetowej w organicznych, czyli darmowych wynikach wyszukiwania. Celem jest zdobycie jak najwyższej pozycji rankingowej wynikającej z dopasowania treści strony do intencji użytkowników. Jest to proces przynoszący długotrwałe efekty, który sięga do wielu dziedzin: od informatyki i programowania, po marketing i promocję.

Rodzaje

Możemy wyróżnić dwa rodzaje technik SEO. Jednak, aby uzyskać jak najlepsze efekty optymalizacji, należy zadbać o każdy z poniższych aspektów. Działanie na poszczególnych elementach jest niewystarczające.

SEO on-site

Są to wszelkie działania oparte na pracy nad strukturą techniczną strony internetowej. Dbamy o każdy jej element – od kodowania po interfejs. Dziś dowiesz się, które elementy są najważniejsze pod tym kątem.

Źródło: Christina @ wocintechchat.com/unsplashcom

SEO off-site

W tym przypadku mowa o wyjściu poza stronę internetową. Pracujemy nad jej widocznością oraz pozycją za pomocą działań zewnętrznych. Mowa tutaj o strategii link buildingu, synergii z mediami społecznościowymi czy blogosferą. Aby jednak miały one sens, należy mieć się czym się pochwalić – od tego właśnie jest SEO on-site.

Narzędzia technicznego SEO

Jeśli chcesz wesprzeć strategię optymalizacji, zaoszczędzić czas i zmniejszyć ryzyko błędów, warto skorzystać z licznych narzędzi oferowanych przez SEO.

Darmowe:

  • Screaming Frog,
  • Google Search Console,
  • Google Analytics,
  • Google Keyword Planner.

Płatne:

  • Ahrefs,
  • Semstorm,
  • SEMrush,
  • Senuto.

Optymalizacja w Google

Google jest najbardziej popularną wyszukiwarką. Pod koniec 2021 roku odnotowała ona ponad 92 miliardy wejść, a liczba jej użytkowników rośnie każdego dnia. Generuje około 98% wyszukiwań z całej sieci, nic więc dziwnego, że optymalizacja najczęściej skupia się właśnie na niej.

Algorytmy

Aby cały proces wyszukiwania mógł przebiegać sprawnie, Google korzysta z ogromnej liczby algorytmów, które pomagają dopasowywać wyniki wyszukiwania do potrzeb internautów oraz zapobiegać nieetycznym praktykom w sieci. Warto więc poznać kilka z nich.

  • Algorytm Pingwin (walczy ze spamem oraz wykrywa nieuczciwe praktyki depozycjonowania),
  • Algorytm Koliber (dobiera zawartość stron do intencji użytkowników),
  • Algorytm Panda (analizuje treść pod kątem jakości, oryginalności i autorstwa, wykrywa zduplikowany content),
  • Algorytm Gołąb (wspiera lokalne pozycjonowanie i wykorzystuje możliwości geolokalizacji do dopasowywania wyników),
  • PageRank (indeksuje stronę pod kątem jakości oraz linków przychodzących).

11 zadań do zrobienia – optymalizacja w praktyce

Krok 1: Audyt

Audyt to absolutny numer jeden, niezależnie od tego, czy tworzysz nową stronę, czy planujesz optymalizację już istniejącej. Wykonaj audyt SEO, aby poznać mocne i słabsze strony pod kątem aspektów technicznych. Nie rozwiąże to Twoich problemów, ale stworzy listę zadań, które musisz wdrożyć, aby odnieść sukces.

Krok 2: Analiza konkurencji

Bądź o dwa kroki przed resztą – musisz wiedzieć, co oferuje w sieci konkurencja. Sprawdź, na jakie słowa kluczowe się pozycjonuje, jakiej jakości linki przychodzące posiada oraz jakie treści tworzy. Nie chodzi o kopiowanie działań, ale o wiedzę, jak wykonać swoje zadania lepiej.

Krok 3: Odbiorca

Fundamentem jest scharakteryzowanie grupy odbiorców, do której będziemy kierować komunikaty. Postaraj się wskazać płeć, wiek, wykształcenie, zawód, zainteresowania i potrzeby odbiorców, aby móc określić ich intencje wyszukiwania. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czego szukają i jakie treści tworzyć.

Krok 4: Słowa kluczowe

Jeden z najważniejszych elementów to dobór odpowiednich słów i fraz kluczowych. Wpływają one na każdy z opisanych kroków. Wykorzystaj ich różne rodzaje i dopasuj je pod kątem wcześniej ustalonych odbiorców. Dzięki temu łatwiej będzie dopasować treści do intencji użytkowników.

Krok 5: Nagłówki

Również ten element podlega pozycjonowaniu. Wykorzystaj nagłówki od H1 (najważniejszy) do H6, aby ustrukturyzować całą witrynę. Pozwalają one na poprawienie user experience i czytelności strony oraz ułatwiają proces indeksowania. Całość jest bardziej przystępna – unikaj więc wielkich bloków tekstu.

Krok 6: Meta tagi

Dwa najważniejsze to tag tytułowy oraz opis meta. Pełnią one funkcje podwójnych agentów: z jednej strony komunikują się z robotami, z drugiej zaś udostępniają informacje dla użytkowników o zawartości strony. Warto pamiętać, że optymalna długość tagu tytułowego to maksymalnie 60 znaków, zaś w przypadku opisu 150–160.

Krok 7: Adres URL

Przyjazny adres URL to, zwyczajnie mówiąc, adres Twojej strony. Powinien być on łatwy do zapamiętania i zapisania, dlatego unikaj spacji, cyfr, wielkich liter oraz znaków diakrytycznych. Im mniej, tym lepiej. W tym przypadku możesz również wykorzystać słowa kluczowe – ale ostrożnie, nie można ich upychać na siłę.

Krok 8: Treść

Każdy pozycjoner doskonale wie, że najważniejszym elementem strony jest treść. Uwzględnij więc wszystko, z czym ma styczność potencjalny odbiorca – od tekstu, przez grafikę, po podcasty czy e-booki. Pamiętaj, że wszystko, co publikujesz, musi być jak najbardziej oryginalne. Uważaj na dublujące się treści, które obniżą one Twoją pozycję w rankingu.

Krok 9: Grafika

Każda strona potrzebuje elementów dodatkowych w postaci multimediów, takich jak obrazy, zdjęcia, wideo. Warto urozmaicić strukturę, zwłaszcza jeśli potrafisz tworzyć autorskie materiały. Pamiętaj jednak, że muszą one cechować się wysoką jakością. Dodatkowo można wykorzystać możliwość pozycjonowania ich za pomocą atrybutów ALT.

Krok 10: Prędkość ładowania

Podstawowe wskaźniki internetowe – Core Web Vitals – służą ocenie szybkości ładowania strony od momentu kliknięcia w link po różnego rodzaju elementy we wnętrzu strony. Zajrzyj do Google Search Console, aby ocenić swój wynik FID, LCP oraz CLS.

Krok 11: Mobilność

Nie możesz również zapomnieć o dostosowaniu strony do ekranów o mniejszej rozdzielczości. Z urządzeń mobilnych korzysta ponad 5 miliardów osób na całym świecie.

Wnioski

Dziś poznałeś podstawy optymalizacji. Nie jest tak źle, prawda? Jeśli jednak nie czujesz się jeszcze na siłach, zalecamy skorzystanie z pomocy profesjonalnej firmy SEO. Unikniesz tym samym błędów oraz przyspieszysz ten długotrwały proces. Warto jednak wiedzieć, jak samemu zadbać o swoją stronę.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Szybkość ładowania strony – jak sprawdzić?

    Szybkość ładowania strony – jak sprawdzić?

    Szybkość strony to parametr, który ma wpływ zarówno na pozycję w wynikach wyszukiwania, jak i odbiór witryny przez internautów. Optymalizacja strony powinna obejmować również zwiększenie prędkości wczytywania.
    Czy warto korzystać z wpisów w Google Moja Firma?

    Czy warto korzystać z wpisów w Google Moja Firma?

    Chciałbyś polepszyć swoje wyniki sprzedażowe, ale nie wiesz, jak to zrobić? Może warto skorzystać z wpisów Google Moja Firma dla lepszych zasięgów?
    Współpraca z agencją SEO czy samodzielna optymalizacja treści?

    Współpraca z agencją SEO czy samodzielna optymalizacja treści?

    Optymalizacja treści to bardzo złożony proces. Warto więc wiedzieć, dlaczego zatrudnienie doświadczonej agencji SEO jest najlepszym rozwiązaniem.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.