SEO dla początkujących: słowa kluczowe jako podstawa optymalizacji strony internetowej

SEO dla początkujących: słowa kluczowe jako podstawa optymalizacji strony internetowej

Serpstat/pexels.com

Czy zastanawiało Cię kiedyś, jak działa przeglądarka internetowa? Z poziomu użytkownika wygląda to bardzo prosto – wystarczy wpisać zapytanie i kliknąć „szukaj”, aby otrzymać długą listę wyników. Google – najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, generująca ponad 98% zapytań z całej sieci obrała sobie za cel udostępnianie oraz upowszechnianie informacji dla każdego użytkownika.

Jednak stron w internecie jest tysiące i gdyby nie wsparcie algorytmów poszukiwanie odpowiednich treści prawdopodobnie zajęłoby nam wieki. Roboty indeksujące przeszukują i analizują witryny, a następnie na podstawie słów kluczowych dobierają wyniki wyszukiwania pod kątem tych haseł, które zostały wpisane przez użytkowników. Dla właścicieli stron jest to wyzwanie – jak dobierać słowa kluczowe pod kątem intencji odbiorców i czynników rankingowych Google?

Słowa kluczowe i ich rodzaje

Są to wszystkie hasła wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. Istnieje kilka rodzajów:

  • ogólne słowa kluczowe (frazy składające się z jednego bądź dwóch wyrazów, wpisywane bez skonkretyzowanych preferencji, np. sukienka, buty, samochód),
  • słowa brandowe (wykorzystywane w e-commerce dla wskazania nazwy firmy bądź jej domeny),
  • słowa długiego ogona, tzw. long tail (składające się z więcej niż dwóch wyrazów, które wskazują już na jasne intencje internauty),
  • hasła w formie pytań (odmiana long tail),
  • słowa sezonowe (frazy związane z wydarzeniami okolicznościowymi, świętami, promocjami),
  • słowa regionalne (hasła nakierowane na techniki lokalnego SEO wykorzystujące charakter kulturowo-społeczny danej lokalizacji).

Zrozum, jak internauci wyszukują treści – intencje wyszukiwania

Zanim zaczniemy omawiać charakterystykę słów kluczowych, naszym pierwszym zadaniem jest odpowiedź na pytanie, dla kogo będziemy tworzyć treści. Powinniśmy spróbować określić płeć, wiek, wykształcenie, zawód, potrzeby i zainteresowania potencjalnych klientów. Od tych elementów zależeć będzie ich zamiar wyszukiwania (search intent). Są to wszelkie motywacje, które stoją za skorzystaniem z wyszukiwarki i wpisaniem hasła do sieci. Elementy te wiążą się z psychologią oraz – w przypadku witryn e-commerce – marketingiem.

Intencje

Obecnie jest w sieci około 2 miliardów stron oraz 5 miliardów internautów. Wydawać by się mogło, że każdy z użytkowników ma zupełnie inne zamiary. Z badań jednak wynika, iż można wyróżnić cztery najbardziej popularne profile zachowań. Mowa więc o zapytaniach:

  • informacyjnych – są to frazy nakierowujące na zdobycie konkretnej informacji, porady, instrukcji, które zaczynają się najczęściej od słów: jak, kiedy, gdzie, dlaczego,
  • nawigacyjnych – wbrew pozorom nie chodzi o wyszukiwanie dosłownych lokalizacji, a miejsc w sieci, np. konkretnej strony, w tym celu wykorzystuje się najczęściej słowa związane z branżą bądź dłuższe frazy opisowe,
  • komercyjnych – są to poszukiwania konsumenckie, jednak niesprecyzowane dokładnie, ponieważ poszukuje się większej ilości informacji na temat produktu, np. opinii, recenzji, komentarzy innych użytkowników,
  • transakcyjnych – dotyczą zapytań klientów gotowych do dokonania zakupu, są to słowa związane z nazwą sklepu bądź konkretnym produktem.

Badanie słów kluczowych

Kolejnym etapem jest wykonanie analizy i badania słów kluczowych. Należy więc stworzyć listę słów, które w pierwszej kolejności przychodzą Ci do głowy, kiedy myślisz o własnej witrynie. Gotowe? Teraz znajdź ich więcej, poszukaj synonimów, wyrazów bliskoznacznych, fraz opisowych. Im większy „bank”, tym więcej możliwości dopasowania do poszukiwań odbiorców. Aby ułatwić sobie zadanie, wykorzystaj narzędzia pomocnicze, takie jak.:

  • Google Search Console,
  • Google Analytics,
  • Google Trends,
  • Answer the Public,
  • Google Keyword Planner,
  • Ahrefs,
  • SEMrush,
  • KWFinder.

Sprawdź słowa wykorzystywane przez konkurencję

Aby osiągnąć sukces, nie wystarczy skupić się na czubku własnego nosa. Jeśli masz zamiar podjąć się optymalizacji, musisz dowiedzieć się, na jakie słowa kluczowe zostały sprofilowane witryny Twojej konkurencji. Po pierwsze, jest to dobra praktyka biznesowa, pozwalająca ustalić bieżące trendy. Po drugie, będziesz wiedzieć, których słów unikać w trakcie pozycjonowania. Dzięki temu zyskasz szansę na osiągnięcie wysokiej pozycji rankingowej w SERP.

Źródło: Startup Stock Photos/pexels.com

Jak to zrobić? Możesz wykonać całą pracę ręcznie, wchodząc na różne strony i badając treści, nagłówki, tytuły, śródtytuły, linki wewnętrzne. Przejrzyj wtedy również kod źródłowy strony. W tym celu wystarczy kliknąć prawy przycisk myszy w dowolnym miejscu na stronie i wybrać opcję „wyświetl/sprawdź źródło strony”. Twoim oczom ukaże się kod HTML. Warto jednak sobie pomóc i wykorzystać możliwości Senuto, Semstorm, Ahrefs, SEMrush.

Średnia liczba wyszukiwań

Poszukując słów kluczowych, warto zwrócić uwagę na parametr, który informuje nas o tym, ile razy do wyszukiwarki zostało wpisane dane słowo. Możesz to sprawdzić poprzez Google Keyword Planner na platformie Google Ads. Standardowa liczba wyszukiwań pokazuje badania z 12 miesięcy, jednak można ten okres wydłużyć do czterech lat.

Gdzie umieszczać słowa kluczowe na stronie?

Tytuły i podtytuły

Słowa kluczowe spełniają niebagatelną rolę w układzie strony. Tytuł to klikalne łącze w wynikach wyszukiwania, warto więc umieścić w jego strukturze słowo kluczowe. Podobnie w przypadku podtytułów i śródtytułów na samej stronie.

Treść

Największe pole do popisu, zwłaszcza jeśli mamy zamiar publikować teksty w postaci artykułów, poradników, instrukcji itp. Tutaj możemy umieszczać każde słowo z naszego banku. Podstawą jest jednak wysoka jakość – twórz to, co sam chciałbyś czytać.

Meta tagi

Dwa elementy optymalizacji to tag tytułowy oraz opis meta. Każdy z nich spełnia dwie funkcje: komunikują nas z algorytmami oraz dostarczają internautom dodatkowych informacji o stronie.

Adres URL

Przyjazny adres URL to podstawa, ale w jego strukturze również można umieścić hasła kluczowe. Najczęściej to rozwiązanie wykorzystują strony e-commerce w przypadku fraz brandowych. Należy jednak pamiętać, aby ich nie upychać – całość musi być naturalna i czytelna.

Multimedia

Słowa kluczowe można również umieszczać w opisach grafik i wideo na stronie za pomocą atrybutu ALT. Jest to dodatkowo informacja dla robotów wyszukiwarek wspierających naszą widoczność w Google Grafika czy Wideo, które są kolejnymi miejscami do pozycjonowania.

Słowo na koniec

Słowa kluczowe to podstawa efektywnej optymalizacji i pozycjonowania. Jak widzisz, są one wykorzystywane na każdym etapie: od wyszukiwania, przez publikowane treści, po techniczne SEO, a w następstwie elementy zewnętrzne (off-page SEO). Aby ich ustalenie miało największy sens, w pierwszej kolejności musisz zrozumieć swojego odbiorcę. On jest kluczem do sukcesu.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czynniki rankingowe Google – obszar witryny

    Czynniki rankingowe Google – obszar witryny

    Podczas budowania rankingu SERP Google bierze pod uwagę ponad 200 różnych czynników. Podpowiemy Ci, na które z nich zwrócić szczególną uwagę!
    Czym jest Direct Answers w Google?

    Czym jest Direct Answers w Google?

    Na osiągnięcie wysokiej pozycji w Google są trzy drogi. Na czym polega kampania oparta na Direct Answers w Google? Zobacz, kiedy warto w nią inwestować i jakie przynosi korzyści.
    Ruch bezpośredni – czym jest i dlaczego warto go zminimalizować?

    Ruch bezpośredni – czym jest i dlaczego warto go zminimalizować?

    Czym jest ruch bezpośredni? Jakie korzyści przynosi znajomość źródła odwiedzających? Odpowiedzi znajdziesz w naszym nowym artykule!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.