Prężnie rozwijający się świat marketingu cyfrowego zakłada integrację zagadnień, które wcześniej nie miały ze sobą wiele wspólnego. Dziś cele SEO i PR-u tworzą jedność. Ich połączenie stanowi fundament dla pozytywnego odbioru wizerunku firmy działającej w przestrzeni Internetu.
Zacznijmy jednak od początku…
Związek SEO z PR-em najlepiej przedstawić za pomocą…równania.
Proces optymalizacji witryny zakładający uzyskanie jak najlepszej pozycji w rankingu wyszukiwania + działania na rzecz zachowania dobrego wizerunku i relacji z otoczeniem = sprawowanie kontroli nad zachowaniem dobrej reputacji strony w wyszukiwarce.
Zarządzanie renomą jest możliwe, dzięki popularyzowaniu korzystnych materiałów marki i odpowiedniej reakcji na te „niepożądane”.
Podążając matematycznym schematem, określmy punkt wspólny dla SEO PR-u. To proste zadanie. Tym, co łączy te dwa zagadnienia jest treść. Kreowanie zawartości nie jest czymś zaskakująco trudnym. Większe komplikacje pojawiają się podczas tworzenia wytycznych contentu. Te zasady zawierają znajomość zagadnień z zakresu kreowanego wizerunku w Internecie oraz mechanizmu działania Search Engine Optimization (tj. SEO). Wskazane umiejętności to nie lada wyzwanie, dlatego warto pomyśleć nad zatrudnieniem eksperta.
Zyskuje na tym SEO! Użytkownicy sieci internetowej, zamieszczając odnośniki do zarządzanej przez Ciebie witryny, wpływają bezpośrednio na rozpoznawalność Twojej firmy. Linki mają dużą moc sprawczą. Pojawia się jednak różnica pomiędzy tymi, które dotyczą działań z zakresu PR-u oraz odnośników związanych z pozycjonowaniem strony.
Odnośniki dotyczące obszarów PR-u i SEO wyróżnia cel ich zamieszczania oraz upowszechniania. Linki z zakresu Public Relations tworzy się z uwzględnieniem czynników prowadzących do: zwiększenia ekspozycji strony oraz wizualnego, merytorycznego dopasowania do wizerunku marki.
W budowie linków optymalizacji strony działania skoncentrowane są na pojawieniu się w rankingu fraz kluczowych za pośrednictwem: tekstu zakotwiczenia, wyboru odpowiedniej lokalizacji linku oraz jego maksymalnego dostosowania się do kontekstu treści.
Przedstawiliśmy autonomiczność w strategii odnośników Public Relations oraz SEO. Teraz czas na wskazanie ich komplementarności w działaniu.
Najlepiej zrozumiesz to na podstawie przykładu. Wyobraź sobie następująca sytuację. Decydujesz się otworzyć restaurację. Członkowie zespołu odpowiedzialnego za działania z zakresu PR-u rozpoczynają kampanię informującą o tym wydarzeniu w popularnych serwisach społecznościowych. Zespół kontaktuje się także z lokalnymi mediami, znanymi wśród mieszkańców Twojego miasta. Artykuł dotyczący otwarcia nowego miejsca zostaje opublikowany na stronie internetowej regionalnego wydawnictwa. Z perspektywy SEO witrynę postrzega się jako wpływową, a algorytm Google dokonuje pożądanego pozycjonowania, dzięki wykorzystaniu lokalizacji użytkownika.
Linki zamieszczone w kanałach społecznościowych i na lokalnych portalach pozytywnie wpływają na widoczność Twojej firmy. W konsekwencji doprowadzają do zwiększenia jej ekspozycji w rankingach wyszukiwania.
Jeżeli kiedykolwiek znajdziesz się w sytuacji kryzysowej, a Internet zaleje szereg negatywnych informacji o Twojej firmie, nie zastanawiaj się i działaj. Pomocną dłoń wyciągnie w Twoją stronę SEO PR. Zorganizuj kampanię w sieci internetowej i wystosuj komunikaty, które zniwelują negatywne opinie o prowadzonej przez Ciebie działalności. Zamiarem jest zminimalizowanie contentu przedstawiającego przedsiębiorstwo w „niekorzystnym świetle”.
SEO PR ma przede wszystkim pomagać w promowaniu Twojej oferty oraz pozyskiwaniu lojalnych klientów. Podjęcie odpowiednich kroków umożliwi Ci uzyskanie cennych, bezpiecznych, a przede wszystkim bezpłatnych linków. To powód, dla którego nie możesz zapominać o wysokiej jakości treści. W procesie kreacyjnym zastanów się, jakie rodzaje komunikatów prasowych czy artykułów są najatrakcyjniejsze i są w stanie zapewnić pokaźną liczbę linków zwrotnych.
Pożądane działania PR SEO to takie, które są wdrażane w zgodzie z bieżącymi wytycznymi Google. Ważne jest jednak, aby zachować naturalność w realizowaniu strategii kreowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.
Niezbędnym staje się opracowanie analizy użyteczności strony (audytu UX). Zastanów się nad planem kształtowanych i rozpowszechnianych treści w witrynie internetowej. Strategia SEO PR staje się Twoim podręcznikowym „must have”, a wraz z nią określenie grupy docelowej, tematyki contentu, fraz kluczowych, zadań oraz instrumentów rozprzestrzeniania i promocji tworzonych treści. Nie pomijaj uwzględnienia dbałości o strukturę, która powinna zachęcać użytkownika do interakcji z powstałym komunikatem.
Monitoruj rezultaty (bądź ich brak) strategii PR SEO. To ważne zadanie, zwłaszcza w kontekście pojawiających się trendów, które są niezwykle wartościowe. Jeżeli dysponujesz wiedzą, co jest „na czasie”, jesteś w stanie wykorzystać informacje o nowościach w popularyzacji brandu bądź oferty. Dobrym kompanem w śledzeniu innowacji okazuje się zestaw narzędzi Google Trends.
Skoncentruj się na budowaniu atrakcyjnych komunikatów wpisujących się w nowości rynkowe. Nie zapominaj o merytoryce oraz sposobach na pozyskanie uwagi potencjalnego klienta.
Wspomnieliśmy o korzyści z SEO, która osiągana jest, dzięki najlepszym praktykom rozwijania relacji i dbałości o wizerunek. Zastanówmy się jednak nad profitami dla PR-u. Pozyskanie linków zwrotnych dla Twojej strony sprawi, że wyszukiwania Twojej witryny wespną się na wyższy level w rankingu Google. Kiedy użytkownicy, szukając firmy w otchłani Internetu, spostrzegą, że znajduje się na samej górze listy wyszukiwania, docenią jej wartość. Założą, że odznacza się ona dużym autorytetem wśród konkurencji.
Działania SEO PR przyniosą wyczekiwane rezultaty tylko wtedy, gdy będziesz dysponować i korzystać z obecnych na rynku narzędzi. Proponujemy, abyś sięgnął po aplikacje, które pomogą Ci w analizie fraz kluczowych oraz umożliwią monitorowanie sieci internetowej. Znakomitym wyborem będą platformy przeznaczone do upowszechniania treści oraz promocji w Google Ads. Nieoceniona może okazać się współpraca z influencerami, którzy są niezwykle wypływowi.
Zachowanie spójności w strategii SEO i PR-u zapewni Twojemu przedsiębiorstwu sukces. To jednak trudna, czasochłonna praca, ale przynosi rezultaty w postaci korzystnego postrzegania Twojej firmy w sieci, większej ekspozycji w wyszukiwarce czy zintensyfikowanej sprzedaży.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.