DARMOWY AUDYT SEO

SEO vs SEM – czym się różnią oraz co wybrać?

6 min czytania
SEO vs SEM – czym się różnią oraz co wybrać?
Kategoria Pozycjonowanie

Każdy, kto zna świat digital marketingu, z pewnością natknął się kiedyś na terminy SEO i SEM. Niestety, podobnie jak wiele innych internetowych haseł, pojęcia te są stale mylone. Warto więc poświęcić chwilę na dokładną analizę podanych obszarów, gdyż przynieść to może wiele korzyści w postaci maksymalnego wykorzystania potencjału marketingu online.

Spis treści:

Czym jest SEO?

SEO to skrót od Search Engine Optimization. Celem tej strategii jest zwiększenie na stronie internetowej ruchu pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania Google.

Organiczny ruch to taki, który jest generowany bez reklam lub innych płatnych mediów. W związku z tym jest to ruch, za który nie musisz bezpośrednio płacić.

W zakres SEO wchodzi wiele zaawansowanych technik optymalizacyjnych, których celem jest usprawnienie procesu indeksowania przez boty wyszukiwarek oraz poprawa wrażeń użytkowników korzystających z danej witryny. SEO może odnosić się do elementów on-site, takich jak wewnętrzne struktury linków i gęstość słów kluczowych, a także czynników poza stroną, takich jak liczba linków zwrotnych czy działalność w mediach społecznościowych.

Sprawdź: Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?

Czym jest SEM?

SEM to termin określający marketing w wyszukiwarkach. Mowa tu o promocji strony internetowej i poprawie jej rankingu w wyszukiwarce poprzez płatne reklamy.

SEM często jest nazywane również reklamą PPC (Pay Per Click), gdzie pozycja w SERP kupowana jest za pośrednictwem programów marketingowych, takich jak Google Ads.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak dokładnie działają SEO i SEM?

Pewnie wciąż nie masz dokładnego wyobrażenia o tym, jak działają oba te procesy i jakie są ich różnice. Spróbujmy więc rozłożyć ich zastosowanie na czynniki pierwsze, abyś mógł dokładnie zrozumieć, co dzieje się na zapleczu procesu pozycjonowania Twojej strony.

Funkcje SEO

Proces ten dąży do uzyskania zwiększonego ruchu organicznego w naturalny sposób, za który nie będziesz musiał bezpośrednio płacić. Dzięki technikom, jakie oferuje SEO, będziesz w stanie ulepszyć swoją witrynę i sprawić, że stanie się ona wartościowa z punktu widzenia wyszukiwarek. Jeśli Google dostrzeże wartość Twoich treści, z pewnością je doceni, a Ty zanotujesz zwiększony ruch na swojej stronie.

Rodzaje SEO

  1. On-site SEO – obejmuje działania optymalizacyjne wewnątrz Twojej strony internetowej. Zalicza się do nich poprawę treści, metatagów czy też szybkości i funkcjonalności strony oraz jakości linków wewnętrznych.
  2. Off-site SEO – to wszelkie działania obejmujące poprawę czynników zewnętrznych. Mogą to być linki zwrotne i cytaty spoza Twojej strony, ale też budowanie zaangażowania odbiorców i autorytetu Twojej marki w Internecie.

Algorytmy wyszukiwarek stale ulegają zmianom. Dzieje się tak z racji tego, że Google nieustannie wprowadza aktualizacje, więc jeśli chcesz odpowiednio optymalizować treści pod kątem wyszukiwarek, musisz na bieżąco uzupełniać swoją wiedzę na ten temat.

SEO to doskonała strategia dla każdego właściciela strony internetowej, gdyż pozwala osiągnąć to, na czym mu najbardziej zależy – zyskać nowych odbiorców. Odpowiednio zoptymalizowane treści przyciągną do Ciebie użytkowników, którzy z pewnością zechcą zostać z Tobą na dłużej.

Jak działa SEM?

Obecnie strategie SEM odnoszą się przede wszystkim do usług pay-per-click i innych płatnych działań reklamowych.

Istnieje wiele płatnych platform reklamowych, np. Google Ads. Yahoo i Bing także posiadają swoje obszary udostępniania reklam PPC. Każdy z nich może być z sukcesem wykorzystywany do promowania firmy w sieci, a prawidłowo zastosowana strategia SEM może Cię doprowadzić do szerszego grona odbiorców, czego skutkiem będzie zwiększona sprzedaż i sukces firmy.

Część działań SEM obejmuje:

  • tworzenie reklam,
  • doskonalenie ich funkcji,
  • optymalizację tekstu,
  • dobieranie odpowiednich słów kluczowych.

Wszystkie te procesy pozwolą Ci dotrzeć do użytkowników realnie zainteresowanych zakupem Twoich produktów lub usług.

Sprawdź: CPC a CPM – różnice

Zalety SEM

Oto najważniejsze zalety SEM:

  • łatwy dostęp do klientów,
  • kierowanie geograficzne (umożliwia udostępnianie ofert w określonych lokalizacjach, co przekłada się z reguły na wyższy zwrot z inwestycji),
  • płatność tylko po kliknięciu reklamy (ponosisz koszty reklamy tylko wtedy, gdy potencjalny klient wchodzi z nią w interakcję),
  • mierzenie skuteczność kampanii – (rozbudowana sekcja analityczna, dzięki której możesz łatwo analizować i kontrolować swoje działania).

Zalety SEO

Jeśli chodzi o atuty SEO, są to:

  • długoterminowe korzyści (umiejętnie przeprowadzone SEO zapewnia wiele korzyści, dzięki którym marka ma możliwość nieustannego rozwoju),
  • brak dodatkowych kosztów (wdrożenie procesu nie wiąże się z reguły z żadnymi kosztami, więc nie musisz martwić się o zbytnie nadwyrężanie swojego budżetu).
Sprawdź: Czym charakteryzuje się strategia SEM?

SEO vs. SEM – co wybrać?

Już znasz podstawowe funkcje oraz zalety SEO i SEM. Z pewnością w Twojej głowie rodzi się pytanie: co wybrać? Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Oba te procesy mają zarówno plusy, jak i minusy, a ich wybór powinien zależeć przede wszystkim od tego, co chcesz dzięki nim osiągnąć.

SEO będzie idealnym wyborem, jeśli chcesz zbudować trwały ruch na swojej stronie i nie wydać na to fortuny. Jest to strategia długoterminowa, a stale ulepszana, będzie przynosić Ci efekty przez naprawdę długi czas. Wadą tego systemu jest jednak to, że na wyniki jego działań będziesz musiał poczekać. Cierpliwość odgrywa tu kluczową rolę.

Z kolei SEM to doskonałe rozwiązanie, jeśli chcesz uzyskać natychmiastowe efekty. Płatne reklamy mogą przynieść Ci wiele dobrego, jeśli dostosujesz je do aktualnych upodobań użytkowników. Odpowiednio przygotowana reklama PPC może pozwolić Ci na osiąganie świetnych rezultatów, a Twoja inwestycja w SEM z pewnością zwróci się w miarę upływu czasu działania tego procesu.

Zasadniczą różnicą jest natomiast to, że w przeciwieństwie do SEO, zauważysz tylko efekty, za które zapłacisz. Jeśli przestaniesz inwestować w tę sprawę, owoce jej działań znikną.

Przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru SEO lub SEM musisz wziąć pod uwagę swoje konkretne cele.

A może… SEO i SEM?

Sukces Twojej marki jest w Twoich rękach i zależy od Twoich wyborów. Jeśli naprawdę nie wiesz, na którą opcję się zdecydować, najlepszym postanowieniem będzie SEO, gdyż jego wyniki będą długoterminowe. Korzystne będzie także spróbowanie obu tych strategii jednocześnie. Warto w tej kwestii skorzystać z pomocy agencji SEO.

W przypadku korzystania zarówno z SEO, jak i SEM, najważniejsze jest odpowiednie dostosowanie strategii do aktualnych potrzeb firmy oraz manewrowanie nią w miarę upływu czasu. Analiza słów kluczowych i odpowiednie kopiowanie reklam mogą okazać się szczególnie istotne, gdyż pomogą Ci dotrzeć do odbiorców, którzy będą faktycznie zainteresowani Twoją marką.

Obie te techniki mają różne cele, a stosowane jednocześnie w żaden sposób nie zakłócają swoich procesów. Co więcej, odpowiednie praktyki SEO mogą znacznie obniżyć koszty wdrażania SEM, a dobrze zaprojektowane kampanie SEM – uskutecznić optymalizację pod kątem wyszukiwarek i skierować użytkowników do witryny zawierającej wartościowe treści.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 6

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Wszystko, co musisz wiedzieć o narzędziu Moz
Wszystko, co musisz wiedzieć o narzędziu Moz
Chcąc uzyskać najlepsze wyniki, warto korzystać z różnych narzędzi. Moz Page Rank wpłynie na poprawę pozycjonowania Twojej strony. Czytaj dalej - to ważne!
Czy URL grafiki ma wpływ na SEO?
Czy URL grafiki ma wpływ na SEO?
Niezależnie od tematyki strony internetowe są wyposażone w unikatowe adresy URL. Nie tylko one są hojnie nimi obdarzone, lecz także zamieszczane grafiki.
Co oznacza kod 404 na Twojej stronie internetowej?
Co oznacza kod 404 na Twojej stronie internetowej?
Błąd 404 i jak go znaleźć, czyli wszystko o popularnym błędzie, jego rozwiązywaniu, a także… potencjale marketingowym. Będzie ciekawie, zapraszamy!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę