SEO vs. SEM – czym różnią się te strategie?

SEO vs. SEM – czym różnią się te strategie?

Kindel Media/pexels.com

Każdy, kto zna świat digital marketingu, z pewnością natknął się kiedyś na terminy SEO i SEM. Niestety, podobnie jak wiele innych internetowych haseł, pojęcia te są stale mylone. Warto więc poświęcić chwilę na dokładną analizę podanych obszarów, gdyż przynieść to może wiele korzyści w postaci maksymalnego wykorzystania potencjału marketingu online.

Czym jest SEO?

SEO to skrót od Search Engine Optimization. Celem tej strategii jest zwiększenie na stronie internetowej ruchu pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania Google.

Organiczny ruch to taki, który jest generowany bez reklam lub innych płatnych mediów. W związku z tym jest to ruch, za który nie musisz bezpośrednio płacić.

W zakres SEO wchodzi wiele zaawansowanych technik optymalizacyjnych, których celem jest usprawnienie procesu indeksowania przez boty wyszukiwarek oraz poprawa wrażeń użytkowników korzystających z danej witryny. SEO może odnosić się do elementów on-site, takich jak wewnętrzne struktury linków i gęstość słów kluczowych, a także czynników poza stroną, takich jak liczba linków zwrotnych czy działalność w mediach społecznościowych.

Sprawdź: Czym charakteryzuje się strategia SEM?

Czym jest SEM?

SEM to termin określający marketing w wyszukiwarkach. Mowa tu o promocji strony internetowej i poprawie jej rankingu w wyszukiwarce poprzez płatne reklamy.

SEM często jest nazywane również reklamą PPC (Pay Per Click), gdzie pozycja w SERP kupowana jest za pośrednictwem programów marketingowych, takich jak Google Ads.

W porównaniu SEM i SEO jedną z najistotniejszych różnic jest sposób, w jaki mierzymy skuteczność obu tych strategii. W związku z tym, iż SEM jest techniką płatną, jej wyniki można łatwo zmierzyć za pomocą różnych wskaźników, takich jak CTR (współczynnik klikalności), liczba wyświetleń i konwersji. Bezproblemowa jest również analiza wskaźnika ROI z kampanii płatnych wyników wyszukiwania, czego nie można powiedzieć o ROI dla SEO, który jest znacznie trudniejszy do wyznaczania.

Trzeba zaznaczyć, że istnieje wiele różnych elementów strategii SEO. Śledzenie dokładnego zwrotu z inwestycji nierzadko opiera się więc na szacowaniu poszczególnych wartości osiągniętych celów. W ramach SEO wyzwaniem okazać się więc może mierzenie świadomości marki czy popularności w sieci. SEO może czasami wydawać się zatem bardziej kwestią jakościową niż ilościową.

Źródło: cottonbro/pexels.com

Niemniej jednak określenie zwrotu z inwestycji jest ważne, jeśli zależy Ci na optymalizacji budżetu marketingowego. Niezbędne jest wówczas również zrozumienie SEO i SEM, których umiejętne połączenie może zapewnić wyniki, jakich nie zagwarantuje żadna inna strategia promocyjna.

Różnica między SEO a SEM

Aby maksymalnie wykorzystać potencjał swojej strategii marketingowej, kluczowe jest poznanie różnic między SEO a SEM.

Powszechnie uważa się, że umiejętne połączenie SEO i SEM jest najlepszym sposobem na osiągnięcie pożądanych wyników online. Niestety wielu webmasterów doszukuje się pewnej rywalizacji między tymi strategiami, wymieniając wady i zalety obu z nich. W rzeczywistości obie te techniki mają różne cele, a stosowane jednocześnie w żaden sposób nie zakłócają swoich procesów. Co więcej, odpowiednie praktyki SEO mogą znacznie obniżyć koszty wdrażania SEM, a dobrze zaprojektowane kampanię SEM są w stanie znacząco uskutecznić optymalizację pod kątem wyszukiwarek i skierować użytkowników do witryny zawierającej wartościowe treści.

Mimo iż istotna jest znajomość różnic między SEO i SEM, równie ważne jest poznanie ich podobieństw. Dzięki temu możliwe jest opracowanie skutecznej strategii marketingowej, pozyskanie ruchu w witrynie i osiągnięcie pożądanych wyników sprzedażowych.

Sprawdź: CPC a CPM – różnice

Zalety SEM

SEM to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych online. Oto niektóre korzyści płynące z umiejętnie wdrożonej strategii reklamowej w wyszukiwarkach:

  • Łatwy dostęp do klientów – jedną z największych zalet SEM jest to, że strategia ta przynosi natychmiastowe efekty;
  • Kierowanie geograficzne – jest to bardzo przydatna funkcja dostępna w przypadku reklam PPC. Umożliwia ona bowiem udostępnianie ofert w określonych lokalizacjach, co przekłada się z reguły na wyższy zwrot z inwestycji.
  • Płatność tylko po kliknięciu reklamy – inną cenną cechą PPC jest to, że ponosisz koszty reklamy tylko wtedy, gdy potencjalny klient wchodzi z nią w interakcję. Oznacza to znacznie mniejsze wydatki związane z kampanią promocyjną.
  • Mierzenie skuteczność kampanii – Google Ads i inne płatne platformy medialne oferują bardzo rozbudowaną sekcję analityczną, dzięki której możesz łatwo analizować i kontrolować swoje działania.

Zalety SEO

Istotną różnicą między korzyściami wynikającymi z wyżej wymienionych strategii jest czas oczekiwania na pierwsze efekty. Podczas gdy SEM gwarantuje szybkie wyniki, na rezultaty SEO trzeba trochę poczekać.

Trzeba jednak zaznaczyć, że podczas gdy SEM oferuje jednorazowy zwrot z inwestycji, umiejętnie przeprowadzone SEO zapewni długoterminowe korzyści, dzięki którym marka uzyska możliwość nieustannego rozwoju.

Inną ważną zaletą SEO jest to, że jego wdrożenie nie wiąże się z reguły z żadnymi kosztami. Jeśli więc nie chcesz zatrudniać zespołu profesjonalnych pozycjonerów i wolisz samodzielnie optymalizować swoje treści, nie musisz martwić się o zbytnie nadwyrężanie swojego budżetu.

Niemniej jednak warto podkreślić, że najlepszym wyborem w większości sytuacji okazuje się jednoczesne wykorzystanie obu tych strategii. Płatne kampanie marketingowe w połączeniu z wartościową treścią w witrynie to bowiem najlepszy sposób na przyciągnięcie nowych klientów i uzyskanie miana lidera w swojej branży.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy recenzje w Google wpływają na pozycjonowanie strony?

    Czy recenzje w Google wpływają na pozycjonowanie strony?

    Pozytywnie opinie o firmie to niewątpliwy atut w budowaniu świadomości marki w Internecie. O tym, jak wpływają na pozycję w rankingu SEO, dowiesz się z naszego artykułu.
    W jaki sposób Google indeksuje strony internetowe?

    W jaki sposób Google indeksuje strony internetowe?

    Mało osób wie, że Google musi indeksować strony internetowe, aby pokazać je innym użytkownikom. Wiesz, w jaki sposób to robi? Sprawdźmy.
    Optymalizacja SEO. Jak poprawić prędkość swojej witryny internetowej?

    Optymalizacja SEO. Jak poprawić prędkość swojej witryny internetowej?

    Czym jest szybkość ładowania strony i jakie ma znaczenie dla Google? Wskaźniki Core Web Vitals i Mobile Speed Score jako podstawy optymalizacji SEO.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę