Każdy, kto zna świat digital marketingu, z pewnością natknął się kiedyś na terminy SEO i SEM. Niestety, podobnie jak wiele innych internetowych haseł, pojęcia te są stale mylone. Warto więc poświęcić chwilę na dokładną analizę podanych obszarów, gdyż przynieść to może wiele korzyści w postaci maksymalnego wykorzystania potencjału marketingu online.
SEO to skrót od Search Engine Optimization. Celem tej strategii jest zwiększenie na stronie internetowej ruchu pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania Google.
Organiczny ruch to taki, który jest generowany bez reklam lub innych płatnych mediów. W związku z tym jest to ruch, za który nie musisz bezpośrednio płacić.
W zakres SEO wchodzi wiele zaawansowanych technik optymalizacyjnych, których celem jest usprawnienie procesu indeksowania przez boty wyszukiwarek oraz poprawa wrażeń użytkowników korzystających z danej witryny. SEO może odnosić się do elementów on-site, takich jak wewnętrzne struktury linków i gęstość słów kluczowych, a także czynników poza stroną, takich jak liczba linków zwrotnych czy działalność w mediach społecznościowych.
SEM to termin określający marketing w wyszukiwarkach. Mowa tu o promocji strony internetowej i poprawie jej rankingu w wyszukiwarce poprzez płatne reklamy.
SEM często jest nazywane również reklamą PPC (Pay Per Click), gdzie pozycja w SERP kupowana jest za pośrednictwem programów marketingowych, takich jak Google Ads.
Pewnie wciąż nie masz dokładnego wyobrażenia o tym, jak działają oba te procesy i jakie są ich różnice. Spróbujmy więc rozłożyć ich zastosowanie na czynniki pierwsze, abyś mógł dokładnie zrozumieć, co dzieje się na zapleczu procesu pozycjonowania Twojej strony.
Proces ten dąży do uzyskania zwiększonego ruchu organicznego w naturalny sposób, za który nie będziesz musiał bezpośrednio płacić. Dzięki technikom, jakie oferuje SEO, będziesz w stanie ulepszyć swoją witrynę i sprawić, że stanie się ona wartościowa z punktu widzenia wyszukiwarek. Jeśli Google dostrzeże wartość Twoich treści, z pewnością je doceni, a Ty zanotujesz zwiększony ruch na swojej stronie.
Algorytmy wyszukiwarek stale ulegają zmianom. Dzieje się tak z racji tego, że Google nieustannie wprowadza aktualizacje, więc jeśli chcesz odpowiednio optymalizować treści pod kątem wyszukiwarek, musisz na bieżąco uzupełniać swoją wiedzę na ten temat.
SEO to doskonała strategia dla każdego właściciela strony internetowej, gdyż pozwala osiągnąć to, na czym mu najbardziej zależy – zyskać nowych odbiorców. Odpowiednio zoptymalizowane treści przyciągną do Ciebie użytkowników, którzy z pewnością zechcą zostać z Tobą na dłużej.
Obecnie strategie SEM odnoszą się przede wszystkim do usług pay-per-click i innych płatnych działań reklamowych.
Istnieje wiele płatnych platform reklamowych, np. Google Ads. Yahoo i Bing także posiadają swoje obszary udostępniania reklam PPC. Każdy z nich może być z sukcesem wykorzystywany do promowania firmy w sieci, a prawidłowo zastosowana strategia SEM może Cię doprowadzić do szerszego grona odbiorców, czego skutkiem będzie zwiększona sprzedaż i sukces firmy.
Część działań SEM obejmuje:
Wszystkie te procesy pozwolą Ci dotrzeć do użytkowników realnie zainteresowanych zakupem Twoich produktów lub usług.
Oto najważniejsze zalety SEM:
Jeśli chodzi o atuty SEO, są to:
Już znasz podstawowe funkcje oraz zalety SEO i SEM. Z pewnością w Twojej głowie rodzi się pytanie: co wybrać? Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Oba te procesy mają zarówno plusy, jak i minusy, a ich wybór powinien zależeć przede wszystkim od tego, co chcesz dzięki nim osiągnąć.
SEO będzie idealnym wyborem, jeśli chcesz zbudować trwały ruch na swojej stronie i nie wydać na to fortuny. Jest to strategia długoterminowa, a stale ulepszana, będzie przynosić Ci efekty przez naprawdę długi czas. Wadą tego systemu jest jednak to, że na wyniki jego działań będziesz musiał poczekać. Cierpliwość odgrywa tu kluczową rolę.
Z kolei SEM to doskonałe rozwiązanie, jeśli chcesz uzyskać natychmiastowe efekty. Płatne reklamy mogą przynieść Ci wiele dobrego, jeśli dostosujesz je do aktualnych upodobań użytkowników. Odpowiednio przygotowana reklama PPC może pozwolić Ci na osiąganie świetnych rezultatów, a Twoja inwestycja w SEM z pewnością zwróci się w miarę upływu czasu działania tego procesu.
Zasadniczą różnicą jest natomiast to, że w przeciwieństwie do SEO, zauważysz tylko efekty, za które zapłacisz. Jeśli przestaniesz inwestować w tę sprawę, owoce jej działań znikną.
Przy podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru SEO lub SEM musisz wziąć pod uwagę swoje konkretne cele.
Sukces Twojej marki jest w Twoich rękach i zależy od Twoich wyborów. Jeśli naprawdę nie wiesz, na którą opcję się zdecydować, najlepszym postanowieniem będzie SEO, gdyż jego wyniki będą długoterminowe. Korzystne będzie także spróbowanie obu tych strategii jednocześnie. Warto w tej kwestii skorzystać z pomocy agencji SEO.
W przypadku korzystania zarówno z SEO, jak i SEM, najważniejsze jest odpowiednie dostosowanie strategii do aktualnych potrzeb firmy oraz manewrowanie nią w miarę upływu czasu. Analiza słów kluczowych i odpowiednie kopiowanie reklam mogą okazać się szczególnie istotne, gdyż pomogą Ci dotrzeć do odbiorców, którzy będą faktycznie zainteresowani Twoją marką.
Obie te techniki mają różne cele, a stosowane jednocześnie w żaden sposób nie zakłócają swoich procesów. Co więcej, odpowiednie praktyki SEO mogą znacznie obniżyć koszty wdrażania SEM, a dobrze zaprojektowane kampanie SEM – uskutecznić optymalizację pod kątem wyszukiwarek i skierować użytkowników do witryny zawierającej wartościowe treści.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.