Dlaczego Twój sklep potrzebuje pozycjonowania właśnie teraz?

Potrzebujesz ok. 7 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Grupa iCEA

Pierwsza Agencja SEO360 działająca na rynku od 2007 roku. Firma ma status Partnera Google oraz jest zdobywcą drugiego miejsca w kategorii agencji SEO/SEM w konkursie Dream Team. Dzięki zespołowi na... Więcej

26 marca 2020

Sklepów internetowych w Polsce stale przybywa. Jest to fakt, który potwierdzi każdy przedsiębiorca z branży e-commerce. Konkurencja rośnie, a co za tym idzie, coraz trudniej dotrzeć do potencjalnych odbiorców. W wynikach wyszukiwania w Google robi się gęsto i niestety bez odpowiednich działań z zakresu marketingu internetowego – Twój sklep internetowy może łatwo zniknąć wśród wielu innych pozycji z tej samej branży. Teraz ze względu na ograniczenia w możliwości dokonywania zakupów stacjonarnie, jest to szczególnie ważne. 

Nie wystarczy być w internecie, najważniejsza jest dobra widoczność

Współcześni przedsiębiorcy wiedzą, że powiedzenie jeśli nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz, ma w sobie sporo prawdy. Dlatego też praktycznie każda nowoczesna firma posiada swoją stronę internetową. Coraz częściej można spotkać się także z działaniami podejmowanymi w mediach społecznościowych, na przykład poprzez zakładanie fanpageu firmowego na Facebooku. Nadal jednak wielu przedsiębiorców ucieka przed działaniami z zakresu pozycjonowania, uważając je za zbędne w ich przypadku. Niestety podejście to jest błędne, ponieważ sama obecność w internecie to dzisiaj stanowczo za mało. Najważniejsza jest naprawdę dobra widoczność Twojej strony. Jak łatwo się domyślić, aspekt ten jest szczególnie istotny w przypadku prowadzenia sklepu internetowego, a w obecnym, trudnym dla biznesu czasie, jego wartość dodatkowo wzrasta. 

Działania z zakresu pozycjonowania to efektywny sposób na poprawienie pozycji w wynikach wyszukiwarki. Dzięki skutecznie wdrożonej strategii SEO zarówno w działaniach on-page, jak i off-page, strona firmowa lub sklep internetowy powinien stopniowo piąć się w górę, aż do uzyskania pozycji lidera w swojej branży, na określone słowa kluczowe. W praktyce oznacza to, że zacznie się ona pojawiać na pierwszym miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania w Google na wybrane frazy wpisywane w pasek wyszukiwarki. Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ jeśli to nie Twój sklep online znajdzie się na pierwszej pozycji, to pojawi się tam domena sprzedażowa Twojej konkurencji. I to z ich ofertą potencjalni klienci zapoznają się na początku i najprawdopodobniej to tam zrobią zakupy, zamiast dotrzeć do Ciebie. Szczególnie że rywalizacja na rynku e-commerce jest coraz większa, co spowodowane jest dynamicznym rozwojem i wzrostem liczby sklepów internetowych. Dodatkowo online sprzedają nie tylko przedsiębiorcy działający internetowo, ale też sieci stacjonarne. 

Aby uzmysłowić sobie, jak ważną kwestią jest skuteczne wypozycjonowanie strony WWW, warto przyjrzeć się statystykom:

  • 86,7% gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do Internetu według raportu GUS z 2019 roku,
  • zgodnie z tym samym raportem GUS aż 2 na 3 Polaków regularnie korzysta z dostępu do Internetu,
  • według statystyk Google w 2019 roku z wyszukiwarki korzystało prawie 94% wszystkich polskich internautów,
  • zgodnie z informacjami podawanymi przez serwis HubSpot aż 75% użytkowników Google sprawdza tylko wyniki wyszukiwania znajdujące się na pierwszej stronie,
  • zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska, aż 62% polskich internautów robi zakupy online.

Oznacza to, że jeśli Twój sklep znajdzie się na drugiej stronie, nawet na jej pierwszym miejscu, to większość użytkowników wyszukiwarki Google po prostu do niego nie dotrze. Problem ten rozwiązać może inwestycja w skuteczne pozycjonowanie strony internetowej na wybrane frazy kluczowe. Nawet ostatnia pozycja na pierwszej stronie wyników wyszukiwania będzie lepsza niż pierwsza na stronie trzeciej, czwartej lub jeszcze dalszej. Choć oczywiście najlepsza i najbardziej pożądana jest obecność witryny w TOP3, bo to te sklepy mogą pochwalić się największym ruchem i najwyższą konwersją. I chociaż obecnie, ze względu na panującą pandemię, zainteresowanie zakupami online wzrasta, to nawyki klientów wcale nie ulegają diametralnej zmianie. 

Dlaczego teraz szczególnie warto skorzystać z profesjonalnego pozycjonowania? 

Obecna sytuacja w kraju i na świecie nie sprzyja rozwijaniu i utrzymaniu firmy. Wprowadzane są nowe zalecenia, które znacznie ograniczają możliwość zrobienia swobodnych zakupów innych niż te pierwszej potrzeby. Wiele sklepów stacjonarnych jest zamkniętych, wszystkie galerie handlowe również. Z tego względu znacznie wzrasta zainteresowanie zakupami online w sklepach internetowych. W tych trudnych czasach warto wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy poszukują wygodnego dostępu do produktów, których nie mają obecnie szansy zakupić stacjonarnie i nie tylko. Wygoda zakupów online jest doceniana w czasach pandemii w praktycznie każdej branży, również w przypadku zakupów spożywczych czy leków. 

Konieczność zamknięcia sklepu stacjonarnego na kolejne tygodnie nie musi oznaczać kryzysu finansowego przedsiębiorstwa. Właściciele firm doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego też branża e-commerce przeżywa obecnie prawdziwy rozkwit. Ma to swoje plusy oraz minusy. Z jednej strony jest to możliwość dostarczenia potencjalnym klientom produktów, które ich interesują w sposób bardzo wygodny i bezpieczny dla ich zdrowia oraz zgodny z zaleceniami rządu. Z drugiej jednak strony, branża e-commerce wypełnia się coraz bardziej sklepami, które przenoszą swój biznes do internetu i starają się dotrzeć do swojej grupy docelowej online. Zwiększa to konkurencję i sprawia, że walka o klienta jest coraz trudniejsza.

Rozpoczęcie sprzedaży internetowej wydaje się jedynym słusznym rozwiązaniem, które pozwoli utrzymać przychody ze sprzedaży na zadowalającym poziomie w czasie pandemii COVID-19. Jednak jeśli ma mieć to faktycznie sens, trzeba zadbać o odpowiednie pozycjonowanie domeny sprzedażowej. Bez tego zginie ona wśród innych sklepów i sprzedaż nie będzie satysfakcjonująca. Pozycjonowanie dla e-commerce jest obecnie niezwykle ważnym narzędziem, które pozwoli na skuteczne dotarcie do szerszego niż dotychczas grona potencjalnych klientów – ponieważ grupa osób zainteresowanych zakupami online jest obecnie znacznie większa. Jest to możliwość utrzymania zysków na zadowalającym poziomie teraz, w trudnym dla przedsiębiorstw czasie, ale nie tylko. To także okazja do zbudowania trwałych relacji z odbiorcami, którzy będą mieli szansę przekonać się do zakupów online i korzystać z nich również w przyszłości. 

Organiczne są lepsze niż nieorganiczne, czyli dlaczego kampanie Google Ads to za mało

Zdarza się, że właściciele sklepów internetowych, chcąc jak najszybciej pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania w Google, decydują się na inwestycję w kampanie Google Ads. Jest to rozsądny krok, ponieważ dobrze zoptymalizowane działania marketingowe w tym zakresie przynoszą natychmiastowe rezultaty – sklep od razu pojawia się wysoko na pierwszej stronie. Obok linku pojawia się napis reklama, który informuje użytkowników, że są to wyniki nieorganiczne, czyli linki sponsorowane. Kampania Google Ads jest więc dobrym zagraniem marketingowym, jednak nie należy absolutnie utożsamiać jej z działaniami SEO, które oddziałuje na wyniki organiczne i niestety pozycji w tym przypadku nie da się tak po prostu kupić. 

Skuteczne pozycjonowanie jest czasochłonne. Jest to fakt, któremu żaden specjalista SEO nie zaprzeczy. Wdrażanie optymalizacji na stronę, tworzenie treści na poszczególne podstrony, pisanie wartościowych i unikalnych opisów produktów oraz kategorii, poprawianie błędów w budowie witryny, dodawanie atrybutów, budowanie zaplecza linkowego strony – to wszystko wymaga czasu, podobnie jak zaindeksowanie zmian w obrębie domeny przez roboty wyszukiwarki. Na wyniki pozycjonowania sklepu internetowego czy strony firmowej trzeba więc poczekać. Czasami wystarczy kilka tygodni, aby statystyki domeny zaczęły się poprawiać, jednak najczęściej warto odczekać kilka miesięcy, zanim zaczniesz wyciągać się wnioski, czy pozycjonowanie w Twoim przypadku rzeczywiście działa. Szczególnie w branży e-commerce, gdzie najczęściej konieczne jest wdrożenie naprawdę licznych zmian na domenie, z którymi roboty Google zapoznają się stopniowo. 

Pozycjonowanie oraz kampanie Google Ads to działania, które się nie pokrywają, ale też wzajemnie się nie wykluczają. Dobrym rozwiązaniem jest połączenie jednego i drugiego procesu w celu jak najszybszego dotarcia do szerokiego grona potencjalnych odbiorców oraz zwiększenia konwersji na stronie. Jest to rozsądne szczególnie teraz, gdy efekty potrzebne są na już. W okresie oczekiwania na rezultaty pozycjonowania sklepu WWW możesz doraźnie korzystać z zoptymalizowanych kampanii Google Ads. Musisz jednak brać pod uwagę, że płatne kampanie Google są na dłuższą metę bardzo kosztowne – szczególnie w bardzo konkurencyjnych i trudnych branżach. Na przykład reklama w wyszukiwarce Google sklepu z odzieżą damską, akcesoriami dla dzieci lub z innej popularnej branży, przy wybraniu najpopularniejszych fraz, będzie wiązała się z bardzo wysokim kosztem za kliknięcie porównaniu do mniej znanych dziedzin, np. sklepu z narzędziami do przemysłowego cięcia blachy. W przypadku pozycjonowania koszty związane z wykonywanymi pracami powinny być z kolei traktowane bardziej, jak inwestycja, która zwróci się w przyszłości z nawiązką.

Lepiej nie próbuj tego sam w domu – pozycjonowanie zostaw specjalistom

W internecie można znaleźć liczne poradniki, które pokazują, jakie pozycjonowanie jest łatwe i przekonują, że można wykonywać optymalizacje on-page oraz off-page samodzielnie. Niestety, w rzeczywistości nie jest aż tak różowo. Pozycjonowanie to trudne zadanie, które wymaga czasu, wiedzy i doświadczenia. Algorytmy Google nie są powszechnie znane, więc jeśli ktoś nie śledzi stale zmian wprowadzanych w wyszukiwarce, to może nawet nie wiedzieć, że działania, które były dobre kilka miesięcy temu – dziś działają na szkodę witryny, a nie na jej korzyść. Dlatego pozycjonowanie lepiej pozostawić w rękach specjalistów. Szczególnie że błędy SEO mogą skutkować nałożeniem na Twoją domenę filtrów, przez które zamiast być lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania, to stanie się ona kompletnie niewidzialna. 

Skuteczne pozycjonowanie, czy też działania SEO – bo wbrew pozorom te dwa terminy można stosować zamiennie – to obecnie jedno z najbardziej opłacalnych działań marketingowych. To inwestycja, która przy systematycznym działaniu na wielu frontach daje bardzo wymierne efekty w postaci zwiększenia ruchu w sklepie internetowym, wyższej konwersji, wyższych przychodach ze sprzedaży, a także zwiększeniu rozpoznawalności marki w branży. Nie jest więc to coś, co się opłaca robić samemu. Najczęściej samodzielne SEO wymaga albo zatrudnienia specjalisty ds. pozycjonowania i co najmniej jednego, wyspecjalizowanego copywritera na stałe do firmy, albo nie przynosi oczekiwanych efektów. I niestety żaden z tych scenariuszy nie jest dla przedsiębiorcy opłacalny.

Podejmowanie ryzyka w tej kwestii jest zupełnie zbędne. Szczególnie że profesjonalne agencje SEO często umożliwiają rozpoczęcie działań ze stosunkowo niskim budżetem, jak na branżę marketingową. Oczywiście z biegiem czasu nakłady warto zwiększać, aby pozycjonować stronę na większą liczbę fraz, stale rozbudowywać sklep i dopasowywać go do wymagań nie tylko wyszukiwarki, ale przede wszystkim potencjalnych klientów.  To są jednak kwestie, które należy indywidualnie ustalić z dedykowanym pozycjonerem. Pamiętaj, że konkurencja nie śpi, więc im dłużej zwlekasz z rozpoczęciem profesjonalnego pozycjonowania sklepu – tym bardziej zostajesz za nimi w tyle. W czasach, gdy sytuacja gospodarcza w kraju ze względu na pandemię ulega stopniowemu pogorszeniu, warto mieć to na uwadze w szczególności. 

Powiązane artykuły

Narzędzia e-commerce w czasie pandemii – edrone

COVID-19 rzucił wyzwanie każdej osobie niezależnie od obywatelstwa – od kilkudziesięciu lat nic bardziej nie wpłynęło na życie miliardów ludzi […]