Blog iCEA

Indeksacja, czyli pierwszy krok ku pozycjonowaniu

alt dla zdjęcia

Kiedy decydujesz się na założenie strony internetowej, gdy rozpoczynasz działalność w sieci lub stwierdzasz, że najwyższy czas rozpromować swoją firmę lub wejść w segment e-commerce, chcesz by odwiedzało ją jak najwięcej osób. Jak jednak doskonale wiemy, to prosta idea, którą trudno wcielić w życie, bowiem marketing szeptany czy działania w social media nie wystarczą do odniesienia sukcesu. Potrzebujesz dobrego pozycjonowania i wysokich pozycji w wyszukiwarce Google.

Jak sprawić, aby Twoja strona WWW nie była bezludną wyspą, na którą trafić może tylko przypadkowy rozbitek? Pozostając w sferze metafor, w oznaczeniu jej na mapie i utworzeniu lotniska pomoże Ci indeksowanie, czyli dodanie strony do Google. Za utworzenie regularnych lotów, połączeń z innymi wyspami i rozbudowanej infrastruktury odpowiedzialne jest pozycjonowanie. Innymi słowy, tylko odpowiednio zaindeksowana strona, na której prowadzone są przemyślane działania pozycjonerskie ma szansę na dotarcie do potencjalnych odbiorców.

Indeksacja to podstawa

Indeksowanie, czyli dodanie strony do Google w zdecydowanej większości przypadków odbywa się automatycznie. Kilkadziesiąt godzin później od momentu pojawienia się Twojej strony WWW w sieci, odwiedzi ją robot Google. Robot to po prostu program, który odnajduje i analizuje witryny. Główny robot indeksujący nazywa się nad wyraz wdzięcznie – Googlebot.

Googlebot umieści twoją witrynę w bazie wyszukiwarki pod odpowiednimi frazami kluczowymi, czyli hasłami, których wyszukują internauci. Zanim pokażesz światu swoje dzieło, zastanów się więc do jakiej kategorii chciałbyś, aby trafiło. Przygotuj swoją witrynę do tego, abyście dobrze zrozumieli się z Googlebotem. Zadbaj o to, by znajdujące się na nie frazy celnie oddawały charakter prowadzonej działalności. To podstawa, to pierwszy krok do sukcesu.

Google Search Console

Co bada robot Google?

Pierwsza wizyta Googlebota na stronie jest bardzo ważna i warto dołożyć wszelkich starań, by była to wizyta udana. O co warto więc zadbać, przygotowując witrynę?

Treści przyjazne dla robota Google – podstawy

Wysokiej jakości, merytoryczne teksty zostaną pozytywnie ocenione przez Googlebota. Pisz lub zlecaj firmie SEO, dysponującej zespołem kompetentnych copywriterów, przygotowanie długich tekstów (szczególnie na bloga), które zawierają słowa kluczowe wspierające Twój biznes lub markę. Frazy te muszą być trafnie dobrane oraz umieszczone w tekście we właściwych odstępach – każdy artykuł blogowy, opis kategorii czy produktu musi cechować się dobrym zagęszczeniem słów kluczowych.

Zadbaj o strukturę nagłówków H1, H2 etc.

Podczas tworzenia tekstów na swoją stronę stosuj nagłówki, które różnicują ważność treści. Nagłówek H1 jest najważniejszy i ma największe znaczenie. Można go przyrównać do tytułu rozdziału w książce. Warto, aby zawierał słowo kluczowe Twojej strony internetowej oraz pojawił się on w opisie każdej podstrony oraz w każdym wpisie blogowym. Powinien być on również raczej krótki i zwięzły. Kolejne nagłówki, czyli H2, H3 H4, H5, H6 stopniowo tracą na ważności dla robota Google, ich obecność jest jednak w dalszym ciągu bardzo ważna.
Hierarchia nagłówków prezentuje się następująco:

Hierarchia nagłówków

Treści na blogu i stronach statycznych

Przygotowując stronę do wizyty Googlebota warto pamiętać o odpowiedniej konstrukcji treści i podkreślaniu najważniejszych jej elementów, które są związane z tematyką danej strony. Robot analizuje słowa wyróżnione w kodzie HTML znacznikami „<em>” (pogrubienie, kursywa).

Linki

Podczas indeksowania Googlebot przyjrzy się także linkom do innych stron umieszczonym w tekście oraz przypisanym do nich opisom. Chodzi o to, aby jak najbardziej ułatwić użytkownikowi zrozumienie treści poprzez kierowanie go do witryn i miejsc uzupełniających wiedzę, którą przekazujemy.

Link może występować jako czysty adres URL lub być “podpięty” pod fragment tekstu lub grafiki/ zdjęcia poprzez „anchor”. Wyróżnić tu można linki Exact Match, dokładnie wskazujące określoną frazę na określonej stronie, np. “wydajny laptop” czy w formie mieszanej – “wydajny laptop MacBook” oraz linki brandowe, odwołujące się choćby do nazw firm, czyli do “brandów”, jak np. “Apple”.

Tytuły grafik mają znaczenie

Kiedy dodajesz grafikę na swoją stronę WWW, zadbaj o tytuł i alternatywny opis publikowanego zdjęcia. Robot Google nie potrafi zobaczyć obrazka, dlatego przy klasyfikacji sugeruje się jego nazwą oraz opisem alternatywnym.

Czynniki wpływające na pozycjonowanie

Zrób to dobrze od samego początku

Aby sprawdzić, czy Twoja strona została zaindeksowana w Google, użyj komendy “site:nazwa_domeny”. Jeśli nazwa strony pojawiła się w wyniku wyszukiwania Google, oznacza to, że proces przebiegł prawidłowo.
Trzeba pamiętać, że tworząc nową stronę WWW, warto od samego początku zadbać o to, aby została odpowiedni sposób zaindeksowana. Dzięki temu będzie przyciągała odpowiednich użytkowników – zainteresowanych jej treścią. Wartościowe, bogate teksty, nagłówki, wyróżnione słowa kluczowe, linki oraz nazwy dodawanych grafik to podstawowe elementy udanej indeksacji. Ich właściwa implementacja zapewni dobry ruch na stronie, co jest wykładnikiem sukcesu w sieci.

Powodzenia!

Indeksacja, czyli pierwszy krok ku pozycjonowaniu
5 (100%) 1 ocen
Marta Chłodnicka Marta Chłodnicka
Wróć do listy

Dodaj komentarz