Dzięki zastosowaniu śledzenia zdarzeń typu kliknięcie, z wykorzystaniem narzędzia Google Tag Manager, możemy przesyłać informacje na temat interakcji użytkownika ze stroną do narzędzia Google Analytics. Dzięki połączeniu obu usług amerykańskiej korporacji możemy między innymi śledzić takie zdarzenia jak:
Powyżej wymieniłem tylko kilka przykładowych zdarzeń Google Tag Manager, które możemy śledzić. Każdy rodzaj stron internetowych ma inne cele, i kluczowe interakcje, na blogu interesować nas może częstotliwość kliknięć ocen artykułu, natomiast w sklepie internetowym kluczowe będą interakcje z koszykiem.
Google Tag Manager umożliwia śledzenie kliknięć elementów DOM (Document Object Mode). Narzędzie umożliwia śledzenie następujących rodzajów kliknięć (każdy rodzaj kliknięcia zostanie opisany w dalszej części artykułu):
W celu śledzenia kliknięć, w pierwszej kolejności należy przejść na stronę: https://tagmanager.google.com/, a następnie zalogować się za pomocą konta Google. Po zalogowaniu należy utworzyć kontener, który umożliwi nam zarządzanie tagami GTM.
Źródło: tagmanager.google.com
Podczas tworzenia pierwszego kontenera, na koncie należy uzupełnić następujące informacje:
Po kliknięciu przycisku Utwórz, należy zapoznać się z warunkami korzystania z Menedżera tagów Google, i zaakceptować zasady przetwarzania danych.
Kolejnym etapem jest instalacja menedżera tagów Google, w tym celu należy postępować zgodnie z instrukcjami Google, w przypadku gdy okno z instrukcjami nie pojawi się automatycznie, należy kliknąć element zaznaczony czerwoną strzałką na poniższym zrzucie ekranu.
Źródło: tagmanager.google.com
Kolejnym etapem jest włączenie śledzenia zmiennych, w tym celu należy przejść do zakładki Zmienne, następnie przy Zmiennych wbudowanych klikamy Skonfiguruj, i zaznaczamy następujące elementy (czerwone zaznaczenie na poniższym zrzucie ekranu):
Źródło: tagmanager.google.com
Kolejnym krokiem jest weryfikacja poprawności działania zmiennych.
Przed rozpoczęciem tworzenia tagów, odpowiedzialnych za przesyłanie zdarzeń do Google Analytics, należy zweryfikować poprawność instalacji GTM, oraz sprawdzić, czy zmienne zostały poprawnie włączone. W tym celu należy przejść do narzędzia Tag Assistant – w tym celu klikamy przycisk z tekstem Podgląd (czerwone zaznaczenie na poniższym zrzucie ekranu).
Źródło: tagmanager.google.com
Kolejnym etapem jest podanie pełnego adresu URL podstrony, którą zamierzamy testować (np. https://ebrains.pl/). W miejscu tym konieczne jest podanie pełnego protokołu połączenia, pod którym możemy znaleźć domenę (https:// lub http://), oraz przedrostek www (o ile występuje w adresie domeny).
Po udanym połączeniu z Tag Assistant zostaniemy przeniesieni na podstronę, której adres podaliśmy w poprzednim punkcie, dodatkowo w prawym dolnym rogu powinna pojawić się informacja o połączeniu:
Źródło: tagmanager.google.com
W tym momencie możemy kliknąć dowolny element strony (np. dowolny tekst znajdujący się na stronie), a następnie przejść do zakładki Tag Assistant (zielone zaznaczenie na poniższym zrzucie ekranu).
W panelu po lewej stronie powinno pojawić się zdarzenie Click (zielone zaznaczenie na poniższym zrzucie ekranu).
Źródło: tagmanager.google.com
Jeżeli po lewej stronie nie znajduje się zdarzenie typu Click, należy spróbować kliknąć inny element, jeżeli w dalszym ciągu brakuje zdarzenia możliwe, że w pierwszej kolejności konieczne będzie utworzenie tagu (co zostanie opisanie w dalszej części artykułu).
Po przejściu do zdarzenia Click możemy sprawdzić, co zawiera element, który został kliknięty. W tym celu należy przejść do zakładki Variables, a następnie odnaleźć jedną ze zmiennych, które włączaliśmy w punkcie Konfiguracja zmiennych wbudowanych. Dla każdej zmiennej przypisana jest odpowiednia wartość:
Źródło: tagmanager.google.com
Kiedy jesteśmy pewni, że poprawnie wdrożyliśmy, oraz skonfigurowaliśmy zmienne możemy przejść do tworzenia nowego tagu – odpowiedzialnego za przekazywanie danych do Google Analytics.
Przechodząc do clou dzisiejszego zagadnienia, utworzymy tag, odpowiadający za przekazanie danych o kliknięciu linku zawierającego “mailto:” (śledzenie kliknięć w odnośniki umożliwiające na przesłanie maila na podany adres email).
W narzędziu Google Tag Manager należy przejść do zakładki Tagi, a następnie kliknąć Nowy.
Naszym oczom ukaże się panel konfiguracyjny nowego tagu. W pierwszej kolejności należy nadać nazwę nowemu tagowi, w naszym przypadku będzie to: “GA – Event – click email”. Następnie rozpoczynamy konfigurację tagu poprzez kliknięcie pola Konfiguracja tagu (zielone zaznaczenie na poniższym zrzucie ekranu).
Źródło: tagmanager.google.com
Z panelu po prawej stronie, należy wybrać Google Analytics – Universal Analytics.
Następnie konfigurujemy nowo dodany tag zgodnie z poniższymi podpunktami:
Źródło: tagmanager.google.com
Następnie identyfikator zmiennej podajemy jako nazwa zmiennej, oraz identyfikator śledzenia (zgodnie z poniższym zrzutem ekranu):
Źródło: tagmanager.google.com
Gotowa konfiguracja tagu powinna wyglądać w następujący sposób:
Źródło: tagmanager.google.com
Ostatnim etapem konfiguracji tagu jest utworzenie reguły, która uruchomi wykonanie się tagu.
W celu utworzenia nowej reguły należy przejść do dolnej części konfiguracji tagu, a następnie dodać regułę:
Źródło: tagmanager.google.com
W kliknięciu zostaniemy przeniesieni na podstronę zawierającą domyślne reguły do wybrania, nas interesuje jednak utworzenie nowej niestandardowej reguły, w tym celu klikamy plus w prawym górnym rogu ekranu, i nadajemy nazwę dla nowej reguły (w naszym przypadku będzie to: Event – clicking mailto).
Podczas konfiguracji nowej reguły wybieramy Tylko linki:
Źródło: tagmanager.google.com
Ostatnim etapem konfiguracji zmiennej, jest zaznaczenie opcji Niektóre kliknięcia linków, oraz wybór warunków uruchomienia (Click URL – zawiera – mailto:):
Źródło: tagmanager.google.com
W tym momencie mamy gotową konfigurację tagu Google Analytics, wraz z regułami – możemy przejść do publikowania tagu. W celu opublikowania utworzonego tagu należ przejść do widoku głównego narzędzia Google Tag Manager, a następnie kliknąć przycisk Prześlij (prawy górny róg ekranu).
Kolejnym etapem jest zapisanie zarówno nowych reguł jak i tagu, oraz przejście do testowania utworzonego tagu.
W celu przetestowania poprawności działania wdrożonego tagu Google Tag Manager należy przejść do narzędzia Google Analytics.
Źródło: tagmanager.google.com
W menu Czas rzeczywisty, Zdarzenia widnieją informacje o zdarzeniach przesłanych z menedżera tagów Google.
Ostatnim etapem naszego poradnika jest utworzenia celu w Google Analytics, w tym celu należy przejść do menu Administracja, następnie w podmenu Widok danych należy przejść do zakładki Cele, w której tworzymy nowy cel.
Konfigurację nowego celu rozpoczynamy standardowo – od nazwy celu. Następnie wybieramy typ naszego celu, w naszym przypadku jest to Zdarzenie.
Źródło: tagmanager.google.com
Kolejnym etapem jest dobranie szczegółów celu, w tym podpunkcie należy kierować się tym, co umieściliśmy w konfiguracji tagu (Tworzenie tagu przekazującego dane do Google Analytics). W naszym przypadku jest to:
Źródło: tagmanager.google.com
Po poprawnym skonfigurowaniu tagu w narzędziu Google Tag Manager, oraz dodaniu celu w Google Analytics, wszelkie dane związane z naszym zdarzeniem powinny być dostępne w narzędziu analitycznym w podmenu Konwersje -> Cele -> Przegląd.
W razie jakichkolwiek pytań dotyczących narzędzi Google Tag Manager oraz Google Analytics zapraszamy do kontaktu!
Chciałbyś zacząć pozycjonować swoją stronę? Zapraszamy do kontaktu! Nasi specjaliści z agencji SEO Grupa iCEA chętnie odpowiedzą na każde pytania! Pozycjonowanie twojej strony pomoże Ci rozwinąć skrzydła.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.