Christina Morillo/pexels.com
Słowa kluczowe to określenie na hasła wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki w celu odnalezienia pożądanych informacji w sieci. Są więc to intencje, które właściciele stron powinni umieć określić, jeśli zależy im na wysokiej pozycji rankingowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Ich dopasowanie do potrzeb odbiorców określają algorytmy i roboty wyszukiwarek podczas procesu indeksowania oraz oceniania jakości strony.
Słowa najbardziej konkurencyjne, odwołujące się do ogólnych dziedzin. Jako użytkownik nie mamy jeszcze sprecyzowanej intencji, ani nie znamy dokładnego adresu strony, na którą chcielibyśmy trafić. Słowa te składają się z jednego bądź dwóch wyrazów, z tego względu są niezwykle trudne w pozycjonowaniu z uwagi na konkurencyjność oraz wysokie koszty pozycjonowania.
Długi ogon to hasła składające się z więcej niż trzech wyrazów. Są one już zdecydowanie bardziej sprecyzowane – wiemy, czego poszukujemy. Ich pozycjonowanie jest łatwiejsze z uwagi na ograniczoną konkurencję, jeśli wykorzystujemy unikalne słowa kluczowe. Ponadto mają znaczenie w kontekście konwersji, przede wszystkim dla witryn typu e-commerce, np. słowem ogólnym będą „buty”, zaś frazą long tail – „buty damskie na obcasie”. Dodatkowo zmniejszają współczynnik odrzuceń z uwagi na wysokie dopasowanie do potrzeb.
W tym przypadku mamy do czynienia z hasłami mającymi za zadanie rozwiązanie problemu użytkownika. Są to z reguły instrukcje, porady, opinie, komentarze, porównania produktów/ usług/ firm. Są one znacznie bardziej złożone, przez co trudniej je pozycjonować.
Są to słowa, które wiążą się z konkretną dziedziną, firmą, sklepem, przedsiębiorstwem. Ich nazwy są unikalne, z tego powodu strona pojawia się wówczas jako pierwsza na liście rankingowej.
Źródło: Edward Eyer/pexels.com
W tym przypadku są to słowa pozwalające dotrzeć do osób z danej branży. Mowa tutaj o stronach tematycznych, które oferują unikalne informacje. Są to więc strony, które cechuje pewnego rodzaju eksperckość oraz autorytet, czyli jedne z ważniejszych czynników rankingowych dla wyszukiwarki.
Ostatni rodzaj słów kluczowych wiąże się z poszukiwaniem konkretnych osób, np. telefonu do lekarza, prawnika czy specjalisty marketingowego. Celem jest poszukiwanie możliwości kontaktowych.
Zanim zaczniemy nasze działania optymalizacyjne, warto sięgnąć w pierwszej kolejności do analizy słów kluczowych. Jest to proces polegający na badaniu wyrażeń w ujęciu czasu i lokalizacji użytkowników, pod kątem wyszukiwarek oraz intencji internautów. To badanie pozwalające na znalezienie nas w sieci, a także zwiększające nasze szanse na większą widoczność. Badanie to warto wykonać pod kątem organicznych wyników wyszukiwania, ale także w ujęciu SEM, w kontekście płatnych reklam.
W tym celu bierze się pod uwagę:
Istnieje kilka przydatnych narzędzi i programów, które pozwolą znaleźć odpowiednie słowa oraz określają ich miejsce w sieci. Dzięki temu można zaoszczędzić czas i zautomatyzować swoje działania. Mowa tutaj przede wszystkim o:
Przede wszystkim pamiętaj, że za słowami kryją się intencje. W pierwszej kolejności musisz określić swoją docelową grupę odbiorców. Weź w tym celu pod uwagę ich płeć, wiek, wykształcenie, pracę, miejsce zamieszkania, zainteresowania, problemy. Dzięki tym informacjom dowiesz się, czego przede wszystkim poszukują w sieci.
Kolejnym etapem jest stworzenie „banku słów”, z którego będziesz korzystać w trakcie całego procesu optymalizacji. Może on składać się z setek, a nawet tysięcy słów, więc aby się w nich nie zagubić, warto podzielić je z uwagi na kategorie. Jeśli okaże się, że jedno ze słów przestanie być aktualne, zaoszczędzisz czas na poszukiwania – skorzystasz z banku i poprawisz swoją strategię.
Słowa kluczowe poza intencjami odbiorców warto wykorzystać w praktykach SEO, a pierwszym miejscem jest tytuł. Roboty Google przeszukujące naszą stronę zwracają uwagę na jej zawartość oraz hierarchię informacji. Jest to hiperłącze oznaczone kolorem niebieskim w wynikach wyszukiwania.
Słowa można zawrzeć również w podtytułach i śródtytułach naszych treści. Będą one sprzyjać pozycjonowaniu, a także uporządkują materiały na stronie, aby były bardziej przystępne dla użytkowników oraz urządzeń mobilnych.
Skoro mowa o treści, to jest to największe pole do popisu. Jeśli świadomie wykorzystamy słowa kluczowe, będą one wyglądać naturalnie, co będzie dodatkowym atutem dla robotów wyszukiwarek. Należy jednak pamiętać, aby nie dopuścić się techniki upychania słów bądź tworzenia treści niskiej jakości, ponieważ może zostać nałożona na nas kara Google.
Dwa podstawowe elementy technicznego SEO to tag title oraz opis meta. Są one przede wszystkim informacją dla robotów podczas procesu indeksowania. Tag tytułowy powinien zawierać maksymalnie 60 znaków, opis zaś między 150-160. Najważniejsze jednak, żeby słowa w nich zawarte nie były przypadkowe.
Tutaj mieści się przede wszystkim nazwa naszej strony, która powinna być jak najłatwiejsza w zapamiętaniu dla odbiorcy. Warto umieścić w adresie URL słowo kluczowe, najlepiej brandowe, aby mieć pewność, że będziemy wyświetlać się jako pierwsi.
Ostatnim elementem jest grafika na naszej stronie. Ją również opisujemy dla robotów wyszukiwarek, aby mogła wyświetlać się w wynikach Google Grafika. Warto zawrzeć więc w tym miejscu słowa kluczowe, które będą łączyć się z naszą treścią.
Wiesz już, czym są słowa kluczowe oraz jakie ich rodzaje wykorzystuje się w praktykach SEO. Wybierz własne, autorskie hasła i umieść je w odpowiednich miejscach na stronie. Jest to podstawa Twoich działań on-site.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.