Kurs Social Media

Czego nie można promować na Facebooku?

Czego nie można promować na Facebooku?

Wszystkie treści, które są reklamowane na Facebooku, muszą przejść proces ścisłej weryfikacji. Z roku na rok wymagania, które powinny spełniać promowane posty są coraz większe, a kontrola bywa tak dokładna, że niejednokrotnie odrzucone zostają nawet wpisy, w których większość użytkowników nie potrafi dostrzec elementów niezgodnych z regulaminem. Niestosowanie się do postanowień serwisu może jednak skutkować nawet zamknięciem konta reklamowego, dlatego warto dokładnie zapoznać się z panującymi w tym największym medium społecznościowym zasadami.

Niektóre obostrzenia Facebooka dotyczące reklam są oczywiste i nie dziwią większości użytkowników serwisu. Zabronione jest promowanie broni, papierosów (również elektronicznych), treści wzywających do nienawiści, produktów nielegalnych czy postów ukazujących nagość. Nie uda nam się zareklamować na Facebooku również sprzętu szpiegowskiego, gadżetów erotycznych ani postów o charakterze kontrowersyjnym lub sensacyjnym, a także materiałów drastycznych albo wprowadzających w błąd. Co ciekawe, Facebook banuje również treści z pozoru niewinne i całkowicie nieszkodliwe, a najbardziej narażeni na odrzucenie reklamy są administratorzy profili klubów fitness i salonów kosmetycznych. Dlaczego tak się dzieje?

Niedozwolone reklamy

Otóż Facebook nie godzi się na promowanie jakichkolwiek wpisów, które sugerowałyby odbiorcy, że powinien stać się bardziej atrakcyjny lub powodowały u niego kompleksy odnośnie własnego wyglądu. Niedozwolone jest więc chociażby reklamowanie metamorfoz, czyli popularnych zdjęć “przed” i “po”, jeśli są one, jak mówi regulamin portalu, “mało prawdopodobne”. W praktyce jednak za niewiarygodne zostają uznawane wszystkie metamorfozy, lepiej więc zawczasu pogodzić się z tym, że tego typu treści nie zostaną zatwierdzone. Na tym jednak nie koniec zakazów. Zabronione jest również czynienie w promowanym wpisie jakichkolwiek odniesień do cech odbiorców. Nie można więc wprost pisać o nadwadze, cellulicie, cieniach pod oczami czy czymkolwiek, co mogłoby zostać odebrane jako sugestia na temat wyglądu użytkowników.

Co zaskakujące, Facebook nie zatwierdza też postów, w których na grafice znajduje się “zbyt duża ilość tekstu”. Co to tak naprawdę oznacza? Tego serwis nie precyzuje, udostępnia jednak narzędzie, za pomocą którego można zbadać, czy proporcja tekstu do obrazu jest właściwa. Po wgraniu grafiki do systemu, narzędzie oceni, czy obraz może być promowany oraz określi, jaki będzie zasięg reklamy przy danej ilości tekstu.

Niedozwolone kategorie postów

Niedozwolone jest również reklamowanie na Facebooku niektórych kategorii postów. Warto wiedzieć, że nie uda się promowanie w tym serwisie zdjęcia profilowego, ankiety, wydarzenia sportowego, albumu ze zdjęciami, rekomendacji miejsca oraz wielu innych treści, których pełną listę można znaleźć w centrum pomocy Facebooka. Dlaczego niemożliwe jest promowanie takich formatów? Według oficjalnych informacji udostępnionych w serwisie ma to na celu “pomoc firmom w wyborze najskuteczniejszych rozwiązań reklamowych”. Specjaliści zatrudniani przez Facebooka doszli do wniosku, że takie reklamy generowały najmniejszą aktywność odbiorców i nie spełniały celów wyznaczanych im przez reklamodawców.

Produkty dopuszczone w określonych grupach wiekowych

Istnieje również grupa produktów, które można promować na Facebooku wyłącznie stosując się do ściśle określonych zasad. Do tej kategorii należy chociażby alkohol – serwis umożliwia jego reklamowanie, jednak tylko w grupie osób powyżej osiemnastego roku życia. I trzeba mieć tu na uwadze, że za posty promujące alkohol portal uznaje bardzo szeroką gamę wpisów. Mieszczą się w niej nie tylko treści namawiające wprost do kupna napojów alkoholowych, ale również bardzo luźno nawiązujące do tych produktów. Zbanowane mogą więc zostać nawet posty przedstawiające zdjęcie z kieliszkiem, takie, w których opisie znajdzie się słowo “wino” czy “piwo”, a nawet reklamujące zwiedzanie winnicy czy browaru.

Równie restrykcyjne zasady dotyczą promowania środków antykoncepcyjnych. Te reklamy także muszą być skierowane jedynie do pełnoletnich, ale dodatkowo nie mogą w jakikolwiek sposób nawiązywać do przyjemności seksualnej – może pojawić się w nich jedynie aspekt planowania rodziny. Do grupy produktów, które mogą być promowane jedynie w grupie 18+ należą także suplementy diety, istnieje jednak tutaj zastrzeżenie, że nie jest możliwe reklamowanie wszystkich tego typu substancji.

Lista facebookowych zasad związanych z promowaniem jest obszerna i niezwykle dokładna, stąd nie sposób wyczerpać tego tematu w jednym wpisie. Zainteresowani pełną listą zastrzeżeń mogą znaleźć w Centrum pomocy Facebooka, w zakładce Zasady dotyczące reklam.

Oceń
Przemysław Jankowski Przemysław Jankowski
Wróć do listy

Nasze marki