Kurs Social Media

Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

Rozszerzenie działalności, wprowadzenie nowego produktu czy decyzja o zbadaniu preferencji klientów to z reguły moment, w którym firmy decydują się na zorganizowanie konkursu na Facebooku. Jest to stosunkowo niedrogi i skuteczny sposób na promocję, jednak łatwo może przekształcić się też w porażkę. Dlatego przed jego organizacją, warto zapoznać się z kilkoma zasadami, które pozwolą na osiągnięcie założonych celów.

Dobry konkurs to legalny konkurs

Podstawową kwestią, jaką należy się zająć przed ogłoszeniem konkursu, jest wybór zadania dla jego uczestników. Nie wszyscy wiedzą, że Facebook zabrania wymuszania na fanach profilu niektórych działań, które miałyby być warunkiem przystąpienia do rywalizacji. Należą do nich:

  • udostępnianie postu konkursowego na osi czasu swojej i innych osób,
  • oznaczanie znajomych w komentarzach.

Dlatego też najlepiej jest organizować takie konkursy, w których uczestnicy muszą wykonać określone dzieło (napisać wpis, przesłać zdjęcie, film itp.). O nagrodzie może decydować oryginalność pomysłu, staranność wykonania czy wartość artystyczna. Ważne jest, by zadanie było stosunkowo proste. Zbyt skomplikowane zasady zniechęcą odbiorców i spowodują, że spadnie zainteresowanie konkursem. W tym wypadku sprawdzone metody są najlepsze.

Należy jednak pamiętać, że o wyniku konkursu nie może decydować losowanie. Takie praktyki podlegają już ustawie o grach hazardowych i by je przeprowadzić, trzeba spełnić dodatkowe formalności. Organizacja loterii bez zezwoleń, może skutkować otrzymaniem mandatu lub nawet zamknięciem fanpage’a.

Przejrzysty regulamin kluczem do sukcesu

Każdy konkurs organizowany na Facebooku musi mieć regulamin. Nie warto jednak skarżyć się na tę zasadę, gdyż zabezpiecza ona organizatora przed ewentualnymi pretensjami uczestników. Dobry regulamin konkursowy powinien zawierać kilka podstawowych punktów:

  • dane organizatora konkursu,
  • informacje na temat wymogów, jakie muszą spełniać uczestnicy (np. kryterium wieku),
  • datę rozpoczęcia i zakończenia konkursu – najlepiej z dokładnymi godzinami,
  • zasady konkursu – tutaj powinien znaleźć się opis zadania dla uczestników,
  • sposób rozstrzygnięcia konkursu,
  • metodę ogłoszenia zwycięzców,
  • informację o przewidzianych nagrodach

Zadanie a nagroda

Kolejna kwestia, na którą należy zwrócić uwagę, to wartość i rodzaj nagród konkursowych. Najlepiej, gdy nagroda jest związana z działalnością firmy – to jej promocja jest głównym celem konkursu. Można więc zaoferować swój produkt, firmowe gadżety czy rabat na określoną usługę. Ważne jednak, by wartość nagród była adekwatna do trudności zadania.

Jeśli jednak aby wziąć udział w konkursie należy nagrać filmik, dobrze jest pomyśleć o droższej nagrodzie, gdyż takie działanie wymaga od fanów marki dużego zaangażowania. Jeśli nie chcemy wiele inwestować w konkurs, lepiej zdecydować się na zadanie polegające na wysłaniu tekstu lub zdjęcia.

Promocja konkursu

Aby konkurs nie przeszedł bez echa, warto zaangażować się w jego promocję. Podstawowym działaniem może być promowanie posta na Facebooku, jednak można także informować o nim na innych kanałach społecznościowych, na stronie internetowej czy w firmie/sklepie.

Wnioski na przyszłość

Konkurs na Facebooku powinien nie tylko chwilowo zwiększać zaangażowanie fanów, ale też dostarczać wniosków na temat preferencji klientów firmy. Dlatego po jego zakończeniu warto przeanalizować, jaką grupę odbiorców przyciągnął, czy udało się pozyskać nowych klientów lub co sprawiło problemy podczas organizacji. Te dane pozwolą na wykonywanie jeszcze efektywniejszych działań marketingowych w przyszłości, a to z nawiązką wynagradza trud włożony w przeprowadzenie konkursu.

Jak zorganizować konkurs na Facebooku?
Oceń
Grupa iCEA Grupa iCEA
Wróć do listy

Nasze marki