Wykorzystanie fraz z potencjałem do podniesienia ruchu przy drobnej optymalizacji treści

Poniższy kurs dedykowany jest stronom internetowym posiadającym naturalny ruch organiczny. Najlepszy efekt wzrostu ruchu można uzyskać w przypadku stron z dużą ilością często pojawiających się treści (blogi, serwisy informacyjne). Strony posiadające bogatą treść powinny pojawiać się na sporą ilość fraz z potencjałem.

Czym są frazy z potencjałem?

Dla uproszczenia, słowa kluczowe znajdujące się na pozycjach 11-20 (czyt. na pozycjach niegenerujących ruchu) jednakże łatwe do wypozycjonowania za pomocą drobnej optymalizacji. Takie frazy potencjalnie mogą przynieść dodatkowy ruch na stronie jeśli znajdą się w TOP10.

Zakres ten zależy od Twoich ambicji i łatwości słów kluczowych. Jeśli znasz swój portal od strony SEO, wykonałeś analizę konkurencji i czujesz, że niewielka optymalizacja może pomóc wypozycjonować frazy nawet z pozycji 30-40 do TOP10 to właśnie one mają potencjał. Z drugiej jednak strony w zależności od branży i widoku wyników wyszukiwania (mapy, AdWords – wymagające dodatkowego scrollowania) mogą to być nawet frazy na pozycjach 5-10! Tak – może się zdarzyć, że pozycja 5 nie da Ci żadnego ruchu organicznego.

Jak szukać fraz?

Nie ma sensu odkrywać koła na nowo, dlatego w pierwszej kolejności wykorzystamy 2 narzędzia płatne. Semstorm i Senuto, które są w stanie wyświetlić frazy na które wyświetla się dowolna strona w polskim internecie. Frazy możemy odfiltrować na podstawie pozycji 11-20 w rankingu.

Tak wygląda filtrowanie fraz w Semstorm:

A tak w Senuto:

Jeśli dysponujesz większą ilością dostępnego czasu wykorzystaj darmowe narzędzie Google Search Console – Analityka wyszukiwania. Wyeksportujesz z niego wszystkie słowa kluczowe na które się pojawia strona, niestety nie znajdziesz tam adresów URL podstron, a pozycje mogą być zakłamane. Po wyeksportowaniu listy możesz wykorzystać kolejne darmowe narzędzie, które sprawdzi pozycje i przypisze do nich podstrony Serposcope.

Sposób GSC + Serposcope jest nie tylko darmowy, ale też bardziej PRO. Dane pozyskane w ten sposób są bardziej aktualne i dokładniejsze.

Klasteryzacja fraz z potencjałem i dopisanie do podstron

W przypadku użycia płatnych narzędzi nie ma problemu, wystarczy włączyć eksport fraz, Pobrać na komputer plik z danymi i otworzyć w arkuszu kalkulacyjnym. Dane wyeksportowane z Semstorm zawierają już adres URL podstrony, która osiąga pozycje na konkretne słowo kluczowe:

Wystarczy tylko posortować wg adresu URL i klasteryzacja fraz według tematyczności zakończona. Kolorujemy frazy na potrzeby wizualizacji i łatwiejszej orientacji:

Staraj się oszacować, czy faktycznie wszystkie słowa podpowiedziane przez Semstorm i Senuto są warte osadzenia, bazując na swoim doświadczeniu. W poniższym przykładzie słów kluczowych pogrubiłem te, które moim zdaniem wymagają utworzenia osobnej podstrony bądź są nietematyczne.

  • biosilk colour therapy – fraza nawiązuje do zupełnie innego produktu niż opisywany na tej podstronie, można potraktować ją jako przyszłościową – w tym momencie na blogu nie wspomniano o tym produkcie, ale następna recenzja może być właśnie o nim
  • jedwab do włosów biosilk
  • biosilk opinie
  • biosilk wizaz – fraza zawiera brand konkurencyjnego portalu, kwestia subiektywna czy warto pod nią optymalizować swojego bloga
  • biosilk silk therapy odżywka do włosów regenerująca

Na czym polega “dooptymalizowanie” strony?

Bazując na bieżącej optymalizacji i opublikowanej na stronie treści wykonujemy drobne modyfikacje. Zmiany planujemy na podstawie słów kluczowych dopasowanych do podstrony, które uzyskaliśmy na etapie klasteryzacji wyeksportowanych danych. Szukamy brakującej optymalizacji pod konkretne słowa kluczowe.

Przykładowo dla zestawu fraz:

  • co jeść na wypadanie włosów
  • zdrowe włosy co jeść
  • wypadanie włosów co jeść
  • co jeść gdy wypadają włosy
  • co jeść na wzmocnienie włosów
  • piekne wlosy co jesc
  • co jesc na wypadanie wlosow
  • co jeść by mieć piękne włosy
  • co jesc na wypadajace wlosy

Zakładamy, że strona którą optymalizujemy posiada wszystkie elementy konieczne do pozycjonowania i jest bogata w treść. Należy w tej sytuacji znaleźć słabe punkty optymalizacji pod wybrane frazy, a następnie przeredagować te miejsca, które wymagają poprawy.

Warto zwrócić uwagę, że frazy połączone w takie zestawy są niezwykle do siebie zbliżone.
Przykład nowych nagłówków H2, zredagowanych pod wybrane frazy:

  1. Co jeść by mieć piękne i zdrowe włosy?
  2. Zmniejsz wypadanie włosów, wystarczy jeść więcej warzyw
  3. Wypadające włosy – co jeść na ich wzmocnienie?

Taka sama zasada obowiązuje przy przeredagowaniu tekstu. Nie warto przepisywać całych akapitów najlepiej skupić się na jednym zdaniu w które można łatwo wpleść frazy. Pamiętaj również o altach i meta tagach. Baw się słowem!

Ile można zyskać? Czy warto skupiać się na frazach z potencjałem?

To zależy 🙂 Zwiększenie na poziomie 25% tak prostymi czynnościami jest jak najbardziej realne, ale…

  1. Po pierwsze Twoja strona już musi mieć jakiś ruch. Nie ma sensu wykorzystywać tej metody dla strony, która nie ma żadnego autorytetu dla Google i znajduje się w czeluściach internetu.
  2. Po drugie, “dooptymalizowywanie” najlepsze efekty daje stron bogatych w treść (blogi, serwisy informacyjne, branżowe), ale nie do końca dobrze zoptymalizowanych pod wszystkie słowa kluczowe.

Nie ma nic złego w nie do końca dobrze dobranej optymalizacji wstępnej, po to robi się cykliczne reoptymalizacje, by naprawić swoje błędy – nie zawsze zresztą da się przewidzieć w 100% słowa kluczowe na które wyświetlać może się strona. SEO polega na ciągłej obserwacji i analizie.

Frazy z potencjałem to nic innego jak długi ogon.Frazy długoogonowe nie są słowami kluczowymi, które mają ściągać większość ruchu. Najważniejsze są zawsze frazy ogólne. Należy mieć jednak na uwadze, że ogół fraz długoogonowych może dorównać wejściom z fraz ogólnych. Stosunek fraz długoogonowych do ogólnych.

Sam oceń, czy gra jest dla Ciebie warta świeczki. Jeśli jednak zdecydujesz się na drobną reoptymalizację, na pewno nie pożałujesz. Pamiętaj, że twój blog firmowy również przyczynia się do sprzedaży w sposób pośredni.

Potrzebujesz bloga? Sprawdź naszą ofertę: http://www.blogowie-slowa.pl/

grupaicea
Wróć do listy