Monitoring aktywności użytkowników na stronie internetowej jest niezwykle istotny dla obierania odpowiedniej strategii SEO. Dzięki niemu ustalić można, jakie ruchy przynoszą wymierne korzyści, a co należy jeszcze zmienić, aby móc cieszyć się wysoką pozycją w organicznych wynikach wyszukiwarki. Weryfikacja Google Search Console wykonywana jest przez wielu specjalistów z branży marketingu internetowego. To darmowe narzędzie pozwala na sprawdzenie, jak wielu użytkowników trafiło do nas dzięki wyszukiwarce internetowej. Podpowiadamy, jakie jeszcze możliwości daje Google Search Console.
Wśród wielu narzędzi przydatnych w pracy pozycjonerów czy web developerów na szczególną uwagę zasługuje Google Search Console. To bezpłatne narzędzie daje użytkownikowi wiele możliwości, a żeby uzyskać do niego dostęp wystarczy posiadać konto Google. W panelu tego narzędzia znajdziemy wiele informacji, wśród których wymienić można liczbę użytkowników, którzy trafili na naszą stronę bezpośrednio przez wyszukiwarkę, jak często nasza strona jest wyświetlana w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania czy też jaki nasza strona posiada współczynnik klikalności w Googlach.
Google Search Console daje użytkownikowi również dostęp do danych dotyczących średniej pozycji fraz, które sprawiają, że dana podstrona wyświetla się w wynikach wyszukiwania czy też pozwala na weryfikację i sprawdzenie stanu mapy czy też statusu indeksacji strony. Na etapie tworzenia strony WWW czy też podczas jej pozycjonowania mogą pojawić się problemy uniemożliwiające algorytmom wyszukiwarek dostęp do danego adresu, które narzędzie to również pomoże zlokalizować i rozwiązać.
Google Search Console jest stale rozbudowywane i dodawane są do niego nowe opcje. Wśród tych niezwykle przydatnych dla użytkownika wymienić można między innymi te dotyczące prędkości, z jaką ładowane są poszczególne podstrony czy dane dotyczące wyświetlania i obsługi strony za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Narzędzie to przydatne jest w pracy właścicieli, twórców czy pozycjonerów strony. Daje szereg możliwości analizy tego, jak dana strona odbierana jest przez wyszukiwarkę, co pozwala określić, czy kierunek, w którym zmierzamy jest prawidłowy.
Aby móc w pełni cieszyć się z możliwości tego narzędzia, niezbędna jest weryfikacja strony internetowej. Ma ona na celu potwierdzenie, że dana witryna jest naszą własnością lub posiadamy uprawnienia, aby nią kierować. Ma ona duży sens, gdyż pozwala chronić właściciela witryny przed dostępem do danych i statystyk przez osoby nieupoważnione, które te informacje mogłyby wykorzystać w sposób niewłaściwy. Dzięki weryfikacji wiemy, że informacje udostępniane przez Google Search Console nie trafią w niepowołane ręce, takie jak na przykład konkurencja. Jak ją przeprowadzić?
Administratorzy narzędzia dają użytkownikom możliwość wyboru, czy chcą oni zweryfikować całą domenę, czy tylko strony z określonym prefiksem oznaczającym adres URL. Na tym etapie decydujemy, do jakich danych będziemy mieli dostęp. Wybierając typ usługi Domena pozwala zbierać dane dotyczące widoczności i ruchu całej domeny oraz jej subdomen, niezależnie od ich prefiksu. Metoda dotycząca prefiksu adresu URL z kolei pozwala na zbieranie danych dotyczących wyłącznie jednego prefiksu.
Istnieje kilka metod, których celem jest weryfikacja witryny Google. Wszystkie z nich jednak rozpoczyna się w ten sam sposób. Aby zacząć proces weryfikacji, należy zalogować się do usługi pod adresem https://search.google.com/search-console/about, a następnie kliknąć w znajdujące się w lewym górnym rogu pole Dodaj usługę.
Jedną z częściej stosowanych metod weryfikacji w Google Search Console jest wgranie odpowiedniego pliku do głównego katalogu na serwerze. Kod weryfikacyjny Google Search Console lub jak w tym przypadku plik może być wprowadzony wyłącznie przez osobę mającą dostęp do serwera, co daje gwarancję bezpieczeństwa. Cały proces polega na pobraniu określonego pliku pojawiającego się podczas weryfikacji i po zalogowaniu się u hostingodawcy wprowadzeniu go do głównego katalogu. Metoda ta działa niemal natychmiastowo.
Inną metodą na weryfikację powiązaną z kodem HTML jest dodanie odpowiedniego tagu do sekcji HEAD w kodzie strony internetowej. Popularne obecnie CMS, takie jak WordPress czy Joomla w większości pozwalają na dodanie odpowiedniego kodu z poziomu panelu administratora, bez konieczności ingerowania w kod źródłowy. Aby zweryfikować stronę w ten sposób, wystarczy wkleić w odpowiednie miejsce skopiowany z Google Search Console metatag z kodem weryfikacyjnym.
Ta metoda weryfikacji wykonana może być zarówno w przypadku całej domeny, jak i jedynie prefiksu. Przeprowadza się ją za pomocą rekordu DNS dodanego u dostawcy domeny. Proces ten rozpocząć należy od zalogowania się do panelu, który umożliwia zarządzanie posiadanymi domenami. Następnym krokiem jest utworzenie rekordu TXT w oknie konfiguracji DNS domeny i umiejscowienie w jego treści specjalnego kodu, który podany został podczas wyboru odpowiedniej metody weryfikacji w Google Search Console. Następnie konieczna jest weryfikacja własności witryny, która w przeciwieństwie do poprzedniej metody może potrwać chwilę dłużej.
Weryfikację przeprowadzić można także z wykorzystaniem innych narzędzi Google, takich jak Google Analytics, Google Tag Manager, Witryny Google, Blogger czy Google Domains. Wszystkie z nich wymagają uprzedniej weryfikacji tych narzędzi, którą wykorzystać można do późniejszego potwierdzenia w Google Search Console. Metody te różnią się od siebie w zależności od wybranego narzędzia, jednak cały proces wyjaśniony jest w trakcie trwania usługi weryfikacji.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: grainofhome.com, homeitos.com
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.