Baza kontaktów – fundament skutecznego marketingu SMS

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Michał Kuliś

Content marketer w SMSAPI, wcześniej związany z polską branżą druku 3D; copywriter z zamiłowaniem do fotografii, animacji i pieszych wędrówek. Więcej

8 lipca 2020

Zbieranie kontaktów na potrzeby masowej wysyłki SMS może stanowić wyzwanie, szczególnie jeżeli Twoja firma nigdy wcześniej skutecznie nie korzystała z takiej formy komunikacji z klientami. W rzeczywistości zagadnienie jest proste. Budowanie bazy danych z kontaktami wymaga jednak dyscypliny i przemyślanych decyzji. Ten artykuł pomoże Ci zarówno zacząć od zera z marketingiem SMS oraz podpowie, jak uzupełnić grupę odbiorczą o wartościowe leady.

Poszanowanie prywatności jest absolutną podstawą komunikacji mobilnej opartej na wiadomościach tekstowych. Ze względu na bliskość i osobisty charakter SMS-ów, w końcu przychodzą one bezpośrednio na najbliższe człowiekowi urządzenie, musisz zachować umiar i zdrowy rozsądek przy każdej kampanii. SMS-y są opłacalne, bo przy stosunkowo niskim koszcie generują wzrosty zarówno sprzedaży, jak i ruchu na stronach marki. Kluczem do skutecznych wysyłek jest jakość i rozmiar grupy odbiorczej.

Zanim jednak przejdziemy do samej wysyłki, chciałbym zwrócić uwagę na kondycję bazy danych, którą wykorzystujesz w komunikacji SMS. Na razie pomijam kwestię pozyskiwania zgody na przesyłanie wiadomości tekstowych, przejdziemy do tego później. Skupmy się na grupach wysyłkowych, zarówno pod względem ilości odbiorców oraz informacji dostępnych na temat każdego z nich.

Transparentność informacji a jakość leadów

Dlatego tak istotna jest decyzja gdzie, kiedy i o jakie dane pytasz klientów. Popularną i zarazem skuteczną praktyką jest umieszczenie checkboxa ze zgodą na otrzymywanie komunikatów SMS na stronie podsumowującej zamówienie, subskrypcję czy rezerwację. To prawda, że klient, który już raz zdecydował się zaufać marce będzie bardziej skory, żeby uczynić to jeszcze raz. Aby zwiększyć skuteczność takich działań należy rzetelnie przedstawić korzyści płynących z zapisu do grupy odbiorczej.

Treść wiadomości, którą zamierzasz wysłać nie powinna być zagadką lub zaskoczeniem dla odbiorcy. Nie zrozum mnie źle, możesz jak najbardziej zaskakiwać tym, co i w jakiej cenie masz do zaoferowania, ale przed wysyłką klient powinien zostać poinformowany o tym, co będzie stanowiło treść komunikacji. Na przykład, „wysyłka oferty handlowej raz w miesiącu” brzmi zdecydowanie mniej atrakcyjnie niż „comiesięczny newsletter z praktycznymi poradami”. Jak widzisz, warto również zaznaczyć, jak często zamierzasz komunikować się z klientami. To wszystko ma na celu pokazanie marki jako godnej zaufania, podchodzącej transparentnie to komunikacji i marketingu.

Zgodne z prawdą przedstawienie celu komunikacji pomoże klientom podjąć decyzję na temat subskrypcji. Wiedz, że poprawna decyzja nie oznacza zawsze dołączenia do grupy odbiorczej. Wręcz przeciwnie, jeżeli jasno opisałeś warunki i zawartość wiadomości, a klient nie zdecydował się na zapis – oznacza to, że właśnie zaoszczędziłeś na komunikacji z wątpliwym leadem.

Wprost do kieszeni klienta

Musisz również pamiętać, że w odróżnieniu od poczty elektronicznej czy reklamy w Internecie, SMS trafia wprost na urządzenie mobilne klienta, dlatego jest zdecydowanie bliższe i intymniejsze od pozostałych kanałów komunikacji. W dodatku, ma wyjątkowo wysoki open-rate, dlatego postaraj się nie zrażać klientów nachalną sprzedażą. Jak zatem zbierać kontakty od zmotywowanych klientów?

Z pewnością przychodzą Ci do głowy równie dobre miejsca, jak ekran finalizujący transakcję. Właśnie z tego powodu stworzyliśmy gotowy do wklejenia na stronę widget, który pomoże Ci gromadzić telefony, wraz z dodatkowymi, ustalonymi przez Ciebie danymi oraz odpowiednimi zgodami na komunikację. Na marginesie, Newsletter SMS sprawdzi się także w sklepach stacjonarnych –  wystarczy tablet i informacja o zaletach subskrypcji, aby zacząć budować grupę odbiorczą.

Jednokierunkowa komunikacja jest o tyle skuteczna, o ile jesteś w stanie zaproponować unikalną wartość – od Ciebie zależy czy będzie to ekskluzywna promocja, wcześniejsza informacja czy udogodnienie dostępne tylko dla odbiorców wiadomości. Czymś, o czym łatwo zapomnieć jest możliwość prowadzenia dialogu z konsumentem.

Dzięki zastosowaniu numerów odbiorczych służących do odbierania SMS-ów przesłanych przez klientów, możliwe jest nie tylko pozyskiwanie kontaktów, ale przede wszystkim nawiązanie interakcji. W tym celu możesz wykorzystać standardowe 9-cyfrowe numery odbiorcze (Long code) lub krótsze 4- lub 5-cyfrowe (Short code). Dwukierunkowa komunikacja SMS i jej zastosowania (łącznie z interaktywnymi kampaniami outdoorowymi, reklamą w ATL czy programowalnymi scenariuszami) są jednak na tyle obszernym tematem, że zostawię to na kolejną okazję.

Jak uzupełnić bazę danych o numery klientów?

A co, jeśli posiadasz bazę odbiorców, ale brakuje w niej numerów lub zgód na komunikację SMS? W takiej sytuacji najlepiej wykorzystać wiadomość e-mail jako zachętę do zapisu. Wiem, brzmi jak dużo zachodu, żeby wysłać SMS-y, ale nasza praktyka pokazuje, że gra jest warta świeczki.

Niech przykładem posłuży katowicka edycja konferencji TEDx. Organizatorzy zauważyli, że choć posiadali obszerną bazę odbiorców, to jej skuteczność była dość niska. Aby temu zaradzić wykorzystali e-mail odsyłający do zapisu przez widget Newsletter SMS. Dzięki klarownemu przedstawieniu korzyści płynących z otrzymywania SMS-ów udało im się zachęcić najbardziej lojalnych klientów do subskrypcji. Argumentem, który zadecydował o sukcesie była obietnica dostępu do pierwszej puli wejściówek, a tym samym gwarancja uczestnictwa w eventach. Dodam tylko, że konwersja kampanii SMS wzrosła do 88% przy jednoczesnym obniżeniu kosztów jej prowadzenia.

Na zakończenie chciałbym dać Ci radę: pozwól odejść niezdecydowanemu, niechętnemu odbiorcy. Nie ma powodu, żeby wydawać budżet na komunikację z klientem, który nie jest nią zainteresowany. Co więcej, taki odbiorca może się zirytować otrzymując wiadomości, których nie ma życzenia czytać. Ułatw więc mu (i sobie) życie i pokaż, jak może w prosty sposób zrezygnować z subskrypcji. W tym celu proponuję wykorzystać najprostsze, zautomatyzowane narzędzia np. system Wyp.is, który jest zintegrowany z kontem w SMSAPI. Jego działanie jest banalne: w treści wiadomości umieszczasz link, po kliknięciu którego dany numer zostanie usunięty z przyszłych wysyłek. Gotowe! Klient sam decyduje o subskrypcji, a Ty nie musisz przejmować się ręcznym zarządzeniem bazą kontaktów.

Podsumowując, w tworzeniu bazy odbiorców na potrzeby masowej wysyłki SMS najważniejsze jest:

  • pozyskanie zgody na przesyłanie wiadomości tekstowych;
  • jasne określenie celu, częstotliwości i zawartości komunikacji;
  • umiar i szacunek do prywatności odbiorcy;
  • wskazanie prostego sposobu na opuszczenie grupy odbiorczej.

Odbierz rabat dla siebie

Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Grupę iCEA S.A. z siedzibą na ul. Polska 114, 60-401 Poznań, w celu realizacji zgłoszenia i zgodnie z jego zakresem oraz według zasad zawartych w Polityce Prywatności i cookies.