Strona internetowa a urządzenia mobilne. Optymalizacja strony pod kątem mobilności i ASO

Strona internetowa a urządzenia mobilne. Optymalizacja strony pod kątem mobilności i ASO

Daria Nepriakhina 🇺🇦/unsplash.com

Posiadasz stronę internetową i zastanawiasz się, jak ją rozwinąć, aby zdobyć nowych odbiorców? Odpowiedź jest w zasięgu Twojej ręki. Telefony komórkowe stały się częścią naszego życia, mało kto jest w stanie się bez nich obyć.

Oto krótki przewodnik, jak poradzić sobie z zagadnieniem mobilności.

Urządzenia mobilne

Gwoli wyjaśnienia, są to wszelkie urządzenia technologiczne, które można zabrać ze sobą w dowolne miejsce, a które pozwalają na odbieranie i wysyłanie danych bez konieczności przewodowego połączenia z internetem. Telefony, smartfony, tablety, GPS, notebooki itp. Nastała era mobilegeddonu, a my musimy się do niej dostosować.

Mobile-First Index. Dlaczego należy dostosować strony do urządzeń mobilnych?

Jeszcze kilkanaście lat temu technologie były opracowywane w duchu desktop first. Projektowanie stron polegało na wykorzystaniu jak najlepszej rozdzielczości HD w celu zapewnienia wysokich wrażeń użytkowników. Kiedy telefony komórkowe zaczynały stawać się interesujące, strony zaprojektowano w oparciu o te same parametry. Niestety mniejszy ekran to mniejsza rozdzielczość, w efekcie strony prezentowała się niezachęcająco. Z uwagi na te różnice specjaliści opracowali projektowanie mobile first, które polega na zaplanowaniu strony najpierw dla mniejszego ekranu i stopniowym jej zwiększaniu do coraz większych narzędzi.

Szybko się okazało, że znacznie częściej korzystamy właśnie z urządzeń mobilnych. Google, jako najważniejsza przeglądarka na świecie, stoi na straży rozwoju technologii i możliwości udostępniania informacji. Wprowadzono więc Mobile-First Index, co oznacza, że podczas procesu indeksowania najpierw bierze się pod uwagę stronę z adresem mobilnym. Czynniki ten został wprowadzony ze względu na rosnący udział urządzeń mobilnych oraz ociężałe strony różniące się na poszczególnych typach urządzeń.

RWD – elastyczność ponad wszystko

Responsive Web Design to strona internetowa, która automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości ekranów dowolnych urządzeń. Nie wystarczy już stworzenie strony, która jest przejrzysta na urządzeniu desktopowym. Z uwagi na rosnącą liczbę użytkowników urządzeń mobilnych, która przekroczyła ponad 5 miliardów, Google wprowadził responsywność jako jeden z czynników rankingowych. Dodatkowo wpływa ona na dostępność witryny, z której może korzystać większa liczba potencjalnych odbiorców.

SEO dla urządzeń mobilnych – najważniejsze elementy

  • Wybierz odpowiedni motyw interfejsu. Powinien być jak najbardziej uproszczony, musisz więc zrezygnować z zagęszczenia elementów, aby szablon był przyjemny w nawigacji.
  • Zoptymalizuj meta tagi (tag tytułowy oraz opis meta) – to pierwsze elementy, z którymi mają styczność Twoi odbiorcy.
  • Stwórz przyjazny adres URL, który będzie łatwy w zapisie oraz zapamiętaniu.
  • Wykorzystaj potencjał menu okruszkowego, kategorii oraz filtrów dla uporządkowania treści na stronie. Dodatkowo zdobędziesz dzięki temu ważne linki wewnętrzne.
  • Unikaj ciężkich elementów multimedialnych. Jeśli wykorzystujesz obrazy bądź wideo, musisz je odpowiednio skompresować, aby nie stracić wysokiej prędkości ładowania się strony.
  • Ogranicz liczbę reklam, które spowalniają witrynę oraz zasłaniają ekran.
  • Zastanów się nad rozmieszczeniem przycisków i elementów interaktywnych. Jest to szczególnie ważne pod kątem UX i UX dla witryn e-commerce.
  • Zastanów się nad wdrożeniem wyszukiwania głosowego – jest ono coraz częściej wykorzystywane przez odbiorców.
Sprawdź: Indeksowanie z priorytetem dla urządzeń mobilnych? Oczywiście, ale dlaczego Mobile First Indexing, przejęło inicjatywę?

ASO – pozycjonowanie aplikacji mobilnych

App Store Optimization (bądź lub Mobile App SEO) to proces polegający na dostosowaniu strony internetowej w aplikacji mobilnej i zwiększeniu jej widoczności w wyszukiwarkach sklepów z aplikacjami. Celem jest zwiększenie liczby pobrań i interakcji użytkowników, zbudowanie fundamentów rozpoznawalności, uzyskanie pozytywnych opinii oraz dywersyfikacja kanałów dystrybucji.

Po co mi ASO?

Źródło: ThisisEngineering RAEng/unsplash.com

Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile czasu dziennie poświęcasz na korzystanie z aplikacji? Według ostatnich badań rok 2021 pobił wszelkie rekordy – użytkownicy spędzili łącznie niemal 4 biliony godzin na urządzeniach mobilnych, co daje w przeliczeniu średnio 4,8 godziny dziennie na jednego użytkownika. Jest to ogromna grupa potencjalnych odbiorców.

Popularność aplikacji wiąże się z ogólną dostępnością. Dzięki nim pobiera się znacznie mniej zasobów internetu, co jest szczególnie ważne, kiedy jesteśmy poza domem i korzystamy z pakietu danych. Aplikacje mobilne pozwalają na łatwiejsze zarządzanie stroną internetową oraz personalizację treści. Zakupy? Mapa? Artykuły? Wideo? Jedno kliknięcie wystarczy, aby ułatwić sobie życie.

Optymalizacja w pigułce. Na co zwrócić szczególną uwagę, tworząc aplikację mobilną dla swojej strony?

W pierwszej kolejności należy poznać czynniki rankingowe, które wpływają na proces pobrania aplikacji. Mowa więc o:

  • ikonie,
  • nazwie aplikacji,
  • podtytule/krótkim opisie,
  • stronie produktowej,
  • słowach kluczowych,
  • URL podstrony z aplikacją mobilną,
  • liczbie instalacji,
  • tagach,
  • komentarzach/recenzjach/gwiazdkach,
  • wersji językowej.

W przypadku ASO optymalizacja jest również niekończącym się procesem, co jest związane – tak samo jak w przypadku SEO – z aktualizacjami algorytmów i czynników rankingowych. Kontroluj swoje wyniki wraz z aplikacją, która pozwoli Ci na pozyskiwanie danych do analizy.

Podsumowanie

Jak widzisz, proces optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych jest kluczowy w kontekście pozycjonowania. Strona internetowa to pierwszy element, na który powinieneś zwrócić uwagę. Zadbaj o jej responsywność, a z czasem rozważ wykorzystanie aplikacji mobilnej. Wszystko zależy od Twoich potrzeb oraz celów. Wiesz już jednak, jak ważna dla Google jest mobilność.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Optymalizacja kanału YouTube – TOP 10 porad

    Optymalizacja kanału YouTube – TOP 10 porad

    Prowadzisz kanał na YouTube? Zależy Ci na zdobyciu nowych subskrypcji? Sprawdź, jak może Ci w tym pomóc optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek!
    Czym są systemy wymiany linków?

    Czym są systemy wymiany linków?

    SWL to przykład popularnej, ale niekoniecznie dozwolonej metody promowania zasobu w SERP. Jak działają takie systemy i dlaczego Google z nimi walczy?
    Domeny a pozycjonowanie – czy nazwa strony ma znaczenie?

    Domeny a pozycjonowanie – czy nazwa strony ma znaczenie?

    Jaką nazwę domeny wybrać, by zawładnąć wynikami wyszukiwania? Krótką, ciekawą, a może do bólu zwyczajną? Z tego wpisu dowiesz się więcej na ten temat!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę