Strona internetowa a urządzenia mobilne. Optymalizacja strony pod kątem mobilności i ASO

Strona internetowa a urządzenia mobilne. Optymalizacja strony pod kątem mobilności i ASO

Daria Nepriakhina 🇺🇦/unsplash.com

Posiadasz stronę internetową i zastanawiasz się, jak ją rozwinąć, aby zdobyć nowych odbiorców? Odpowiedź jest w zasięgu Twojej ręki. Telefony komórkowe stały się częścią naszego życia, mało kto jest w stanie się bez nich obyć.

Oto krótki przewodnik, jak poradzić sobie z zagadnieniem mobilności.

Urządzenia mobilne

Gwoli wyjaśnienia, są to wszelkie urządzenia technologiczne, które można zabrać ze sobą w dowolne miejsce, a które pozwalają na odbieranie i wysyłanie danych bez konieczności przewodowego połączenia z internetem. Telefony, smartfony, tablety, GPS, notebooki itp. Nastała era mobilegeddonu, a my musimy się do niej dostosować.

Mobile-First Index. Dlaczego należy dostosować strony do urządzeń mobilnych?

Jeszcze kilkanaście lat temu technologie były opracowywane w duchu desktop first. Projektowanie stron polegało na wykorzystaniu jak najlepszej rozdzielczości HD w celu zapewnienia wysokich wrażeń użytkowników. Kiedy telefony komórkowe zaczynały stawać się interesujące, strony zaprojektowano w oparciu o te same parametry. Niestety mniejszy ekran to mniejsza rozdzielczość, w efekcie strony prezentowała się niezachęcająco. Z uwagi na te różnice specjaliści opracowali projektowanie mobile first, które polega na zaplanowaniu strony najpierw dla mniejszego ekranu i stopniowym jej zwiększaniu do coraz większych narzędzi.

Szybko się okazało, że znacznie częściej korzystamy właśnie z urządzeń mobilnych. Google, jako najważniejsza przeglądarka na świecie, stoi na straży rozwoju technologii i możliwości udostępniania informacji. Wprowadzono więc Mobile-First Index, co oznacza, że podczas procesu indeksowania najpierw bierze się pod uwagę stronę z adresem mobilnym. Czynniki ten został wprowadzony ze względu na rosnący udział urządzeń mobilnych oraz ociężałe strony różniące się na poszczególnych typach urządzeń.

RWD – elastyczność ponad wszystko

Responsive Web Design to strona internetowa, która automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości ekranów dowolnych urządzeń. Nie wystarczy już stworzenie strony, która jest przejrzysta na urządzeniu desktopowym. Z uwagi na rosnącą liczbę użytkowników urządzeń mobilnych, która przekroczyła ponad 5 miliardów, Google wprowadził responsywność jako jeden z czynników rankingowych. Dodatkowo wpływa ona na dostępność witryny, z której może korzystać większa liczba potencjalnych odbiorców.

SEO dla urządzeń mobilnych – najważniejsze elementy

  • Wybierz odpowiedni motyw interfejsu. Powinien być jak najbardziej uproszczony, musisz więc zrezygnować z zagęszczenia elementów, aby szablon był przyjemny w nawigacji.
  • Zoptymalizuj meta tagi (tag tytułowy oraz opis meta) – to pierwsze elementy, z którymi mają styczność Twoi odbiorcy.
  • Stwórz przyjazny adres URL, który będzie łatwy w zapisie oraz zapamiętaniu.
  • Wykorzystaj potencjał menu okruszkowego, kategorii oraz filtrów dla uporządkowania treści na stronie. Dodatkowo zdobędziesz dzięki temu ważne linki wewnętrzne.
  • Unikaj ciężkich elementów multimedialnych. Jeśli wykorzystujesz obrazy bądź wideo, musisz je odpowiednio skompresować, aby nie stracić wysokiej prędkości ładowania się strony.
  • Ogranicz liczbę reklam, które spowalniają witrynę oraz zasłaniają ekran.
  • Zastanów się nad rozmieszczeniem przycisków i elementów interaktywnych. Jest to szczególnie ważne pod kątem UX i UX dla witryn e-commerce.
  • Zastanów się nad wdrożeniem wyszukiwania głosowego – jest ono coraz częściej wykorzystywane przez odbiorców.
Sprawdź: Indeksowanie z priorytetem dla urządzeń mobilnych? Oczywiście, ale dlaczego Mobile First Indexing, przejęło inicjatywę?

ASO – pozycjonowanie aplikacji mobilnych

App Store Optimization (bądź lub Mobile App SEO) to proces polegający na dostosowaniu strony internetowej w aplikacji mobilnej i zwiększeniu jej widoczności w wyszukiwarkach sklepów z aplikacjami. Celem jest zwiększenie liczby pobrań i interakcji użytkowników, zbudowanie fundamentów rozpoznawalności, uzyskanie pozytywnych opinii oraz dywersyfikacja kanałów dystrybucji.

Po co mi ASO?

Źródło: ThisisEngineering RAEng/unsplash.com

Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile czasu dziennie poświęcasz na korzystanie z aplikacji? Według ostatnich badań rok 2021 pobił wszelkie rekordy – użytkownicy spędzili łącznie niemal 4 biliony godzin na urządzeniach mobilnych, co daje w przeliczeniu średnio 4,8 godziny dziennie na jednego użytkownika. Jest to ogromna grupa potencjalnych odbiorców.

Popularność aplikacji wiąże się z ogólną dostępnością. Dzięki nim pobiera się znacznie mniej zasobów internetu, co jest szczególnie ważne, kiedy jesteśmy poza domem i korzystamy z pakietu danych. Aplikacje mobilne pozwalają na łatwiejsze zarządzanie stroną internetową oraz personalizację treści. Zakupy? Mapa? Artykuły? Wideo? Jedno kliknięcie wystarczy, aby ułatwić sobie życie.

Optymalizacja w pigułce. Na co zwrócić szczególną uwagę, tworząc aplikację mobilną dla swojej strony?

W pierwszej kolejności należy poznać czynniki rankingowe, które wpływają na proces pobrania aplikacji. Mowa więc o:

  • ikonie,
  • nazwie aplikacji,
  • podtytule/krótkim opisie,
  • stronie produktowej,
  • słowach kluczowych,
  • URL podstrony z aplikacją mobilną,
  • liczbie instalacji,
  • tagach,
  • komentarzach/recenzjach/gwiazdkach,
  • wersji językowej.

W przypadku ASO optymalizacja jest również niekończącym się procesem, co jest związane – tak samo jak w przypadku SEO – z aktualizacjami algorytmów i czynników rankingowych. Kontroluj swoje wyniki wraz z aplikacją, która pozwoli Ci na pozyskiwanie danych do analizy.

Podsumowanie

Jak widzisz, proces optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych jest kluczowy w kontekście pozycjonowania. Strona internetowa to pierwszy element, na który powinieneś zwrócić uwagę. Zadbaj o jej responsywność, a z czasem rozważ wykorzystanie aplikacji mobilnej. Wszystko zależy od Twoich potrzeb oraz celów. Wiesz już jednak, jak ważna dla Google jest mobilność.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy lazy loading może pomóc witrynie w optymalizacji?

    Czy lazy loading może pomóc witrynie w optymalizacji?

    Często zbyt wolne ładowanie strony internetowej wpływa negatywnie na SEO, ale jej częściowe i powolne wczytywanie może pomóc Ci osiągnąć sukces!
    Czym są linki zwrotne i dlaczego potrzebujesz ich, optymalizując stronę pod kątem SEO?

    Czym są linki zwrotne i dlaczego potrzebujesz ich, optymalizując stronę pod kątem SEO?

    W jaki sposób wykorzystać możliwości SEO, aby uzyskać wysoką pozycję rankingową? Czym są linki zwrotne i dlaczego mają tak wielkie znaczenie?
    Jak zoptymalizować stronę małej firmy pod kątem lokalnych wyszukiwań?

    Jak zoptymalizować stronę małej firmy pod kątem lokalnych wyszukiwań?

    Prowadzisz stronę internetową swojego lokalnego biznesu? Sprawdź, co zrobić, aby lepiej pozycjonowała się w sieci i przyciągała nowych klientów!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.