Strony i sklepy internetowe z szablonu czy projektu graficznego?

Strony i sklepy internetowe z szablonu czy projektu graficznego?

Vojtech Okenka/pexels.com

Zbudowanie strony lub sklepu internetowego to dość trudna sprawa. Czasy poszły do przodu nie tylko w kwestii rozwiązań dostępnych na rynku, ale też oczekiwań klientów. Określenie potrzeb użytkowników pomoże przyspieszyć proces wyceny, dowiemy się jaki jest wstępny koszt uruchomienia serwisu, który zostanie potem bardziej uszczegółowiony. Kolejnym elementem, który należy ustalić z przyszłym wykonawcą jest aspekt wizualny, czyli jak dana strona ma wyglądać. Jeśli chodzi o layout (wygląd) to każda strona internetowa może zostać wykonana na dwa sposoby – można zrobić ją z szablonu lub z projektu graficznego. Dotyczy to zarówno strony, jak i sklepu internetowego. Poniżej przedstawiamy cechy obu rozwiązań.

Strona internetowa z dedykowanego projektu graficznego

Strona z projektu graficznego to indywidualne rozwiązanie, skrojone pod klienta. Pod tym terminem kryje się współpraca z grafikiem, który zaprojektuje serwis od podstaw. Najczęściej taki proces zaczyna się od konsultacji z klientem, który określa założenia, wizję i przekazuje dostępne materiały. Na podstawie ustalonej specyfikacji tworzy się makiety, które mają pokazać układ strony, zależności między poszczególnymi podstronami.

Zaawansowane strony lub sklepy potrzebują odpowiedniej architektury informacji. Zbudowanie dobrej struktury treści ułatwi nam drogę na szczyt wyników wyszukiwania. Dla własnego dobra można skorzystać z konsultacji SEO z agencją. Po zaakceptowaniu makiet i struktury przechodzi się do projektowania elementów graficznych, które dają wizualne przedstawienie layoutu strony. Jeśli klientowi odpowiada taki projekt, oddaje się go w ręce programisty, który musi go wdrożyć do wybranego rozwiązania CMS (system do zarządzania treścią).

Zalety dedykowanego projektu graficznego:

  • Oryginalność – Strona z projektu graficznego zapewnia nieszablonowe podejście do tematu. Serwis projektuje się od podstaw, co gwarantuje, że nie znajdziesz drugiej takiej samej strony w Internecie. Jeśli ktoś chce wyróżnić się na tle konkurencji lub jest z branży, w której musi pokazać swoje nowatorskie podejście to ten rodzaj współpracy przy stronie będzie odpowiedni.
  • Personalizacja – Rozwiązanie z projektu graficznego są dopasowane do potrzeb klienta. To on ustala założenia i kierunek działań, a grafik wciela je w życie, zgodnie z panującymi zasadami projektowania. To rozwiązanie jest szyte na miarę, czyli każdy element może być dopracowany pod indywidualne preferencje klienta.
  • SEO – Przy projektach, które powstają od początku, łatwiej jest kontrolować optymalizację strony pod wyszukiwarkę Google. Nowy serwis jest czystą kartą, którą można od początku poprawnie ułożyć i potem wypozycjonować. Wyeliminowanie wielu błędów szablonowych przyspiesza ten proces. Przy założeniu, że od początku w procesie będzie uczestniczył specjalista ds. SEO.

Wady dedykowanego projektu graficznego:

  • Czas – Jeśli klient wybierze indywidualne podejście do strony, musi uzbroić się w cierpliwość. Na etapie tworzenia projektu graficznego trzeba poświęcić więcej czasu na konsultacje z grafikiem. Po wnikliwej analizie oddaje się makiety, a dopiero po ich akceptacji – docelowy projekt graficzny. Dodatkowo taki projekt trzeba pociąć przed wdrożeniem do HTML. To dodatkowe etapy, które generują sporo czasu. Dlatego jeśli ktoś liczy na szybką realizacje to powinien wybrać szablonowe podejście.
  • Koszt – Jeśli wspominamy o czasie, to wiążę się z tym również aspekt finansowy. Więcej pracy generuje większe koszta, dlatego strona internetowa z projektu graficznego to najczęściej 2-3 razy droższy wydatek.
  • Wsparcie – Wszystkie zmiany w już zaakceptowanym wyglądzie będą dodatkowym czasem, a co za tym idzie kosztem. Elementy dodatkowe zawiera się w planie rozwojowym serwisu, jest to usługa po wdrożeniowa, którą większość firm ma w swoich cennikach.
Sprawdź: Czy dzięki SEO poprawisz swoją strategię UX?

Strona internetowa z szablonu

Na rynku dostępnych jest wiele szablonów stron/sklepów internetowych. Jest to prężnie działająca odnoga branży internetowej. Na czym to polega? Wybiera się szablon, czyli gotowy, zakodowany układ strony, a następnie kupuje się jego licencję i wdraża. Każdy szablon można dostosować do klienta przez wybranie dostępnych modułów. Podmiana grafik, ikon, logotypu, kolorystyki, czy stylu poszczególnych elementów jest możliwa. Kupując szablon, otrzymujemy pewien zasób sekcji do użycia, ale to, jak będzie wyglądała docelowa strona, zależy od dostosowaniu ich do danego kontrahenta.

Na początku współpracy, ważne jest poznanie oczekiwań klienta – preferencji dotyczących wyglądu, specyfikacji strony (jakie funkcjonalności dodatkowo powinna zawierać strona) oraz specyfiki branży (analiza konkurencji) w obszarze której się porusza. Przy wyborze szablonu zwraca się uwagę nie tylko na aspekt wizualny, ale również na inne elementy, które decydują o tym jak serwis będzie działał. Należy sprawdzić m.in. optymalizację szablonu, ranking motywu oraz support. Najczęściej wysyła się do klienta kilka propozycji sprawdzonych szablonów, a on decyduje który należy wdrożyć. Tak jak w przypadku rozwiązania z projektu graficznego, ten wybór również ma swoje plusy i minusy.

Zalety szablonu:

  • Czas – Szablonowe rozwiązanie gwarantuje szybsze wdrożenie. Odchodzi etap projektowania makiet, projektu graficznego oraz pocięcia szablonu. Oczywiście projektant graficzny uczestniczy w procesie, ale na zasadzie dobierania elementów lub zaprojektowania ich części (np. sliderów), co wymaga stosunkowo małego nakładu pracy. Wybrany projekt od razu zostaje przekazany programiście, który zajmuje się jego wdrożeniem i dostosowaniem.
  • Koszt – Ze względu na to, że czas pracy przy stronie www z szablonu, jest mniejszy niż w przypadku serwisu z projektu graficznego, wpływa to również na koszt usługi. Prosta strona jest ekonomiczniejszym rozwiązaniem i dostępnym na każdą kieszeń. Każde udogodnienie zwiększa tą cenę, ale w podstawowej wersji nie wymaga dużych nakładów finansowych.
  • Duży wybór – To rozwiązanie jest idealne dla osób, które nie wiedzą jak dokładnie wyglądać ma ich strona. Mnogość dostępnych szablonów na rynku gwarantuje, że każdy znajdzie coś odpowiedniego pod siebie. Można przejrzeć wiele dostępnych layoutów, podpatrzeć rozwiązania i wybrać najbardziej odpowiedni dla siebie.

Wady szablonu:

  • Ograniczenia – Wybór tej opcji wiąże się z pewnymi kompromisami. Nie wszystkie elementy będzie można dostosować lub zmienić. Dodatkowo może się okazać, że zrobienie zmian wiąże się z dużym kosztem. Kupując szablonowe rozwiązania musimy mieć tę świadomość.
  • Powtarzalność – Używając popularnych szablonów, istnieje możliwość znalezienia podobnych stron w swojej branży. W internecie mogą znaleźć się witryny o prawie identycznym układzie i wyglądzie, co nie wyróżni stronę na tle konkurencji.
  • SEO – Przy wyborze szablonu wstępnie weryfikuje się jego optymalizację. Dopiero jednak po głębszym audycie SEO można stwierdzić jakie elementy należy poprawić, aby strona była dobrze wypozycjonowana. To dodatkowy czas, który należy poświęcić przy wdrożeniu.

Każde z przedstawionych rozwiązań ma swoje wady i zalety. To, która opcja będzie najlepsza dla biznesu klienta, zależy od jego indywidualnych oczekiwań. Warto zastanowić się co jest ważniejsze – unikalność projektu czy czas wdrożenia, spersonalizowanie rozwiązanie czy czas realizacji. Agencja interaktywna Fancybox chętnie pomoże w dobraniu najlepszego rozwiązania dopasowanego do potrzeb.

Jeśli nadal nie wiesz, które rozwiązanie wybrać – skontaktuj się z nami – chętnie pomożemy 🙂

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SXO
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych?

    Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych?

    Poprawnie funkcjonująca strona internetowa musi przede wszystkim udostępniać dane w zrozumiały i przejrzysty sposób. Tym właśnie architektura informacji w serwisach internetowych. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego jest tak istotna oraz co na nią wpływa.
    Jak testy A/B mogą pomóc Ci zwiększyć konwersję i co warto nimi badać?

    Jak testy A/B mogą pomóc Ci zwiększyć konwersję i co warto nimi badać?

    Jeśli prowadzisz stronę internetową, z pewnością zależy Ci na zwiększeniu konwersji. Przeczytaj nasz artykuł!
    Czym jest UX consulting?

    Czym jest UX consulting?

    Wstępna diagnoza strony WWW oraz dostarczenie informacji o użyteczności interfejsu to klucz w budowie przyjaznej dla użytkownika witryny.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.

        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę