Świąteczne szaleństwo zakupowe – plan dla e-commerce last minute

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Grupa iCEA

Pierwsza Agencja SEO360 działająca na rynku od 2007 roku. Firma ma status Partnera Google oraz jest zdobywcą drugiego miejsca w kategorii agencji SEO/SEM w konkursie Dream Team. Dzięki zespołowi na... Więcej

15 December 2020

Grudzień to specyficzny czas zarówno dla kupujących, jak i sprzedających. W tym roku większość zakupów prezentowych przeniosła się do internetu. Mimo że od wielu lat trend ten wzrasta na sile, to sytuacja związana z pandemią zmusiła wiele osób do jeszcze intensywniejszego poszukiwania upominków świątecznych w sieci. Sprzedawcy powinni się zatem przygotować na grudniową gorączkę zakupową. Jeżeli jeszcze nie masz strategii, to nic straconego, ale czasu jest coraz mniej – MUSISZ ZACZĄĆ DZIAŁAĆ JUŻ TERAZ! Pomoże Ci w tym przygotowany przez nas poradnik z rozwiązaniami, które da się wdrożyć na ostatnią chwilę. 

Od czego zacząć?

Twoim punktem wyjścia powinna być analityka oraz stworzenie odpowiedniej, prostej strategii. Na samym początku warto przyjrzeć się działaniom podejmowanym przez nas w tym okresie w poprzednich latach, nie zaszkodzi również analiza konkurencji. Sprawdź, jakie produkty w Twoim e-sklepie były najczęściej kupowane przez klientów, jakie kategorie zakupowe cieszyły się największą popularnością, czy możesz wyodrębnić z tego jakieś powtarzające się schematy (np. klientów o podobnych koszykach zakupowych)? Na podstawie wniosków z takiej analizy możesz przygotować kampanie promocyjne konkretnych produktów, a także – w przypadku zidentyfikowania pewnych schematów zakupowych – pomyśleć o określonej strategii cross-sellingowej. Google Analytics będzie bardzo pomocnym narzędziem na tym etapie planowania przedświątecznych działań. Warto również sprawdzić, z jakich kanałów przychodzą do nas klienci i ewentualnie zwiększyć na nie budżet w najgorętszym okresie. Masz niewiele czasu, więc postaraj się działać szybko.

Wygląd strony internetowej

Mówi się, że nie ocenia się książki po okładce, a jednak w przypadku sklepu e-commerce szata graficzna ma ogromne znaczenie – nie chodzi wyłącznie o względy estetyczne, lecz również o użyteczność i łatwość w odbiorze przez użytkownika. W tej chwili nie ma sensu porywać się z motyką na słońce, ponieważ nie przebudujesz witryny w tak krótkim okresie, jaki pozostał do świąt. Zadbaj o ewentualne akcenty świąteczne, które wzbogacą Twoją identyfikację wizualną na stronie, dzięki czemu klient od razu dowie się, że znajdzie tutaj to, czego poszukuje. Dodatkowo przygotuj spójną linię graficzną dla ewentualnych banerów, sliderów oraz pop-upów. Na elementach tego typu możesz zamieścić promocje i informacje o rabatach w klimacie świątecznym. Wyeksponuj produkty, które według Twojej analizy cieszyły się największą popularnością w poprzednich latach. Dobrym rozwiązaniem będzie również stworzenie specjalnej zakładki dedykowanej prezentom. Aby ułatwić klientowi poszukiwania, możesz dodać opcję sortowania cenowego – taka funkcja z pewnością poprawi użyteczność strony.

Komunikacja na różnych platformach

Content na blogu firmowym to bardzo ważny aspekt w planowaniu kampanii świątecznej. Poradniki prezentowe, inspirujące listy, prezentacje produktów wideo, zbiory opinii o konkretnym produkcie to tylko nieliczne z formatów, które warto publikować w tym gorącym okresie. Treści tego typu możemy dystrybuować w innych kanałach np. w social mediach lub w newsletterach. W przypadku social mediów działania trzeba prowadzić dwutorowo: organicznie i wspierając się płatnymi kampaniami. Precyzyjne możliwości targetowania postów pozwolą nam niezwykle trafnie dotrzeć do osób, które mogą okazać się zainteresowane naszymi produktami. Przykładowo, promując poradnik „10 pomysłów na prezent dla męża”, możemy wyświetlać go właśnie zamężnym kobietom. Bardzo istotną rolę mogą również odegrać działania remarketingowe ukierunkowane na osoby, które w ostatnich dniach odwiedziły naszą stronę. Przypomnijmy im, czego u nas poszukiwały – jeżeli są to produkty z kategorii świątecznych prezentów, zadbajmy o to, aby kreacje graficzne nawiązywały do bożonarodzeniowego klimatu.

Grudzień to również dobry czas na komunikację e-mail marketingową, ale ważne, by zachować rozsądek w ilości realizowanych wysyłek. Informacja o specjalnej promocji ograniczonej czasowo, czy content z bloga to idealne powody do zrealizowania kampanii mailowej. Przykładowo, jeżeli wyślesz mailing z informacją o rabacie, to po kilku dniach możesz ponowić wysyłkę w formie przypominajki do osób, które nie otworzyły poprzedniej wiadomości. Pamiętaj, aby w komunikacji tego typu także zadbać o świąteczne elementy kreacji i atrakcyjny klikalny tytuł.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Z pewnością o usługach dodatkowych typu pakowanie na prezent – nie wiąże się to z dużymi kosztami, a zawsze może przekonać klienta do zakupów właśnie u nas. Kolejnym istotnym elementem może być dostosowana do świątecznych realiów strategia cross-sellingowa. Warto zaoferować do zakupu głównego produkt dodatkowy, w bardzo atrakcyjnej, ale ograniczonej czasowo cenie. O logistyce i obsłudze zamówień nie musimy wspominać, ponieważ większość właścicieli sklepów e-commerce jest pod tym względem przygotowania dużo wcześniej.

W tym całym przedświątecznym szaleństwie nie możemy zapominać o tym, jak istotna jest bieżąca obsługa klienta. Łatwość kontaktu z firmą jest ważnym elementem w kształtowaniu doświadczenia zakupowego, dlatego warto zadbać o to, aby być wszędzie tam, gdzie może skontaktować się z nami klient. Jeżeli nie masz w zwyczaju odpisywać na bieżąco na stronie firmowej na Faceboooku, a widget czatu pełni na Twojej stronie jedynie funkcję dekoracyjną, to najwyższa pora zmienić swoje nawyki – w tym gorącym okresie trzeba reagować szybko, ponieważ czas to dosłownie pieniądz.