Jeszcze nie tak dawno temu standardem było tworzenie sklepu internetowego z dedykowanym szablonem graficznym, stworzonym od podstaw na zamówienie. Dziś w Internecie bez problemu znajdziemy tysiące gotowych wzorów, które można dostosować do indywidualnych potrzeb. W związku z tym właściciele e-commerce coraz częściej decydują się na tego typu rozwiązanie. Mając tak wiele gotowych pomysłów na wygląd sklepu, można wybrać szablon doskonale wpisujący się w autorską wizję. Projektowanie sklepów internetowych zmierza coraz bardziej w kierunku korzystania z przygotowanych już rozwiązań, przez co liczba gotowych szablonów graficznych stale rośnie.
Od strony technicznej szablon graficzny to kod źródłowy, dane konfiguracyjne i pliki multimedialne tworzące “paczkę” w określonym formacie obsługiwanym przez dane oprogramowanie sklepu internetowego, na przykład Shoper. Kod źródłowy zawiera podstawowe informacje na temat wyglądu: kolory, odstępy, rodzaje czcionek, ułożenie elementów etc., ale oprócz tego jest to zbiór instrukcji i parametrów definiujących działanie sklepu. Nieprawidłowość w kodzie szablonu może spowodować całkowite wyłączenie witryny e-commerce lub jej kluczowych funkcji, np. składania zamówień. Błąd w szablonie może obniżyć pozycję sklepu w Google, zmniejszyć jego wydajność, a nawet powodować losowe, cykliczne problemy w stylu: “czasami nie da się rozwinąć menu”, które ciężko wykryć, a które mogą zniechęcać klientów i mieć stały wpływ na konwersję, co w dłuższej perspektywie przełoży się na realne straty.
Dzięki systemowi szablonów sklepy internetowe są elastyczne. Ingerencja w ich kod źródłowy może zmienić całkowicie sposób funkcjonowania witryny e-commerce, np. można dodać funkcje ułatwiające sprzedaż B2B lub stworzyć zamkniętą platformę dostępną tylko dla zweryfikowanych użytkowników. Prawidłowo wykonany szablon graficzny jest kluczowym elementem osiągnięcia sukcesu w e-biznesie. Pojawiające się w nim błędy mogą skutecznie go udaremnić, dlatego należy się ich wystrzegać.
Odpowiadając na to pytanie, warto wziąć pod uwagę jedną kwestię: dedykowany szablon graficzny stworzony od podstaw jest oparty na innym szablonie. Każde oprogramowanie e-commerce posiada domyślny szablon graficzny (lub wiele takich szablonów) będący niejako “pierwotną” konfiguracją sklepu. Tworząc dedykowany wzór, modyfikuje się de facto kopię jednego z domyślnych.
Gotowe szablony graficzne dostępne na rynku są przetestowane na wielu sklepach i często rozszerzają możliwości domyślnego wzoru. Jeśli więc chcemy stworzyć wygląd witryny e-commerce od zera – i tak warto wybrać przygotowany już szablon, na podstawie którego stworzymy nasz docelowy, wymarzony. Dzięki temu nie musimy martwić się o aspekty niewidoczne dla oka, mające jednak znaczny wpływ na działanie sklepu, jak chociażby mikrodane, optymalizacja SEO i Core Web Vitals.
Korzystając z gotowych rozwiązań, niekiedy można osiągnąć znacznie więcej, niż wydaje się nam na początku. Prawidłowa ocena możliwości wymaga jednak specjalistycznej wiedzy i wielu lat doświadczenia. Warto zatem skonsultować swój plan ze specjalistami e-commerce. Jak dokładnie opisać swoje potrzeby i oczekiwania? Najlepiej zacząć właśnie od wybrania gotowego szablonu graficznego. Dzięki temu łatwo pokażemy, na czym szczególnie nam zależy, albo wręcz przeciwnie – czego chcielibyśmy uniknąć. Można wybrać kilka wzorów i wskazać, które elementy powinny znaleźć się w naszym sklepie oraz jaki styl nam odpowiada. Przejrzenie gotowych szablonów graficznych to także bardzo dobry pomysł na pierwszy krok przy wyborze oprogramowania sklepu internetowego.
W Google! Wystarczy wpisać “e-commerce templates” i od razu zobaczymy tysiące szablonów dostępnych dla różnych silników sklepów internetowych. Będąc na etapie wyboru oprogramowania, można sprawdzić, które gotowe wzory są z nim kompatybilne. Dzięki temu zweryfikujemy jego popularność, możliwość modyfikacji, a także wielkość społeczności, jaka za nim stoi, co w dzisiejszych czasach jest bardzo ważnym czynnikiem. Aktywna społeczność może pomóc rozwiązywać problemy. Ponadto można poznać ciekawych ludzi oraz ich doświadczenia, które tym samym wzbogacą naszą wiedzę o e-commerce.
Warto szukać szablonów dla konkretnego oprogramowania, np.: “szablony graficzne Shoper”. Dobrym źródłem wiedzy będą też media społecznościowe i grupy związane z danym oprogramowaniem. Z ich poziomu możemy zapytać o godne polecenia wzory. W ten sposób znajdziemy też firmy zajmujące się danym silnikiem e-commerce, które w przyszłości będą mogły pomóc nam zmodyfikować e-sklep lub stworzyć “szyty na miarę” szablon.
Chcąc zlecić wykonanie indywidualnego szablonu, warto wybrać kilka, które trafiają w nasz gust i mogą być kompatybilne z dowolnym oprogramowaniem. Specjaliści zajmujący się ich wdrożeniami samodzielnie wybiorą optymalny tok postępowania, dlatego najważniejsze jest dokładne opisanie swoich potrzeb i oczekiwań. Jeśli jednak budżet jest ograniczony lub po prostu nie ma potrzeby tworzenia indywidualnego wzoru, warto postawić na sprawdzone, profesjonalne rozwiązanie.
Przed podjęciem decyzji należy przede wszystkim zweryfikować producenta szablonu. Najlepiej, jeśli jest to zaufany partner twórcy silnika sklepu lub sam twórca. Gotowy wzór powinien być opatrzony przykładami przynajmniej kilku sklepów, które z niego korzystają. Warto przetestować dokładnie jego wersję demo i sprawdzić wynik Google Pagespeed Insights i Core Web Vitals. Powinniśmy też zapytać o możliwości konfiguracyjne, w tym, czy jest dostępna instrukcja (powinna być jasna i zrozumiała), a także jak dokładnie szablon będzie wyglądał po zakupie. Jeśli współpracujemy z agencją SEO, warto skonsultować swój wybór ze specjalistami i poprosić o ocenę jakości wzoru pod kątem SEO.
Szablon graficzny to integralny element sklepu internetowego, odpowiedzialny za jego poprawne działanie. Z tego też względu należy unikać w nim błędów – mogą mieć katastrofalne skutki. Gotowe wzory dostępne są dla większości silników e-commerce. Ich liczba może świadczyć o popularności danego oprogramowania. Oparcie sklepu na gotowym szablonie oznacza znacznie mniejsze koszty wdrożenia i utrzymania. Podczas wyboru należy jednak upewnić się o rzetelności jego twórcy. W tej kwestii warto skonsultować się ze specjalistami, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.
Najłatwiej opisywać swoje oczekiwania na przykładach, dlatego niezależnie czy mamy w głowie wyraźną wizję, czy dopiero szukamy inspiracji – warto zacząć od zapoznania się z gotowymi szablonami graficznymi!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.