Sztuczna inteligencja w służbie człowiekowi. Jak wykorzystać jej potencjał w kontekście SEO?

Sztuczna inteligencja w służbie człowiekowi. Jak wykorzystać jej potencjał w kontekście SEO?

cottonbro/pexels.com

W latach 30. XVII wieku René Descartes przewidział, że pewnego dnia maszyny będą w stanie podejmować decyzje tak jak ludzie. Kartezjusz traktował ciało niczym maszynę, czym dał początki rozumienia funkcjonowania układu nerwowego oraz teorii odruchów półautomatycznych.

Dziś sztuczna inteligencja towarzyszy nam na co dzień w postaci wirtualnych asystentów, oprogramowań do analizy obrazów, wyszukiwarek internetowych, systemów rozpoznawania twarzy w telefonach, automatycznych samochodów czy obrazowania termicznego. Przykładów jest jednak znacznie więcej. Dziś dowiesz się więcej na temat początków sztucznej inteligencji oraz możliwości jej wykorzystania w optymalizacji SEO.

Wprowadzenie do AI (Artificial Intelligence)

Historia

Aby móc opowiedzieć o początkach sztucznej inteligencji, musimy cofnąć się w czasie do roku 1950, kiedy to Alan Turing – brytyjski matematyk i kryptolog, zaproponował możliwość udawania człowieka w zdalnej rozmowie. To właśnie dzięki jego pracy podczas II Wojny Światowej rozszyfrowano kod Enigmy, niemieckiej maszyny szyfrującej wiadomości skonstruowanej przez Artura Scherbiusa.

Dziś mówimy o teście Turinga, który określa zdolność maszyn do posługiwania się naturalnym językiem, co ma świadczyć o posiadaniu umiejętności myślenia na sposób ludzki. Informatyk nazwał to wówczas żartobliwie „grą w udawanie” (imitation game), w której udział brało trzech uczestników: dwie osoby oraz maszyna. Podczas gry jeden z uczestników próbuje ustalić, kto jest kim w konwersacji.

Pomysł Turing pozwolił na założenie laboratorium AI na Uniwersytecie Carnegie Mellon. Jednak tylko uniwersytety oraz wielkie firmy mogły pozwolić sobie na zakup tak kosztownego sprzętu do badań.

Sam termin „sztuczna inteligencja” został wprowadzony w obieg naukowo-społeczny dopiero w 1965 roku. W tym czasie na konferencji naukowej w Dartmouth John McCarthy – amerykański informatyk – użył go w swoim wystąpieniu. Kilka lat później dzięki temu został laureatem Nagrody Turinga. Określeniem tym nazwał wówczas konstruowanie maszyn, o których działaniach można by powiedzieć, że przypominają przejawy ludzkiej inteligencji.

Rok później nastąpił przełom. Joseph Weizenbaum z Instytutu Technologii w Massachusetts opracował pierwszego w historii chatbota o imieniu Eliza. Był to przykład przetwarzania języka naturalnego, który dziś odnajdujemy w kontakcie choćby z Alexą czy Siri.

Lata 50–70. XX wieku określa się dziś mianem „latem sztucznej inteligencji”, jako szczególnie ożywionego okresu nad badaniami oraz prognozami możliwości. Przyczyniło się to do zwiększenia świadomości korzyści, jakie niesie za sobą AI, a co za tym idzie z większymi nakładami finansowymi. Niestety później przez dekadę trwała stagnacja, badacze napotykali zbyt wiele przeciwności, które spowolniły procesy rozwoju maszyn. Zaczęło się to jednak zmieniać wraz z rozwojem marketingu oraz wprowadzeniem do użytku publicznego wyszukiwarek internetowych. Kolejna zmiana przyszła w latach 90., kiedy wzrosła moc obliczeniowa programów komputerowych.

Uczenie maszynowe

Skoro mowa o latach 90. nie sposób nie wspomnieć o programie uczenia maszynowego wprowadzonego przez firmę IBM do szkolenia zawodników szachowych. Chociaż komputer Deep Blue został zaprojektowany na przełomie lat 50. i 60. XX wieku, to dopiero w 1997 roku wykorzystano go po raz pierwszy w kontakcie z człowiekiem. Pokonał on wówczas mistrza świata w szachach – Garii Kasparowa. Był to przełom pod kątem badań nad algorytmami, które zaczęły być wykorzystywane przez największe wyszukiwarki, takie jak Google, Bing oraz Yahoo!.

Algorytmy samouczące się wykorzystywane są do analizy olbrzymich baz danych, poszukiwania zależności, tłumaczeń, sterowania głosem, rozpoznawania ludzkiej mowy czy opracowywania złożonych problemów.

Współcześnie mianem AI określa się technologie i dziedziny badań z pogranicza informatyki, kognitywistyki, psychologii, neurologii, matematyki i filozofii oraz programy komputerowe zdolne do funkcjonowania na zasadach podobnych do ludzkiego umysłu, a które nie poddają się działaniom algorytmów. Mowa tutaj o podejmowaniu decyzji bez posiadania danych, analizie i syntezie języków naturalnych, rozumowaniu racjonalnym, grach logicznych (takich jak szachy), inteligentnych robotach czy dowodzeniu twierdzeń. Postępy w tej dziedzinie wymagają ogromnych nakładów pracy oraz środków finansowych, stąd proces ten przebiega znacznie wolniej niż rozwój innych dyscyplin.

Sprawdź: 5 podstawowych błędów w pozycjonowaniu stron

Optymalizacja SEO

Search Engine Optimization to proces polegający na poprawieniu widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Opiera się on na działaniach algorytmów oraz robotów wyszukiwarek internetowych, a także na intencjach użytkowników (UX).

AI w kontekście wyszukiwarek

  1. W tym przypadku chodzi o możliwości gromadzenia danych, targetowania reklam, określania trafności contentu, wyszukiwania głosowego i tekstowego itp. AI jednak może oceniać strony w bardzo różny sposób, nie opierając się na żadnym znanym Ci schemacie. Sztuczna inteligencja nieustannie uczy się poprzez skanowanie treści, linków oraz interakcję ze stroną.
  2. Wyszukiwarki internetowe doskonale poruszają się w świecie obrazów oraz materiałów wideo. Co więcej, wiedzą, jak analizować oraz interpretować daną treść. Działa to na tej samej zasadzie, na której swoją pracę opierają właściciele stron optymalizujący słowa kluczowe, znaczniki, meta tagi oraz nagłówki.
  3. Sztuczna inteligencja coraz lepiej radzi sobie z systemem rozpoznawania mowy, dzięki czemu wzrasta liczba wyszukiwań głosowych oraz tekstowych. Według prognoz, do 2025 roku będzie to najpopularniejsza metoda researchu.
  4. W kontekście witryn e-commerce sztuczna inteligencja wspiera również sugestie oraz rekomendacje zgodnie z naszą historią transakcyjną. Jest to możliwe dzięki systemowi szybkiego uczenia się i zapamiętywania naszych zachowań.

Rank Brain

Źródło: Digital Buggu/pexels.com

Jest to algorytm uczenia maszynowego, który rozwija się od 2015 roku i jest wykorzystywany w celu wyświetlania jak najtrafniejszych wyników wyszukiwania. Hasło wpisane przez użytkownika sieci zostaje przekazane do interpretacji programowi. Tym, co odróżnia go od Algorytmu Koliber, jest fakt szybkiego uczenia się zachowań odbiorców. Coraz lepiej radzi sobie również z wyświetlaniem stron, które wcześniej nie były wyszukiwane bądź są znacznie trudniejsze w interpretacji.

Słowo na koniec

Jak widzisz, możliwości AI są ogromne, a ich liczba wciąż rośnie. Każda z możliwości jest wciąż udoskonalana, a tym samym stanowi wyzwanie dla właścicieli stron pod kątem optymalizacji i pozycjonowania. Z pewnością całość tych działań ma na celu również wyeliminowanie technik Black Hat SEO, aby zapewnić użytkownikom sieci jak największe bezpieczeństwo oraz satysfakcję.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Audyt SEO – dlaczego należy o nim pamiętać?

    Audyt SEO – dlaczego należy o nim pamiętać?

    Czym jest i na czym polega audyt pod kątem optymalizacji i pozycjonowania? Dowiedz się, dlaczego każdy go potrzebuje. Wspomóż funkcjonowanie swojej strony.
    Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?

    Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?

    Na Twojej stronie wciąż coś się zmienia? Rozwiązaniem, z którego powinieneś korzystać, są przekierowania 301. Dzięki nim internauta i robot Google trafią w serwisie tam, gdzie powinni.
    Jak prawidłowo zoptymalizować obraz na stronie internetowej pod kątem SEO?

    Jak prawidłowo zoptymalizować obraz na stronie internetowej pod kątem SEO?

    Optymalizacja witryny pod kątem obrazów jest ważna dla SEO. Dowiedz się, jak znaleźć się na wysokiej pozycji w rankingu SERP.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.

        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę