DARMOWY AUDYT SEO

Szybkość ładowania strony – jak sprawdzić?

Szybkość ładowania strony – jak sprawdzić?

Campaign Creators/unsplash.com

Jednym z elementów praktycznie każdego audytu SEO jest sprawdzenie, jak aktualnie wygląda szybkość wczytywania strony. To niezwykle istotne w kontekście pozycjonowania – Google zwraca coraz więcej uwagi na doświadczenia użytkownika, na które składa się między innymi właśnie czas ładowania. Jak sprawdzić szybkość ładowania strony? Jakich narzędzi do tego użyć?

Co dokładnie oznacza prędkość ładowania strony?

Warto tutaj zauważyć, że choć pierwszą definicją, która nasuwa się na myśl przy pojęciu prędkości ładowania strony, jest czas od wpisania adresu do pełnego załadowania, nie jest to jedyne podejście do tego tematu. W ostatnim czasie Google wprowadziło nowy zestaw metryk – Core Web Vitals, które sprawdzają, w jakim stopniu strony oferują pozytywne wrażenia użytkownikom. Jednym z nich jest czas ładowania nie całej witryny, a jedynie głównej części jej zawartości: parametr ten jest określany jako „Largest Contentful Paint”. Nowe podejście giganta z Mountain View sprawia, że ocena strony jest bardziej zgodna z wrażeniami użytkownika – niektóre mało znaczące elementy wciąż mogą ładować się długo bez wpływu na pozycjonowanie.

Sprawdź: Być szybszym od błyskawicy – wskaźnik szybkości ładowania strony i SEO

Dlaczego warto zadbać o prędkość ładowania strony?

Szybkość ładowania strony internetowej to jedna z najważniejszych kwestii dla doświadczenia użytkownika – długi czas oczekiwania może nawet sprawić, że odbiorcy po prostu opuszczą witrynę. Według danych zebranych przez Google dla 40% osób limit ten wynosi zaledwie 3 sekundy. Prawie połowa internautów zakłada z kolei, że strony będą ładować się w mniej niż dwie sekundy.

Źródło: Csaba Balazs/unsplash.com

Kolejną ciekawą rzeczą, której możemy dowiedzieć się z analiz Google, jest ogromny koszt opóźnień w ładowaniu strony. W przypadku dziennego obrotu na poziomie 100 tysięcy dolarów już jedna sekunda więcej może kosztować właściciela witryny aż 2,5 mln dolarów w skali roku. To liczba, która może mieć spory wpływ na finanse nawet największych firm – dlatego tak istotne jest zadbanie o odpowiednią szybkość ładowania strony. Google korzystnie ocena strony, które nie tylko oferują użytkownikom przydatną i wartościową zawartość, lecz także komfortową obsługę, w tym sprawne wczytywanie.

Szybkość ładowania strony a współczynnik odrzuceń i konwersja

Współczynnik odrzuceń oznacza proporcję użytkowników, którzy opuścili witrynę po rozpoczęciu ładowania. Niska prędkość może mieć spory wpływ na wartość tego parametru. Również w tym miejscu możemy sięgnąć po dane od Google – badania na ten temat zostały opublikowane na blogu marketingowym Think With Google, prowadzonym przez pracowników tej firmy. Główny wniosek jest dość oczywisty: im dłuższy czas oczekiwania na załadowanie strony internetowej, tym większe prawdopodobieństwo opuszczenia witryny przed jej pełnym wczytaniem. Dokładne liczby prezentują się następująco:

  • wzrost z 1 do 3 sekund – prawdopodobieństwo opuszczenia strony zwiększone o 32%;
  • wzrost do 5 sekund – zwiększenie o 90%;
  • wzrost do 6 sekund – wzrost o 106% w stosunku do wartości dla 1 sekundy ładowania;
  • wzrost do 10 sekund – wynik w tym przypadku wynosi już 123%: stronę opuści ponad dwukrotnie więcej użytkowników niż przy jednosekundowym ładowaniu.

Kolejnym parametrem, na który bezpośrednio może wpłynąć szybkość ładowania strony, jest współczynnik konwersji w sklepie internetowym. To parametr, który służy przede wszystkim do oceny skuteczności działań marketingowych. Jeśli współczynnik konwersji jest niski, oznacza to, że obecnie wykorzystywany sposób promocji usług lub produktów na stronie nie przekonuje użytkowników do podjęcia żadnych działań, na przykład dokonania zakupu.

Opóźnienie w ładowaniu serwisu wynoszące zaledwie półtorej sekundy może wpłynąć na spadek współczynnika konwersji o nawet 7%. Co ciekawe, większość internautów deklaruje, że nie skorzysta ponownie z usług danego sklepu w przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów z ładowaniem strony.

Sprawdź: Kto pierwszy, ten lepszy! Jak przyspieszyć prędkość ładowania strony internetowej?

Narzędzia do sprawdzenia prędkości ładowania strony internetowej

Aktualnie w sieci jest dostępnych wiele różnych narzędzi do weryfikacji prędkości ładowania strony internetowej. Warto dodać, że podane rozwiązania są całkowicie darmowe. Oto kilka przykładów:

  • Think With Google – na blogu Google znajdziemy również oprogramowanie do analizy prędkości ładowania. Największą wadą jest tutaj możliwość sprawdzenia jedynie mobilnej wersji witryny. Warto jednak podkreślić przejrzystość prezentacji wyników – dane są przedstawiane w sposób, który będzie jasny i czytelny nawet dla osób bez technicznej wiedzy.
  • GTmetrix – w tym przypadku możemy sprawdzić także wiele innych technicznych kwestii związanych z działaniem strony. Po dokonaniu analizy otrzymujemy raport, w którym główne rezultaty są podzielone na dwie grupy: wyniki sprawdzenia struktury i wyniki wydajności. Znajdziemy tutaj również tabelkę, która ukazuje kolejność wczytywania poszczególnych elementów witryny.
  • PageSpeed Insights – narzędzie oferowane przez Google, które oferuje szeroką funkcjonalność, przejrzysty interfejs i szybkie sprawdzenie wielu statystyk na temat działania strony. Za jego pośrednictwem można także uzyskać szczegółowe dane z serwisu Google Lighthouse. Jednym z największych plusów jest dostosowanie wyników do wytycznych wyszukiwarki – możemy zatem od razu określić, czy ewentualna niska prędkość ładowania strony faktycznie wpływa na efekty pozycjonowania.

Prędkość ładowania strony: jak Google wylicza poszczególne parametry?

Korzystając z PageSpeed Insights, możemy spotkać się z kilkoma różnymi parametrami dotyczącymi strony. Pokrywają się one z wprowadzonymi w 2020 metrykami Core Web Vitals – oto najważniejsze z nich:

  • First Contentful Paint (FCP) – czas od początku ładowania strony internetowej do momentu wyrenderowania pierwszego elementu,
  • First Input Delay (FID) – czas od początku ładowania strony do momentu, w którym można podjąć jakąkolwiek interakcję z witryną,
  • Largest Contentful Paint (LCP) – do momentu wyrenderowania największego elementu witryny,
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – suma nieoczekiwanych przesunięć układu strony w trakcie ładowania.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: womactive.pl, brainboss.pl

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak długo trwają działania SEO?
    Jak długo trwają działania SEO?
    Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to bardzo złożony proces. Przyjrzyjmy się zatem poszczególnym elementom tej strategii, które wpływają na ten czas.
    Co to jest CTA?
    Co to jest CTA?
    Jak zwiększyć ilość konwersji w sklepie internetowym lub na stronie firmowej? Poprzez skuteczne wezwanie do działania, umieszczone w odpowiednim miejscu. Sprawdź, czym jest CTA!
    SEO lubi świeżą treść
    SEO lubi świeżą treść
    Z naszego artykułu dowiesz się, jak wysokiej jakości treści udoskonalają SEO witryny i wpływają na miejsce w rankingu wyszukiwania.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę