Tagowanie linków poprzez UTM

Tagowanie linków poprzez UTM

Tyler Franta/unsplash.com

Świadomie zarządzający wydatkami przedsiębiorca wie, że prowadzenie kampanii reklamowych powinno być przede wszystkim rentowne. W tym celu podejmuje wysiłki, aby zracjonalizować zamierzone plany oraz dobrze zainwestować pieniądze. Za pomocą jakich metod można zweryfikować rezultaty podjętych aktywności? Sprawdź, co kryje się pod pojęciem tagowanie linków UTM. Przygotowaliśmy podstawowe informacje dotyczące również tego, w jaki sposób to działanie jest pomocne w kontekście efektywnego zarządzania witryną WWW. Nie czekaj, aż konkurencja wyprzedzi Cię w rywalizacji o uwagę przyszłego klienta!

UTM – co to właściwie oznacza?

Termin UTM (skrót od anglojęzycznego wyrażenia Urchin Tracking Module) to parametry zawarte w adresie URL zajmujące się śledzeniem źródeł, z których internauci trafiają na zarządzaną przez Ciebie witrynę internetową. Do sztampowego odnośnika strony, zazwyczaj za pośrednictwem instrumentu odpowiedzialnego za tagowanie linków, dodawane są wybrane cyfry i słowa umożliwiające szczegółowe rozpoznanie kampanii. Ich możliwością jest również identyfikacja miejsca (np. konkretnego kanału społecznościowego, strony internetowej), w którym pojawił się otagowany odnośnik.

Zdarzają się przypadki nieuwagi użytkowników względem dodatkowych elementów pojawiających się w adresie URL. Otagowany link znacznikiem UTM to prawdziwe koło ratunkowe przed podejrzeniem o stosowanie niewłaściwych praktyk, tzn. spamowania.

Rozszyfrujmy tagi UTM

Dostępnych jest pięć tagów, jednak nie jest konieczne wykorzystywanie wszystkich naraz. Tak naprawdę wystarczające okazuje się zastosowanie trzech wiodących znaczników.

  • Tag 1 – “utm_source” oznacza źródło, z którego pozyskiwany jest ruch.
  • Tag 2 – “utm_medium” definiuje typ źródła pozyskiwanego ruchu (przykładem może być e-mail).
  • Tag 3 – “utm_campaign” pod tym pojęciem kryje się nazwa kampanii.

Znajomość powyższych tagów to podręcznikowe clou. Istnieją dodatkowe znaczniki UTM, które mogą stanowić uzupełnienie w procesie tagowania kampanii reklamowych:

  • “utm_content” – wskazuje na rodzaj treści przekazu reklamowego;
  • “utm_term” – dotyczy fraz kluczowych, wyszukiwanych poprzez kliknięcie w reklamę.
Sprawdź: Na czym polega marketing rekomendacyjny?

Gdzie, kiedy i dlaczego? Krótko o tagowaniu linków

Załączenie do adresu URL znacznika UTM ma miejsce tylko względem odnośników zewnętrznych, pojawiających w różnych miejscach, z wyjątkiem prowadzonej przez nas witryny. O jakich internetowych lokalizacjach mowa? Przykładowo są to media społecznościowe, newslettery, portale branżowe bądź tematyczne. A kiedy wdrożenie tagów do linków sprawdzi się najlepiej?

  • Po pierwsze: prowadząc kampanie e-mailingowe.
  • Po drugie: w realizacji influencer marketingu.
  • Po trzecie: zarządzając aktywnościami organicznymi w mediach społecznościowych.
  • Po czwarte: podczas wdrażania działań w obszarze płatnych kampanii reklamowych na Facebooku.
  • Po piąte: w rozwoju marketingu afiliacyjnego.

Cenną wskazówką, którą warto uwzględnić, okazuje się dodawanie do kampanii unikatowych tagów UTM. To działanie pozwoli na pozyskanie kompleksowej bazy informacji na temat skuteczności realizowanego e-marketingu.

Źródło: Farzad/unsplash.com

Zgadujemy, że w głowie niejednego czytelnika toczy się batalia odnośnie do sensu uporządkowanego procesu tagowania. Śmiało możemy przedstawić szereg argumentów przemawiających za implementowaniem znaczników UTM. Głównymi zaletami są: możliwość skrupulatnej analizy środków pozyskiwania ruchu, sprawniejszy sposób tworzenia dashboardów, ocena precyzyjnego ROI z określonych kampanii, fundament w konfiguracji personalnego grupowania kanałów w narzędziu, jakim jest Google Analytics oraz formułowanie wniosków bez koniecznego eksportu informacji do Excela.

Porady dla pozycjonera i nie tylko

Oznaczanie linków tagami UTM nie jest trudnym i zawiłym procesem. Powinieneś jednak wyposażyć się w narzędzie, które ułatwi dodawanie znaczników do każdej kampanii. Popularnymi generatorami, świetnie spełniającymi swoją funkcję, są m.in. UTM-GENERATOR.com i UTM Tag Builder. Zalecane jest wykorzystanie potencjału oficjalnego kreatora od Google (Campaign URL Builder), z którym wielu zarządzających witryną ma styczność podczas procesu tagowania kampanii. Kolejnym, korzystnym działaniem okazuje się zainstalowanie specjalnej wtyczki do przeglądarki. Wybór tej opcji jest szczególnie pożądany ze względu na możliwość dostosowania pod względem własnych preferencji.

Opracowanie właściwego systemu tagowania nie wygeneruje wielu komplikacji, jeżeli będziesz podążał za przedstawionymi poniżej wskazówkami. O czym nie powinieneś zapominać przy dołączaniu znaczników UTM? Sprawdź już teraz!

  • Uwaga 1. Spójność UTM-ów, czyli poprawność ich formułowania, odnośnie do pisowni parametrów, właściwego implementowania polskich i specjalnych znaków.
  • Uwaga 2. Panowanie nad chaosem, czyli kierowanie się hierarchią w procesie tagowania. Nie dodawaj nowatorskich tagów, ponieważ mogą zostać niewłaściwie zrozumiane przez innych internautów konta Google Analytics.
  • Uwaga 3. Skracaj odnośniki wyłącznie w szczególnych, koniecznych przypadkach.
  • Uwaga 4. Jeżeli rozpoczynasz tagowanie przekazów reklamowych na Facebooku, konsekwentnie przeprowadzaj je w Menedżerze reklam.
  • Uwaga 5. Zaimplementuj znaczniki UTM tylko do kampanii zewnętrznych.

Właściwe tagowanie UTM to podstawa w podejmowaniu ważnych działań z obszaru analityki. Zatroszcz się o ten segment już teraz, spraw, aby narzędzie Google Analytics nie było dla Ciebie tak straszne, jak dotychczas!

Masz pytania? Nasi specjaliści wytłumaczą Ci wszystkie zagadnienia z zakresu pozycjonowania. Zapraszamy do kontaktu!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy SEO pomoże ulepszyć Twoją stronę internetową?

    Czy SEO pomoże ulepszyć Twoją stronę internetową?

    Rozwiń skrzydła i wyróżnij się wśród konkurencji! Z naszego artykułu dowiesz się, co pomoże Ci osiągnąć sukces!
    Metatag noindex – czym jest i jak z niego korzystać?

    Metatag noindex – czym jest i jak z niego korzystać?

    Masz silnie rozbudowaną strukturę własnej strony internetowej? Dowiedz się, jak kontrolować jej zawartość za pomocą meta tagu noindex w kontekście SEO.
    Podstawowe aspekty witryny, które należy zbadać przed opracowaniem strategii SEO

    Podstawowe aspekty witryny, które należy zbadać przed opracowaniem strategii SEO

    Chcesz rozpocząć przygodę z optymalizacją treści? Koniecznie zbadaj podstawowe elementy swojej witryny. Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę